Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Topicstarter
Ik probeer Windows XP te installeren op een PC waar origineel Windows 7 op geleverd is.
Nu staan er op deze PC standaard 2 NTFS recovery partities, die wil ik graag laten zoals ze zijn.

Het probleem is nu echter dat de Windows XP setup heel vrolijk de C: en de D: toekent aan de recovery partities aan het begin van de schijf en ik wil XP niet installeren op E: (dat geeft meestal vervelende problemen).

Is het mogelijk om de drive letter te veranderen tijdens de setup of moet ik de hele schijf backuppen, dan het bestandssysteem van de 2 andere partities fucken om ze vervolgens na het installeren van XP weer te herstellen ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvandeh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-09 16:20
Heb je al gekeken bij 'disk management'?

Rechtermuisknop op 'my Computer' en dan 'Manage' en dan klik je op 'storage' en daar staat onder 'Disk management'

dan zit daar de optie 'change drive letter and path'

Edit:
sorry verkeerd gelezen, bij setup weet ik niet of het mogelijk is...

[ Voor 16% gewijzigd door bvandeh op 20-01-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat lukt je dus niet met je systeempartitie, dit moet je tijdens de setup goed zetten (anders gaat het je hooguit met extreem veel omwegen lukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Volgens mij kan het wel een tooltje als Gparted. Even een linux live CD'tje pakken dus. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik wil XP niet installeren op E: (dat geeft meestal vervelende problemen).
Echt? Wat dan? Ik ben er nog nooit tegenaan gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Topicstarter
Mijzelf schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:53:
[...]
Echt? Wat dan? Ik ben er nog nooit tegenaan gelopen.
Er is ontzettend veel software hardcoded om gebruik te maken van C:\ en aangezien deze computer al XP nodig heeft voor legacy software wil ik geenzins het risico lopen dat er iets niet werkt.

Wanneer je gebruik maakt van goede recente software dan zullen de problemen wel meevallen maar in dit geval durf ik dat niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat je zou kunnen proberen is via een Windows Vista / Windows 7 install dvd te booten, daar via shift-F10 een command prompte te openen. Vervolgens via diskpart de recoverypartities een andere schijfletter geven. Daarna via datzelfde diskpart een partitie aanmaken en een vrije schijfletter (C) eraan toekennen.

Probeer vervolgens alsnog de XP installatie te starten en te installeren naar de nieuw aangemaakte partitie, reeds voorzien van schijfletter. Ik weet niet zeker of XP de tijdens Vista/7-setup gekozen schijfletters overneemt, maar ik zie weinig reden waarom niet eigenlijk :) Daar kom je al heel snel achter mocht het niet zo zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door spone op 20-01-2010 23:15 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

spone schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:12:
Wat je zou kunnen proberen is via een Windows Vista / Windows 7 install dvd te booten, daar via shift-F10 een command prompte te openen. Vervolgens via diskpart de recoverypartities een andere schijfletter geven. Daarna via datzelfde diskpart een partitie aanmaken en een vrije schijfletter (C) eraan toekennen.

Probeer vervolgens alsnog de XP installatie te starten en te installeren naar de nieuw aangemaakte partitie, reeds voorzien van schijfletter. Ik weet niet zeker of XP de tijdens Vista/7-setup gekozen schijfletters overneemt, maar ik zie weinig reden waarom niet eigenlijk :) Daar kom je al heel snel achter mocht het niet zo zijn.
Dat zal jammer genoeg niet werken. Windows is nogal eigenaardig als het om drive letters gaat. Het begint namelijk vooraan de schijf met letteren, dus het maakt niet uit of je de herstel partitie Z: geeft, of D:, bij de setup zal de eerste partitie/schijf gewoon C: krijgen, en in dit geval is dat dus de recovery partitie. De enige manier om dit te veranderen, is om de partitie op te schuiven zodat er voor de herstelpartities ruimte is voor XP.

Je hebt namelijk hetzelfde probleem als je een USB stick in je PC laat zitten tijdens installatie. Die stick zou G: kunnen heten in 7, maar bij de XP setup issie gewoon C: (om een of andere reden worden USB apparaten eerst genomen, hence je met een card reader C:, D:, E:, en F: vaak hebt tijdens setup).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:40

wowi

Zet die partities die je nu als c en d te zien krijgt op hide met partition magic of een andere dergelijke tool.
Er is ook nog een ander programma
En dat is XOSL boot manager http://www.ranish.com/part/ hiermee kun je voordat je boot partities verbergen.
Waarschijnlijk dan wel eerst je drive als fat32 formatteren(later weer in dos met convert naar ntfs doen), en de winxp cd daarop kopieren en dan vanuit dos je xp installatie starten zo moet het werken. En dan heb je xp op de c drive.

[ Voor 37% gewijzigd door wowi op 20-01-2010 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newpowerr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 07:56
Je wilt een dual boot maken met Windows 7 en XP dus, maar Windows 7 staat er al op.... Een dual boot maken moet bij mijn weten andersom, eerst XP, dan Windows 7... Ik snap het zowieso niet... XP mode, Virtual PC... allemaal mooie dingen om toch perse XP te kunnen draaien in Windows 7..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hero Of Time schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:23:
[...]

Dat zal jammer genoeg niet werken. Windows is nogal eigenaardig als het om drive letters gaat.
Het viel in ieder geval te proberen :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Topicstarter
Newpowerr schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:32:
Je wilt een dual boot maken met Windows 7 en XP dus, maar Windows 7 staat er al op.... Een dual boot maken moet bij mijn weten andersom, eerst XP, dan Windows 7... Ik snap het zowieso niet... XP mode, Virtual PC... allemaal mooie dingen om toch perse XP te kunnen draaien in Windows 7..
Virtual PC is er helaas niet voor Windows 7 Home Premium, om nu weer een aparte licentie aan te gaan schaffen terwijl er toch met Windows XP genoegen wordt genomen en waarvan een licentie aanwezig is...
Bovendien is die PC Windows XP only.

Ik heb het uiteindelijk maar opgelost door de partities te backuppen met DriveImage XML om ze vervolgens als EXT2 te formatteren, daarna XP geinstalleerd en de backups weer teruggezet.

Pagina: 1