Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-unit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 15:58

m-unit

PSN: sjaak99 //

Topicstarter
Dit jaar ga ik op vakantie naar kenia en ga daar ook op safari.

ik ben een nieuweling wat betreft fotografie, en ben benieuwd of ik met dit toestel gewoon mooie foto's kan gaan maken, of dat het eigenlijk een slechte camera is.

fujifilm finepix s1500

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Ach, het ligt er natuurlijk aan welke eisen je stelt aan de foto's en je camera. Het is geen supergoeie camera, maar zal vast wel leuke plaatjes maken overdag. In de schemer word het waarschijnlijk al wel wat minder.
Je zit aan de telekant van je lens op een kleine 400mm wat niet slecht is, maar of dat voldoende is hangt heel erg af van hoeveel geluk je hebt. Soms worden safari auto's praktisch middenin kuddes dieren geplaatst, en soms zie je die prachtige groep leeuwen van véél verder weg. Dan is 400mm wat kort wellicht.

Maargoed, stel dat we je vertellen dat de camera niet handig is, wat is dan je budget voor iets anders?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Ach, je hebt flink wat zoombereik dus daar zal 't niet aan liggen. Lijkt me een prima cameraatje.

Of jij er mooie foto's mee kan maken is onmogelijk om te zeggen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door abrakadaver op 19-01-2010 14:38 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Koop een stafiefje en steek wat tijd in leren over fotografie. Domweg geld er tegenaan gooien is geen enkele garantie voor mooie fotos

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-unit

m-unit

Topicstarter
Kwartjuh schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:34:
Ach, het ligt er natuurlijk aan welke eisen je stelt aan de foto's en je camera. Het is geen supergoeie camera, maar zal vast wel leuke plaatjes maken overdag. In de schemer word het waarschijnlijk al wel wat minder.
Je zit aan de telekant van je lens op een kleine 400mm wat niet slecht is, maar of dat voldoende is hangt heel erg af van hoeveel geluk je hebt. Soms worden safari auto's praktisch middenin kuddes dieren geplaatst, en soms zie je die prachtige groep leeuwen van véél verder weg. Dan is 400mm wat kort wellicht.

Maargoed, stel dat we je vertellen dat de camera niet handig is, wat is dan je budget voor iets anders?
Mijn budget is zo een 350 euro.
we besteden veel geld aan de reis, en om dan te gaan besparen op een camera vind ik zonde, dit houd echter niet in dat ik er 800 euro tegenaan wil gooien voor een camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zartok
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-07 10:54
Ik heb net een vervanger voor mijn fuji S5600 gekocht, als ik het zo zie is dit gewoon een model wat van dezelfde categorie is. Zorg dat je met je toestel om kan gaan en je kan leuke foto's maken, dus zoals Wijnands zegt: Steek er tijd in, geen geld.

Betreft de 400mm die Kwartjuh noemt, als je dat op een DSLR wilt hebben ben je denk ik wel richting een 10voud kwijt tov je camera nu plus dat het zwaar en veel slepen is. Ik denk dat je hier het beste mee af bent door het grote bereik, lage gewicht en bedieningsgemak (voor een lage prijs :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Ja, hij is geschikt voor een safari, ik had me vergist met de a150 7(8)7

[ Voor 86% gewijzigd door photofreak op 19-01-2010 16:16 . Reden: had me vergist in het nummer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob555
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05-2024
@photofreak
De Fuji s1500 uit de TS beschikt over 12x zoom.

Zoals al eerder gezegd als je dat aantal mm wilt in betere kwaliteit (dslr) dan moet je flink in de buidel tasten. Mij is niet duidelijk of je nieuw de Fuji s1500 wilt aanschaffen, of dat je 'm reeds in bezit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-unit

m-unit

Topicstarter
rob555 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:11:
@photofreak
De Fuji s1500 uit de TS beschikt over 12x zoom.

Zoals al eerder gezegd als je dat aantal mm wilt in betere kwaliteit (dslr) dan moet je flink in de buidel tasten. Mij is niet duidelijk of je nieuw de Fuji s1500 wilt aanschaffen, of dat je 'm reeds in bezit hebt.
ik zit erover na te denken om hem aan te schaffen.
en wat jij zegt over de 12x zoom klopt inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Hou er wel even rekening mee dat 12x zoom niet zo heel veel zegt over het daadwerkelijke telebereik van je camera. Veel mensen denken dat zoom hetzelfde is als tele. Dat is dus niet zo!

Tele is een verzamelnaam voor alle brandpuntafstanden van (ongeveer) boven de 70mm
Zoom betekend niets anders dan een lens met een variabele brandpuntsafstand, je hebt dus ook groothoekzoom lensen.

12x zoom is een berekening van de maximale telestand (400mm) gedeelt door de maximale groothoekstand (35)
400/35 = 11.40 (grof gerekend allemaal). Dus: 12x zoom

Reden waarom ik je dit technische verhaal vertel, is dat je eventuele andere camera's dus niet moet gaan berekenen op hoeveel 'zoom' hij heeft, maar wat de maximale brandpuntafstand in millimeters is.
Dat zegt daadwerkelijk meer over hoe functioneel de camera voor je is!

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-unit

m-unit

Topicstarter
Kwartjuh,

bedankt voor je ingewikkelde maar duidelijke uitleg, ik neem je informatie zeker mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En om het goed te kunnen vergelijken, moet je dan die brandpuntsafstand weer terug gaan rekenen naar het 35mm equivalent... Maak het de TS nu niet al te moeilijk, want sommige van die compact camera's geven niet het aantal 35mm equivalenten aan, maar gewoon de fysieke brandpunt afstand van de lens, dus bijvoorbeeld 1.2 ~ 10.8 of iets dergelijks.

Met de kennis van fotografie van de TS, denk ik dat hij heel aardig uitkomt met vergelijken op X maal zoom.
(vergeet niet dat de meeste van die compact camera's toch een wijdste equivalent hebben van 30 mm of meer.)

Oh, ja, let wel op dat je alleen moet kijken naar de optische zoom. Digitale zoom wil je NIET gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-unit

m-unit

Topicstarter
Heren bedankt,

ik ben weer wat wijzer geworden. en ga me ook in de winkel nog goed laten voorlichten

Pagina: 1