PSN: sjaak99 //
Je zit aan de telekant van je lens op een kleine 400mm wat niet slecht is, maar of dat voldoende is hangt heel erg af van hoeveel geluk je hebt. Soms worden safari auto's praktisch middenin kuddes dieren geplaatst, en soms zie je die prachtige groep leeuwen van véél verder weg. Dan is 400mm wat kort wellicht.
Maargoed, stel dat we je vertellen dat de camera niet handig is, wat is dan je budget voor iets anders?
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Of jij er mooie foto's mee kan maken is onmogelijk om te zeggen
[ Voor 10% gewijzigd door abrakadaver op 19-01-2010 14:38 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Mijn budget is zo een 350 euro.Kwartjuh schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:34:
Ach, het ligt er natuurlijk aan welke eisen je stelt aan de foto's en je camera. Het is geen supergoeie camera, maar zal vast wel leuke plaatjes maken overdag. In de schemer word het waarschijnlijk al wel wat minder.
Je zit aan de telekant van je lens op een kleine 400mm wat niet slecht is, maar of dat voldoende is hangt heel erg af van hoeveel geluk je hebt. Soms worden safari auto's praktisch middenin kuddes dieren geplaatst, en soms zie je die prachtige groep leeuwen van véél verder weg. Dan is 400mm wat kort wellicht.
Maargoed, stel dat we je vertellen dat de camera niet handig is, wat is dan je budget voor iets anders?
we besteden veel geld aan de reis, en om dan te gaan besparen op een camera vind ik zonde, dit houd echter niet in dat ik er 800 euro tegenaan wil gooien voor een camera.
Betreft de 400mm die Kwartjuh noemt, als je dat op een DSLR wilt hebben ben je denk ik wel richting een 10voud kwijt tov je camera nu plus dat het zwaar en veel slepen is. Ik denk dat je hier het beste mee af bent door het grote bereik, lage gewicht en bedieningsgemak (voor een lage prijs
[ Voor 86% gewijzigd door photofreak op 19-01-2010 16:16 . Reden: had me vergist in het nummer ]
De Fuji s1500 uit de TS beschikt over 12x zoom.
Zoals al eerder gezegd als je dat aantal mm wilt in betere kwaliteit (dslr) dan moet je flink in de buidel tasten. Mij is niet duidelijk of je nieuw de Fuji s1500 wilt aanschaffen, of dat je 'm reeds in bezit hebt.
ik zit erover na te denken om hem aan te schaffen.rob555 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:11:
@photofreak
De Fuji s1500 uit de TS beschikt over 12x zoom.
Zoals al eerder gezegd als je dat aantal mm wilt in betere kwaliteit (dslr) dan moet je flink in de buidel tasten. Mij is niet duidelijk of je nieuw de Fuji s1500 wilt aanschaffen, of dat je 'm reeds in bezit hebt.
en wat jij zegt over de 12x zoom klopt inderdaad
Tele is een verzamelnaam voor alle brandpuntafstanden van (ongeveer) boven de 70mm
Zoom betekend niets anders dan een lens met een variabele brandpuntsafstand, je hebt dus ook groothoekzoom lensen.
12x zoom is een berekening van de maximale telestand (400mm) gedeelt door de maximale groothoekstand (35)
400/35 = 11.40 (grof gerekend allemaal). Dus: 12x zoom
Reden waarom ik je dit technische verhaal vertel, is dat je eventuele andere camera's dus niet moet gaan berekenen op hoeveel 'zoom' hij heeft, maar wat de maximale brandpuntafstand in millimeters is.
Dat zegt daadwerkelijk meer over hoe functioneel de camera voor je is!
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
bedankt voor je ingewikkelde maar duidelijke uitleg, ik neem je informatie zeker mee!
Verwijderd
Met de kennis van fotografie van de TS, denk ik dat hij heel aardig uitkomt met vergelijken op X maal zoom.
(vergeet niet dat de meeste van die compact camera's toch een wijdste equivalent hebben van 30 mm of meer.)
Oh, ja, let wel op dat je alleen moet kijken naar de optische zoom. Digitale zoom wil je NIET gebruiken.
ik ben weer wat wijzer geworden. en ga me ook in de winkel nog goed laten voorlichten