Toon posts:

ATI Radeon 9800XT met maar 128mb?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was laatst op zoek naar een leuk kaartje om in een oude pentium 1,5 ghz te rammen zodat bepaalde multiplayer games (splinter cell chaos theory & battlefield 1942 o.a.) wat beter zouden werken. zelf had ik een mx440 met 32 mb erin zitten. vervangen dus.

toen kwam ik op het volgende kaartje terecht via de pricewatch - vraag & aanbod:

deze dus

zag eruit als een prima kaartje. mijn AGP slot kwam overeen (8X) en het leek mij een behoorlijke verbetering dus heb ik deze gekocht.

vanmiddag issie aangekomen en heb ik hem meteen geinstalleerd. netjes de oude drivers van nvidia verwijderd, kaartje eruit gehaald, 9800XT erin gezet, en draaien. Niets aan de hand, beeld werkte, alles werkte. nieuwe drivers geinstalleerd, prima.

vervolgens ben ik even (ter controle) op system requirements lab geweest om te kijken of splinter cell chaos theory nu wel kan draaien op mijn systeem. en ja hoor, alles netjes, maar ej....wat is dat? 128 mb? ik had toch 256?

direct nog eens de advertentie gecontroleerd, maar daar stond het ook netjes in aangegeven. er was zelfs een hele discussie (check bovenstaande link) offet nou 128 of 256 was. conclusie was (en dit heb ik gecheckt op de site van ATI) dat het alleen maar een 256 kaartje kon zijn omdat de 9800xt niet in 128mb uitvoering bestaat.

ook via everest en systeem gecheckt voor aanwezig geheugen, maar beiden geven maar 128 mb aan. wel krijg ik bij systeem - apparaatbeheer (XP) een secondary display te zien, terwijl er toch echt maar 1 kaart inzit. nog eens gecheckt of alles goed aangesloten was, drivers double-checked, opties bekeken bij ati manager (catalyst) maar niks te vinden, en hij blijft in alle gevallen 128 mb aangeven.

ook heb ik gelezen dat er 9800 pro's zijn die geflashed zijn tot 9800xt. zou dat het geval kunnen zijn met deze kaart? als iemand mij hulp zou kunnen bieden of een licht op de zaak zou kunnen schijnen ben ik zeer benieuwd. bij geen uitkomst zal ik de verkoper maar moeten flaggen als 'onbetrouwbaar'?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46
Zit er geen stickertje met een typenummer op de kaart :P ?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je hebt wel een 9800XXL die een XT core heeft, op (bijna) XT snelheden draait, maar slechts 128MB heeft. Natuurlijk kan het ook een 9800 Pro zijn met XT core die ooit naar een XT geflasht is geweest. Die hebben ook bestaan.

Of het RAM overklokt is, kan je zien door de snelheid te vergelijken met de rating die op de chips staat (even het typenummer googlen dus). Of het een XT core is of niet kan je alleen zien door de core bloot te leggen. De XT core heeft typenummer R360, en de Pro core R350. Maar zoals gezegd zijn er ook Pro's gemaakt met een R360 core. Die waren immers bijna helemaal gelijk qua opbouw. De R360 had een aantal optimalisaties en kon doorgaans een hogere snelheid aan.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
er zijn wel degelijk 9800xt's met 128 MB, ik heb er zelf 1 gehad vroeger.
voordeel va ndeze kaart t.o.v. de 256 mb versies was geloof ik dat zowel de core als het mem harder liepen.
(meen ik me te herinneren)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 15:51

Nikeo

Jawelles

Heb zelf zo1 gehad, http://images.google.nl/i...hl%3Dnl%26sa%3DN%26um%3D1

dus ze bestaan wel :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat is gewoon een underclockte 9800 Pro hoor! Je kon ze wel makkelijk overklokken naar Pro snelheden, maar een XT was het zeker niet.

Verwijderd

Topicstarter
heb ondertussen de oplossing al gevonden. sapphire heeft namelijk idd een 9800xt uitgebracht met 128 mb (die met 256 van sapphire heet de 9800xt ultimate). punt is wel dat er bij de advertentie (check it) bij de productspecificaties 256mb stond aangegeven, evenals uiteindelijk vermeld door de verkoper (xtreme ofzo). ik citeer van hem:

''Door xtrme, donderdag 14 januari 2010 20:59
het is een agp kaartje (ati dus agp)
en het moet dus 256mb kaartje zijn

gegadigden?''

Mag ik hieruit concluderen dat hij dus fout zat, mij (zonder voorkennis) een verkeerde kaart verkocht heeft, en om een restitutie vragen? spui uw mening.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Je krijgt niet wat er aangeboden is.. dus retour met die zooi!

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44

Gamer

Electrified

Hierbij bied ik mijn allereerste zelf gekochte videokaart aan

het gaat hier om een 9800xt met 128MB of 256MB
ik heb geen flauw idee of het 128 of 256mb is
De verkoper wist het zelf niet, maar meerdere personen melden hem dat het 256 moest zijn.
Niet echt zijn fout niet ?

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 23:51
Waarschijnlijk staat het geheugen van die 128mb kaart strakker getimed versus de 256mb variant en is hij dus sneller.... (voor de spellen van die tijd was 256mb overkill, en ik denk dat ook nu de 9800 geen effectief gebruik kan maken van het meer geheugen).

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon je eigen schuld, hij geeft aan dat hij niet weet wat het is, daarna zeggen anderen dat het enkel 256MB kan zijn en jij gaat daar van uit. Je had zelf ook onderzoek kunnen doen.

De allereerste hit op een zoektocht naar 9800XT 128MB geeft mij de volgende quote.
Please note that there's no official Radeon 9800XT 128MB, while the third party manufacturers have released their own version and claimed to be Radeon 9800XT 128MB.
Beetje zelf onderzoek mag dus wel gewoon.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 21:16
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 02:03:
heb ondertussen de oplossing al gevonden. sapphire heeft namelijk idd een 9800xt uitgebracht met 128 mb (die met 256 van sapphire heet de 9800xt ultimate). punt is wel dat er bij de advertentie (check it) bij de productspecificaties 256mb stond aangegeven, evenals uiteindelijk vermeld door de verkoper (xtreme ofzo). ik citeer van hem:

''Door xtrme, donderdag 14 januari 2010 20:59
het is een agp kaartje (ati dus agp)
en het moet dus 256mb kaartje zijn

gegadigden?''

Mag ik hieruit concluderen dat hij dus fout zat, mij (zonder voorkennis) een verkeerde kaart verkocht heeft, en om een restitutie vragen? spui uw mening.
Lekker die 9800XT (gemodde pro?) houden. Prestatie verschil tussen 128mb en 256mb is minimaal. Een X800 PRO/XT is nog een optie maar voor die videokaarten is je cpu een behoorlijke bottleneck.

Je kon van de verkoper het part nummer van de videokaart vragen. Dan had je veel meer zekerheid gehad welke videokaart je kocht.

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:42:
Gewoon je eigen schuld, hij geeft aan dat hij niet weet wat het is, daarna zeggen anderen dat het enkel 256MB kan zijn en jij gaat daar van uit. Je had zelf ook onderzoek kunnen doen.

De allereerste hit op een zoektocht naar 9800XT 128MB geeft mij de volgende quote.

[...]

Beetje zelf onderzoek mag dus wel gewoon.
Anderen zeggen idd dat het enkel 256mb kan zijn maar de verkoper zet daar vervolgens bij dat het wel 256mb MOET zijn. daarnaast stond hetzelfde bij de productspecificatie (die hij dus niet naar waarheid heeft ingevuld, of zelf niet goed heeft gecontroleerd.)

lijkt me dus een beetje raar dat het mijn eigen schuld is, zeker als je net als ik geen enorm verstand hebt van grafische kaarten en je gewoon aanneemt dat iemand je verkoopt wat hij zegt dat ie verkoopt.

ik ga toch ook niet bij ieder product in de winkel controleren of het klopt omdat je er toch vanuit gaat dat ze jouw gewoon verkopen wat er staat, en als dat niet zo is hoor je toch gewoon je geld terug te krijgen?

anyway, het is al geregeld. ik krijg mijn verzendkosten terugbetaald, bwat ik prima vindt, ook omdat de kaart idd verder prima naar behoren werkt en met het oog op wat ik ermee wilde kunnen stelt hij niet teleur.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 13:34 ]

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 23:51
http://www.firingsquad.co...800_pro_review/page18.asp
At $500, the RADEON 9800 PRO 256MB is one very expensive graphics card, it’s even more costly than the Athlon XP 3200+ and Pentium 4 3GHz! And as you saw in our performance testing, in most cases the additional memory doesn’t bring any performance benefit; all too often the RADEON 9800 PRO 256MB is held up by the 9800 PRO core or its memory bandwidth rather than the size of the graphics card’s frame buffer.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ten tijde van de 9800XT werd de 9800PRO nog steeds geproduceerd en voor een erg aantrekkelijk bedrag verkocht (<€200). Dan had je een kaart die bijna net zo snel was, alleen 128 MB geheugen moest missen. Die extra hoeveelheid had bovendien toch geen nut bij games uit die tijd. Leuk voordeel was dat de 9800PRO's toen dezelfde chip kregen als de XT, namelijk de R360 i.p.v. de R350. Met een eenvoudige biosflash kon je daardoor een XT van je veel goedkopere PRO maken, wat eigenlijk neerkwam op een lichte overklok. Grote kans dat je zo'n kaart te pakken hebt.

Wat ik zou doen? Lekker houden! Verschil in prestaties zal erg klein zijn en daarnaast wist de verkoper het ook niet. Dat geeft hij duidelijk aan in de advertentie. Ook is een P4 1,5 GHz aan de zwakke kant voor een Radeon 9800-serie videokaart, dus dan zal het al helemaal weinig uitmaken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verkoper zat fout. Duidelijk.

Maar...

1) prestatieverschil is minimaal (geheugnsnelheid is belangrijker dan hoeveelheid, zeker op zo'n ouderer kaart)
2) verschil in inherente waarde anno 2010 is werkelijk niets

Ik zou die verkoper schop onder aarsch geven maar verer niet moeilijk over doen. Er is niets wat je met de 256MB kunt wat niet met de 128MB kan, en bij evt doorverkoop maakt het ook niet uit

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle reacties! topic closed van mijn kant :)
Pagina: 1