Van een redelijk standaard thuisnetwerk naar gigabit netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:38
Ik heb:
UTP kabels: CAT 5
Router: Linksys WAG200G maar kan deze CAT 5E of CAT 6 aan? zie http://downloads.linksysb...s/WAG200G-DE-AT-CH_ds.pdf

Waarop zijn aangesloten:
PC (boven)
HTPC (beneden)
PS3 (beneden)
WHS (boven)
Laptop (draadloos)

Als ik nu bestanden van mijn WHS naar mijn PC haal of andersom mag ik blij zijn dat ik 10Mbs Komt dit alleen door de CAT 5 kabels?

Ik wil na de aanpassingen:
PC (boven) MSI X48C Platinum LAN 10/100/1000*1 2x750GB WD Black in RAID 0
HTPC (beneden) MSI P7NGM LAN 10/100/1000*1 1x1TB WD GP
PS3 (boven)
WHS (boven of eventueel beneden) LAN Realtek 8111C chip (10/100/1000) 2x750GB WD 750GB
UPC box (beneden)
Samsung LE32B650 (boven)
Xbox 360 (boven)
Laptop (draadloos)
En op z'n minst nog 1 vrije aansluiting (beneden)

Van de ingang tel. lijn naar mijn router is ca. 4m.
Dan vanaf mijn router naar:
PC (boven ca. 35m)
HTPC (beneden ca. 1m)
PS3 (boven ca. 15m)
WHS (boven of beneden ca. 10m)
UPC box (beneden ca. 1m)
Samsung LE32B650 (boven ca. 15m)
Xbox 360 (boven ca. 15m)
En op z'n minst nog 1 vrije aansluiting (beneden ca. 1m)

Nu kan de afstand natuurlijk verkleind worden wanneer ik mijn switch boven neer zet dan gaat van alle hardware boven zon 10m af.

Ik wil graag een Gigabit netwerkje. Wat is nu verstandig om aan te schaffen? CAT5E of CAT6 kabels? Een switch (i.v.m. de poorten die ik te kort komt)? Hier heb ik dus geen verstand van wat goed is en wat niet. En is de router geschikt voor de hoge snelheden? Aangezien in de pdf CAT5 staat genoemd...

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Een gigabit Router beneden en een Gigabit switch boven lijkt mij en dan patchkabels naar de verschillende pc's en consoles. CAT5e kabel van beneden naar boven. Moet de kabel naar boven door nauwe gaten, dat is het handiger een losse CAT5e kabel te nemen en daar zelf connectors aan te knijpen.

Het CATxx verhaal gaat over het niveau van afscherming tegen stoorinvloeden. Zie wikipedia en zo.. Je router/switch kan niet zien welke "versie" je kabel is, het is alleen dat je netwerk instabiel kan worden wanneer je een te lange of slecht afgeschermde kabel koopt. Voor gigabit moeten wel alle aders v/d kabel doorverbonden zijn, maar als je gewoon cat5e koopt, zit je wel goed. CAT6 kabels zijn nog wat beter afgeschermd, maar net als bij CAT5e is de maximale lengte 100m. De lengtes die je opgeeft zouden dus geen probleem moeten zijn: 35m van de router naar de switch en dan kun je er in principe nog patchkabels van 60m aanhangen.

Ik denk niet dat je CAT6 (of 7) nodig hebt. Het is net als bij andere digitale kabels. Een beetje kwaliteit is niet verkeerd, maar meer uitgeven aan nog betere kabels is al snel onzin, omdat je netwerk er echt niet sneller van wordt.

_██_
(ಠ_ృ)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Cat6a kabels. Kost wat meer, maar dan kan je er weer een tijdje tegenaan.
Elke Gb switch zal voldoende zijn. Goede prijs kwaliteit verhouding is bv. 3com of Linksys. Backbone speed maakt niet uit denk ik voor een thuisgebruiker.
Je router snelheid zal niet uitmaken aangezien je een Gb switch zal nemen, en ik niet niet weet wat je internetsnelheid is.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:10
Zeker voor de afstanden die jij aflegt is het oude vertrouwde cat5 goed genoeg.
Cat5 is zelfs officieel geschikt voor gigabit tot 100 meter. Zorg er wel voor dat de stekkers volgens de officiele volgorde geknepen zijn.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je router heeft inderdaad helemaal niets met de gebruikte bekabeling te maken.

Wat ik niet uit je verhaal kan opmaken: heb je al bekabeling liggen of nog niet?

Als je alles nog moet leggen: neem CAT6, dan kan je in de toekomst nog 10gigabit door je koperdraden jagen.

Om je server / client als bottlneck uit te sluiten kan je best even testen met IPerf.

En als laatste, tussen gigabit switches zit tegenwoordig een verwaarloosbaar verschil als het op troughput aankomt. Lees even de test op hardware.info door en er zal je veel duidelijk worden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:53
Probeer eens wat met netio te benchmarken.

Ik trek hier 11,2MB/s van m'n servertje in de meterkast, en vziw is dat zo'n beetje de max. snelheid van een 100Mb netwerk.

• Gait
Oké die CAT5e en CAT6 kan ik dus afwegen. Ligt een beetje aan het prijsverschil ik kom daar dan wel uit denk ik. Ik zou dus mijn router kunnen houden, maar dan moet ik denk ik alles aansluiten op de switch? En van mijn router een CAT5 naar de switch is dan voldoende toch?

Mijn internet verbinding:
Solcon ADLS Plus
Downloadsnelheid: 8 Mb/s
Uploadsnelheid:1 Mb/s
Gegarandeerde downloadsnelheid: 2 Mb/s

Kort samengevat:
Linksys EG008W Gigabit 8-Port Workgroup Switch of Linksys SRW2008 8-port 10/100/1000 Managed Gigabit Switch (de één is unmanaged en de ander managed, wat is het verschil behalve de prijs?)
CAT5 Router <------> Switch (moet voldoende zijn toch?)
CAT6 kabels Switch <-----> Alle hardware

Doe ik dit nu goed?

@sloth
Dat iperf lukt niet echt ik krijg steeds connect failed: Connection refused
Ik heb iperf.exe op mijn pc staan, maar moet ik ook iets op mijn server hebben of?

@ThinkPad
Ik heb soms bestanden van 25Gb en als ik dat met 10MB/s moet doen schiet dat niet op.

• FatalError
Je moet de serverkant met iperf -s draaien
verder is aan de client kant de optie -w1M wel aan te raden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
CAT5 is inderdaad voldoende voor de verbinding tussen je router en de switch.

Het verschil tussen een managed en unmanaged switch is dat je de eerste kunt beheren (to manage) en de andere niet. Dit kan je makkelijk op GoT en via een searchengine vinden. Zoek je zelf ook wel op de informatie die je hier krijgt?

Zoals FatalError al opmerkt moet je het ook op je server Iperf draaien. Dit kon je makkelijk op de website vinden.

Thinkpad merkt verder alleen op dat 11.2Mb/s (12.5Mb/s met +- 10% overhead) de maximum is van een 100mbit netwerk. Dat jij een gigabit verbinding wil voor grote bestanden is wel duidelijk :P

• Gait
Het verschil tussen managed en unmanaged had ik als enige niet opgezocht. Zal dit alsnog even gaan doen.
Verder ben ik van alle andere dingen eerst zelf op zoek gegaan.
Als ik dat niet had gedaan had ik al heel veel posts gehad hier op GoT waarschijnlijk. Naar mijn idee (kan het mis hebben, mijn excuses dan) wordt er vaak gekeken hoeveel posts iemand al heeft of hoe bekend hij is. Want ik heb al ontzettend veel van de fora en gewoon Google afgehaald zonder dat ik daarover ging vragen. Maargoed OT weer:

Het is gelukt dankje!

Interval 0.0-10.0 sec Transfer 96.6 MBytes Bandwidth 80.9 Mbits/sec
Is hier iets geks aan?

Ja oké dat begrijp ik dat heb ik nu zelf ook! Maar soms haal ik maar 1 - 3 MB/s nu...

Ik heb nu CAT5 kabels liggen naar mijn PC, HTPC, WHS en PS3.

Maar in princiepe zou ik die weer kunnen gebruiken voor de TV en UPC box toch? Deze hebben niks aan CAT6 denk ik zo, maargoed mss kan ik het maar beter gelijk goed doen en alles CAT6 maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Gait op 19-01-2010 23:52 . Reden: Huidige UTP kabels toegevoegd ]

• Atomsk
Gait schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 22:21:
Oké die CAT5e en CAT6 kan ik dus afwegen. Ligt een beetje aan het prijsverschil ik kom daar dan wel uit denk ik. Ik zou dus mijn router kunnen houden, maar dan moet ik denk ik alles aansluiten op de switch? En van mijn router een CAT5 naar de switch is dan voldoende toch?
Je moet niets, maar als je graag moeilijk doet en veel overbodige kabels naar boven en terug wilt, moet je dat zelf weten natuurlijk. Ik zou het spul beneden gewoon op de router aansluiten, want die heeft poorten zat tenslotte.
Mijn internet verbinding:
Solcon ADLS Plus
Downloadsnelheid: 8 Mb/s
Uploadsnelheid:1 Mb/s
Gegarandeerde downloadsnelheid: 2 Mb/s

Kort samengevat:
Linksys EG008W Gigabit 8-Port Workgroup Switch of Linksys SRW2008 8-port 10/100/1000 Managed Gigabit Switch (de één is unmanaged en de ander managed, wat is het verschil behalve de prijs?)
CAT5 Router <------> Switch (moet voldoende zijn toch?)
CAT6 kabels Switch <-----> Alle hardware

Doe ik dit nu goed?
Voor de 100Mbit apparatuur zou ik gewoon de bestaande patchkabels aanhouden. Die vervangen door iets beters heeft geen nut, want de snelheid van die connecties blijft toch 100Mbit. Dan zou ik nog eerder een CAT6 kabel tussen router en switch doen en de rest CAT5e. Sowieso kun je de bestaande kabels laten zitten en later bekijken of het noodzakelijk is beter afgeschermde versies te kopen.

_██_
(ಠ_ృ)

• Gait
Atomsk schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 02:35:
[...]
Je moet niets, maar als je graag moeilijk doet en veel overbodige kabels naar boven en terug wilt, moet je dat zelf weten natuurlijk. Ik zou het spul beneden gewoon op de router aansluiten, want die heeft poorten zat tenslotte.

[...]

Voor de 100Mbit apparatuur zou ik gewoon de bestaande patchkabels aanhouden. Die vervangen door iets beters heeft geen nut, want de snelheid van die connecties blijft toch 100Mbit. Dan zou ik nog eerder een CAT6 kabel tussen router en switch doen en de rest CAT5e. Sowieso kun je de bestaande kabels laten zitten en later bekijken of het noodzakelijk is beter afgeschermde versies te kopen.
Voor de duidelijkheid er ligt nu CAT5 geen CAT5e. Voor mijn PC, HTPC en WHS zal ik CAT5e of CAT6 moeten gebruiken wil ik snel bestanden overzetten. De overige hardware daar hoeft in princiepe alleen maar internet op te zitten.
De PS3 en de Xbox 360 worden hooguit een keer gebruikt om een filmpje te streamen (en te gamen natuurlijk).

• FatalError
Cat5 is echt prima, ook voor gigabit! Er is geen reden om andere kabel aan te leggen. Enige voorwaarde is dat de kabel 8 aderig is en de stekkers volgens de juiste volgorde geknepen zijn.

• Gait
http://gathering.tweakers...-welke-moet-ik-gebruiken-
# CAT5 - Snelheden tot 100 Mbit/s - De standaard netwerkkabel zoals wij die tegenwoordig kennen. Geschikt voor 100BaseTX Ethernet.
# CAT5E - Snelheden tot 1000 Mbit/s - In principe het "luxe" broertje van CAT5, ook geschikt voor Gigabit. Is dus minder gevoelig voor interferentie dan de normale CAT5. (niet over 100m)
Dus is CAT5 dan ook al voldoende nee toch? CAT5e moet je dan toch hebben?
Of ben ik nu Mbit en Mbyte door de war aan het halen dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Gait op 20-01-2010 18:53 . Reden: Of ben ik nu Mbit en Mbyte door de war aan het halen dan? ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-03 22:45
Gait schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 18:51:
[...]

Dus is CAT5 dan ook al voldoende nee toch? CAT5e moet je dan toch hebben?
Of ben ik nu Mbit en Mbyte door de war aan het halen dan?
Ik heb hier CAT5E liggen met toch verschillende tientallen meters tussen de 2 systemen en een iperf test haalt hier toch wel 980megabit/sec (tussen 2 Ubuntu server op Core2Duo platformem met Intel LAN kaarten)

• FatalError
1000BASE-T Twisted-pair cabling (CAT-5, CAT-5e, CAT-6, or CAT-7) 100 meters
Van wikipedia :)
Volgens de IEEE 802.3z standaard is cat5 dus geschikt voor gigabit ethernet tot 100 meter.

Er zit dus n klein foutje in de FAQ.

[ Voor 8% gewijzigd door FatalError op 20-01-2010 21:22 ]

• Gait
Het wordt nu een beetje onduidelijke (kan aan mij liggen).

Maar op dit moment gaan bestanden bij mij met max. ca. 10 MB per seconde. (Bestanden van en naar de volgende hardware: PC, HTPC en WHS)
Wil ik dit naar ca. 100 MB per seconde krijgen moeten ik aan mijn huidige setup toevoegen:
Linksys EG008W Gigabit 8-Port Workgroup Switch
En minimaal CAT5E tussen de switch, PC, HTPC en WHS.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon de huidige switchen en routers vervangen voor gigabit varianten en klaar. Als ik het goed begrijp heb je nu een router met 100mbit poorten en meer niet? Dan die vervangen voor een router met gigabit poorten of er een gigabit switch voor zetten en je bent klaar.

Trouwens verwacht geen 100MB/s te halen, dan moet je wel snelle hardeschijven hebben om die transfer speed te halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 20-01-2010 21:31 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• FatalError
Inderdaad, maar je kabel hoef je niet te vervangen (tenzij je 4 aderige kabel hebt).

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Als alles in de meterkast uitkomt zou ik wellicht cat5e sftp nemen (shielded en foiled)

Beste film ooit

• Atomsk
Gait schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:23:
Het wordt nu een beetje onduidelijke (kan aan mij liggen).

Maar op dit moment gaan bestanden bij mij met max. ca. 10 MB per seconde. (Bestanden van en naar de volgende hardware: PC, HTPC en WHS)
Wil ik dit naar ca. 100 MB per seconde krijgen moeten ik aan mijn huidige setup toevoegen:
Linksys EG008W Gigabit 8-Port Workgroup Switch
En minimaal CAT5E tussen de switch, PC, HTPC en WHS.
Blijkbaar denk je iets als "nu gaat er 10MB/s door mijn kabels, dus met die gigabit routers moet ik betere kabels kopen want anders past die 100MB/s er niet in". Groot kans echter dat je huidige kabels nog voldoende capaciteit over hebben voor GB ethernet. Zo niet, kun je altijd nog kabels vervangen. Qua stekkers zijn ze allemaal identiek en er gaat ook niets ontploffen wanneer een kabel niet mocht voldoen.

Aan jou de keuze natuurlijk. Je kunt ook deze nemen voor de zekerheid zodat je mp3's goed blijven klinken. ;)

_██_
(ಠ_ృ)

• FatalError
Als je denkt dat je kabels niet goed zijn moet je eens 'netstat -e' doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
C:\Users\Onno>netstat -e
Interface Statistics

Received            Sent

Bytes                    2257331503      1907834787
Unicast packets           206789424       108679635
Non-unicast packets         2823860         4735184
Discards                          0               0
Errors                            0               0
Unknown protocols                 0

Als je bij errors of bij discards n relatief hoog getal ziet staan zijn je kabels, stekkers of mogelijk netwerkkaart zelf gaar. Zo niet, dan ligt het absoluut niet aan de kabel!
Relatief hoog: boven de 0,1 procent van de hoeveelheid ontvangen packets.

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-03 18:23
Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:26:
Gewoon de huidige switchen en routers vervangen voor gigabit varianten en klaar. Als ik het goed begrijp heb je nu een router met 100mbit poorten en meer niet? Dan die vervangen voor een router met gigabit poorten of er een gigabit switch voor zetten en je bent klaar.

Trouwens verwacht geen 100MB/s te halen, dan moet je wel snelle hardeschijven hebben om die transfer speed te halen.
Wil je meer dan 100MB/S halen, dan moet je Jumbo Frames op een hogere waarde(9KB MTU bijvoorbeeld) zetten. Ik haal hier makkelijk 110MB/s op grote bestanden met gewone 7200rpm schijven.
zie apparaatbeheer->netwerkadapter->Eigenschappen-> geavanceerd

• Gait
Oké hartstikke bedankt allemaal ik ga eerst maar eens een switch aanstellen!
De kabels laat ik maar voor wat het is... Al zullen er wel wat nieuwe bij moeten komen omdat ik meerdere apparaten wil aansluiten. Maargoed eerst maar eens kijken of ik het kan bereiken tussen mijn PC, HTPC en WHS.

• Gait
Er zit nu een switch tussen van 3com.

Alleen de snelheid is minder dan voor die tijd <10MB/sec

Met iperf krijg ik dit: Interval 0.0-10.0 sec Transfer 1.00 GBytes Bandwidth 862 Mbits/sec

Ik ben al aan het google en aan het rondzoeken op GoT maar kom er niet uit.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:35
Alleen de snelheid is minder dan voor die tijd <10MB/sec
Waarmee test je dat, en tussen welke pc's? Iets meer info graag.

• Gait
Het probleem ligt denk ik bij m'n WHS. Van mijn pc naar WHS gaat met goede snelheiden (60-100MB/sec), maar andersom gaat het met 5MB/sec.

Edit: Ik heb de onboard netwerkkaart van m'n WHS even op full duplex gezet. Nu begint het met ca. 50MB/sec, maar als hij op ongeveer 25% is zakt hij langzaam af naar 15MB/sec. Ik zag dat er drivers geïnstalleerd zijn van 2008. Nu wilde ik deze even updaten, maar welke moet ik hebben? Drivers, WinXP and WinServer 2003 Driver denk ik he?

[ Voor 71% gewijzigd door Gait op 27-03-2010 13:02 ]

Pagina: 1