Windows 7 boot problemen blauwe scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik heb een probleem met m'n nieuwe systeem.

Wat heb ik.
Moederbord Gigabyte p55a ud6
Processor i7 860
Harddisk 2x 500 gb seagate (raid 0)
Geheugen 2x 2gb (merk, kan nu even niet opkomen)
Grafischkaart Saphhire 5770
Voeding CM 850w
Kast Antec 902
Besturings. Windows 7

Probleem:
Als ik m'n pc na hele dag niet aan heb gehad en ik zet hem aan dan start hij door totdat je windows logo ziet vervolgens komt hij met een blauwescherm en tekst in het wit voor misschien een 0,5 sec. Gaat iig HEEL snel!
Dit doet hij 2 of 3 keren en daarna start hij wel door.
Als hij eenmaal helemaal opgestart is dan draait hij als een tierelier.

Herinstallatie uitgevoerd. Heeft helaas niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eerst eens te achterhalen wat de BSOD je vertelt, zie Windows XP en 2000 BSOD guide want hier kunnen we ook heel weinig mee.
Waarom vermoedt je eigenlijk dat het een hardware probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_dan thx.
Ik heb windows autom. opstart uitgevinkt en krijg na reboot het volgende te zien.
PFN list corrupt

If this is the first time you've seen this stop error screen restart our computer.

Check to make sure any new hardware or software is properly installed.
Disable bios memory options Such as caching or shadowing

stop: 00000004e
(0x000000000000008D
0x0000000000077F59
0x0000000000510800
0xfffff6fb7e200163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 19:39:
Terw_dan thx.
Ik heb windows autom. opstart uitgevinkt en krijg na reboot het volgende te zien.
PFN list corrupt

If this is the first time you've seen this stop error screen restart our computer.

Check to make sure any new hardware or software is properly installed.
Disable bios memory options Such as caching or shadowing

stop: 00000004e
(0x000000000000008D
0x0000000000077F59
0x0000000000510800
0xfffff6fb7e200163
Je foutcode kan duiden op een probleem met drivers of kapot RAM. Zie verdere foutcode:
http://msdn.microsoft.com/en-gb/library/ms793247.aspx

Ik zou zeggen dat je voor de zekerheid maar eens memtest moet laten lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
controleer eerst maar eens of het geheugen wel volgens specs loopt..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Memtest laten draaien.
Na enkele uren (hele nacht/400%) geeft hij 0 errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
kijk eens in het logboek van windows, wellicht dat er een verwijzing staat naar een eventuele driver die dit probleem veroorzaakt

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Probeer eens op te starten met maar 1 geheugen stick en kijk of dat wel lukt.
Lukt dat wel, kijk dan of er een BIOS update is voor je Moederboard. Mogelijk dat dit het probleem verhelpt.

Controleer ook of je geheugen wel goed aangesloten zijn op het Moederbord voor Dual Channel bijvoorbeeld.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bios update uitgevoerd van versie F5 naar F6.
Dat is helemaal goed gegaan geen foutmeldingen tijdens update etc.
Maar probleem is nog niet verholpen.
Windows logboek:
In windows logboek zie ik wel aantal meldingen. Als ik op niveau kritiek kijk dan zie ik het volgende.
Niveau: kritiek
Bron: Kernel-Power
Gebeurtenis ID: 41
Taakcategorie: (63)

Algemeen: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Details: Bugcheckcode 78
Bugcheckparameter1 0x99
Bugcheckparameter2 0x1146d5
Bugcheckparameter3 0x3
Bugcheckparameter4 0x117d03
Sleepinprogress False
PowerbuttonTimestamp 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
ik vind het stukje 'doordat de stroom is uitgevallen' interessant. dat doet mij vermoeden dat het wel eens je voeding zou kunnen zijn. heb je de mogelijkheid om een ander te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Rupie schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 08:26:
ik vind het stukje 'doordat de stroom is uitgevallen' interessant. dat doet mij vermoeden dat het wel eens je voeding zou kunnen zijn. heb je de mogelijkheid om een ander te testen?
Dat is een standaard melding van Windows, als je niet goed afsluit.
Als de stroom was uitgevallen, had TS daar denk ik al wel opmerking overgemaakt.
Hij geeft zelf aan, dat als hij hem uitzet en later weer aan, dat ie eerst 2 - 3 maal BSOD geeft voordat ie opstart.

Ik mag aannemen dat je niet de aan/uit knop 10 seconden inhoud om zo de pc uit te zetten, maar gewoon via windows.
Als je nl. steeds de aan/uit knop 10 seconden inhoudt, dat is een "hard" stop en dat vind je pc/windows niet zo fijn.

Is je RAID wel goed geinstalleerd?
Heb je je HD's gecontroleerd op fouten?

Kan echt vanalles zijn nl.

[ Voor 42% gewijzigd door DaLoona op 22-01-2010 11:00 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
DaLoona schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 10:55:
[...]

Dat is een standaard melding van Windows, als je niet goed afsluit.
Als de stroom was uitgevallen, had TS daar denk ik al wel opmerking overgemaakt.
Hij geeft zelf aan, dat als hij hem uitzet en later weer aan, dat ie eerst 2 - 3 maal BSOD geeft voordat ie opstart.
Helemaal met je eens, maar als de voeding bij een 'koude start' net even niet genoeg power levert kan je dit probleem ook krijgen ;) maar het kan inderdaad ook de hdd zijn ofzo, wellicht een keer een chksdk vanuit de repair console?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Rupie schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:26:
[...]

Helemaal met je eens, maar als de voeding bij een 'koude start' net even niet genoeg power levert kan je dit probleem ook krijgen ;)
mmm point taken, dat had ik zo nog niet bekeken :)
Dan zou ik dat ook even testen, bijv. als je kan even laten meten door iemand met een multimeter en verstand van electronica.
Dan kom je er gauw genoeg achter of het je voeding is

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie tot nu toe.
Daloona, ik sluit hem via windows af. Niet met het aan/uit knopje.
In het logboek zie ik ook microsoft-windows-kernel-power 41
Hebben jullie enig idee wat dit inhoud? Ik nog niet. Ben nog aan het googlen.
Hetzelfde krijg ik met 1 geheugen module.
Ligt dus niet aan het feit dat ie op dual channel draait.
Ook heb ik win7 installatie uitgevoerd op een IDE schijf van 80gig. met de sata schijven los.
Dat mocht ook niet baten.
Morgen ga ik maar met Vista proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Die Microsoft-Windows-Kernel-Power melding is interessant, met name vanwege je Seagate schijven en de volgende mededeling op Technet:
I had the same problem recently when I installed Vista Ultimate 64-Bit. Sometimes the blue screen appeared and the PC restarted (Critical Error 41 Kernel-Power). I solved it upgrading the firmware of my HDD (750Gb Seagate SATA2 Model: ST3750330AS / Original Firmware: SD15). There are some Seagate drives with some kind of bug in their firmware that provokes that error using Vista (I think under Windows7 too). It's something about the the access to the HDD by the system after suspending it due to inactivity or low activity (I read it in the Seagate page but I can't find it now). Seagate recommends the firmware upgrade to these HDD: ST3500320AS, ST3500620AS, ST3500820AS, ST3640330AS, ST3640530AS, ST3750330AS, ST3750630AS, ST31000340AS (firmwares affected: AD14, SD15, SD16, SD17, SD18, SD19, SD81)
Alhoewel ik persoonlijk na wat ervaring met de "kwaliteit" van Seagate schijven de firmware update zou skippen en een WD of Samsung schijf in mijn bak zou hangen.

Eventueel zou je ook eens kunnen kijken of deze hotfix wellicht het probleem oplost voordat je fysiek je HDD vervangt. MS geeft aan dat deze alleen nodig is bij "grote" harde schijven (> 1Tb) maar er zijn ook mensen met kleinere schijven waarbij het installeren van deze hotfix de BSOD's zijn verdwenen.

[ Voor 23% gewijzigd door mindcrash op 22-01-2010 22:37 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mindcrash, ik had al eerder met een IDE 80gig WD schijf geprobeerd. Maar dat hielp ook niet.
Ik heb ondertussen ook met windows Vista 64b geprobeerd maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Misschien dan toch de voeding? Heb je een andere voeding voorhanden om het even te proberen? Kloppen de voltages een beetje?
--Ik begrijp dat je voeding meer dan afdoende zou moeten zijn voor je systeem, maar je kunt net een maandagmorgen model getroffen hebben.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste gebruiker007
Ik heb ook een coldboot probleem, alleen bij de eerste keer aanzetten kan het zijn dat ik diverse keren opnieuw op de aanknop moet drukken.Wanneer de komputer eenmaal draait dan is aller prima. Ik heb een msi P55-GD65 moederbord en i7 860 systeem.
Na wat speuren op internet kwam ik iets tegen over het geheugen, dat deze te snel was ingesteld.

Go to Cell Menu> Advanced DRAM Configuration> per Channel(xCH) in first line >1T/2T Memory Timing

When the number in brackets to the right of 1T/2T Memory Timing is highlighted, using the + / - on the num pad only advances the number in bracket to 1, 2, 3 and back again. Should I set it at 2 and reboot. I don't see 1N/2T anywhere.

Set 1T/2T Memory Timing at [2] for each channel.
The BIOS requires you to change the memory timings by the channel; simply scrolling the menu down gets you to channel 2

Mijn geheugen in bios van 2 naar 3 gezet en tot nu toe nog niet weer een herstart gehad.
Sorry dat ik niet duidelijker kan zijn over het bios, maar misschien kunnen anderen je vertellen hoe het precies zit. Morgenochtend ga ik nog een keer testen, en laat je het dan wel weten.
Vandaag wel de computer uitgehad, maar de stroom is er niet van af geweest.
Ik hoop dat dit voor jou ook de oplossing is.
PS dit zelfde bericht het ik net ook bij een andere gebruiker geschreven.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Megawatti, ik ben benieuwd wat de resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ondertussen Windows 7 32bits geinstalleerd. PC uitgezet. Half uur later weer aangezet. Lijkt goed te gaan. Kan het niet een bios instelling zijn dat het met 64bits besturingssysteem niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
zou eerder betekenen dat er wellicht een driver niet goed geweest is als je het mij vraagt. ben benieuwd wat er gebeurd als hij een nachtje uit heeft gestaan! ik hoop voor je dat hij dan wederom zonder problemen opstart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gebruiker007
Vanmorgen opgestart, maar helaas nog het zelfde, dus ben ook nog steeds zoekende.
Ga vannacht de PC onder stroom houden en dan morgen vroeg weer testen.
Mijn pc krijgt zijn spanning via een uitschakelbaar stopcontact en deze ga ik vannacht niet uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van der Ende
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 15:39
Draadloze kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yessss!! Hij doet het.
Ligt aan 1 van de geheugen module.
Merk Geil 2GB PC3 10660 CL 7-7-7-24

Ik heb er 2. Beide 1 voor 1 geprobeerd. En met 1 van de 2 krijg ik meteen een BSOD.
Pffff

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties.
Thx!!
Pagina: 1