Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341143

Topicstarter
Hallo,
Ik heb sinds april 2008 een nieuwe pc met:
Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.00 Ghz
8 GB DDR2-800
500GB hdd
Nvidia Geforce 9800gtx
Asus P5K mobo
Windows 7 Ultimate & Windows Vista Ultimate, dual-boot, allebei 64-bit
Huntkey Green-star 450W

Ik heb eigenlijk 1 irritant probleem met de videokaart.
De pc loopt namelijk vast met een een zwart scherm als de videokaart rond de 70 graden komt, terwijl hij dit makkelijk moet kunnen hebben.
Ik moet nu elke keer als ik ga gamen de koeling op minimaal 80% zetten, omdat anders de pc weer vastloopt. Als ik de automatische fan-regeling aanzet koelt hij niet genoeg om de videokaart onder de 70 graden te houden, dus loopt de pc vast.
Heeft er iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat de videokaart niet vastloopt bij 70 graden?
Ik gebruik Rivatuner versie 2.24c & heb de laatste drivers van nvidia.
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Is je videokaart overgelokt? Zo ja, even terug klokken en kijken wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 15:11
Delen van de kaart kunnen veel warmer worden dan de sensoren aangeven.
Dat gezegd, zou het eigenlijk geen problemen moeten geven omdat grafische chips worden ontworpen voor temperaturen ver boven de 70 graden.

Hoe zit de airflow in je kast?
Is het probleem minder/weg als je de kast open zet en er een tafelventilator op richt?

Zit er veel stof in de kaart?

Anders zou ik niet wachten tot april 2010 voor een RMA..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WingsOfFury schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:35:
Is je videokaart overgelokt? Zo ja, even terug klokken en kijken wat hij doet.
Nee, hij is niet overgeclockt en ook nooit overgeclockt geweest oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
daan! schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 01:42:
Delen van de kaart kunnen veel warmer worden dan de sensoren aangeven.
Dat gezegd, zou het eigenlijk geen problemen moeten geven omdat grafische chips worden ontworpen voor temperaturen ver boven de 70 graden.

Hoe zit de airflow in je kast?
Is het probleem minder/weg als je de kast open zet en er een tafelventilator op richt?

Zit er veel stof in de kaart?

Anders zou ik niet wachten tot april 2010 voor een RMA..
Maar die sensor meet de temp van de GPU toch?
Is dit meestal niet het heetste deel van de videokaart?

De airflow in mijn kast is volgensmij behoorlijk goed, ik heb gister mijn harde schijf een slot naar onderen geplaatst, zodat de cooler voorin de pc nu direct lucht van buiten af onder de videokaart blaast, hierdoor idlet de videokaart ongeveer 2 graden kouder, eerst 60, nu 58.

Ik heb afgelopen middag de pc idd even uitgeblazen, maar heeft geen verschil opgelevert, er zat dan ook niet heel veel stof in.

Ik heb op deze videokaart (en de rest van de hardware) nog tot april 2010 garantie, dus als ik er niet uitkom zal ik zeker even naar de pc-winkel stappen, maar ik kan de bon van de pc niet meer vinden, dus ik weet niet of ik dan nog wel binnen de garantie kan laten repareren. Als dit niet zo is en het ligt aan de videokaart, wat voor kaart zou ik dan nog kunnen kopen, voor rond de 150 euro en die minimaal net zo goed is als de 9800 gtx?

Wat is trouwens een RMA?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 341143 op 21-01-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Maar die sensor meet de temp van de GPU toch?
Is dit meestal niet het heetste deel van de videokaart?
Er zijn nog zat andere componenten die ook hun warmte produceren. Probeer inderdaad eens met een tafelventilator.
Wat is trouwens een RMA?
Wikipedia: Return merchandise authorization
Terugbrengen dus ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:24:
[...]

Er zijn nog zat andere componenten die ook hun warmte produceren. Probeer inderdaad eens met een tafelventilator.

[...]

Wikipedia: Return merchandise authorization
Terugbrengen dus ;)
Die tafelventilator had ik al eerder geprobeerd, dit had ik afgelopen zomer al gedaan omdat hij zelfs met de koeling op 100 en de sims 3, te heet werd, dit scheelt wel een beetje idd, hij wordt kouder, maar als de koeling nog steeds op automatisch staat, blijft het probleem zich voordoen, alleen duurt het 5 min langer voordat hij vastloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 13:53
Je zou ook evt. een betere custom cooler kunnen proberen; Arctic Cooling maakt bijv. zeer mooie koelers, het heeft mijn 8800 GTX (niet vergelijkbaar natuurlijk) zo'n 20 á 25 graden koeler gemaakt. Stresst komt deze nu nog maar tot zo'n 50 tot 53 graden :). Het voordeel is dat vaak de GPU, maar ook met name het geheugen veel beter wordt gekoeld. De prijs is geen rip uit je lijf, en je hoeft ook geen weken/maanden te wachten of je RMA goed wordt gekeurd :).

http://www.arctic-cooling...info.php?cPath=2_&mID=101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
__1337__ schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:33:
Je zou ook evt. een betere custom cooler kunnen proberen; Arctic Cooling maakt bijv. zeer mooie koelers, het heeft mijn 8800 GTX (niet vergelijkbaar natuurlijk) zo'n 20 á 25 graden koeler gemaakt. Stresst komt deze nu nog maar tot zo'n 50 tot 53 graden :). Het voordeel is dat vaak de GPU, maar ook met name het geheugen veel beter wordt gekoeld. De prijs is geen rip uit je lijf, en je hoeft ook geen weken/maanden te wachten of je RMA goed wordt gekeurd :).

http://www.arctic-cooling...info.php?cPath=2_&mID=101
Hmm, jah, zou kunnen, maar ik denk dat als het aan de videokaart ligt, ik wel een nieuwe koop. (pappie betaald(a) haha
Maar zou jij dan nog een minstens zo goede videokaart weten, voor rond de 150 euro? misschien wel wat meer, maar weet niet hoeveel meer geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
Als je deze twee threads doorleest, kan je er zelf wel vergelijkingsmateriaal uit puzzelen :). http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3523 In deze thread staat uitgelegd dat een 9800 GTX ongeveer gelijk is aan een GTS250, als je dat vergelijkt met de benchmarks in dit topic: http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3643&p=17 dan kun je hier wel uit halen wat ongeveer een alternatief is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
__1337__ schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:58:
Als je deze twee threads doorleest, kan je er zelf wel vergelijkingsmateriaal uit puzzelen :). http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3523 In deze thread staat uitgelegd dat een 9800 GTX ongeveer gelijk is aan een GTS250, als je dat vergelijkt met de benchmarks in dit topic: http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3643&p=17 dan kun je hier wel uit halen wat ongeveer een alternatief is :).
Oké! ik zal even kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
Toch wil ik je aanbevelen om zo'n custom koeler te proberen :). Zou zonde zijn van je graka als het puur door de temperatuur komt toch :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
__1337__ schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 20:30:
Toch wil ik je aanbevelen om zo'n custom koeler te proberen :). Zou zonde zijn van je graka als het puur door de temperatuur komt toch :).
Jah, dat is wel weer waar.
Hoe presteert de HD 3870 X2 ten opzichte van de 9800gtx? Zou je dat toevallig weten?
En als ik dan de 3870 X2 in CF zet? 4x512 MB? volgens Tomshardware.com is dat dan wel een hele goede combinatie, maar dan zal de Cpu wel een bottleneck worden ofniet?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 341143 op 21-01-2010 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
Pfoe met de HD 3xxx reeks heb ik niet denderend veel ervaringen. Waarom geen 5770 proberen dan? Valt precies binnen jouw budget van € 150, en komt aardig uit in benchmark testen http://www.techspot.com/r...radeon-hd-5770/page5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
ligthetnietaanjouvoeding? teweinig wattage ? iseen gok hang meer niet aan op
Pagina: 1