[PHP/ZF] Nut van een multi-column key voor sessie informatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nika
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Kan iemand mij duidelijk maken wat het nut van een multi-column key voor het opslaan van sessie informatie is? Waarbij een implementatie van Zend_Session_Db_Savehandler dus niet alleen sessionID gebruikt als primary, maar ook save_path en sessionName als aanvullende kolommen in tabel?

Kan dit "omdat de informatie" er is, dus laten we die maar gebruiken? Of kan iemand serieuze voordelen aanwijzen ten opzichte van een single column primary.

Die laatste optie (1 kolom) lijkt me overigens sneller dan een samengestelde primary.

Ik vraag dit omdat ik eigenlijk altijd een single column voor sessionid als primary heb, maar ik zie nu op de ZF site dat daar zowel in de documentatie over Zend_Session zowel een single als multi column variant staat (zonder uitleg). Bovendien wordt in het voorbeeld voor het gebruik van Zend_Application_Resource_Session gebruik gemaakt van een multi column key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hangt er maar net vanaf hoe groot je systeem is, maar als je verschillende savepaths en sessionnames in 1 handler accepteert dan gaan de voordelen tellen, sessionid is niet gegarandeerd uniek, savepaths en sessionnames maken het unieker.

En je kan makkelijker 1 sessie over meerdere apps behouden. Je browser hanteert 1 sessie-id, je apps kunnen indien nodig zelf nieuwe sessions aanmaken met de bestaande sessionid door enkel het save-path / sessionname te veranderen.

Snelheid maakt niet echt uit als je key begint met sessionid.

Laat ik het omdraaien, als ik als eis heb dat de gallery een "fysiek gescheiden" sessie van de FP moet zijn en het admin gedeelte moet ook weer een "fysiek gescheiden" sessie zijn, de apps werken in 1 domain en de browser moet maar met 1 sessie-id werken ( anders wordt hij de hele tijd in/ uitgelogd ). Hoe wil je dit dan doen met 1 sessie-id?
fysiek gescheiden zijn grote woorden, maar bedoel ik mee dat ik per gedeelte andere dingen in de session variabelen wil stoppen zonder de sessies onnodig groot te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nika
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Helder. Bedankt voor de snelle reactie!