Welke testen uitvoeren bij 2e hands kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Kreukeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Als startend ondernemer is het misschien aantrekkelijk om ergens een 2e hands laptop op de kop te tikken. Immers, eerst verdienen voordat er een goede, nieuwe wordt aangekocht, toch?

Alleen, welke testen zou je moeten loslaten op een machine?
Dit naast mogelijke controles op overnemen garantie e.d.

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:55
Ik denk, testen of alles werkt

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Je kunt de HD op bad sectors controleren en het geheugen op fouten, echter kunnen al die tests een flinke tijd in beslagnemen. Zou dus gewoon kijken of alles werkt. Gewoon een beetje de basics zoals wifi, toetsenbord, mousepad, usb.

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-12 13:52

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Erg informatief, hier kom je een stuk verder mee.

Ik zit te denken aan:

- Memtest 86+ (of het geheugen goed is)
- Furmark (of de videokaart nog goed is)
- Hdd tool (controleren op bad sectors)
- Pixel buddy (of het scherm nog in goede staat is)
- More to come?

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12 22:06
Hier heeft hij wel weinig aan of niet.

Ik zou in iedereen geval een stresstest (prime95 oid), memtest en een 3-dtest (bv. 3dmark) laten lopen.
Dan ook de temps controleren zodat je weet dat alles binnen normale waardes valt.

Verder natuurlijk even alle connecties nalopen (USB/ethernet etc.) zodat niet je niet later met een kapotte poort zit.

En eenmaal gekocht altijd backuppen, want in mijn ervaring valt er nog wel eens een notebook hdd uit.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:48
no shit sherlock ;)

je zou bijvoorbeeld de laptop dicht kunnen klappen om te zien of het apparaat in standby kan en ook daadwerkelijk gaat. Je kan de stroomadapter uit de laptop halen om te zien dat het laadgedeelte niet defect is. Beeldscherm inspectie gaat vrij makkelijk denk ik, en dode pixels kun je opmerken door het scherm een compleet wit, zwart, rood, geel, groen of blauw vlak te laten tonen.

toetsaanslagen controleren in word, elke toets 1 keer in drukken, touchpad knoppen uitproberen. cd-rom lade vanuit deze computer aansturen om te ejecten, en hem vervolgens een cd-rom of dvd te laten lezen. Wireless controleren of deze genoeg netwerken ziet, lan poort controleren of lampjes branden.

zijn er toch al een flink aantal denk ik zo, eventueel nog stresstesten voor warmte en geluidsproductie.

succes met de aankoop en je nieuwe zaak!

discogs

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-12 10:12
Specifiek voor laptops:
Ik zou in ieder geval even goed checken of het scherm nog soepel open en dicht gaan en of er geen barstjes rondom de scharnieren en in de rest van de behuizing zitten.

Ook even checken of alle schroefjes er nog in zitten en of het paneeltje waar de aan/uitknop enzo op zit (vlak voor het scharnier) nog goed op zijn plaats zit. Als mensen hebben lopen prutsen wil dit nog wel eens scheef zitten en dan weet je gelijk dat je een grote kans op een laptop met kuren hebt.

Ook checken of alle toetsen nog goed en soepel werken om te checken of er geen koffie over het toetsenbord heen is gegaan.

En wellicht nog een stresstest met een programma zoals orthos. Laptops willen nog wel eens overhittingsproblemen hebben.

Een batterijtest zou natuurlijk ook mooi zijn maar dat gaat je dan wel wat tijd kosten :)

[ Voor 6% gewijzigd door JasperE op 20-01-2010 16:34 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 08:18
Openschroeven als je er goed in bent, controleren op stof wil namelijk nog wel eens lawaai wegnemen...
En als je aant werk bent is lawaai nou niet echt een pluspunt ;)

Even niets...

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Doh 8)7, seriously?! . TS bedoeld meer HOE dit te testen.
Ik zou zeggen doe een Drive Fitness test om de HDD te testen. Deze tooltjes zijn te downloaden vanaf de website van de fabrikant.
Daarnaast zou ik even een memtest doen.
Je zou ook een stresstest kunnen doen met Everest draaiende, zodoende kan je mooi de temps in de gaten houden en de voltages controleren op stabiliteit.
Sja, misschien nog even een spelletje draaien en kijken hoe de videokaart het eraf brengt (geen artifacts etc).

Bovenstaande kost alleen wel erg veel tijd. Als je dit op locatie zou doen bij de verkoper kan je je slaapzak wel meenemen, so to speak. Want denk niet dat de verkoper het leuk vind als je daar 2 uur lang allemaal testjes loopt te draaien in z'n huis :+

edit:
CRAP...spuit111111111111111111111111, moet toch maar eens één ding tegelijk gaan doen tijdens het tikken van posts :P

[ Voor 6% gewijzigd door Yellowneck op 20-01-2010 16:36 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-12 22:52
10 minuten een constante redelijk zware load draaien en kijken hoe ver het batterijniveau gezakt is. Als de load wat langer constant is kan het OS vaak aardig aangeven hoe lang deze nog mee gaat, anders even BatteryMon gebruiken.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:48
Kreukeltje schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 16:25:
Als startend ondernemer is het misschien aantrekkelijk om ergens een 2e hands laptop op de kop te tikken. Immers, eerst verdienen voordat er een goede, nieuwe wordt aangekocht, toch?
Is nieuw kopen geen beter optie? Juist als ondernemer. Het hoeft geen zwaar systeem te zijn, immers het gaat denk ik voornamelijk om administratie. Daarnaast is het een zakelijk product dus is de BTW aftrekbaar.

Juist omdat je er straks ook zakelijk van afhankelijk bent wil je niet opeens je adminstratie kwijt zijn (Al kan dat altijd).

[ Voor 54% gewijzigd door Lumics op 20-01-2010 16:50 ]

• Kreukeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Dat zijn snelle antwoorden en ik ga maar op zoek naar een stapel tooltjes, da's wel duidelijk.

@mcsluis: BTW aftrek is inderdaad een argument. Alleen, als je met dat ding veel op de weg zit en bij potentiële klanten langs moet, is kwaliteit minstens zo belangrijk. Een "jong gebruikte" kwaliteitsbak heeft dan de grootste afschrijving al achter de rug (na 2 jr: 50%)
De administratie kan ook op een desktop op 'kantoor' gedaan worden (in sync op laptop?)

Ik zou graag een nieuwe ultra lichte (Asus UL80, MSI X610 of X450, enz) in overweging nemen, maar echt betaalbaar zijn zo (nog) niet. En hoe houden ze zich gedurende een jaar of twee op 'de baan'?
In dat licht is gebruikt misschien niet zo gek...

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik denk dat je beter af bent om een nieuwe aan te schaffen. Goed gereedschap is vaak essentieel. Je wilt namelijk zo weinig mogelijk tijd steken in het fixen van je laptop en zo veel mogelijk tijd in je onderneming. Bij een nieuwe laptop is de kans dat deze kapot gaat natuurlijk kleiner dan bij een 2e hands, alleen al omdat je de historie kent.
Het lijkt mij dat zekerheid meer van belang is dan prijs.

Zo'n hoge investering is een goede laptop ook weer niet. Vanaf 500,- heb je al een goede laptop met Windows 7 pro.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 20-01-2010 17:13 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je de accu belangrijk vindt zou ik sowieso niet voor een tweedehands gaan. Accu's worden altijd rap minder na 2 of 3 jaar. Dat kun je bij aankoop niet testen, tenzij de koper je toelaat om 3 uur bij hem in huis te zitten om de laptop aan te laten staan. En dan nog moet je het eigenlijk meerdere keren achter elkaar doen. Maar ook dan kun je pech hebben dat de accu een week of maand later alsnog snel slechter wordt.

Andere tips zijn zo te lezen wel genoeg genoemd. Even letten op schade (beeldscherm bewegen als ie aanstaat), of alle aansluitingen werken en een minuut of 10 de cpu zwaar belasten.

[ Voor 18% gewijzigd door Palomar op 20-01-2010 17:23 ]

Pagina: 1