Vraag Subwoofer

Pagina: 1
Acties:

• CM-Centurion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01-2020
Hoi!

Ik heb een vraag over het volgende.....
Ik wou graag een subwoofer in mijn auto stoppen, moet daar nog wel even een versterker voor kopen maar de subwoofer is 8 Ohm. Teminste dat staat er op maar wat ik vreemd vind is dat hij 2 x een + en 2 x een - aansluiting heeft. Is dit dan een woofer met een dubbele spoel of snap ik iets niet |:( 8)7

Hieronder nog een aantal pics...

Sorry voor die vage titel:P zie het nu pas, moet zijn vraag.

http://img4.imageshack.us/i/dsc01791jr.jpg/
http://img4.imageshack.us/i/dsc01788md.jpg/
:)

[ Voor 6% gewijzigd door CM-Centurion op 20-01-2010 19:25 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:14

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarschijnlijk zijn het twee 4 ohm spoelen, samen in serie is dat dan 8 Ohm. Je moet gewoon een stereo subwoofer versterker hebben, dan kun je beide spoelen afzonderlijk aansluiten en haal je bij 4 Ohm nog behoorlijk wat vermogen uit je ampje :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@voodooless
Ik zou hem niet stereo aansluiten... Dat kan rare gevolgen hebben als links en rechts echt afwijken in het laag signaal.
De meeste auto-versterkers zijn 2 of 4 Ohm, zeker als het om sub-versterkers gaat. Ik zou ze dus vooral parallel zetten. Is het 8 Ohm per spoel, dan kom je op 4 Ohm, is het 2 keer 4 Ohm, kom je op 2 Ohm.
Hoewel de impedantie zich niet direct makkelijk laat meten, geeft de spoelweerstand wel een goed idee, dus gewoon even de spoel meten en je weet of het 4 of 8 Ohm is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is waar, echter zou je in de ruimte dat zelfde effect ook moeten krijgen. Bovendien is een mono sub signaal ook altijd een samenvoegsel van rechts en links. Waar je dat samenvoegen doet maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Misschien is het handig als de TS even merk en type post, op de foto is dat namelijk niet goed te zien. Dan kunnen we even de specs opzoeken. Die heb je toch nodig, want ik neem aan dat je er ook nog een passende doos omheen wil hebben..

• CM-Centurion
Ah kijk!

Nou dankjewel voor de helpende reacties! _/-\o_

Ik heb beide kanten (aansluitingen) even gemeten en ik kom op de ene kant op ongeveer 7 Ohm uit, want hij slingerd de hele tijd, dan is 6.8 en dan is het 7.2 dus ongeveer 7 Ohm, en dit is ook precies dezelfde waarde bij de ander kant. Heeft dit te maken dat dit gewoon niet precies te meten is omdat ik niet op 8 Ohm uit kom??

Nagoed, wat mijn doel is, misschien beetje appart maar ik denk dat het wel kan. Deze subwoofer komt uit een 2.1 setje voor de computer genaamd: Cambridge SoundWorks MegaWorks THX 2.1 250D. Dus van het merk Cambridge Soundworks wat na mij weten zeker geen slecht merk is. Een tijdje terug is 1 ingang van de ingebouwde versterker kapot gegaan en was het setje niet echt meer redelijk te gebruiken. Maar met de subwoofer is niets mis mee, daarom was mijn idee om de subwoofer in de auto te gaan gebruiken omdat ik daar nog iets te weinig lage tonen heb, ik ga hem niet gebruiken om er flink mee te gaan stampen want dat lukt niet echt met deze sub. :P

Ik heb even opgezocht wat het vermogen was van deze sub en dat is 150 Watt, dit weet ik niet helemaal 100% zeker omdat de specs niet echt goed te vinden zijn omdat het al een best oud setje is. Ik was van plan om de sub gewoon in die kast te laten omdat die kast er voor gemaakt is....beetje amateuristisch maar ik was ook niet van plan om er veel geld aan uit te geven... ;)

• deepbass909

deepbass909

voodooless schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 09:05:
Dat is waar, echter zou je in de ruimte dat zelfde effect ook moeten krijgen. Bovendien is een mono sub signaal ook altijd een samenvoegsel van rechts en links. Waar je dat samenvoegen doet maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Misschien is het handig als de TS even merk en type post, op de foto is dat namelijk niet goed te zien. Dan kunnen we even de specs opzoeken. Die heb je toch nodig, want ik neem aan dat je er ook nog een passende doos omheen wil hebben..
Het klopt dat een mono-sub kanaal een samenvoeging is van de stereo kanalen, maar waar het fout gaat is (even een extreem geval) je 50Hz gaat aanbieden, maar links en rechts zitten in tegenfase. Bij een mono aansturing is dit gewoon 0, maar bij stereo aansturing zullen de spoelen elkaar gaan tegenwerken. Effectief staat dan nog steeds de woofer stil, maar beide spoelen oefenen wel kracht uit. Dit kan heel makkelijk tot oververhitting leiden en één of beide spoelen laten doorbranden. De reden is dus niet geluidstechnisch, maar elektro-mechanisch.

@CM-Centurion
Dat je geen 8 (of 4) Ohm meet, klopt, het meten van de weerstand is slechts een paardemiddel. Maar met de gemeten weerstand van ongeveer 7Ohm kan je er wel vanuit gaan dat de speaker een impedantie van 8Ohm heeft (de weerstand is altijd lager dan de impedantie). Dit heeft ermee te maken dat de beweging van de spoel en de fase werking zelf ook nog extra weerstand veroorzaken, die bovenop (of juist er vanaf) de statische weerstand komen. Nominaal zal je bij deze speaker op ongeveer 8Ohm uitkomen. Maar om dit goed te kunnen bepalen, moet je een impedantie-meting uitvoeren, waarvoor onder andere een functie-generator (golf generator) nodig is, en mensen die een dergelijk apparaat hebben en weten hoe hij gebruikt wordt, weten ook wel hoe je de impedantie moet bepalen ;) Vandaar deze simpele, maar grove work-around.

Ik zou deze sub dus parallel aansluiten (beide plussen van de speaker aan elkaar, en beide minnen idem) op een voor 4Ohm geschikte versterker. En dan natuurlijk wel in een deftig kistje ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 14:38
Je kunt ook een van de volgende 2 opties gebruik maken:

Sub parralel op de versterker aansluiten (in bridge modus, maak je van 2 kanalen 1). Hiermee kom je op een impedantie uit (ervan uitgaande dat de sub 2x8ohm is) van 2 ohm per kanaal (goed bij de versterker specificaties kijken of deze 2ohm stabiel is).

of:

Sub serieel aansluiten op de versterker (ook in bridge modus). Hiermee kom je op een impedantie uit van 4 ohm per kanaal. Je kunt er al haast blindelings van uit gaan dat nagenoeg elke versterker 4 ohm stabiel is.

Ook moet ik er bij zeggen 9/10 versterkers 2 ohm stabiel is.

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CM-Centurion schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 10:20:
Ik heb beide kanten (aansluitingen) even gemeten en ik kom op de ene kant op ongeveer 7 Ohm uit, want hij slingerd de hele tijd, dan is 6.8 en dan is het 7.2 dus ongeveer 7 Ohm, en dit is ook precies dezelfde waarde bij de ander kant. Heeft dit te maken dat dit gewoon niet precies te meten is omdat ik niet op 8 Ohm uit kom??
Lol. Het is een spoel. Een spoel is geen Ohmse weerstand maar heeft een rare, frequentie-afhankelijke weerstand (daarom noemen ze het impedantie).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• CM-Centurion
Zeg ook niet dat het een Ohmse weerstand is maar de weerstand (impedantie bij een spoel of condensator) word aangegeven in Ohmse weerstand.

Maargoed het is al duidelijker geworden hoe ik hem ongeveer aan moet sluiten, al snap ik nog niet helemaal het verhaal met parralel aansluiten of serie hoe dan de weerstand veranderd.....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

deepbass909 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:25:
Het klopt dat een mono-sub kanaal een samenvoeging is van de stereo kanalen, maar waar het fout gaat is (even een extreem geval) je 50Hz gaat aanbieden, maar links en rechts zitten in tegenfase. Bij een mono aansturing is dit gewoon 0, maar bij stereo aansturing zullen de spoelen elkaar gaan tegenwerken. Effectief staat dan nog steeds de woofer stil, maar beide spoelen oefenen wel kracht uit. Dit kan heel makkelijk tot oververhitting leiden en één of beide spoelen laten doorbranden. De reden is dus niet geluidstechnisch, maar elektro-mechanisch.
Dat lijkt me wel meevallen. De krachten die uitgeoefend worden heffen elkaar dan op. Dan krijg je geen beweging, maar gaat er wel vermogen door de spoelen. Doe je dit uren lang, dan kan ik moe goed voorstellen dat de woofer daar niet blij van wordt... maar met reguliere muziek moet dat geen enkel probleem zijn.

Maar even iets anders:

Als dit ding uit een PC speaker setje komt, heb je dus geen parameters van het woofertje. Dat is natuurlijk wel lastig om er een behuizing voor te maken. Dan heb je twee opties:
1. Maak een (betere) kopie van de originele behuizing, waarbij inhoudt in liters gelijk is, en de lengte en diameter van de bassreflex buis.
2. Maak een gesloten behuizing, die mag gelijk of iets groter zijn dan de originele behuizing.

• CM-Centurion
Klopt, maar ik wou gewoon de kast waar de woofer in zat gewoon weer gebruiken. Het lijkt misschien een beetje armoedig maar die kist klopt en is voor de woofer gemaakt. Het moet ook kunnen want het is gewoon een subwooferkistt. :)

• deepbass909

deepbass909

Juup schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 17:52:
[...]

Lol. Het is een spoel. Een spoel is geen Ohmse weerstand maar heeft een rare, frequentie-afhankelijke weerstand (daarom noemen ze het impedantie).
Voor je mijn opmerking belachelijk maakt, lees ook de eerste die ik erover maakte eens. Ik moet de eerste speaker nog tegenkomen waarvoor het niet opging dat de spoelweerstand in rust iets lager was dan de impedantie, en ik heb heel wat verschillende speakers gemeten.

Ik zal je helpen en hem nog maar een keer plaatsen:

@CM-Centurion
Dat je geen 8 (of 4) Ohm meet, klopt, het meten van de weerstand is slechts een paardemiddel. Maar met de gemeten weerstand van ongeveer 7Ohm kan je er wel vanuit gaan dat de speaker een impedantie van 8Ohm heeft (de weerstand is altijd lager dan de impedantie). Dit heeft ermee te maken dat de beweging van de spoel en de fase werking zelf ook nog extra weerstand veroorzaken, die bovenop (of juist er vanaf) de statische weerstand komen. Nominaal zal je bij deze speaker op ongeveer 8Ohm uitkomen. Maar om dit goed te kunnen bepalen, moet je een impedantie-meting uitvoeren, waarvoor onder andere een functie-generator (golf generator) nodig is, en mensen die een dergelijk apparaat hebben en weten hoe hij gebruikt wordt, weten ook wel hoe je de impedantie moet bepalen ;) Vandaar deze simpele, maar grove work-around.

• CM-Centurion
Is het trouwens geen idee om 1 spoel aan te sluiten?? Hij zal dan ook niet heel hard gaan maar daar heb ik ook geen behoefte aan...

Kan je een subwoofer met 2 spoelen alleen op 1 spoel aansluiten??

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat kan prima, maar is niet zo handig, aangezien die 8 Ohm is. In de auto wil je eigenlijk maximaal 4 Ohm hebben omdat je versterker dan veel meer vermogen heeft.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Is het niet zo dat een versterker bij een laagohmige speaker meer vermogen moet leveren om hetzelfde voltage te behouden t.o.v. een hoogohmige speaker en hetzelfde volume te bereiken?
Bij thuis luidsprekers is een speaker van 4 Ohm in ieder geval een zwaardere belasting voor een versterker dan een van 8 Ohm.

[ Voor 25% gewijzigd door mac1987 op 28-01-2010 17:43 ]

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
mac1987 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 17:42:
Is het niet zo dat een versterker bij een laagohmige speaker meer vermogen moet leveren om hetzelfde voltage te behouden t.o.v. een hoogohmige speaker en hetzelfde volume te bereiken?
Bij thuis luidsprekers is een speaker van 4 Ohm in ieder geval een zwaardere belasting voor een versterker dan een van 8 Ohm.
Omdat er meer stroom kan lopen is het zwaarder voor je versterker, maar heb je dus wel meer vermogen.
Pagina: 1