Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XL 2007] X en Y waarden kiezen voor grafiek

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben al een paar uur bezig met een probleem dat gemakkelijk op te lossen zou moeten zijn. Ik probeer een eenvoudige grafiek te maken van een economisch probleem (vraag & aanbod). In vorige versies van Excel kon je eenvoudig aangeven welke waarden op de x-as moeten komen, en welke op de y-as gebruikt moeten worden. Hier wil dit echt niet lukken, en het is ongelofelijk frustrerend!

Dit is de situatie:
Excel2007 Grafiek

Zoals je kan zien voert Excel de kolom "prijs" ook mee in als reeks. De assen staan wel goed. Als ik de reeks "Prijs" verwijder, dan worden de assen omgekeerd. Online vind ik alleen dat de X reeksen links moeten staan, en de Y reeksen rechts. Het maakt niet uit hoe ik de kolommen orden, het is altijd hetzelfde resultaat.

Alvast bedankt!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03
Ik werk niet met 2007, maar ik heb even naar je plaatje gekeken.
Is het niet zo dat je prijs moet verwijderen als reeks, dan de andere reeksen moet bewerken en prijs daar toevoegen als x-values (ik neem even aan dat je prijs op de x-as wilt)?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:58

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
In oudere versies van Excel is het net zo moeilijk als in 2007, je hebt namelijk gewoon een verkeerd grafiektype gekozen. Ik weet zo niet hoe Excel het op z'n Nederlands noemt, maar in de Engelse versie moet je een 'scatter'grafiek kiezen. Dan kun je gewoon x en y waarden invullen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Admiral Freebee
  • Niet online
MrAngry schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 10:40:
Ik werk niet met 2007, maar ik heb even naar je plaatje gekeken.
Is het niet zo dat je prijs moet verwijderen als reeks, dan de andere reeksen moet bewerken en prijs daar toevoegen als x-values (ik neem even aan dat je prijs op de x-as wilt)?
Ja, dat is dus net het probleem. Ik kan de reeks "Prijs" wel verwijderen, en de andere reeksen bewerken. Maar in het bewerken van de andere reeksen kan ik alleen de zogenaamde "reekswaarden" selecteren, in plaats van de X en Y reekswaarden zoals in oudere versies. En daar zit net het probleem. Excel beslist even voor jou hoe je het wilt hebben, en ik krijg het op geen enkele manier juist.

Overigens wil ik Prijs op de y-as houden. Zoals in het prentje dus. Maar van zodra ik de reeks "Prijs" verwijder, veranderen de waarden op de assen weer.
Dirk schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 10:42:
In oudere versies van Excel is het net zo moeilijk als in 2007, je hebt namelijk gewoon een verkeerd grafiektype gekozen. Ik weet zo niet hoe Excel het op z'n Nederlands noemt, maar in de Engelse versie moet je een 'scatter'grafiek kiezen. Dan kun je gewoon x en y waarden invullen.
Godverdomme, je hebt nog gelijk ook :P Bedankt! _/-\o_ Ik heb vorig jaar ontzettend veel met Excel gewerkt, maar dit wou me écht niet lukken.
Ik snap dan alleen niet goed het nut van die "lijn" grafieken. Alle tutorials gaan daar ook van uit. Bij scattergrafieken denk ik doorgaans aan andere types.

[ Voor 51% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-01-2010 10:48 ]

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:58

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Zoals ik al zei, dat ligt niet aan Excel, dat ligt aan het grafiektype. Jij hebt een lijngrafiek gekozen, en daar kun je enkel de y waarden instellen. Nu ik er even over nadenk, volgens mij heet het grafiektype dat jij wil hebben een spreidingsgrafiek.

Dus gewoon rechtermuisknop op de grafiek, grafiektype selecteren en voor 'spreiding (X Y)' kiezen.

En toen had je hem al :P

Tja, lijngrafieken zijn handig voor data met vaste intervallen, maar die gebruik ik ook zelden.

[ Voor 15% gewijzigd door Dirk op 20-01-2010 10:53 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja inderdaad, nu lukt het perfect! In oudere Excel versies had je een grafiekwizard, en ik herinner me dat het daarmee altijd perfect lukte. In 2007 heeft men die verwijderd. Erg bedankt :)
Pagina: 1