Ik heb een Terratec DMX XFire 1024 geluidskaart via de optische uitgang aangesloten op mijn Technics SA-DX930 receiver (met ingebouwde AC3-decoder). Nou lukt het me niet om met PowerDVD 3.0 het AC3-signaal optisch door te sturen.
Iemand een idee hoe dit komt? Ik heb de SPDIF output van de geluidskaart ingesteld op 'DVD drive', dus hier zou het niet aan moeten liggen...
Heb je intern een spdif-kabeltje lopen van je dvd naar je geluidskaart ?
Een S/PDIF kabeltje intern???
Moet dat dan? Ik heb alleen een optisch kabeltje tussen mijn geluidskaart en receiver hangen.
bij audio staat bij mijn live een optie spdif gebruiken, misschioen dat er bij jouw ook zoiets staat?
Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....
Ik heb in het configuratiescherm bij de instellingen van mijn geluidskaart 'DVD drive' aangeklikt. Dit zou toch voldoende moeten zijn? Het doorsturen van de waveout naar de digitale uitgang werkt trouwens WEL goed! (is duidelijk te zien aan het licht dat uit de uitgang komt). Als ik echter 'DVD drive' kies, gaat het licht uit... 
Volgens mij ligt het probleem bij PowerDVD. Deze moet toch de S/PDIF uitgang activeren?
Volgens mij ligt het probleem bij PowerDVD. Deze moet toch de S/PDIF uitgang activeren?
Als het goed is heb ik die (de 6-channel versie van PowerDVD 3.0). Ik heb trouwens gehoord dat wat DD betreft WinDVD makkelijker is. Klopt dat?
Sorry, had vanmiddag duidelijker moeten zijn, die instellingen zijn van Powerdvd.
Dus daar moet je ook instellen dat je via een spdif of je optische uitgang je geluid wil hebben!
Dus daar moet je ook instellen dat je via een spdif of je optische uitgang je geluid wil hebben!
Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....
Volgens mij kan ik nergens in PowerDVD (3.0 6-channel versie) voor S/PDIF kiezen! Bij de audioinstellingen kan ik alleen kiezen voor output naar WaveOut, DirectSound, 4 Speakers en 6 Speakers. Bij Cinemaster 2000 is de S/PDIF optionbutton uitgeschakeld, waarbij zelfs DVD Genie niet helpt.
Ik heb gisteren eens in de kast gekeken of er misschien intern een kabeltje aangesloten moet worden, of zo. Op mijn geluidskaart zit wel een digital in, op mijn Pioneer 113 DVD-drive niet. Zou dit het probleem zijn???
Ik heb gisteren eens in de kast gekeken of er misschien intern een kabeltje aangesloten moet worden, of zo. Op mijn geluidskaart zit wel een digital in, op mijn Pioneer 113 DVD-drive niet. Zou dit het probleem zijn???
*zucht*
zoek nou eens eerst even voordat je begint te piepen!!!
voor AC3 ondersteunt powerdvd de volgende gelduiskaarten:
DTS / Dolby Digital Audio Output (S/PDIF or Toslink)
Aureal Vortex2 8830, Vortex1 8820, Aureal 8810
SBLive! Platinum, SBLive! Value, SBLive!
Creative CT5880, ES1373, EV1938, EV1958
Cmedia 8338/8738
Crystal CS4624, CS4630
ESS Maestro-2E, Canyon3D
Fortmedia 801AU
Realtek ALS300+
Yamaha YMF744/754, Yamaha YMF724*
*Dolby Digital only
ik zie die van jou er niet tussenstaan, maar weet ook niet wat voor een chipset erop zit... moet je zelf maar even uitzoeken
trouwens, geluid van dvd komt gewoon binnen via de IDE kabel, hoef je dus geen andere snoertjes voor te trekken.
het feit dat er 'licht' uit je optische kabel komt wil nog niet zeggen dat hij het ook doet... maar ik neem aan dat er geluid uit je stereo komt rollen met normaal geluid van windoze?
zoek nou eens eerst even voordat je begint te piepen!!!
voor AC3 ondersteunt powerdvd de volgende gelduiskaarten:
DTS / Dolby Digital Audio Output (S/PDIF or Toslink)
Aureal Vortex2 8830, Vortex1 8820, Aureal 8810
SBLive! Platinum, SBLive! Value, SBLive!
Creative CT5880, ES1373, EV1938, EV1958
Cmedia 8338/8738
Crystal CS4624, CS4630
ESS Maestro-2E, Canyon3D
Fortmedia 801AU
Realtek ALS300+
Yamaha YMF744/754, Yamaha YMF724*
*Dolby Digital only
ik zie die van jou er niet tussenstaan, maar weet ook niet wat voor een chipset erop zit... moet je zelf maar even uitzoeken
trouwens, geluid van dvd komt gewoon binnen via de IDE kabel, hoef je dus geen andere snoertjes voor te trekken.
het feit dat er 'licht' uit je optische kabel komt wil nog niet zeggen dat hij het ook doet... maar ik neem aan dat er geluid uit je stereo komt rollen met normaal geluid van windoze?
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Tis echt niet zo dat ik niet gezocht heb, hoor. Ben al zo'n 4 dagen aan het zoeken...best vermoeiend 
Mijn geluidskaart heeft in ieder geval de Crystal 4624 chipset, zoals in het lijstje staat. Maar een extra kabeltje is dus niet nodig. Da's mooi.
Ik kan inderdaad wel gewoon de WaveOut (windoze dus...
) doorsturen naar de optische uitgang. Alleen AC3 dus niet.
Mijn geluidskaart heeft in ieder geval de Crystal 4624 chipset, zoals in het lijstje staat. Maar een extra kabeltje is dus niet nodig. Da's mooi.
Ik kan inderdaad wel gewoon de WaveOut (windoze dus...
als je dan al 4 dagen aan het zoeken bent, is het misschien ook handig om even bij de powerdvd specificaties te kijken he? 
http://www.cyberlink.com.tw
enniewee, wat voor os gebruik je? bij mij doet ac3 uit het namelijk niet onder w2k... onder w98se werkt hij prima; misschien zit hier het probleem?
http://www.cyberlink.com.tw
enniewee, wat voor os gebruik je? bij mij doet ac3 uit het namelijk niet onder w2k... onder w98se werkt hij prima; misschien zit hier het probleem?
Uiteraard heb ik op hun site gekeken
Ik wist ook al dat mijn kaart ondersteund zou moeten worden door PowerDVD, da's juist het vreemde.
Ik draai in ieder geval Windows Me.
Ik draai in ieder geval Windows Me.
mijn ervaring met winME is dat de geluidskaartdrivers niet zo heel erg best zijn... als ik min sblive installleer raak ik de hibernate en andere powermanagement funcites kwijt... ik toen niet eens geprobeerd of ac3 het deed eigenlijk...
maak anders ff een ghost dump van je winME partitie, formatteer de zooi en zet ff snel w98se erop. zou me nix verbazen als het aan de windows versie ligt namelijk...
maak anders ff een ghost dump van je winME partitie, formatteer de zooi en zet ff snel w98se erop. zou me nix verbazen als het aan de windows versie ligt namelijk...
Pheew, da's wel erg radicaal. Het vervelende is dat mijn Windows Me op zich wel stabiel draait...behalve mijn WinTV dan...en Unreal Tournament...en AcdSee..en... Ach laat ook maar, ik mieter de zooi er inderdaad wel af
hehehe, lijkt me wel het beste als ik het zo hoor!
suc6!
suc6!
Verwijderd
Naar mijn weten moet je om dat geluid van de dvd naar je spdif uit te sturen toch echt een intern digitaal geluid's kabeltje hebben, dit heb je als het goed is bij je geluidskaart gekregen. En volgens mij zit er op elke dvd speler standaard een digital-out op(zo'n stekkertje met maar 2 plugjes).
Dus ik zou dat gewoon effe proberen}:O
Dus ik zou dat gewoon effe proberen}:O
THM > nope
zo'n spdif kabeltje van cdrom/dvd naar geluidskaart gebruik je *alleen* voor digitale audio.
heeft nix met ac3 te maken, maar ja, als je je tijd wilt verdrijven met zinloze excercities....
zo'n spdif kabeltje van cdrom/dvd naar geluidskaart gebruik je *alleen* voor digitale audio.
heeft nix met ac3 te maken, maar ja, als je je tijd wilt verdrijven met zinloze excercities....
Ja volgens mij heb je gelijk maar eerder deze week verbeterde iemand anders mij dat niet op ELKE speler zo'n uitgang intern zit, dit in verband met copyrights ofzo...
Ja ik bedoelde ook dat JIJ gelijk had volgens mij, THM, maar ik was ietsjes te laat
.
Verwijderd
Sorry was ook niet tegen jouw maar tegen willem2. Ik had jouw post al gelezen;)
Kan wel kloppen wat je zei over dat er niet op elke dvd een digitale uitgang zit, dan moet het toch op een of andere manier intern gedaan worden
Kan wel kloppen wat je zei over dat er niet op elke dvd een digitale uitgang zit, dan moet het toch op een of andere manier intern gedaan worden
Ik heb me gisteren rot gezocht naar zo'n uitgang, maar het enige dat erop zit is power, IDE, jumperinstellingen en analog audio.
Nieuwe DVD drive dan maar?
Verwijderd
Als het goed is moet het ook binnendoor kunnen, bij werkt het weer als volgt(echt vaag). Ik heb een apparte mpeg decoder kaart, en als ik die gewoon alleen in een pci slot stop, dan komt dd geluid door spdif e.d. allemaal goed, maar als ik nou zo'n digitaal kabeltje tussen mijn dvd en m'n decoder kaart prop, dan krijg ik wel digitaal geluid van gewone cd's, maar wordt het geluid van m'n dvd in ene niet meer doorgegeven. Dus gewoon je instellingen nog een keer checken
Ik heb een Pioneer 105 DVD speler, en ook een Terratec DMX X-Fire 1024, als ik in PowerDVD 3.0 kijk dan kan ik de SPDIF optie niet aanvinken, hij staat grijs geselecteerd met als tekst Cirrus Logic blabla, is dat de chipset van mijn kaart?
Heb ik nou toch de verkeerde versie van PowerDVD? Wat doe ik niet goed?
Heb ik nou toch de verkeerde versie van PowerDVD? Wat doe ik niet goed?
Het gekke is dat ik die S/PDIF optie niet eens kan vinden! Ik heb alleen een checkbox voor Dolby Pro Logic ondersteuning. Is het trouwens misschien zo dat de digital out op een DVD drive alleen maar gebruikt wordt om audiocd's digitaal af te kunnen spelen en dus niet om bijv. een AC3-stream door te sturen?
Beste Campo, als je nou niet eens je EIGEN topic goed leest, hoe het zit het dan bij andere topics...??
Wat je net zei staat ook ergens hierboven !
Wat je net zei staat ook ergens hierboven !
Beste dennisdotcom,
Natuurlijk lees ik mijn eigen topic wel goed. Ik ben ook erg blij dat mensen zoveel oplossingen geven, hoor! Alleen wilde ik ff duidelijk hebben wat nou precies de bedoeling is van de digital out op een DVD drive.
Natuurlijk lees ik mijn eigen topic wel goed. Ik ben ook erg blij dat mensen zoveel oplossingen geven, hoor! Alleen wilde ik ff duidelijk hebben wat nou precies de bedoeling is van de digital out op een DVD drive.
pfff
ik zei digitale audio, in de zin van muziek cd's, daar bedoelde ik niet mee dat ac3 niet digitaal is, dat is het wel degelijk, daar heb je gelijk in!
het enige wat ik wil de duidelijk maken is dat ac3 wordt meegestuurd met het mpeg 2 signaal (vob is grofweg mpeg2 video + ac3 audio) dit signaal komt dus *alleen* binnen via je IDE/SCSI kabel en niet via allemaal fancy spdif kabeltjes...
ik zei digitale audio, in de zin van muziek cd's, daar bedoelde ik niet mee dat ac3 niet digitaal is, dat is het wel degelijk, daar heb je gelijk in!
het enige wat ik wil de duidelijk maken is dat ac3 wordt meegestuurd met het mpeg 2 signaal (vob is grofweg mpeg2 video + ac3 audio) dit signaal komt dus *alleen* binnen via je IDE/SCSI kabel en niet via allemaal fancy spdif kabeltjes...
dvd = *.vob = mpeg2 video + ac3 audio (inderdaad digitaal...)
dit signaal komt dus *alleen* binnen via IDE/SCSI
zo'n spdif kabel gebruik je dus alleen maar (intern!) voor muziek cd's ed. extern kan je er naast gewone audio ook ac3 ge-encodeerd signaal mee uitsturen.
je dvdspeler heeft dus voor het afspelen van dvd's absoluut *niet* een spdif uitgang nodig.
mijn dvd-speler heeft geen spdif uitgang, en toch krijg ik via mijn geluidskaart (optisch uit) ac3 signaal in mijn versterker... rara hoe kan dat als het volgens jou via zo'n interne spdif kabel moet THM?
dit signaal komt dus *alleen* binnen via IDE/SCSI
zo'n spdif kabel gebruik je dus alleen maar (intern!) voor muziek cd's ed. extern kan je er naast gewone audio ook ac3 ge-encodeerd signaal mee uitsturen.
je dvdspeler heeft dus voor het afspelen van dvd's absoluut *niet* een spdif uitgang nodig.
mijn dvd-speler heeft geen spdif uitgang, en toch krijg ik via mijn geluidskaart (optisch uit) ac3 signaal in mijn versterker... rara hoe kan dat als het volgens jou via zo'n interne spdif kabel moet THM?
Toch wel grappig deze discussie. Ik had dezelfde problemen en toen ik de digitale uitgang van de pioneer 105s aansloot op de digitale ingang had ik ineens AC3 geluid. daarvoor (2 weken zoeken) kreeg ik er niets uit. terwijl de rest van de instellingen niet verandert waren. Er zit een verschil in het feit of je je geluidskaart de decodering wilt laten doen of je versterker. als je voor het laatste kiest heb je volgens mij een digitale uit nodig op je dvd-speler en moet je deze verbinden met de digitale in van je geluidskaart. Als je daarna de digitale uit (spdif) activeert zo het signaal ongedecodeerd moeten worden doorgegeven. BTW video en audio-signaal worden onafhankelijk van elkaar op een dvd opgeslagen! Vandaar dat je bij veel DVD's kunt kiezen uit meerdere talen (in AC3 bijv) en soms uit DTS of AC3 geluid. Er zijn dan meerdere geluidssigalen en maar 1 video signaal opgeslagen. Deze worden onafhankelijk van elkaar opgeslagen en tijdens het afspelen gesynchroniseerd! Dus heb je wel degelijk een digitaal kabeltje nodig.
Willem2 hoe weet je zeker dat het AC3 is en niet een gefaked dolby surround? Geeft je versterker dit aan of hoor je toevallig over alle speakers geluid?
Powersoft
Willem2 hoe weet je zeker dat het AC3 is en niet een gefaked dolby surround? Geeft je versterker dit aan of hoor je toevallig over alle speakers geluid?
Powersoft
MacBook Pro 14” (2023), Imac Pro (2017,3 Ghz 10 core Xeon W, 128 Gb, Radeon Pro Vega 64), Mac Mini (Late 2014, i5 2,8 Ghz, 8Gb) IPad Pro 13” 2024
Sorry Willem2, dat ik je waarschijnlijk hoofdpijn aan het bezorgen ben
, maar nou weet ik 't echt niet meer! (en ben blijkbaar niet de enige)
Ik dacht ook dat AC3 gewoon via IDE gaat. Anders zou het betekenen dat PowerDVD het grijs maken van de S/PDIF-checkbox baseert op de aanwezigheid van een intern kabeltje. Lijkt me vaag.
Ik dacht ook dat AC3 gewoon via IDE gaat. Anders zou het betekenen dat PowerDVD het grijs maken van de S/PDIF-checkbox baseert op de aanwezigheid van een intern kabeltje. Lijkt me vaag.
internet lag er ff uit... 
enniewee, je hebt gelijk Campo, AC3 gaat via IDE. en iedereen die zegt dat het niet zo is kletst ui z'n nek!
iedereen die het niet wil geloven, moet dan eerst maar eens even op internet de specificaties van dvd/mpeg2 gaan opzoeken voordat ze andere dingen beginnen te verkondigen.
dat hele verhaal van losse audio/video tracks is je reinste BS.
Powerdvd baseert of de spdif optie al dan niet geselecteerd mag worden op 2 dingen (voor zover ik weet):
1 - juiste type sound-chip/kaart
2 - geluidskaart moet op multi speaker staan (als ik hem op 2 speakers zet, kan ik in ieder geval geen spdif selecteren, maar dat kan ook aan mijn setup liggen)
maar, zoals ik al eerder zei, onder bepaalde OS-sen werken niet alle drivers even best voor deze optie...
enniewee, je hebt gelijk Campo, AC3 gaat via IDE. en iedereen die zegt dat het niet zo is kletst ui z'n nek!
iedereen die het niet wil geloven, moet dan eerst maar eens even op internet de specificaties van dvd/mpeg2 gaan opzoeken voordat ze andere dingen beginnen te verkondigen.
dat hele verhaal van losse audio/video tracks is je reinste BS.
Powerdvd baseert of de spdif optie al dan niet geselecteerd mag worden op 2 dingen (voor zover ik weet):
1 - juiste type sound-chip/kaart
2 - geluidskaart moet op multi speaker staan (als ik hem op 2 speakers zet, kan ik in ieder geval geen spdif selecteren, maar dat kan ook aan mijn setup liggen)
maar, zoals ik al eerder zei, onder bepaalde OS-sen werken niet alle drivers even best voor deze optie...
En aangezien de boel aan die twee criteria voldoet, resteert maar één oplossing: Windows nuken.
Probeer toch wel eerst een kale Windows Me met alleen PowerDVD. Als dit niet werkt zet ik 98se erop. In ieder geval bedankt!
Pagina: 1