computer aan, stoppen vliegen er uit!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341127

Topicstarter
Hier even een spoed topic, snel geschreven dus let niet op fouten

Kom ik net thuis van school, en zoals altijd zet ik mijn computer aan maar deze keer ging dat wel erg vreemd, ik zette mijn computer aan maar er gebeurde helemaal niks, totdat ik er achter kwam dat de stoppen doorgeslagen zijn, nog en paar keer geprobeerd en ik kwam er toen achter dat het aan mijn computer lag.

Inmiddels zijn de stoppen weer hersteld maar kan mijn pc niet aanzetten, wat moet ik nu doen? Want ik zit nu op een laptop van 2004.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 341127 op 23-01-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Is de groep gewoon niet te zwaar belast?
Probeer pc dus eerst een op een andere groep.

Als het probleem blijft zou ik je voeding eens laten testen.

[ Voor 63% gewijzigd door DeeJee op 20-01-2010 15:19 ]

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301785

,.

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 301785 op 13-02-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Maak je kast eens open ( uiteraard van het stroom afhalen ) en kijk of je verbrande plekken ziet, of dat het vreemd ruikt. waarschijnlijk is je voeding overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 12:46

skoozie

SCSI

Wat is nu het probleem?

je computer doet niets en de stoppen blijven er in of klappen de stoppen eruit iederekeer als je je computer aanzet?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Probleem is wanneer ik de pc aanzet de stoppen er uit vliegen en alles in het huis ook uit gaat. PC start helemaal niet op.

Stop is niet te zwaar belast omdat ik al jaren deze stop gebruik zonder enig probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-07 14:05

Soggney

Zeekomkommer

8 harddisks, stoppen zijn doorgeslagen.
PC van de stroom halen, openen, ruik eens goed aan de 600w zalman, print de geur in uw geheugen.
Haal ondertussen de voeding eruit en loop naar uw pc-boer om een nieuwe (liefst zwaardere) voeding :)
Want al dit gebeurd omdat uw voeding kortsluiting maakt. Is dit niet het geval, dan zal het aan het moederbord liggen dat ofwel de kant van uw behuizing raakt (mobo kapot) ofwel intern kortsluiting maakt (nog altijd mobo kapot).
Ik hoop voor u dat het de voeding is, want als het mobo kortsluiting maakt kan het zijn dat alles qua hw (behalve schijven) ook kapot is.

[ Voor 43% gewijzigd door Soggney op 20-01-2010 15:24 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 13:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Uiteraard moet je ook in je bios de optie "Do not blow fuse" aanzetten. :P :9

Ik heb haast, anders legde ik uit hoe dat moet.

spoiler:
Ligt het antwoord nietzo voor de hand? :X :X :X ik voorspel nog 10 reacies "je voeding is stuk"

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 12:46

skoozie

SCSI

probeer alles eens los te halen en controller met enkel de voeding of de stoppen ook springen,
vervolgens langzaam meer er bij prikken. (welcomputer uit en los natuurlijk :))

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11
Anoniem: 341127 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:23:
Probleem is wanneer ik de pc aanzet de stoppen er uit vliegen en alles in het huis ook uit gaat.
Als álles in huis uitgaat is het ws je aardlek en niet de stop van één groep die er uitvliegt, of het moet de hoofdzekering zijn (niet erg waarschijnlijk). Maar eerste verdachte blijft natuurlijk nog steeds je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik weet wel zeker dat het de pc is, telkens wanneer ik hem aanzet gaat het mis en valt alles uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Dus maak je je pc open en kijk je of je iets ziet.
Trek alle kabels los en test de voeding los.

Als je het niet zeker weet neem je de pc onder je arm en ga je naar een pc boer in de buurt.

[ Voor 21% gewijzigd door DeeJee op 20-01-2010 15:32 ]

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340066

Ik zou zeggen openschroeven die kast. Haal wel al stekkers en kabels uit je kast. Zit je trouwens op een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Stop is niet te zwaar belast omdat ik al jaren deze stop gebruik zonder enig probleem
Dat zegt dus niets :Z

Stel: het is een 16A groep. Dat betekent dat hij 3680W moet kunnen hebben. Nu had je vroeger iets van 3300W in gebruik + PC van 300W piek. Niets aan de hand. Vandaag heeft iemand terwijl je PC uit was iets van 200W aangesloten op die groep. Gevolg: 3500W in gebruik. Nog niets aan de hand. Tot je je PC aanzet en je 3800W probeert te trekken. Dat gaat dus niet.

Maar wees eens even accuraat in je terminologie. Gaat het hier om een zekering die doorbrandt, of een aardlekschakelaar die afgaat? Dat maakt nogal uit voor wat het probleem waarschijnlijk is en wat de oplossing moet zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Probleem is wanneer ik de pc aanzet de stoppen er uit vliegen en alles in het huis ook uit gaat. PC start helemaal niet op.
De stoppen? Meer dan één dus? Dan wordt het ook eens tijd om contact op te nemen met een elektricien.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:11
zoals gezegd:

verplaats computer naar andere plaats in huis, en sluit opnieuw aan op een plek waarvan je zeker weet dat de stopcontacten op een andere groep zitten (en niet te veel zware apparaten zijn aangesloten... keuken is een slecht idee)

Zet de PC aan.

niks aan de hand? --> originele groep overbelast

weer stop eruit? --> PC maakt kortsluiting, waarschijnlijk is de voeding de boosdoener --> nieuwe voeding erin zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, heb even gekeken en zie dat het niet de aardlek is maar ENKEL de stop. Voeding alleen ook getest en zodra ik deze in het stopcontact stopte vloog de stop er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154012

Anoniem: 341127 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 16:18:
Sorry, heb even gekeken en zie dat het niet de aardlek is maar ENKEL de stop. Voeding alleen ook getest en zodra ik deze in het stopcontact stopte vloog de stop er uit.
Voeding dus naar z'n grootje. Nieuwe halen en hopen dat er niet meer dingen zijn meegenomen van je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Juist niet. Daar zitten vaak meerdere stoppen om alle zware apparaten te kunnen trekken. Die zware apparaten (oven, stoomketel, elektrisch fornuis,..) gewoon niet aanzetten is voldoende. De badkamer is ook zo één.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]Anoniem: 154012 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 16:22:
[...]

Nu toch maar een 800 watt gekocht ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 341127 op 23-01-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
1000W is wel een beetje overdreven, afhankelijk misschien van je cpu kan je met 500W ook wel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:35
Nielson schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 16:53:
1000W is wel een beetje overdreven, afhankelijk misschien van je cpu kan je met 500W ook wel toe.
Inderdaad. En het is ook onverstandig om een voeding aan te schaffen die niet past bij je situatie, omdat de effciëntie bij lagere belasting alleen maar afneemt en je dus in veel gevallen beter een lager vermogen voeding kan kopen dan 'voor de zekerheid' maar een belachelijke 1000W, omdat dat 'in elk geval goed is'.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstjan
  • Laatst online: 11-06-2021
Je hebt 8 HDD's, die nemen niet zoveel power, en een oude videokaart, lijkt me ook niet zo'n powerconsumer. Overigens is hier een heel topic over waar je kunt vragen wat voor voeding je nodig hebt. 1000Watt is in elk geval gigantische overkill. Weet niet wat voor processor je nodig hebt, maar een goeie 450 watt voeding ofzo is waarschijnlijk wel genoeg.

Kijk hier eens: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1369405

[ Voor 29% gewijzigd door karstjan op 20-01-2010 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334795

Acht HDD's is misschien wel wat overkill ja.
Even zo veel mogelijk dingen uit het mobo halen en stuk voor stuk bijprikken om je voeding te testen.
(Begin eerst met maar een HDD en misschien zonder graka, als je mobo dat ondersteunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gertvdijk schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 16:58:
[...]

Inderdaad. En het is ook onverstandig om een voeding aan te schaffen die niet past bij je situatie, omdat de effciëntie bij lagere belasting alleen maar afneemt en je dus in veel gevallen beter een lager vermogen voeding kan kopen dan 'voor de zekerheid' maar een belachelijke 1000W, omdat dat 'in elk geval goed is'.
In de nabije toekomst ben ik wel van plan om een hoop te gaan vernieuwen, vandaar dat ik liever kies voor een dikke voeding omdat ik dan wellicht mogelijk toch een nieuwe moet kopen.

weten jullie zeker dat een 600 watt voeding met 17 ampere volstaat voor maarliefst 8 a 9 harddisks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Anoniem: 341127 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 17:15:
In de nabije toekomst ben ik wel van plan om een hoop te gaan vernieuwen, vandaar dat ik liever kies voor een dikke voeding omdat ik dan wellicht mogelijk toch een nieuwe moet kopen.

weten jullie zeker dat een 600 watt voeding met 17 ampere volstaat voor maarliefst 8 harddisks?
Ligt eraan wat voor harddisks je hebt en wat de verhouding is tussen de verschillende rails en wat het piekvermogen is bij het opspinnen. Voor een Samsung HD103UJ:
Spin-up Current (Max.) 2.4 A
Maar daarbij wordt dus niet gezegd in welke verdeling dat is over de 5 en 12V rails die hij beide gebruikt.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Anoniem: 341127 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 17:15:
[...]
weten jullie zeker dat een 600 watt voeding met 17 ampere volstaat voor maarliefst 8 harddisks?
Kun je makkelijk uitrekenen, die Samsung 1TB's (F1 neem ik aan?) trekken maximaal 2.4A bij het opspinnen, dus dat zou in totaal ongeveer 19A maximaal zijn. Als je dan kijkt naar een gemiddelde voeding die populair is in de pricewatch, bv de Coolermaster RealPower 520M dan zie je dat deze drie +12V lijnen heeft van maximaal 19A elk, dus die gaat het zat trekken. Zie bv ook dit opslagsysteem van medetweaker Q, deze heeft 20! Samsung 1TB F1's op een 600W voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 20-01-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goedemorgen

Ik heb zonet een nieuwe voeding gehaald, een 850 watt. Vervolgens in mijn pc aangezet de boel aangesloten maar tot mijn verbazing gebeurde er niks.

De eerste keer gingen er aan de voorkant wel lampjes branden voor ongeveer een halve seconde, maar daarna viel hij weer uit. Vervolgens kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer aan terwijl het een nieuwe voeding is nu en waarbij het rode lampje wel brand achter de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Anoniem: 341127 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:40:
Vervolgens kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer aan terwijl het een nieuwe voeding is nu en waarbij het rode lampje wel brand achter de voeding.
Wat betekent dat rode lampje? Ik heb eens een voeding in handen gehad waarbij rood een overbelasting (en daardoor de beveiliging aansloeg) aanduidde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 12:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik vermoed dat je nog ergens last van kortsluiting hebt, en dat daardoor de beveiliging van de voeding aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Thrackan schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:45:
Ik vermoed dat je nog ergens last van kortsluiting hebt, en dat daardoor de beveiliging van de voeding aanslaat.
Ik ook.
Ik heb een aantal jaren terug eens een vergelijkbaar probleem als TS gehad. Toen ik een nieuwe voeding probeerde bleek het aan mijn nieuwe floppydrive te liggen die spontaan begon te fikken bij de aansluiting van de voedingsstekker + hele kabeltje naar de nieuwe voeding en daarmee dus een tweede voeding om het leven was gebracht door een €10 floppydrive. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Laatst online: 05-07 14:05

Soggney

Zeekomkommer

Waarschijnlijk heeft de kortsluiting buiten de voeding ook nog andere componenten meegenomen naar het hiernamaals.
Hoedanook, Je voeding werkt, sluit nu enkel eens je mobo aan. Geeft die weer aan dat er kortsluiting is, dan zit je met gebakken peren en zal er niets anders opzitten om je pc naar de pcboer te brengen, hem vertellen wat er aan de hand is en de pcboer laten testen welke componenten fried zijn en dewelkste niet.
Je kan dit ook zelf doen, maar ik weet niet of je een correct mobo op overschot hebt, ram op overschot, cpu op overschot, graka op overschot, ...

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:51:
[...]

Stel: het is een 16A groep. Dat betekent dat hij 3680W moet kunnen hebben. Nu had je vroeger iets van 3300W in gebruik + PC van 300W piek. Niets aan de hand. Vandaag heeft iemand terwijl je PC uit was iets van 200W aangesloten op die groep. Gevolg: 3500W in gebruik. Nog niets aan de hand. Tot je je PC aanzet en je 3800W probeert te trekken. Dat gaat dus niet.
Juist, alleen zal een automaat bij een overbelasting niet onmiddelijk afslaan. Een automaat heeft meestal een trage afslag voor overbelasting (temperatuur, bimetaal of dergelijke) en een snelle afslag voor kortsluiting (magnetisch)
Dus bij 3800W in jouw voorbeeld oftewel 16.5A gaat er niet zo heel veel gebeuren. Ik gok dat die dan nog uren kan doorgaan voor die afslaat. Afhankelijk van het type natuurlijk.

Dus bij onmiddelijke afslag is er of een aardlek of een kortsluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 22-01-2010 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Laatst online: 05-07 16:48
Hoogstwaarschijnlijk heeft je mobo kortsluiting gemaakt @ je voeding (of iig, dat denk ik).

Maar ook andere apparaten kunnen kortsluiting fabriceren. Ik zou alle apparaten loskoppelen (Alle hdd's, Vid kaart, andere kaarten, geheugen eruit, zodat je alleen mobo+cpu overhoud). Dan aanzetten en dan kijken wat de pc doet (Start ie of springt je voeding ook in de beveiliging).

Als je voeding in de beveiliging schiet is het je mobo voor 99%.

Doet ie het wel; dan apparaten één voor één aansluiten en testen. Blokkeert ie nadat je b.v. je cd-rom speler aan hebt gesloten weet je meteen welk apparaat de boosdoener is.

Succes!

[ Voor 17% gewijzigd door RedHat op 22-01-2010 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ondertussen even de manual van de voeding er bij gepakt,en zie o.a het volgende staan:
If the power ON led fails to light up when the main power button is pressed after completing the installation procedure, some devices may be connected incorrectly or the motherboard may be faulty.
Het betreft een rode led achter mijn nieuwe zalman voeding van 850 watt.
Voeding is dus prima, maar het probleem is dat hij nog steeds niet op wil starten, helemaal niks geen geluid of lampjes, niks behalve die rode led die pas begint te branden wanneer ik de power cable connect aan het stopcontact.

ik heb het ook geprobeerd met alleen mijn mobo + voeding maar ook hier geen teken van leven.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 341127 op 23-01-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
a_suss: Lees even al het bovenstaande ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat weet ik maar het prbobleem is dat ik niet exact weet of ze hiermee de led aan de achterzijde van de voeding of vooraan de pc bedoelen. Nu mijn pc niet meer aan wil begin ik me toch af te vragen wat er dan mogelijk kapot is... Zou het misschien kunnen dat simpelweg mijn powerswitch kapot is?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 341127 op 22-01-2010 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Als het de gebruiksaanwijzing van je voeding is betreft het de led op je voeding tenzei expliciet aangegeven wordt dat het een led/lampje van je PC betreft.
Nu mijn pc niet meer aan wil begin ik me toch af te vragen wat er dan mogelijk kapot is...
Then again: Lees al het bovenstaande.

[ Voor 33% gewijzigd door RedHat op 22-01-2010 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan kan ik niks anders vermoeden dat mijn mobo kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
In de handleiding van de voeding wordt het rode LEDje op de achterkant volledig genegeerd.
wel een rode led die aangeeft of er spanning op staat.
dus geen overbelastingslampje, blijkbaar.
Ik denk dat je er dus vanuit kan gaan dat je of zelf iets verkeerd aansluit of dat je mobo dood is.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 22-01-2010 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog even wat zaken gecontroleerd, zelf heb ik een usbmuis aangesloten en die brandt zo te zien, maar het moederbord krijg ik met geen mogelijkheid meer aan. Zou dit kunnen wijzen aan aan defect aan het moederbord en wat is de kans dat hij mijn videokaart en cpu en geheugen ook heeft meegenomen?

En wat betreft die andere voeding, weet iemand hoe het kan dat de stoppen doorsloegen?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 341127 op 22-01-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 13:29
[...]

Dat klopt niet helemaal. Je hebt het hier over een piekstroom. Bij 3800W vliegt niet zomaar de zekering eruit. Daar gaat een bepaalde tijd overheen tot deze daadwerkelijk uitgeschakeld wordt (snelle/langzame zekeringen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
@a_suss: heb je al een andere groep geprobeerd? Is je computer aangesloten op een geaard stopcontact? Met welke stekker vliegt de stop eruit? Heb je een andere kabel geprobeerd?

Als je nou alles wat je geprobeerd hebt in de beginpost zet, hoef ik niet telkens het hele topic door te spitten.

[ Voor 82% gewijzigd door Picaroon op 22-01-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Picaroon schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:45:
@a_suss: heb je al een andere groep geprobeerd? Is je computer aangesloten op een geaard stopcontact? Met welke stekker vliegt de stop eruit? Heb je een andere kabel geprobeerd?
Met die eerste voeding heb ik 2 groepen geprobeerd, de eerste met pc en al en bij de 2e groep enkel de voeding, stekker in het stopcontact gedaan en die groep viel al meteen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 04-07 16:29
[...]

Dat zegt dus niets :Z

Lees je eens in in de karakteristiek van een zekering.

Een zekering knalt niet meteen op het moment dat je meer stroom dan de waarde van de zekering trekt, dat is pas meestal rond 4 * de zekeringwaarde.

Je kan met een b-karakteristiek 16A zekering (standaard in huisinstallaties) meestal een uur 17A trekken, 24A voor een minuut, 32A kan 15 seconden, 48A 3 seconden, daarboven wordt het al snel tienden van seconden.

Een aardlek knalt wel meteen zodre je boven de waarde uitkomt.

TS: Zit er een test-knop op je 'zekering', dan is het vrijwel zeker een aardlekschakelaar. Logischer ook wel, omdat je hele huis zonder spanning zit. Maar dat kan ook als je maar 3 zekeringen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Anoniem: 341127 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:33:
En wat betreft die andere voeding, weet iemand hoe het kan dat de stoppen doorsloegen?
Voeding kapot waarschijnlijk. Om te bepalen wat voor componenten er door die voeding nog meer kapot zijn gegaan zul je moeten uitwisselen met goedwerkende componenten, op een andere manier is er niet achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Laatst online: 04-07 15:58

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

ik heb het ook gehad maar toen was de power switch stuk toen wou het moederbord ook niet aanslaan.

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik hoop dat je pc niet is overleden.

Mij ouders ooit een keer kortsluiting in de voeding (goedkope sweex rommel) gehad, nieuwe voeding maar de pc bleef dood.
Echt alles was kapot, HD spinde niet meer, moederbord en wireless pci kaartje deden het ook niet meer, misschien dat de videokaart het nog zou doen maar dat was AGP en kon ik niet meer testen.

Succes...

[ Voor 3% gewijzigd door [Roland] op 22-01-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
@TS: als je alleen de voeding hebt getest en de stop vliegt eruit dan gaat er iets gruwelijks mis in die voeding. Dan zou je op z'n minst brandplekken, rook of iets dergelijks moeten zien want hij maakt kortsluiting op de - en +.

Hoe zit het met je nieuwe voeding? Vroeger kon je ATX voedingen handmatig starten door de zwarte en groene kabel even met elkaar te verbinden (op de mainboard stekker). Of het aan te raden is om een voeding onbelast te draaien laat ik in het midden.

Welke voeding heb je nu overigens gekocht?

[ Voor 4% gewijzigd door Picaroon op 22-01-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

TS:

Je originele voeding slaat de stoppen eruit als je er niks op aansluit en "hotwired" opstart? Hiervoor moet je de groene draad met een zwarte verbinden.
Zo ja, doet je nieuwe voeding dat ook?

Als je voeding gewoon start (welke dan ook) haal je alle aansluitingen van je moederbord af, behalve je CPU, CPU koeler en powerswitch. (En P4/P8 voeding en ATX stekker)

Gaat je CPU koeler draaien, zet de boel weer uit en sluit een harddisk aan. Zet de boel weer aan en luister of je harddisk op gaat spinnen.

Gaat je CPU koeler heel even draaien en gaat daarna de boel weer uit, haal dan de CPU eruit en probeer het nog een keer. Het systeem zou (volgens mij) dan niet direct uit moeten slaan.

Werkt dit, stop je videokaart erin, sluit hem aan en probeer het nog een keer.

En dit kun je vervolgen met alle andere componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Het al dan niet kortsluiten door onderdelen in een computer kast mag er NOOIT toe lijden dat de stoppen doorslaan. Iedere voeding is verplicht over een zekering te beschikken en die zekering hoort door te branden als er fors meer vermogen door de voeding heen gaat dan waar deze voor ontworpen is.

Als die voeding de stoppen doet doorslaan functioneert die zekering niet en is die voeding dus per definitie defect EN een brandgevaar. Het kan best zijn dat er nog meer in die PC mis is. Maar feit blijft dat een voeding gewoon nooit zoveel vermogen mag trekken dat de stoppen doorslaan (tenzij je natuurlijk 3600 watt aan andere apparatuur aangesloten hebt staan).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Thrackan schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:21:
TS:

Je originele voeding slaat de stoppen eruit als je er niks op aansluit en "hotwired" opstart? Hiervoor moet je de groene draad met een zwarte verbinden.
Zover kwam 'ie niet, de (losse) voeding in het stopcontact prikken was al genoeg om de stop te laten afslaan:
Anoniem: 341127 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:48:
[...]

Met die eerste voeding heb ik 2 groepen geprobeerd, de eerste met pc en al en bij de 2e groep enkel de voeding, stekker in het stopcontact gedaan en die groep viel al meteen uit.
Dus laten we die oude voeding even vergeten, die is echt wel zeker weten stuk. ;) Waarom de computer het met een nieuwe voeding nog steeds niet doet ontdek je het snelst door gewoon de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Xander schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:38:
[...]

Zover kwam 'ie niet, de (losse) voeding in het stopcontact prikken was al genoeg om de stop te laten afslaan:
[...]

Dus laten we die oude voeding even vergeten, die is echt wel zeker weten stuk. ;) Waarom de computer het met een nieuwe voeding nog steeds niet doet ontdek je het snelst door gewoon de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter te volgen.
Hij heeft nu een nieuwe en het werkt nog steeds niet, dus dan mag ie het weer van voor af aan doortesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Uiteraard. :) Voeding testen is dan ook zo ongeveer stap 1 in die troubleshooter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een mededeling

Inmiddels heb ik alles weer werkend gekregen, oorzaak was een kapotte HDD power cable. Nieuwe voeding doet het gelukkig prima en bedankt voor jullie help!
Pagina: 1