Laptop laad niet meer op, unknown adapter volgens bios.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-05 21:51
Ik heb een probleempje.
Heb van een vriend laptop overgenomen, hij had hem mij geleverd met een PA-12 Adapter die hij zelf ook apart heb moeten kopen, alleen heeft bij hem het 'batterij opladen' het ook nooit gedaan.
Dat wist ik al, maar de accu die er in zat was ook dood.
afijn, nieuwe accu gekocht, erin gezet, die accu deed het wel ( gaf aan dat er een accu inzat, bij de ouwe niet), maar hij laadde hem niet op.
Op google hadden meer mensen dit probleem, sommigen hadden bios ge-update, waarmee het probleem was opgelost, alleen kan ik de bios niet updaten: Je hebt 10% nodig batterij, ik heb 5%.
geen floppydisk in, dus dat wordt het ook niet.
Nu heb ik zitten kijken, en gezien dat de PA-12 adapter en de PA-10 beide voor de dell latitude d610 worden gebruikt.
De PA-12 Die ik heb, levert 65 Watt, de PA-10 90 Watt.
Zou hier het probleem in kunnen liggen??

http://accessories.us.del...s&l=en&s=dhs&cs=19&k=d610

Hier staan ze ook allebei voor de D610??
Raak een beetje gefrustreerd, heel die laptop opengehaald, niks vreemds gevonden bij de connector op het moederbord etc, Met Xp cd in restore console geprobeerd te komen, om via daar bios up te daten met USB stick, alleen vraagt het om een adminstratorwachtwoord, die ik 200% niet heb ingesteld, aangezien ik hem 3 dagen terug heb geinstalleerd die laptop.

[ Voor 21% gewijzigd door Mr.Joker op 20-01-2010 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

restore cd admin wachtwoord: gewoon leeg laten/enter drukken zou dan moeten werken.

probeer dan jouw adapter op de andere laptop? dell adapters hebben een extra signaalpin om door te geven dat het een echte dell adapter is en *welke*... kan zijn dat dr iets mis is met zn adapter, laptop of combinatie van die 2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
al geprobeerd met leeg laten, doet het niet.
Heb geen dell laptop extra en ken ook niemand.....
Het is een originele adapter, alleen hij geeft 65W, en de PA-10 geeft 90 Watt......
Alleen staan PA-12 en PA-10 Beide op de site van dell, dat ze bij de D610 horen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

De D610 moet gewoon laden met de 65W adapter. Die 90W is alleen nodig als je een D/port docking station hebt.

In het bios kan je zien of de laptop de adapter herkend. Als de laptop de adapter niet herkend wordt de accu ook niet opgeladen.

Het bios flashen met een kapotte / lege accu is vziw onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322341

Beide adapters moeten kunnen werken! Of de adapters is niet goed meer of je hebt een probleem met de powerjack/moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
De adapter wordt niet herkend door de BIOS.
Bios flashen kan wel met een accu van minimaal 10%, maar opladen gaat nu moeilijk..... (Batterij is 5%)

Wat nu doen, gewoon een nieuwe adapter kopen....?
De batterij wordt wel herkend door BIOS/Windows....
Misschien dat de chip die in de adapter zit kapot is ( Bij dell heb je toch van die ID chips?), waardoor die niet herkend wordt, zoja zit er in de immitatie adapters ook zo'n ID Chip, of moet je dan weer een originele hebben....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Misschien had je deze info al gevonden:

http://www.laptop-junctio...er-adapter-not-recognized

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 10:38
Uit ervaring met een Dell D600 kan ik vertellen dat er 2 mogelijkheden zijn.

1. (De meest voorkomende): De ID chip in de adapter is kapot dit is makkelijk op te lossen door een nieuwe te kopen en die zijn nieteens zo gek duur bij Dell zelf.
2. (Dit had ik bij de D600): Een chip op het moederbord van de laptop doorgebrand, einde oefening en je kan nooit meer de accu laden

Dus ik zou proberen een lader te lenen van iemand om nr. 2 uit te sluiten

Ps. Je kan de bios updaten als je accu bijna leeg is door het commando in windows uit te voeren met de schakeloptie -forceupdate

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan Scholl op 20-01-2010 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Site had ik al gevonden idd.

Misschien dat jullie er iets aan hebben: het oranje lampje brand wel dat de batterij bijna op is, als ik de AC stekker eruit haal

kan de adapter wel openschroeven, wat moet je dan aan de ID chip zien? door gebrand oid?

Heeft een immitatie lader op ebay wel een ID Chip, of moet het persee een originele zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Mr.Joker op 20-01-2010 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

weer eentje met een al lang geweten probleem.

meestal gaat er niks kapot in de adapter zelf, maar is het ergens in de kabel naar de laptop waar het 3e pinnetje onderbroken ligt.

Typisch bij dell zetten ze daar een signaal op dat doorgeeft aan de notebook hoeveel watt de adapter is, wanneer het onderbroken wordt weet de notebook geen raad en geeft hij een fout.

Dell weet normaal al langer van dit probleem maar wil het blijkbaar niet oplossen :(

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:57
pm1 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:53:

Dell weet normaal al langer van dit probleem maar wil het blijkbaar niet oplossen :(
Het is voor hun ook geen probleem, ze verkopen dan weer extra adapters immer :)

Alleen beetje smerig dat je gelijk helemaal niet meer kunt opladen. Als het nou de helft langzamer ging ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30705

pm1 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:53:
weer eentje met een al lang geweten probleem.

meestal gaat er niks kapot in de adapter zelf, maar is het ergens in de kabel naar de laptop waar het 3e pinnetje onderbroken ligt.

Typisch bij dell zetten ze daar een signaal op dat doorgeeft aan de notebook hoeveel watt de adapter is, wanneer het onderbroken wordt weet de notebook geen raad en geeft hij een fout.

dit verhaal heb ik vaker gehoord een of ander digi-id pulsje maar ik vermoed zelf eerder dat ze dit gewoon flikken zodat je wel merk spul van hun moet kopen.... zal wel niet mogen maar dat boeit hun denk ik niet
anywho heb ik al flink wat laptops acer hp dell voorbij zien komen die met goede voeding gewoon niet wilden laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Anoniem: 30705 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:22:
[...]

dit verhaal heb ik vaker gehoord een of ander digi-id pulsje maar ik vermoed zelf eerder dat ze dit gewoon flikken zodat je wel merk spul van hun moet kopen.... zal wel niet mogen maar dat boeit hun denk ik niet
anywho heb ik al flink wat laptops acer hp dell voorbij zien komen die met goede voeding gewoon niet wilden laden
inderdaad dell doet het metzo'n 3e pinnetje, en andere fabrikanten doen het volgens mij door een gesuperponeerd signaal op de DC te zetten, want Hp herkent het ook als zijn adapter niet van voldoende vermogen is.

puur om te vermijden dat je geen andere voeding met hun notebook kan gebruiken, waar is het nog van een universele adapter als het toch niet werkt :(

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:04
zover ik weet werken de dell en hp laders volgens het zelfde systeem met de smart signal pin, de plug heeft de buitenring(-) de binnenpin(+) en een binnering(signalling), wat ik met succes heb kunnen doen bij een hp laptop, is de signalling pin met een 1k weerstand aan de + hangen, hierdoor wordt de adapter geacepteerd door hp. Het nadeel van de methode is dat de accu wel oplaad, maar extreem langzaam. Dus het is een bandaid fix.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 18:45
@pm1: Ergens is het lijkt mij ook bescherming van de producten EN de gebruikers.. Er lopen genoeg gebruikers rond die een andere willekeurige adapter erin pluggen en verwachten dat het gewoon maar werkt. :F Met als resultaat dat de boel uitfikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30705

technocow schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 12:58:
@pm1: Ergens is het lijkt mij ook bescherming van de producten EN de gebruikers.. Er lopen genoeg gebruikers rond die een andere willekeurige adapter erin pluggen en verwachten dat het gewoon maar werkt. :F Met als resultaat dat de boel uitfikt.
believe me dat zijn er veel en dan heb ik het niet over blonde studentjes en huisvrouwen want mannen kunnen
er ook wat van, hoevaak ik al niet een apparaat in me handen heb gehad van ja nou heb ik een nieuwe voeding
en nou doet hij het nog steeds niet

want luisteren naar een verkoper doe je niet want je weet het zelf toch veel beter :X
als ik ooit nog eens een boek zou moeten schrijven over domme acties van gebruikers sjees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304868

admin wachtwoord voor de bios?
deze zit in een chip.
deze chip zit onder de zwarte tape op het moederbord (top)
de tape voor de pcmcia socket connector
er staat upw1 bij (8 potig chippie), aan de rand van het bord
pin 3 en 6 even shorten bij opstarten
=> factory settings press fn x
Pagina: 1