Problemen met ADSL & ISRA punt met 10/20 aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

• Ewald !
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Pas een week terug ben ik samen met 3 andere studenten in een gerenorveerd pand ingetrokken. Een van de andere 3 had al ADSL besteld (Tele 2, 20mb). Nu zou ik dat vandaag eens gaan instaleren. Ik heb er eerder deze week al een beetje naar zitten kijken en vond het ISRA-punt in de meterkast een beetje ingewikkeld.
Nu is vandaag, aldus Tele2, het signaal technisch gereed.

Ik heb geprobeerd de boel aan te sluiten maar dat wil nog niet echt vlotten.

Hier is het kastje in de meterkast waar het signaal binnenkomt.
Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-38F1_4B573084.jpg
De kabel die vanaf onder er in gaat wordt verdeeld naar al die schroefjes rechts.
Rechts komt er ook een kabel uit de grond, maar deze draden zijn nergens op aangesloten. Naar mijn idee was deze ook nog niet zo lang terug erin gezet, want het plastic wat er om heen zat was nog niet gaar of wat dan ook.
Verder kun je zien dat er twee kabels ook weer uit gaan. Eentje is op 4 punten aangesloten (de gekleurde draden). Deze kabel komt door een gat in de meterkast gewoon weer in de hal waar het verder gewoon afgeknipt isafbeelding 2. De andere kabel, met een zwarte en grijze draad, loopt uit de meterkast maar gaat even later het op de gang het plafond in en ik heb geen flauw idee waar deze uitkomt.afbeelding 3
afbeelding 2:
Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-A3D8_4B573084.jpg

afbeelding 3:
Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-D7FF_4B573084.jpg

Elke keer als ik de draden die uit de muur steken (afb. 2), die ook origineel zijn aangesloten op het ISRA punt heb ik nog steeds geen signaal. Hoe lang ik ook wacht, hoe ik de draden ook uitprobeer..

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-D221_4B573084.jpg

Waar ligt het probleem? Kan ik iets met een multimeter door gaan meten om het probleem te vinden? Of moet ik maar een (te dure) KPN monteur laten komen?

PS: misschien handig om te vertellen dat we geen vast aansluiting hebben bij KPN, dus nu maandelijks 5 euro aan lijnhuur betalen

Verwijderd

Tele 2 laten uitzoeken. Zij vragen een KPN monteur aan (en betalen hem ook). Niet jij.

Jij hebt contract met Tele2. Als jij het boekje of gebruiksaanwijzing hebt gevolgd, en het werkt nóg niet, dan moet Tele 2 het oplossen.

• Ewald !
  • Niet online
Aan de telefoon zij meneer Tele2 net dat een eventuele monteur van CSS €79,95 zal gaan kosten... Maar jouw punt is wel wat logischer ;)

Verwijderd

Geachte Ewald

Stuurt u mij alstublieft een email met uw Tele2 mobiele nummer en/of uw Tele2 klantgegevens. Graag zou ik u ook willen vragen om uw gebruikersnaam en eventueel de link naar dit topic toe te voegen aan de e-mail . Ik ben een medewerker van Tele2 en kan voor u kijken wat er aan de hand is. Mijn email adres is: webservice@tele2.nl

Met vriendelijke groeten,

Webservice Tele2

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

;) Big Tele2 Brother is watching you, trouwens op een actieve lijn staat wel degelijk spanning, iets van 100V dacht ik uit mijn hoofd.
Pak je meter en meet ff op de stiften (natuurlijk per aderpaar/kabel rood-blauw)

[ Voor 71% gewijzigd door keur0000 op 21-01-2010 12:41 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
keur0000 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:39:
;) Big Tele2 Brother is watching you, trouwens op een actieve lijn staat wel degelijk spanning, iets van 100V dacht ik uit mijn hoofd.
Pak je meter en meet ff op de stiften (natuurlijk per aderpaar/kabel rood-blauw)
Zolang het maar is om te helpen is het ok toch ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Op een telefoonlijn zonder PSTN of ISDN signaal staat bij mijn weten geen spanning aangezien er geen apparatuur op wordt aangesloten die die spanning nodig heeft. Een ADSL-modem betrekt zijn stroom namelijk vanuit het stopcontact en niet vanuit de telefoonlijn.

• Ewald !
  • Niet online
Joen schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:48:
Op een telefoonlijn zonder PSTN of ISDN signaal staat bij mijn weten geen spanning aangezien er geen apparatuur op wordt aangesloten die die spanning nodig heeft. Een ADSL-modem betrekt zijn stroom namelijk vanuit het stopcontact en niet vanuit de telefoonlijn.
Ik heb altijd het idee gehad dat er altijd een klein beetje spanning opstaat (het signaal).. Ik stuur nu een mail naar Tele2. Eens kijken wat het zal brengen :)

• Joen
Ewald ! schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 18:31:
[...]

Ik heb altijd het idee gehad dat er altijd een klein beetje spanning opstaat (het signaal).. Ik stuur nu een mail naar Tele2. Eens kijken wat het zal brengen :)
Voor een radiozender wordt er ook een signaal door de lucht zonder stroom gestuurd. De "trilling" is belangrijk voor het signaal, niet de spanning.

Verwijderd

Die 100V komt in de buurt van ISDN waardes.

• Ewald !
  • Niet online
Staat er nou serieus spanning op deze dingen of niet?

Verwijderd

Joen schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:28:
[...]

Voor een radiozender wordt er ook een signaal door de lucht zonder stroom gestuurd. De "trilling" is belangrijk voor het signaal, niet de spanning.
Over koper zul je met trillingen niet zover komen. Het zal toch echt met spanning moeten gebeuren. Bij de meeste communicatie over koper wordt gebruikgemaakt van een "carrier" (draaggolf). De data wordt meestal verzonden door spannings-afwijkingen ten opzichte van deze "carrier". (AKA modulatie)

Maar ik ben geen expert. Ik vermoed alleen dat het bij DSL ook wel zo zou werken.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19

Reptile209

- gers -

Zie Wikipedia: POTS, er staat ongeveer 48 V op een actieve lijn. Geen idee of dat ook nog geldt als je ADSL-only hebt, maar dat merk je vanzelf...

Zo scherp als een voetbal!

• Ewald !
  • Niet online
Ik heb net alle blauwe en rode kabels aan de multimeter gesloten, geen enkele had een signaal. Of komt dat omdat de DSLAM kaarten 5 minuten moeten 'opwarmen' ?? (het wordt althans verteld dat het tot 10 minuten duurt voordat je op je modem een line signaal zult onvangen).

In dat geval moet ik het maar even aan een rj-11 stekkertje zetten en allemaal proberen?

Verwijderd

BS over dat "opwarmen". Er staat altijd signaal op (indien de operator gezegt heeft dat de DSL lijn klaar is). Het lampje op de modem moet meteen (nou binnen 10 á 30 seconden) beginnen te knipperen. Dat betekent dat hij een DSL signaal "gehoord" heeft. Dan gaat hij "trainen". En second of 30-60 (or iets langer), moet het permanent branden. Voila... DSL is klaar.

• Ewald !
  • Niet online
Ik probeer het direct. Met alleen de rode en blauwe kabel ? Of de oranje en witte? En maakt volgorde uit?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19

Reptile209

- gers -

Volgens mij rood/blauw en zou de volgorde niet uit moeten maken. Maar als je daar geen voltage tussen meet, vraag ik me af of er wat gaat gebeuren...

Zo scherp als een voetbal!

• Ewald !
  • Niet online
Reptile209 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 22:03:
Volgens mij rood/blauw en zou de volgorde niet uit moeten maken. Maar als je daar geen voltage tussen meet, vraag ik me af of er wat gaat gebeuren...
Klopt inderdaad. Heb alle rode/blauwe combinaties geprobeerd maar geen geeft op mijn modem een signaal.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-03 14:01
zoals al eerder gemeld, er staat geen meetbaar voltage op een DSL-only lijn zonder PSTN (POTS of ISDN). Voor DSL moet de lijn eerst door het modem getriggerd worden voordat de lijn actief wordt, en er dus meetbare signalen op komen te staan. De enige 2 mogelijkheden zijn dus elk aderpaar m.b.v een DSL modem checken (minimaal 30 seconden wachten na aansluiten modem) of een monteur laten komen.

• Joen
IMHO zal er echt een monteur aan te pas moeten komen bij een dergelijk ISRA-punt. Wij als normale consument komen daar niet zomaar uit welke combinatie je nu precies moet pakken en een KPN-monteur kan over de juiste gegevens daar voor beschikken. Al is het alleen maar dat de monteur je kan vertellen welke combinatie je moet gebruiken... want als ik je goed begrijp kun je de rest zelf wel. B)

• Ewald !
  • Niet online
Joen schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 22:29:
IMHO zal er echt een monteur aan te pas moeten komen bij een dergelijk ISRA-punt. Wij als normale consument komen daar niet zomaar uit welke combinatie je nu precies moet pakken en een KPN-monteur kan over de juiste gegevens daar voor beschikken. Al is het alleen maar dat de monteur je kan vertellen welke combinatie je moet gebruiken... want als ik je goed begrijp kun je de rest zelf wel. B)
Ik ben bang van wel. Zal wel weer een tijdje gaan duren.. Alles nu wel geprobeerd. Alle rode/blauwe draden geven naar 30 seconden nog geen signaal.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-03 14:01
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een draadje los zit. Dat was bij ons ook ooit het geval.
De monteur heeft speciale apparatuur die het DSL signaal wel kan meten. Het lijkt mij in dit geval ook het beste om een monteur te laten komen.

• Ewald !
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:35:
Geachte Ewald

Stuurt u mij alstublieft een email met uw Tele2 mobiele nummer en/of uw Tele2 klantgegevens. Graag zou ik u ook willen vragen om uw gebruikersnaam en eventueel de link naar dit topic toe te voegen aan de e-mail . Ik ben een medewerker van Tele2 en kan voor u kijken wat er aan de hand is. Mijn email adres is: webservice@tele2.nl

Met vriendelijke groeten,

Webservice Tele2
Gister een bericht gestuurd en nou nog geen antwoord geregen. Dat is wel weer jammer.

• Ewald !
  • Niet online
Vanmiddag maar 45 minuten aan de lijn gehangen met Tele2. Nadat ze mij alle handelingen opnieuw lieten doen :') is er toch maar besloten om mij een KPN monteur te sturen gezien het signaal niet eens tot ons huis kwam.

Waarschijnlijk een fout in de wijkcentrale.....

• Dlanor74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-06-2024
[b][message=33315810,noline]
Hier is het kastje in de meterkast waar het signaal binnenkomt.
[afbeelding]
Dit is een ISRA-10 ((heel) oud model)

Telling van boven naar beneden 1-10, linkse schroefje is aarde, andere 2 is je ader paar.
Pagina: 1