Ik ben vandaag in Mediamarkt geweest. Genoeg modellen om te beoordelen.
Ze hebben Philips 221T1SB/00 in aanbieding voor 219 Euro (let wel: excl. verwijderingbijdrage!) en veel mensen kopen dan ook. De stapel is dus weg in de loop van de middag.
Toch ontdek ik na goed rondkijken de LG M227WD-PZ die daar staat. Vrijwel dezelfde beeld, maar verschil achter is groot: erg veel aansluitingen.
Dat kost 249 Euro (duurder dan Pixmania volgens Pricewatch, maar goed)
pricewatch: LG Flatron M227WD-PZ is de model. Er blijkt al een review in te staan door iemand die ook eerder heeft gekocht. De review zegt al veel dingen die ik ook kan zeggen.
Je ziet niet vaak een slaapkamer tv met veel aansluitingen. LG blijkt als 1 van de weinige merken die vast aantal aansluitingen doet in modellen van 19 inch, 20 inch en 22 inch. Dat heb je niet bij elke merk. Dan ontbreekt er wel eens een aansluiting. Dat heb ik gezien in Mediamarkt.
2x HDMI is dus al mooi meegenomen, dan kun je Asus O!Play en console op aansluiten. De optische SPDIF is zeldzaam op de slaapkamer TV. En DVI poort is niet altijd aanwezig, meestal alleen VGA.
De menu zit goed in elkaar, het is duidelijk gehouden en navigeren kan al zonder boekje.
(Ik keek ook naar Philips tv menu in mediamarkt, ook die is grafisch goed, maar naar mijn gevoel scoort LG's menu wat beter)
Programma's sorteren is makkelijk gemaakt, maar 1 ding vind ik vreemd: paar zenders met "---" zijn niet weg te halen en ook niet de sorteren. Een misser, die wil ik niet hebben. Daardoor komt Ned 1 op vreemde kanaal 0 te staan en die krijg ik niet meer weg. We beginnen bij 1, maar hier begint het met 0.
Aparte Input knopje op AB laat je mond openvallen, keuze uit erg veel inputs: Antenne, Scart 1, Scart 2, compositie/S-video, component, VGA, HDMI1, HDMI2, DVI. Allemaal apart. Bij VGA/DVI is er ook nog audio ingang aanwezig zodat met de pc de geluid naar de speakers van de TV kan. Aan zijkant tref ik een koptelefoonaansluiting aan. (Ik heb al PC met HDMI uitgang, dus dat is al niet nodig.)
De speakers zitten onderaan in rode deel, en ze lijken naar beneden gericht. In andere sites is er kleine kritiek op de geluidskwaliteit. Ik kan zelf niet goed horen, maar er zit wel equalizer in de menu.
De TV beelden uit analoge tuner deel zijn voor mijn mening ietwat aan de ruwe kant. De oudere Denver 19 inch televisie geeft beter. Ah, de scherptegraad moet niet te hoog zijn, anders wordt het ruw. Ik heb scherpte maar op nul gezet, dan is het wat soepeler en merk je de pixels minder snel op.
De teletekst heb ik gelijk gekeken, want ik ben slechthorend. En het is goed. Het gebruikt eigen tekens waardoor alles goed leesbaar is.
De Tv beelden in breedbeeldmode. Er is weer keuze uit vele beeldformaten, maar uiteindelijk is Origineel mode beter. Standaard is 16:9 maar dat komt niet goed uit. Zelfs breedbeeld krijgt zwarte balken.
Bij VGA mode kan je kiezen uit 16:9 of 4:3 mode. Dus als je 1024x768 naar TV laat leiden, geen nood. 4:3 mode en het beeld is weer goed. Uiteraard is 1920x1080 beter. Ook HDMI mode is instelbaar welke beeldformaat je neemt, maar dat zal meestal 16:9 of Scannen zijn.
Het laat dus zien dat LG goed instelbaar is. Ik ben bijzonder onder de indruk.
Ik zal later wat foto's maken maar even van internet:

Zoveel aansluitingen voor de lage prijs.
Er blijkt al een oude topic bestaan op GoT:
M227WD 22" Full HD monitor-tv
Maar er is wel zwarte pagina erachter. Mediamarkt adverteert verkeerd de model die ze verkopen in Leeuwarden en misschien wel in andere vestigingen. Ze hebben LG M227WDP-PZ op internet gezet en meldt erbij dat het 2x HDMI is.
In de winkel is een demo model opgezet die correct over 2x HDMI beschikt. Maar de dozen onder zijn allemaal 1x HDMI. Er blijken twee modellen te bestaan: LG M227WDP-PZ heeft 1x HDMI en LG M227WD-PZ heeft 2x HDMI. Ja, één letter verschil en dus misverstand. Gelukkig kan ik snel terugkeren en de demo model meteen gepakt. De enige juiste. Er zijn nu alleen maar 1x HDMI toestellen op de stapel. Kijk dus goed uit als je in Mediamarkt gaat, misschien ook andere winkels.
Tenslotte: Men zegt dat Full HD zinloos is. Dat kan varieren per persoon. Zit je dichtbij op 1-2 meter, dan heeft het wel nut. Ook als je b.v. Asus O!play hebt, valt de scherpte al snel op. Ik bekeek 1366x768 toestellen ook even. De pixels zijn groter als het op 22+ inch staat. Als de TV op grotere afstand is opgezet is het geen probleem. Maar als je denkt dat je toch maar breed toepasbaar wil houden, ook als PC monitor, dan vormt die lagere resolutie wel een knelpunt en beperkt de mogelijkheden. Voor mij is de scherpte fijner dan 1366x768. Misschien dat ik meer wil benutten van de beschikbare techniek en het geld daarvoor. Dus neem ik de FullHD gewoon zodat ik niets te verliezen heb. Ik sluit hem ook af en toe aan de computer via DVI.
Sterker nog, de prijzen zijn zoveel gezakt dat FullHD al betaalbaar is geworden. Aan je de keus.
[
Voor 12% gewijzigd door
MrDummy op 23-01-2010 22:16
]