e2fsck: superblock opsporen

Pagina: 1
Acties:

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik ben bezig gegevens uit een gecrashde hd uit een BUFFALO HSDH500GL te herstellen.
PHP:
1
2
3
4
5
6
    Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1          37      297171   83  Linux
/dev/sda2              38          99      498015   83  Linux
/dev/sda4             100       60801   487588815   5   Extended
/dev/sda5             100         116      136521   82  Linux swap
/dev/sda6             117       60784   487315678+  83  Linux
e2fsck kan /dev/sda1 herstellen waneer ik maar steeds y opgeef bij elke vraag.
Bij /dev/sda2 begint het probleem dat e2fsck geen superblock kan vinden. Wanneer ik de alternatieve locaties van het superblock probeer, dan blijft het probleem bestaan.

Het lijkt mij dat de locaties van het superblock incorrect zijn. Zijn er manieren om deze alsnog op te sporen?

Verwijderd

Dat is een lastige!
Heb je de partitiecontrole van GParted geprobeerd? Die doet het soms net even anders dan de commando's die ik normaal gebruik.

Maar er lijkt weinig anders op te zitten dan photorec of zo te gaan gebruiken, om zo nog wat bestanden er af te kunnen halen.

• bulle bas
  • Niet online
Gparted heb ik nog niet geprobeerd. Maar via welk commando('s) kan ik reparaties uitvoeren? Kan zijn dat ik in de handleiding er overheen kijk, want ik zie er niet iets tussen.

Verwijderd

GParted 0.4.5 heeft "Controleren" via het menu en via de rechtermuisknop.
In die handleiding staat ook "Checking a Partition", maar alles wijst zichzelf als je GParted voor je ziet.

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 18:35:
GParted 0.4.5 heeft "Controleren" via het menu en via de rechtermuisknop.
In die handleiding staat ook "Checking a Partition", maar alles wijst zichzelf als je GParted voor je ziet.
Ik heb het via de niet-grafische parted gedaan voor /dev/sda2 . Helaas krijg ik dan bij partitie 2 een "No Implementation: Support for opening xfs file systems is not implemented yet" error.
Wellicht dat het dus een xfs-partitie is. Deze info krijg ik bijv niet in /etc/fstab te zien, omdat deze partitie daar niet staat vermeld.

xfs_check adviseert deze partitie te mounten om de log te kunnen 'replayen'. Dat zal ik dan maar read-only doen.

Verwijderd

Dat is even wat anders ja. Het kan natuurlijk nog steeds een ext2 zijn, met verkeerde gegevens in de paritietabel.

Het programma 'photorec' zit samen met 'testdisk' in het pakket 'testdisk'. Dat 'testdisk' programma kan ook dit soort dingen checken.

• bulle bas
  • Niet online
Ik las je tip te laat.
Maar het bleek inderdaad te gaan om xfs.
e2fsck is dus bijzonder misleidend, het zegt gewoonweg dat het geen superblocks kan vinden terwijl het een bestandssysteem is waarmee e2fsck niet uit de voeten kan. Minpunt van e2fsck.
Conclusie voor de mensen die dit topic na jaren opgraven: ingeval het bestandssysteem xfs is, is xfs_repair de grote vriend. Alhoewel je dus eerst moet proberen het te mounten, xfs_repair kan de situatie verergeren.

Verwijderd

Mooi, een probleem minder.
Pagina: 1