Intern geheugen niet herkend op MSI moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindevos
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-05 10:21
Gasten,

Een probleempje met plaatsen van extra 2gb ram geheugen. MSI moederbord handleiding geeft aan in slot 1 en 3 plaatsen om dual channel te draaien. Dus de extra geheugen module in slot 3 geplaatst. Helaas, geheugen wordt niet herkend en blijft gewoon op 2gb draaien (uit slot 1). Na veel google, tweakers etc. als laaste mijn nieuwe geheugen gewisseld met mijn oude 2gb geheugenreep. Met nieuwe geheugen in slot 1 start de pc niet meer op. Oude geheugen weer terug geplaatst en alles doet het weer. Conclusie:mijn nieuwe kingston ddr2 2gb geheugenreep werkt niet. Terug naar de winkel om te ruilen dus. Echter in de winkel prikt de verkoper hem in een pc en vervolgens ziet ie hem daar gewoon als extra geheugen.......

Mijn MSI P35 NEO2-FIR moederbord pakt de 2GB Kingston KVR800D2N6/2G uitbreiding niet, zo lijkt het
Oude geheugen betreft de Kingston KVR800D2N5/2G en die werkt zonder problemen.

Hoe kan dit? Heb het moederbord al geflasht naar de nieuwste firmware 1.C

Alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je nieuwe module werkt op cas 6, je oude module op cas 5, ik wete niet hoe je je bios hebt ingesteld, maar als deze handmatig op cas 5 staat snap ik dat hij niet boot met de cas6 module erin, dit omdat hij simpelweg geen cas5 kan op die snelheid..

kijk eens of je bios memory instellingen op auto staan of niet, om ze samen te draaien zullen ze op 6-6-6-18 timings met 1,8v moeten staan als ze op 800 MHz draaien.

dan nog zal memtest moeten uitsluiten of deze modules samen kunnen draaien in dual channel.

het beste is je nieuwe module te ruilen voor nog een KVR800D2N5/2G module en deze er naast te prikken.

dit is overigens nog sneller, want hoe lager de cas latency hoe sneller het geheugen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindevos
Ok, dank voor reactie. Ga ik vanavond zeker proberen. Cas latency staat voor timing van aansturing vh ram geheugen neem ik aan?

Ruilen gaat waarschijnlijk helaas niet meer lukken, temeer daar de verpakking nu al open is geweest.

Volgens de wizard van interngeheugen.com zou deze ram module overigens gewoon moeten werken? Zou toch raar zijn als dat niet het geval zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je enkel dat nieuwe geheugen er in stopt (zonder het oude), werkt het dan wel?
Dan zouden ze wel werken, maar alleen niet samen, en dat komt wel vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ja, of als het niet werkt staat zijn bios niet goed... zoals ik al eerder schreef..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindevos
Als ik mijn oude geheugen uit slot 1 haal en vervolgens mij nieuwe geheugen 2GB Kingston KVR800D2N6/2G in slot 1 stop, dan start de pc niet meer op. Dat zal dan aan de CAS latency liggen, die staat inderdaad op 5? Gisteren nagekeken met CPU-Z.

Wat ik nu vanavond (gisteren niet aan toegekomen) moet proberen is de oude module in slot 1 houden, de nieuwe in slot 3 plaaten (conform handleiding moederbord) vervolgens in BIOS de SPD memory instellingen op 6-6-6-18 timings met 1,8v moeten zetten om op 800 MHz te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om het nieuwe geheugen te proberen, had je natuurlijk wel "by SPD" moeten kiezen....
Je gaat nu dual channel proberen met twee verschillende soorten geheugens. Dat is niet optimaal. Maar als hij beide geheugens pakt met de langzame timings, dan heb je geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verschillende dimmen in een dualchannel setup gaat prima hoor. Je moet alleen zorgen dat de instellingen van het geheugen door beide dimms ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindevos
Gasten, net wederom de Kingston ram memory in DIMM 2A geinstalleerd en nu herkent ie hem! Ben er blij mee! Een vraag nog: CPU-Z geeft nu onder de memory tab aan dat CAS timings op 5 5 5 15 draaien met een DRAM frequency van 333,4 MHZ.

Is dit correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Freg. zou 400 moeten zijn (DDR2-800).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindevos
Zie nu dat ie met CAS Latency 5 5 5 15 de nieuwe module met DRAM frequency van 333 mhz draait. De oude draait met die instellingen juist wel 400mhz. Kortom hij schakelt een niveau terug.

Zou het dan toch beter zijn om de CAS latency op 6 6 6 18 te zetten, zodat zowel de oude ram als de nieuwe op 400 Mhz draaien?

Dank vast voor reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk wel.

Met www.ultimatebootcd.com kun je MemTest86+ draaien, en daar naar de transfer rate van het geheugen kijken. Dat gebruik ik altijd om te zien of mijn geheugen sneller wordt met andere BIOS-instellingen. Die geheugentest kun je ook een paar uur laten lopen om je geheugen te testen.
Pagina: 1