Notebook, IDE & DVD-drive : hoe kan ik het testen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339710

Topicstarter
De DVD-brander in mijn notebook werkt niet meer naar behoren, zoveel is wel duidelijk. (Wordt bijvoorbeeld ook na herinstallatie Windows XP en ook in de bios niet meer herkend).
Maar hoe kan ik (voordat ik een nieuwe aanschaf?) testen of het wel de DVD-brander is en niet de interface?
Bestaat er zoiets als een IDE test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wat voor notebook praten we hier over? Een aantal fabrikanten levert diverse diagnosetools mee, en bijv. Dell heeft zelfs een complete diagnose die je tijdens de boot kan aanspreken.

Je kan kijken of je de drive uit de laptop kan halen en deze aan te sluiten op een andere laptop of PC. Hier is de aansluiting van belang of je een evt converter nodig hebt, maar zonder specs kunnen we weinig.

Je hebt trouwens geen garantie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hallo bedankt voor je hulp.

Het betreft een Targa Traveller 826 T, de dvd brander is een Pioneer DVR-K15.
De garantie is verlopen, maar ik heb een goede reden om de brander (of speler is ook goed) te vervangen.

Het probleem is dat hij af en toe nog wel herkend wordt, en als ik bijvoorbeeld een audio-cd afspeel, speelt Windows Media player hem wel af. maar na 15 tot 25 seconden beginnen de problemen. Dan lijkt het net alsof de dvd-brander geen info meer geeft naar het moederbord toe.

Zelf dacht ik aan het volgende:

- De DVD-brander is stuk en dan met name de rails van de lens. Zodat hij bijv het begin van de cd/dvd nog wel kan lezen, maar niet verder kan.
- Er zit iets goed los in de dvd brander
- Of er is iets mis met de overgang van dvd naar moederbord etc. (sorry als ik hier nu een onlogische conclusie trek, ik ben niet zo heel erg ver in de materie van een notebook als het om hardware gaat)

Iig fijn dat iemand me wil helpen! :*)

Targa leverde overigens geen diagnose tool mee. In apparaatbeheer van Windows XP wordt de zaak herkend en zijn er geen foutmeldingen. Ow ja, een externe DVD-brander werkt wel, daar heb ik dan ook een nieuwe system recovery mee uitgevoerd, in de verwachting dat de zaak zo goed geinstalleerd zou zijn.
Mijn inziens is het dus geen softwarematig probleem.

Wat kan ik zoal proberen?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 339710 op 20-01-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
een (goed) advies iemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Run eens een transfer rate test met Nero CD Speed of Opti Drive Control. Als er iets mis gaat zou je een foutmelding moeten krijgen die je meer informatie over het probleem geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hardstikke bedankt voor je tip!

helaas leest Nero het station niet (meer).
Daarvoor had ik al wel CD/DVD Diagnostic van InfaDyne geprobeerd.
Dit programma leverde mij de volgende testresultaten op: (regels met "false" heb ik vetgedrukt.
Kan iemand uit deze resultaten voor mij opmaken of het de dvd-drive is of een ander probleem (IDE-connectie?)

The following information was collected by CD/DVD Diagnostic
Copyright 1997-2005, InfinaDyne

Device name PIONEER DVD-RW DVR-K15
Revision 1.11
Date of revision 05/04/1
Read CDDA command 0xbe
Raw read command 0xbe
Track information command 0x52
Using 10 byte commands True
Loading mechanism Tray
Bar code reading supported False
UPC code is read True
ISRC code is read True
Maximum reading speed 4233 Kbps, 24X
Multisession capable True
Mode 2 Form 1 supported True
Mode 2 Form 2 supported True
Digital output on port 1 False
Digital output on port 2 False

Audio play supported True
Reading CDDA supported True
Accurate CDDA positioning True
Raw+96 audio reading True
Raw+96 data reading False
Transfer Block supported True
Inactivity spin-down Infinite
Device capabilities Reads: CD,CD-RW,DVD-ROM,DVD-R,DVD-RAM,DVD-RW,DVD+RW Writes: CD,CD-RW,DVD-R,DVD-RW,DVD+RW
Device buffer size (K) 2000K
Drive serial number EDDL034567WL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
even er uithalen en op Dealextreme voor nog geen $5 een adapter naar IDE kopen..

in het geval van dat je al de luxe van een SATA drive hebt.. geen idee hoe dat werkt verder :)

404 Signature not found

Pagina: 1