Toon posts:

Advies gevraagd bij uitbreiding opslag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeieavond,

Ik zal eerst even de situatie schetsen;
- Ik ben een laptop gebruiker in verband met studie,en in mijn laptop heb ik zelf 580 GB ruimte (Intel Postville 80 GB + 1 Laptop schijfje van 500 GB), voor de rest heb ik 2 externe schijven, te samen van 1.5 TB. Maar ik begin inmiddels behoorlijk dicht te slippen kwa dataruimte. Ik wil dus gaan uitbreiden naar meer ruimte;

Dit is wat ik graag zou willen;

- Eerst beginnen met minimaal 3TB of meer, maar ook de mogelijkheid hebben om dit later nog uit te breiden naar 8TB of meer.
- Het apparaat moet stil zijn (ik moet op dezelfde kamer kunnen slapen, ivm weinig ruimte in dit studentenhuis).
- Het moet zelfstandig kunnen downloaden, dat wil zeggen, ik zet de downloadtaken klaar, daarna kan ik mijn laptop uitzetten / meenemen en het downloaden op het apparaat gaat verder.
- Het apparaat moet draadloos benaderbaar zijn (netwerkkabels liggen hier niet overal en het gemak met de laptop). Dus zowel laptop als het apparaat moeten via Wifi of iets dergelijks werken.
- Het zou mooi zijn als ik films ed direct vanaf het apparaat kan afspelen op mijn TV via een HDMI kabel.
- Het liefst zo energiezuinig mogelijk, maar dit is geen must.

Wat ik dus zoek, is een combinatie van een NAS en een HTCP, die draadloos werkt en met voldoende opslag wat uitbreidbaar is (indien nodig in de toekomst).

Ik heb zelf al georienteerd, zowel kijkend naar HTCP's en NAS systemen, maar daarmee kom ik er niet. Laatste optie wat rest, is dus iets zelf gaan bouwen, maar hier heb ik weinig ervaring mee (ik kan wel wat dingen, maar alles zelf heb ik nog niet zo'n vertrouwen in).

Zou iemand mij misschien dus kunnen helpen aan een apparaat wat bovenstaande taken kan of mij een zetje in de goede richting kunnen zetten kwa wat voor hardware ik nodig heb?

Bij voorbaat dank,

(p.s. ik heb het topic hier maar neergezet, ivm de data uitbreiding)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Heel verhaal, maar uiteindelijk is de vraag gewoon "wat moet ik kopen". Je komt niet met voorbeelden waarom apparaat x of y niet aan je wensen voldoet. Het is een veel te open vraag.

Wat je wilt is inderdaad een NAS, kant en klaar of zelfbouw. En nu moet je moeite doen om uit te zoeken wat jij wilt hebben. Kan niemand anders voor je doen. Dus je vraag is een beetje zinloos.

Zelf bouw heb je weinig ervaring mee. Dus is het ofwel onverstandig om zelf iets te bouwen of juist een uitdaging. Om iets zelf te kunnen bouwen geldt opnieuw dat je extra moeite zult moeten doen om je te verdiepen en je de kennis eigen te maken.

Ongetwijfeld roept straks iemand zonder deze post te lezen in je topic dat je x of y moet kopen om x of y redenen, maar of dat echt wat voor jou is, hoe ga jij dat beoordelen?

Kom beter beslagen ten ijs en verdiep je in de materie, lees bijvoorbeeld het grote nas overzicht topic of het DIY NAS topic.

Oh en bytheway, als ik je verhaal zo lees ben je een hoop data kwijt als een van die disks stuk gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 20-01-2010 01:13 ]

Verwijderd

Je zou het kunnen opsplitsen. Een HTPC met een HDMI aansluiting, en een aparte stille wireless NAS.

Als je alles in één apparaat wilt plaatsen, dan kun je misschien 1 of 2 grote harde schijven in het apparaat plaatsen, en de uitbreidingen via externe schijven op de USB bus (of eSATA) doen. Voor downloaden en films bekijken is de USB bus snel genoeg.

Maar het gecombineerde apparaat is dus eigenlijk een gewone computer. Die zou dan continue aan staan en stof verzamelen. En als die vastloopt tijdens een film afspelen, dan zijn ook je NAS en eventuele lopende downloads vastgelopen. Dus twee aparte apparaten zou mijn voorkeur hebben.

Je zou kunnen beginnen met een "WD TV Live" voor bij de TV, als je met de beperkte mogelijkheden kunt leven. Daar zou dan een geschikte wireless adapter bij kunnen. Vervolgens nog een leuke NAS uitzoeken.

Je kunt je laptop toch ook op de TV aansluiten? Dan heb je alleen een NAS nodig.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heel simpel dus, een HTPC met een aantal hardeschijven in Raid5 waarbij de mogelijkheid is om nogmaals een aantal schijven in Raid5 te zetten om de opslag uit te breiden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
@ Q, ik snap je opmerking dat ik onvoorbereid ben, en dat klopt, ik zag gewoon door alle systemen hier in de Pricewatch niet meer wat wel en wat niet voldoet, daarom dat ik het zo heb uitgelegd.

@ Zeemijl, na jou verhaal te hebben gelezen, denk ik wel dat je gelijk hebt om het beter gescheiden te houden, ik heb inmiddels dit al gevonden: pricewatch: Mede8er MED500X, en ik denk dat ik deze ga kopen, met een 1.5 of een 2 TB schijf erin. Ik ga verder nog op zoek naar een NAS, maar dit heeft dan eerst minder prioriteit omdat de mediaspeler eerst 2 TB heeft, dan heb ik in de tussentijd tijd genoeg om op zoek te gaan naar een NAS (ik zat al te denken aan een Synology Disk Station, maar daar ga ik me dan nog verder op orienteren. En ja, ik kan inderdaad mijn laptop aansluiten op mijn TV, maar daar geef ik niet de voorkeur aan omdat dat lastig is met kabels etc wat overal loopt, ik heb liever alles netjes wegewerkt/draadloos, anders ligt er telkens een HDMI kabel door de kamer en staat mijn laptop ook te draaien. Over de downloadeis, in een van de volgende firmware releases van de mediespeler komt er ook support voor diverse downloadprogrammas (usenet/torrent etc), dus dat is dan ook al opgelost, en na de tijd kan de NAS het overnemen.

@ Tsurany, bedankt voor de tip, ik ga nu al voor een mediaspeler, en ik denk dat ik op zoek ga naar een NAS met Raid support.

Alledrie bedankt voor de moeite, ik denk dat ik er wel uit ben.

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Ik ben niet akkoord met het voorstel om het op te splitsen in twee systemen. Volgens mij kan je beter even wachten op het nieuwe Intel Pine Trail platform. Deze Atom-moederbordjes zullen in sommige gevallen uitgerust zijn met een HDMI uitgang en zullen voldoende SATA connectoren hebben. Verder kan je RAID in overweging nemen, maar een Atom cpu zal volgens mij zwaar belast worden door RAID5 te draaien.

Momenteel ben ik ook aan het uitkijken om mijn server te upgraden en ik zou eventueel ook de mogelijk willen openhouden voor (als ik op kot ga) films rechtstreeks op mijn nas te kijken. Ik ben aan het uit kijken naar een Zotac NM10-DTX. Volgens mij is deze ook zeer geschikt voor jouw bedoelingen.

Zoals Q zegt, is het natuurlijk beter je eerst zelf te verdiepen in de ruime informatie die op deze site aanwezig is. Je zal er een hoop van bijleren.

http://parkingwerchter.be

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ZanomiX schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 18:44:
Ik ben niet akkoord met het voorstel om het op te splitsen in twee systemen.
Moet dat dan :?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1