Linksys WRT54GC met Motorola Surfboard5100 probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 15:45

Gast1981

room with a moose!

Topicstarter
Dag,
Ik zit sinds gisteren met een probleem.
Via de router krijg ik geen internetverbinding meer, alleen nog maar rechtstreeks via de modem.

Mijn set-up thuis is als volgt:
Kabelmodem van Motorola, de Surfboard5100 (ISP: Ziggo).
Linksys router WRT54GC (bekabeld naar de modem).
Een pc en laptop, beide wireless via het netwerk op internet. Draait al een paar jaar zo.

Gisteren klapte de wireless eruit. Opzich geen probleem, gebeurt wel eens vaker (voornamelijk bij bandbreedte-vullende downloads) dus ik probeerde de wireless te repairen. Echter, zonder succes... laptop reboot, ook zonder succes. Stroom van de modem en router afgehaald, nogmaals een poging, weer zonder succes... geen wireless, en dus ook geen internet. Er is 1 manier waarop de wireless wel werkend te krijgen is, en dat is door de netwerkkabel vanuit de modem uit de router te halen... In dat geval kan ik ook in de router set-up (192.168.x.x) kijken, en daarin is niets afwijkends te zien.

Als ik de laptop of pc rechtstreeks op de modem aansluit heb ik wel internetverbinding. IP, Gateway, DNS, alles wordt netjes dynamisch toegewezen en getoond. Dus dat sluit voor mij (voorlopig) een probleem met het modem uit.

Vervolgens op 2 manieren het netwerk proberen op te starten;
1: Eerst modem opstarten, en zodra alle lampjes branden de kabel in de router drukken en de router opstarten. Dit heeft als gevolg dat het wireless netwerk niet bereikbaar is. De router lijkt zichzelf telkens te resetten, want eerst gaat het wireless-ledje knipperen, en niet veel later het power-ledje. Daarna springt het power-ledje even op oranje en begint het hele verhaal opnieuw.
2: Router en modem tegelijk opstarten, maar dan zonder kabel tussen beide. De kabel zit rechtstreeks van de modem aan de laptop. Wachten tot beide zijn opgestart. Nu heeft de laptop bekabeld internet via de modem, en is de wireless ook beschikbaar. Dan de kabel vanuit de pc in de router. Dit lijkt niets uit te halen. Wireless blijft draaien, echter is er geen internet mogelijk... Als ik in de router set-up kijk zie ik wel Dynamic IP aan staan, maar de router IP, Gateway, DNS, enz is niet gevuld. IP renew geeft geen resultaat, router zegt niet in staat te zijn een IP op te halen.

Ik las wel iets over bekende issues tussen deze merken, maar dit probleem kwam ik niet tegen.
Ook het feit dat zowel de modem als router op DHCP staan heeft voorheen nooit problemen gegeven.
Overigens, het toewijzen van een Static IP aan de router (overgenomen van de pc, nadat deze via kabel aan de modem hing) had geen resultaat...

Is de router wellicht aan het overlijden? (jaar of 5 in gebruik gok ik)
Vreemde is dan wel, dat zonder kabel naar de modem het wireless netwerk wèl bereikbaar is...
Of heeft de Motorola modem wellicht een autoupgrade gehad, waardoor hij de router nekt??
Iemand die me iets verder op weg kan helpen?
Normaal gesproken heb ik niet zoveel problemen met (draadloos) netwerken, maar dit kost me flink wat tijd en stress :/