Linux op Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Hoi,

Ik wil graag Linux op mijn macbook pro draaien.

Iemand een idee welke distro het beste werkt op de macbook? Fedora of Ubuntu?

Ik zou het liefst Fedora draaien, maar weet ni goed of de HW volledig gesupport wordt.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zou het gewoon allebei kunnen proberen. Kost je hooguit een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

puur uit intresse: correct me if i'm wrong, maar draait osx niet al bovenop een freebsd omgeving? Waarom zou je naar een linux willen.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-08 21:04
unix != linux

daarom misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treggats
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-01-2024

Treggats

Koe'tje

Het is voornamelijk zo dat je de bootloader goed moet hebben en dan maakt het qua distributie niet uit welke je neemt. Hardware ondersteuning zit in de kernel en die zou je nog kunnen aanpassen als je dat wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Ik heb al verschillende fedora's en ubuntu's geïnstalleerd, en ik moet zeggen, dat ubuntu 'out of the box' meestal meer HW herkent en automatisch doet werken.

Anywho ik ga meteen eens fedora 12 installeren.

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Four schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 20:01:
puur uit intresse: correct me if i'm wrong, maar draait osx niet al bovenop een freebsd omgeving? Waarom zou je naar een linux willen.
Nee OS X is gebouwd op NeXTSTEP. Er zitten inderdaad wel een aantal onderdelen van BSD in, zoals de netwerk stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Four schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 20:01:
Als het al zo zou zijn: mischien een aantal applicaties en packages? De linux ABI in FreeBSD is niet geweldig meen ik.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:20
Waarom wil je precies Linux gebruiken? Als het om bepaalde software gaat, dan is de kans groot dat het ook OS X ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vind je? Ik mis in OS X vooral een goede package manager zoals dpkg\apt .
Ook heb je een berg OSS (GNU/Linux zelf...) software voor GNU/Linux.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 07:14
Natuurlijk mis ik ook al switcher (opensuse linux > mac osx) soms mijn favo os, maar raad ik je aan om andere os'sen toch te virtualiseren (met b.v virtualbox), omdat het verwijderen van een ander os niet leuk is. (na het verwijderen van grub en je partities, moet je weer je mac osx installatie cd gebruiken om te boel weer te herstellen)
Daarnaast kan je nog fink, macports, livecd's gaan gebruiken.

Maar om het gevoel weer een beetje terug te winnen, heb ik mijn bootscreen op standaard op verbose gezet, maak ik nog veel gebruik van fink en installeer/update ik mijn macapps met appfresh en bodega.

[ Voor 46% gewijzigd door freyk op 21-01-2010 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19
Ik heb zelf Debian Stable op een Macbook Pro gezet door de howto van Debian te volgen. De hardware ondersteuning is imho aardig. Als je het multitouchpad eenmaal zo geconfigureerd hebt dat je fatsoenlijk een rechtsklik kunt doen is er goed mee te werken.

In de praktijk gebruik ik de MacBook echter liever met os x. Niet vanwege de interface (geef mij maar Gnome met Compiz), maar vooral omdat de machine qua powermanagement een stuk beter af is met os x. Onder os x kan ik rustig een uur of 6 - 7 werken zonder stopcontact. Met linux was dat aanzienlijk korter... daarnaast is de slaapfunctie in osx echt briljant. Dankzij fink kan ik een heel arsenaal aan OSS ook gewoon gebruiken.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1