Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3-pin fan splitter kabel voor fancontrolling

Pagina: 1
Acties:

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:50
Hoi tweakers,

Ik hoop dat ik hier goed zit. Ik ben al allerlei sites afgegaan voor een 3-pin fan splitter om twee fans aan te sluiten op één aansluiting van mijn fancontroller (Skythe Kaze Server)

Ik dacht er één gevonden te hebben:
http://azerty.nl/8-1167-3...-splitter-converter-.html

Echter één van de twee verbindingen heeft maar twee draadjes ipv drie, en er staat ook duidelijk bij dat van maar één van de twee aangesloten fans de snelheid aangepast kan worden.

Ik zoek dus een draadje waarbij je voor beide fans de snelheid kan aanpassen (op één knopje van mijn fan controller)

Weet iemand toevallig waar ik deze kan vinden?

Alvast bedankt!

• Therapy777
Dankjewel, echter dat is een molex ingang daar heb ik helaas niks aan. Ik moet een 3-pin ingang hebben omdat hij vanaf de fancontroller gesplitst moet worden om 2 fans aan te sturen. De fancontroller heeft geen molex aansluitingen (alleen één voor stroom ;) )

Verwijderd

Dringt net tot me door ja. :)

Maar dat zal wel lastig worden denk ik. De derde draad leest de snelheid van de fan. Als de controller dus 2 snelheden doorkrijgt zal hij dat nooit kunnen aanpassen denk ik.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:22
Therapy777 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:19:
Hoi tweakers,

Ik hoop dat ik hier goed zit. Ik ben al allerlei sites afgegaan voor een 3-pin fan splitter om twee fans aan te sluiten op één aansluiting van mijn fancontroller (Skythe Kaze Server)

Ik dacht er één gevonden te hebben:
http://azerty.nl/8-1167-3...-splitter-converter-.html

Echter één van de twee verbindingen heeft maar twee draadjes ipv drie, en er staat ook duidelijk bij dat van maar één van de twee aangesloten fans de snelheid aangepast kan worden.

Ik zoek dus een draadje waarbij je voor beide fans de snelheid kan aanpassen (op één knopje van mijn fan controller)

Weet iemand toevallig waar ik deze kan vinden?

Alvast bedankt!
Die kabel is wel degene die je zoekt. De fan die met drie draden is aangesloten fungeert als master en degene die met twee draden aangesloten is als slave. De fancontroller leest de rpm van de master en stelt beide fans in op hetzelfde voltage. Als het twee dezelfde fan zijn draaien ze dan ook ongeveer even hard.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Therapy777
Ik hoop dat dat zo is, want dat begrijp ik niet uit de volgende notitie die overal bij dit kabeltje gezet is:

Please note that the rotational speed can be monitored on one of the connected fans only, when using this cable.

Nouja, misschien kan ik beter deze fancontroller nemen:
pricewatch: Zalman ZM-MFC1 Plus

Alleen jammer dat daar geen temperatuur sensor bij zit.

Bedankt voor jullie reacties. Als er meer mensen zijn die weten of het werkt laat het me weten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Therapy777 op 19-01-2010 15:50 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
[b][message=33307844,noline]Please note that the rotational speed can be monitored on one of the connected fans only, when using this cable.
Daar bedoelen ze volgens mij heel simpel mee dat je met dat kabeltje niet de rotatiesnelheid apart van iedere fan kan regelen, plus dat je alleen van de master-fan de temperatuur kan uitlezen (wat ook klopt met de uitleg van Therapy777) Je stelt de snelheid in (oftewel het voltage) voor de zogenaamde master-fan, dan zal je slave-fan exact dezelfde instellingen krijgen. Dat is prima als de fans exact hetzelfde zijn, kan vervelend worden als het 2 totaal verschillende afmetingen fans zijn omdat kleinere fans normaal gesproken meer herrie maken dan de grotere uitvoeringen.

[ Voor 11% gewijzigd door MicGlou op 19-01-2010 16:20 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat kabeltje geeft idd het signaal door van de snelheid van de fan. Dat met 2 fans tegelijkertijd gaat simpelweg niet. Als je fancontroller aan de hand van het voltage de rotatiesnelheid aanpast kun je prima zo'n kabel gebruiken, want dan staat er gewoon een wat lager voltage op, waardoor beide fans trager draaien.

Die splitters kun je ook zelf in elkaar solderen als je de fanheaders van een oud mobo afhaalt (heb ik zelf ook gedaan, gaat prima en kost je niets).

• Therapy777
TERW_DAN schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:21:
Dat kabeltje geeft idd het signaal door van de snelheid van de fan. Dat met 2 fans tegelijkertijd gaat simpelweg niet. Als je fancontroller aan de hand van het voltage de rotatiesnelheid aanpast kun je prima zo'n kabel gebruiken, want dan staat er gewoon een wat lager voltage op, waardoor beide fans trager draaien.

Die splitters kun je ook zelf in elkaar solderen als je de fanheaders van een oud mobo afhaalt (heb ik zelf ook gedaan, gaat prima en kost je niets).
Dat is wat ik wilde weten. Dank jullie allen.

Ja ik ga inderdaad twee dezelfde fans gebruiken per splitter. Eentje krijgt twee Enermax Clusters voor zijn rekening, de ander twee Cooler Master R4-L2R-20CR-GP's (die smoked uitvoering met rode leds). De eerste zijn 0.5A per stuk, da's 6W (bij 12V) en de tweede zijn 4.2W per stuk.

Da's max. 12 Watt voor één aansluiting bij de Cluster fans en dat is precies wat de controller per kanaal kan leveren dus dat lijkt me safe. De derde en vierde kanalen zijn voor mijn CPU fan (die geen PWM heeft) en een side window koeler.
Pagina: 1