Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205730

Topicstarter
Hallo, ik hoop dat ik mijn vraag in de juiste categorie plaats. Zo niet, mijn oprechte excuses. Ik heb dit forum nog maar net ondekt, maar ik heb al met veel plezier rond zitten kijken. In de nabije toekomst zal ik ook zeker foto's komen plaatsen, nu kijk ik vooral nog m'n ogen uit naar foto's van anderen.

Maar ik wilde graag jullie expertise/mening vragen over het volgende.

Ik heb pasgeleden een tweedehands Sony A100 10.2MP SLR camera gekocht. Geweldig blij ermee, de instellingen zijn fantastisch, mooie heldere opnamen, super scherpte-diepte; kortom alles wat ik op de hybride camera miste. Er is alleen 1 probleem dat mij al bijna in tranen deed uitbarsten.

Ik heb flink wat zitten testen met instellingen en witbalans enzo en ben lekker aan het plaatjes schieten gegaan. Tot mijn grote schrik bijkt er geregeld iets mis te zijn gegaan wanneer ik de foto's van de camera haal. Net of er een gedeelte van de foto overbelicht is (zoals bij analoge camera's, wanneer de spiegel niet helemaal synchroon meer wegklapt). Zie onderstaande linken als voorbeeld.

http://i18.photobucket.co...y_tiels/Sony/DSC00008.jpg
http://i18.photobucket.co...y_tiels/Sony/DSC00027.jpg
http://i18.photobucket.co...y_tiels/Sony/DSC00036.jpg
http://i18.photobucket.co...y_tiels/Sony/DSC00039.jpg
http://i18.photobucket.co...y_tiels/Sony/DSC00075.jpg
http://i18.photobucket.co...y_tiels/Sony/DSC00090.jpg

Nu heb ik vandaag min of meer bij toeval ontdekt dat het dus alleen gebeurt bij het lezen van de Compact Flash kaart via mijn kaartlezer. Er zat namelijk geen usb-kabeltje meer bij de camera en ik heb er nog niet achter kunnen komen welk type usb-kabel ik nodig heb (Sony Nederland is nou ook niet bepaald behulpzaam en blijkbaar valt het niet onder een accessoire op hun website). Bij het lezen van de foto's van vandaag heb ik de foto's alleen naar mijn pc GEKOPIEERD en dus op de kaart laten staan. Eenmaal de kaart weer in het toestel gestopt is er niets meer met de foto's aan de hand en zien ze er op de camera in de preview weer prima uit.

Na goed nadenken ben ik tot de conclusies gekomen dat het een van de volgende dingen moet zijn:

1) Ik heb voorlopig de goedkoopst verkrijgbare CF-kaart gekocht. Zouden de verkleuringen kunnen komen omdat de kaart zo goedkoop en dus ws prutkwaliteit is?

2) Ik heb met deze cardreader SD-kaartjes altijd prima en zonder problemen kunnen lezen. Misschien dat hij wat conflicten met CF-kaartjes heeft en dat de cardreader dus de verkleuringen veroorzaakt?

3) Er hoort niet voor niets een usb-kabel bij en ik zou dus die ten allen tijde voor het ophalen van de foto's moeten gebruiken?

In eerste instantie was ik bang dat de camera een probleem had en ik dus een enorme kat in de zak had gekocht, maar het feit dat wanneer ik de kaart weer in de camera stop er niets meer met de foto's aan de hand is lijkt mij dit uit te sluiten, toch...??

Wat hebben jullie er voor ideeën over? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-07 17:42

ThunderNet

Flits!

Als jij denkt dat het aan de CF kaart ligt. Dan zou ik snel naar de winkel lopen om een nieuwe CF-kaart te kopen en het daarmee te proberen. En ga dan niet voor de allergoedkoopste maar gewoon een Sandisk, Kingston of Transcend kaartje. Zo duur zijn die dingen niet meer tegenwoordig.

Usb kabel die je nodig hebt voor je camera is hoogstwaarschijnlijk gewoon een usb naar usb-mini kabeltje.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Volgens mij moet er zo;n kabeltje tussen de cam en pc:

Afbeeldingslocatie: http://cache.gizmodo.com/assets/images/gizmodo/2008/07/micro_usb_male.jpg

USB - MicroUSB

[ Voor 3% gewijzigd door Henning op 20-01-2010 16:31 ]

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 11:22
Het kan van alles zijn; je hebt nog niets gedaan om een bepaald object uit te sluiten of aan te wijzen. Want:
  • CF kaart kan kapot zijn, óók als de camera ze wel goed laat zien. Meestal slaat de camera namelijk een preview-afbeelding op, zodat hij snel thumbnails kan weergeven. Zie je het probleem ook als je inzoomt?
  • Je camera kan kapot zijn indien bovenstaande vraag met 'ja' beantwoord hebt.
  • De kaartlezer kan rot zijn. Dit kan gelden voor alle CF-kaarten of alleen gebeuren i.c.m. de jouwe. Meestal zie je dan wel fouten ontstaan op filesystem niveau ook. Testen of dit het kan zijn kan je eenvoudig doen door een grote file erop te zetten waarvan je de md5sum van tevoren hebt laten berekenen, vervolgens opnieuw laten md5sum'en vanaf de CF-kaart en kijken of het overeenkomt. Ook testen met bovenstaand i.c.m. een tweede kaartlezer of gebruikmakend van je camera als kaartlezer kan je CF-kaart uitsluiten of aanwijzen.
Het lijkt er namelijk of alsof je foto's/bestanden gewoon corrupt zijn geraakt ergens onderweg van de camera processor totaan de viewer op je pc.

Met andere woorden: regel een andere kaartlezer en andere CF-kaart om e.e.a. duidelijk te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 20-01-2010 16:42 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 22:30
OK, als er niks echt belangrijk op die kaart staat...

formatteer 'm in de camera
hang de camera direct aan de pc
sleur de bestanden over en kijk nog 's.

Werkte deze camera goed toen je 'm kocht? Zie je de foto's wel gewoon op de monitor van de camera?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden.

@ Henning
Bedankt, dat lijkt inderdaad het juiste kabeltje te zijn. Maar het probleem is om dat ergens te koop te vinden, er zijn een heleboel types MicroUSB-kabels en ik kan maar nergens op internet de juiste vinden. Morgens maar eens de foto-zaak hier proberen, maar daar heb ik ook al weinig hoop op. Ze weten genoeg over verkopen, maar over camera's zelf...

@ gertvdijk
De CF-kaart heb ik nieuw gekocht. Er zat bij de camera een CF-kaart van 128MB bij, ik zal daar ook eens mee gaan testen. Wanneer ik nu op de camera inzoom op de foto's zien ze er ook prima uit. Nu heb ik nogmaals de kaart in de kaartlezer gedaan. De foto's worden op de pc op dezelfde manier corrupt weergegeven. Kaart terug in de camera en nu kan ik de eerste 4 foto's ineens niet meer weergeven op de camera. De rest ziet er nog steeds prima uit, ook met inzoomen. Ik krijg het gevoel nu dat de kaartlezer de boel verknalt. Maar echt testen kan ik denk ik pas zodra ik de datakabel heb.

@Wijnands
Formatteren in de camera had ik al een keer gedaan, maar ik zal het nog eens proberen. Datakabel heb ik nog niet, dus direct van de camera halen gaat nu nog niet. Toen ik de camera kocht zag alles er prima uit. Thuis ook trouwens, totdat ik de foto's van de kaart ging halen. Op de monitor van de camera ziet alles er prima uit.

Ok, zoals ik dus uit al jullie antwoorden begrijp kan ik pas uitsluiten of er een defect bij de camera zit zodra ik een datakabel heb? Eerst dat regelen dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 18:22

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik zie nergens welk merk/type reader je gebruikt.
Ik heb het ook een keer gehad met een Trust CF reader...
Nu doe ik het altijd via de camera zelf, traag maar nog nooit fout gegaan.

Die USB kabeltjes moet elke fotozaak voor je kunnen regelen, ga anders naar een fotozaak welke al Sony verkoopt die kunnen het waarschijnlijk ook wel even voor je testen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 13:34
Het zou ook nog kunnen dat ie gewoon niet goed wegschrijft, ikzelf heb hier geen last van,(ja heb hem ook!:D)
Ik zou ook even op marktplaats kijken of er nog kabeltjes te koop zijn...
bijvoorbeeld deze:
http://www.marktplaats.nl...-a700-s650-s730-s800.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 11:22
Dan nog sluit je de camera niet uit. Het kan namelijk ook nog dat je pc de boel op filesystem niveau verknalt of door user error als je hem niet unmount (veilig verwijderen in Windows).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Gutteguttegut
Tja, de cardreader is van een of ander onbekend merk: Storex. Gekocht in Frankrijk. Met SD-kaarten heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. Maar het zou dus inderdaad goed kunnen...

@ thomskipsp
Super, jij hebt dus ook de A100? Ik had die advertentie inderdaad al gezien, maar foto van de USB-aansluiting op de camera lijkt anders te zijn dan de aansluiting op mijn camera. Vandaar dat ik het nog niet aangedurfd had. Maar als jij zegt dat het de juiste is dan bestel ik hem meteen!

@ gertvdijk
Ik verwijder de kaartlezer altijd via Windows Veilig Verwijderen. Ik ben als de dood dat daarmee anders m'n foto's verknald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Op dit moment ben ik ook geneigd om te zeggen dat het aan de lezer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb gisteren en vandaag nog een serie testfoto's geschoten op de oude CF-kaart. Voor de zekerheid EERST geformatteerd. En flink met de belichting gespeeld. Wanneer ik die kaart nu in mijn kaartlezer doe zijn alle foto's nog keurig in orde. Kaartlezer lijkt dus toch wel goed te zijn...

Ik begin nu flink te twijfelen OF ik de nieuwe kaart wel geformatteerd had. Ik dacht van wel, maar het zou zomaar kunnen dat ik het toch vergeten ben. Maar morgen krijg ik m'n datakabel binnen (jawel, die van Marktplaats was de juiste!) en dan ga ik eens kijken wat er gebeurd als ik de corrupte foto's via de datakabel op m'n pc zet. Daarna zal ik de nieuwe kaart nog eens formatteren en kijken wat er gebeurt; eerst via datakabel binnenhalen en daarna via kaartlezer. Misschien is de nieuwe kaart toch wel gewoon kapot. Nog in 'working progress' dus. Iedereen alvast bedankt voor de gegeven input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Lijkt gelukkig niet aan de camera te liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 21:37
De sony A200 heeft een iets kleinere USB ingang.

dat zal de sony A100 ook hebben. Dus geen standaard micro usb.

Ik heb zelf een heel ander probleem, maar goed. probeer eens een andere pc met een andere windows versie.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-07 17:42

ThunderNet

Flits!

Kevinp schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 17:03:
De sony A200 heeft een iets kleinere USB ingang.

dat zal de sony A100 ook hebben. Dus geen standaard micro usb.

Ik heb zelf een heel ander probleem, maar goed. probeer eens een andere pc met een andere windows versie.
kleiner dan mini-usb of nog kleiner dan micro-usb? Dat laatste lijkt me beetje raar?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-07 11:02
De A200 heeft volgens mij ook gewoon een standaard mini/micro usb-poort. Laatst had ik de panasonic compact camera van me zus, daar paste mijn A200 kabeltje ook gewoon in. Lijkt me vreemd als het een speciaal sony kabeltje is dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
... Even voorop stellen: Ik heb nog nooit een A200 van dichtbij gezien... maar:

Ik heb even rond gekeken, want ik was na dit gezeur over het soort USB aansluiting wel even benieuwd... Ik begon eigenlijk te zoeken met de insteek te bewijzen dat USB een standaard is, en slechts 3 formaten heeft (normaal, mini en micro) waar iedereen mee zal werken. Waarom zou je anders? Voor elke maat wat wils...

Wat blijkt? Bij enkele reviews wordt gesteld dat dit een niet-standaard USB aansluiting is! :N

Ik ben dus benieuwd wat voor kabel je hebt gekocht, en ik help je hopen dat het past. Laat het iig even weten, dan kan ik weer afstappen van de illusie dat er eindelijk een echte standaard was op data/ stroom aansluiting gebied... -O-

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Peregrine
Ja, die mening was ik tot voor kort ook toegedaan, maar er zijn er dus véél meer dan 3 formaten. Ik geloof dat er voor bijna alle camera-merken een eigen USB-kabel is en zelfs per merk kan het met de modellen onderling ook nog verschillen. Het enige dat standaard is, is de USB-aanlsuiting op de pc :P . Ik heb nu in ieder geval de juiste, kabel gisteren binnengekregen en kan er de foto's mee van de camera halen. Volgens de rekening is het een "USB 2.0 kabel voor Sony camera's model 4". Als ik het goed onthouden heb is het een micro-USB, 8-polig. Nogal hinderlijk dus dat dit nergens wordt aangegeven. Niet in de gebruiksaanwijzing, niet op de Sony-website (je kunt daar zelfs niet eens een USB-kabel nabestellen!). Blijkbaar gaan ze ervan uit dat je die kabel nooit zult kwijtraken. Nog iets waar ze vanuit gaan is dat je de software nooit zult kwijtraken. De CD zit er bij mij uiteraard niet meer bij. Nu kun je bij Sony het wel Picture Motion Browser downloaden, maar nergens kan ik het programma Image Data Converter SR (om RAW te bewerken) vinden (ook niet via google, alleen updates ervoor). Sony maandag maar eens bellen dan maar...

Voor wat betreft het oorspronkelijke probleem: nou, de foto's op de 2 GB waren na de laatste keer in de kaartlezer dusdanig beschadigd dat ik ze nu helemaal niet meer van de kaart krijg; niet met kabel, maar ook niet meer met de kaartlezer. Dus ik heb de kaart maar geformatteerd en ik ga weer opnieuw testen. Van de 128 MB kaart heb ik via de kabel de foto's eraf gehaald en dat ging super-snel en alles onbeschadigd.

Ik denk dus dat ik tóch vergeten had de 2 GB kaart te formatteren voor het eerste gebruik. Maar of het echt dat was of dat toch de (nieuwe!) kaart beschadigd is zal ik pas komende week ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Woont er niet iemand bij je in de buurt die ook foto's schiet op CF? Als ik de tijd had, zou ik zeggen: Kom even langs, dan stop ik jouw CF in mijn D300, kijk wat er gebeurt. Dan stop je een CF van mij in jouw sony, stoppen beide CF's in een cardreader van mij die het doet... Oh, ja en stoppen beide CF's in jouw cardreader. Desnoods koppelen aan jouw en mijn computer en alle andere mogelijk mutaties die je kan bedenken...

Dan moet je er toch achter komen welke combinatie wel en niet werkt en dus wat er kaduuk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ DickCAH
Helaas, niemand in de buurt die op CF schiet.

Maar ik heb nieuws. Allereerst heb ik de CF-kaart uiteraard geformatteerd. Ik heb verdeeld over verschillende dagen foto's geschoten (alleen nog niet de kans gekregen buiten wat te fotograferen) en heb ze met de kabel van de camera gehaald. Alles was perfect, geen verkleuringen te zien. Nu heb ik de kaart in mijn kaartlezer gestopt. De map waar de foto's van vandaag in stonden: niks aan de hand. Maar de eerste map, daarvan de eerste 4 foto's zijn ineens met de kaartlezer onleesbaar (beschadigd). De vijfde foto heeft voor de helft een verkleuring en de rest is in orde. Kaart terug in de camera en er is niks meer met de foto's aan de hand! Ik vermoed als ik de kaart nu nog een keer in de lezer stop dat de bestanden dan onherstelbaar beschadigd raken. Het hele probleem lijkt nu toch wel de kaartlezer te zijn. Ik speel voortaan op save en gebruik alleen nog maar de kabel. Er is nu trouwens ook helemaal geen noodzaak meer om een kaartlezer te gebruiken. Bij mijn vorige camera duurde het onwijs lang eer de bestanden met de kabel overgehaald waren, maar bij de sony gaat het stukken sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou toch een nieuwe kaartlezer overwegen... Zelf gebruik ik mijn camera nooit als kaartlezer... Geen idee waar het kabeltje is... oh, wacht het zit waarschijnlijk nog in de doos.

Ik weet dat de meeste nikon en canon camera's nogal snel hun accu leeg stoken als je ze gebruikt als kaartlezer. Als dat met jouw Sony ook zo is, snap je wellicht waarom de meeste mensen niet op die manier werken. ;)
Maar goed, gefeliciteerd met het oplossen van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Meen je dat nou? Dat wist ik helemaal niet.... Dus ook als je je camera ingesteld hebt staan als kaartlezer gaat de batterij al sneller leeg? Of alleen wanneer je de kabel gebruikt om de foto's van je camera te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
Heb ik met mijn toenmalige Panasonic FZ50 ook ooit gemerkt. Een heel weekend lang 1000 foto's gemaakt (50% flits) met 1 batterij, zonder dat deze ook maar iets leger werd aangegeven.

Omdat geen kaartlezer bij de hand was, toch maar het kabeltje erbij gepakt. Nog geen 500 foto's later: batterij leeg. Bijkomend probleem: wat was DAT traag!

Kortom, als ik het even kan redden, gebruik ik de kaartlezer. (tenzij ik hem niet vertrouw natuurlijk)

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205730 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 08:52:
Meen je dat nou? Dat wist ik helemaal niet.... Dus ook als je je camera ingesteld hebt staan als kaartlezer gaat de batterij al sneller leeg? Of alleen wanneer je de kabel gebruikt om de foto's van je camera te halen?
Zo snel je de kabel inplugt om je foto's van je camera te halen. Ik neem aan overigens pas vanaf het moment dat je het andere eind van de kabel in de computer hebt gestopt, maar goed, dat is natuurlijk bijzaak.

Als je camera niet aan de draad hangt, is die instelling op je camera (ik neem aan dat je de USB modus bedoelt) verder niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196662

Geen idee of het wel gebeurd of niet, maar er is geen enkele reden waarom je kaart lezen ook stroom zou moeten nemen. Vaak moest je zelfs je camera uitzetten en dan aansluiten waarbij de stroom langs de USBkabel werd gebruikt om je kaart te lezen.
Vandaag zie je dat niet vaak meer dus ik gok dat ze het circuit nu gewoon automatisch schakelen. Nu enkel nog opladen langs USB :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DSLR's opladen over USB kun je waarschijnlijk wel vergeten. Typische DSLR accu's zijn daarvoor veel te zwaar. De accu van een Nikon D50 levert bijvoorbeeld al 7.4 volt. Voor opladen is dus nog meer nodig en een USB aansluiting levert dacht ik maar iets van 3 volt. Twee penlites opladen lukt dus wel, maar dat gaat al tenenkrommendtraag, dus zelfs als het al mogelijk zou zijn, wil ik niet weten hoe lang het duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196662

Olympus rust high-end compactcamera uit met 30x zoom
Naast een hdmi-aansluiting is het toestel ook uitgerust met een usb-aansluiting, die ook gebruikt kan worden om de li-on-accu op te laden.
Er luistert iemand mee ^^
Is wel maar 3.7V en 925mA. Maar met een dubbele USBaansluiting zoals externe harde schijven ook hebben, lukt het dus wel :)
Pagina: 1