Toon posts:

Geluid/Electronica effectpedaaltjes voor gitaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

laat ik eerst even uitleggen wat ik wil doen. Ik wil binnenkort zelf mijn eigen gitaareffectje in elkaar solderen, ik heb geen ervaring met elektronica en vroeg me het volgende af.

Ik gebruik een applicatie om schakelingetjes te simuleren, als invoer gebruik ik een AC stroom met 40 Hz. Is dit een redelijk accurate weergave van een gitaar? ik weet dat een snaar oorspronkelijk op 440 Hz trilt maar ik heb dit dus verminderd om de sinus eens goed te kunnen bekijken.

Het effect wat ik wil maken is distortion, volgens mijn theorie is de basis hiervan het afkappen (clippen) van de toppen van de sinusgolf. Is deze theorie correct?

Is het handig om een prikbordje erbij te pakken en schakelingetjes uit te proberen voordat ik ze in elkaar soldeer? Zo ja blaas ik dan mijn versterker niet op?

Kan ik 2 6.3mm jacks pakken en draadjes aan solderen om deze in bovengenoemd prikbord te gebruiken?

Het lijkt me leuk om zelf een effectpedaal in elkaar te zetten en ook zelf ontworpen te hebben. Hopelijk kunnen jullie wat met mijn vragenbarrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10 21:37
Ha, leuk dat dat hier eens voorbij komt. Zelf ga ik voor gitaarvragen altijd naar Newtone. Voor de effecten is namelijk kennis nodig die niet zo veel met elektronica te maken heeft.

Bij het bouwen van het effect kan je veel beter van 440Hz uit gaan dan van 40Hz, al is het alleen maar omdat die 40Hz niet eens binnen je gehoorbereik valt. Stel je oscilloscoopprogramma in op een ander tijdinterval en het zou zichtbaar moeten zijn.

Dat van clippen bij distortie is correct. Als je een fuzz bouwt, probeer je zo veel mogelijk een blokgolf te creëren (soort van extreme distortie dus). Waar het eigenlijk om draait, is niet zo zeer het afvlakken van de golf, maar het creëren/versterken van boventonen. Daarom worden er vaak oude opamps/transistors gebruikt met slechte eigenschappen, want zo krijg je lekker veel boventonen :9 .

Je moet zeker een prikbordje pakken. De meeste effecten worden ontworpen door gewoon wat uit te proberen. Omdat gitaareffecten elektrotechnisch gezien zo onperfect mogelijk moeten zijn, is het lastig om van te voren te voorspellen hoe het gaat klinken. Daarom moet je het dus gewoon uitproberen.

Ja en nee. Je kan inderdaad gewoon jackplugs op je bordje aansluiten, maar hang direct aan elke jackplug een ontkoppelcondensator. Zo ben je er van verzekerd dat er geen DC-stormen gaan lopen die je gitaar of versterker kunnen slopen. Waarschijnlijk heeft je versterker ook een ontkoppelcondensator ingebouwd, maar speel het safe. De kans dat je je versterker opblaast is heel klein, want gitaarversterkers zijn gemaakt om mee te beunen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Er zijn erg veel schema's te vinden voor distortion. Er gaat echter niets boven een overstuurde buizenversterker.
Check eens www.gitaarnet.nl/forum en dan effectpedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik voor de simulaties
http://www.falstad.com/circuit/

en wat is een ontkoppelcondensator? ik ben echt nog volledig nieuw in het gebied van elektronica dus een hoop dingen zal ik nu nog niet gelijk begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 10:29:
Ik gebruik voor de simulaties
http://www.falstad.com/circuit/

en wat is een ontkoppelcondensator? ik ben echt nog volledig nieuw in het gebied van elektronica dus een hoop dingen zal ik nu nog niet gelijk begrijpen.
http://lmgtfy.com/?q=ontkoppelcondensator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10 21:37
Tja een JAVA-applet is misschien wat te simpel om een goede simulatie mee te runnen. Zoek eens naar 'spice', wat een soort van algemene naam is voor circuitsimulatie. Je zal dan allerlei programma's vinden, van professioneel tot gratis.

Een ontkoppelcondensator zet je in serie met je signaalpad. Stel nu dat je per ongeluk je voedingsspanning oid op je signaalpad zet, dan blokkeert de condensator deze spanning. Condensators laten namelijk alleen AC door (zou je moeten weten, als je hier mee bezig bent). Je wilt geen voedingsspanning op je gitaar hebben, want de pickups bestaan uit spoeltjes en deze zullen opwarmen en misschien zelfs doorbranden bij DC-spanning.

Als ik het zo hoor kan je beter eerst wat bouwpakketjes in elkaar zetten. Zelf heb ik al veel van de bouwpakketjes op Newtone in elkaar gezet en ik ben er zeer tevreden over. Je leert er ook wat van, omdat het bijna nooit in één keer werkt (omdat je zelf een fout maakt) en omdat goed omschreven is hoe het effect werkt.

@fridgeman: ik moet toegeven dat de uitleg op Google niet erg duidelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Qips op 20-01-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
had idd al gegoogled erop, was mij ook niet echt helder.

Wat ik wel al uitgevonden heb is als je twee diodes in paralel schakelt en daarbij de polen gekruisd heb (+ bij -) dan krijg je met een weerstandje ervoor al wel wat clipping.

Schema's leren lezen moet ik ook nog goed doorkrijgen omdat ik nog niet 100% zeker ben wat nou waaraan moet (ground meestal).

Enig idee wat dan een leuk bouwpakketje is om mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Hee grappig, die newtone kende ik nog niet. Binnenkort maar eens wat op rondneuzen. Ik heb voor m'n gitaar een 19" rackoplossing, maar daar wil ik zelf ook nog wat dingen in klussen (ook MIDI-gestuurd). Iemand enig idee waar ik goedkope 19" serverbehuizingen kan vinden van 1 a 2U hoog die NIET te diep zijn? (zeg max een centimetertje of 40?

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kijk ook even naar de projecten op ESP, misschien staat er iets interessants tussen
http://sound.westhost.com/p-list.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zo'n kit van Newtone is wel leuk om mee te beginnen, plus je weet in ieder geval zeker dat het goed klinkt (als je hem op de goeie manier in elkaar zet dan ;) ). Je kan wel van alles gaan simuleren maar dan weet je nog steeds niet of het klinkt of niet.

http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=76

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 15:21

pieturp

gaffa!

@dbeijer85: Zoek eens op flightcases; je hebt geen serverrack nodig, maar een gewoon 19inch rack. Scheelt nogal in kosten ;)
Misschien wil je gewoon een paar 19inch profielen, en bouw je die zelf ergens in? Paar kooimoeren en boutjes en je bent klaar :)

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

pieturp schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:15:
@dbeijer85: Zoek eens op flightcases; je hebt geen serverrack nodig, maar een gewoon 19inch rack. Scheelt nogal in kosten ;)
Misschien wil je gewoon een paar 19inch profielen, en bouw je die zelf ergens in? Paar kooimoeren en boutjes en je bent klaar :)
Sorry als ik de verkeerde terminologie gebruikte, ik bedoelde 19" servercases, dus de daadwerkelijke PC behuizing maar dan in 19" formaat. Een 19" flightcase heb ik al, ik heb alleen een behuizing nodig om wat zelfbouwprojectjes in in te kunnen bouwen. En een serverbehuizing leek me daarvoor ideaal: stevige behuizing op precies de juiste afmetingen, en met bovendien 12 en 5 volt al klaar binnen handbereik. (en nog wat extra spanningen als bonus :).

Een serverrack voor geluidsapparatuur is natuurlijk alleen interessant voor opnamestudios :)

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Pagina: 1