Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibert
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-08 14:27
Hallo beste GOT'ters :)

Ik heb laatst ondekt dat ik een Gigabyte GA-EG31M-S2 moederbord in mijn PC heb zitten, maar dan in een ander kleurtje, met een Acer bios en wat acer logotjes.

Met de Acer bios kan ik niet overclocken, in tegenstelling tot de originele bios die op de site van Gigabyte te vinden is.

Ik zou die graag dus installeren.Ik heb een Acer veriton M265.

Nu mijn vragen:
- Zijn er grote risico's?
- Zal mijn PC nog werken met die BIOS.

Alvast bedankt.
Mvg Sibert

P.s. misschien moet er een 'algemeen moederbord vragen'-topic komen? Ik vond het nogal stom om voor dit een topic te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt je mobo er mee slopen als hij niet 100% overeenkomt met de retailvariant van het ding. Maar als ze verder precies hetzelfde zijn (en er zit niet een of andere biosstring in voor de support voor bepaalde software of wat dan ook) dan kun je het vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heeft Acer er toch iets andere componenten op laten zetten dan het oorspronkelijke Gigabyte moederbord.
Ik heb wel eens een BIOS van een ander merk gebruikt. Maar toen moest ik wel Windows XP opnieuw activeren. Gelukkig accepteerde Microsoft dat.
De string die onderin je scherm staat bij het opstarten geeft de BIOS aan die speciaal bij dat moederbord past. Aan de hand daarvan kun je misschien kijken of het echt dat Gigabyte moederbord is, of dat het moederbord voor Acer is aangepast.

Hier staat een aardig verhaal over een "dummied down" bios: http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/147073.html

Als je foto's vergelijkt, en CPU-Z geeft dezelfde componenten aan, dan zou het misschien kunnen.

Zo op voorhand geef ik je 50% kans dat het goed gaat, en 50% kans dat je het moederbord na de BIOS-update kunt weggooien. Dus je kunt beter wachten totdat iemand anders het geprobeerd heeft. Maar ik kon nergens vinden dat iemand dat al geprobeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

vergelijk ook ff foto's van dat bord en jouw bord..
(en dan ook juist naar de kleine componentjes kijken, audiochip, evt andere onboard apparatuur, etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibert
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-08 14:27
audiochip is kapot hier, komt niks meer van geluid uit :(