Autoradio en toebehorenen

Pagina: 1
Acties:

• sebass90
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06-2022
Hallo allemaal,

Ik krijg over een paar dagen mijn auto (toyota starlet), maar hier zit echt bijna niks aan geluid in, 2 standaard luidsprekertjes geloofik waar ik niks mee kan. De autoradio is nog met casettespeler dus schiet ik ook niet veel mee op.
Ik zit dus te kijken naar autoradio's + boxen en evt. subwoofer (en versterker).

Ik wil verder gewoon fatsoenlijk muziek kunnen luisteren, af en toe lekker hard zonder een ruis of gekraak of wat dan ook. Verder wil ik wel een lekkere bass hebben (vandaar de subwoofer).

Maargoed, ik ben eigenlijk een leek op het gebied van audio in de auto, ik heb vroeger in m'n scooter wel is een box met een versterkertje op mn ipod aangesloten enzo, maar dit is wel even iets anders.

Ik wil graag weten waar ik allemaal op moet letten, en of jullie misschien voor mij als beginner nog enkele tips hebben qua sub/versterker/boxen. Ik heb al een paar autoradio's opgezocht, hierbij ligt mijn budget rond de 100 euro, heb er eigenlijk 3 gevonden:

De autovision AV-8940 BT
De marquant MCR-732
De Sony MEX-BT2700

Maar ik heb geen idee wat ik hier verder mee kan, en of ik hier uberhaupt mee kan wat ik wil. De opties leken mij verder handig.

Mijn totale budget ligt eigenlijk op maximaal 300 euro, dus mijn vraag is eigenlijk waar moet ik nog meer aan denken en wat zullen mijn kosten zijn, kan ik uberhaupt wel voor dit geld een leuk setje kopen?

Ik ben wel van plan alles zelf in te bouwen, dat is denk ik wel te doen als ik gewoon weet hoe het ongeveer moet.

Geen idee of ik specifiek genoeg ben, ik weet dus niet wat er allemaal bij komt kijken, zeg/vraag het gerust!

Groeten,

Sebastiaan

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Allereerst zou ik niet teveel geld uitgeven aan de headunit. Natuurlijk is die heel belangrijk, maar een dure HU in een auto als een Starlet is vragen om inbraak en een Starlet is nou niet bepaald een kluis op wielen.
Je doet er beter aan wat betere speakers te monteren. Nu weet ik niet wat je kwijt kan in een Starlet (als dat nog gelijk is aan wat een vriend van mij had, kom je niet groter dan 10cm / 4"), maar heel veel laag ga je er niet uit krijgen. Voor een (actieve) sub ben je daarnaast ook al minimaal €150 kwijt. Met €300 kom je daardoor wat krap in budget (10cm's kosten al snel 5 tientjes voor een beetje kwaliteit), zeker als er nog kabels e.d. bij komen voor de sub.

Ik zou zelf het budget op proberen te rekken tot €400 minimaal.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 14:49
Ik zou sowieso voor de Sony gaan als ik uit die 3 zou moeten kiezen. Dan hou je 190 euro over voor speakers en versterker. Is te weinig om te kunnen spreken van fatsoenlijk luisteren, gezien de eisen die je hebt. Een beetje vierkanaals versterker kost al 150 euro en dan zit je aan de goedkope kant, of bij overjarige modellen te kijken. Een setje enigzins fatsoenlijke speakers kost ook al minstens 100 euro, net als een subwoofer. Dan komt daar nog bekabeling bij van nog eens een euro of 50. Wil je vier speakers, dan komt daar nog minstens 100 euro bij voor nog een paar. Je budget moet omhoog, of je doet het in stappen. Ik raad je overigens ook aan om weg te blijven bij merken als Lenco of Marquant. Heb er zelf geen direkte ervaring mee, maar ken er genoeg die dat wel hebben. Dat spul ligt niet voor niets alleen bij de Kijkshop ;)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• sebass90
Bedankt voor de reacties!

Mijn budget kan ik eigenlijk vrij weinig aan doen, in stappen doen vind ik nog wel een goede optie!
Ik weet verder ook niet wat goede merken zijn, uiteraard sony/jvc/etc wel, maar van marquant heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord. Omdat het "maar" een starlet is wil ik er ook niet te veel geld aan uit geven. Als ik de subwoofer in de eerste stap weg laat, is het dan wel te doen? En is een subwoofer waar een versterker in zit een optie anders? Ik heb geen idee of hier de speakers dan ook op aan te sluiten zijn?
Verder ben ik van plan zelf een hoedenplankversterking te maken (als dit nodig is) en daar dan de speakers in te monteren, de bestaande speakers laat ik lekker zitten denkik? al dan niet aangesloten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je doet:

Koop eerst een radio.
Zorg dat die in ieder geval 2x2 line out uitgangen heeft.
Heb je weinig budget, kijk dan eens bij JVC, of een pioneer instapper. Value for money.

Dan spaar je wat geld voor speakers bij elkaar.
Begin met je voorspeakers, zoek een compo set (losse tweeter bij de A stijl, woofertje in de deur).

Dan spaar je wat geld voor 4 kanaals versterker en kabels bij elkaar en ga je je voorspeakers versterken.

Als laatste zoek je een leuk subje, die je op de 2 overgebleven kanalen van de versterker zet.

De achterspeakers laat je voor wat het is en laat je meespelen op de radio.

Kijk anders eens op www.rondevries.nl en snuffel even rond, dan weet je wat er gangbaar is in de markt.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 19-01-2010 16:33 ]

Wise enough to play the fool

• sebass90
Ik ben een beetje aan het surfen en zoeken wat er allemaal is, maar een pakket als dit dan? met dan nog een paar speakers erbij, dan blijf ik nog redelijk binnen m'n budget..

http://www.rondevries.nl/...details.php&pakket_id=171

Of is dat merk weer niks waard? of is het uberhaupt niet iets voor mij?

• sebass90
De reactie hiervoor plaatste ik voor jou gedeelte te lezen, ik zal kijken wat ik ermee kan.
Volgensmij heeft de starlet alleen maar 2 speakertjes in het dashboard. Nieteens in de deur.
Maar ik moet straks eerst kijken wat voor speakers dat zijn, en of het wel klopt wat ik nu zeg.
Vandaar dat ik een paar fatsoenlijke speakers wil met een leuke radio, in ieder geval.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ga even bijsturen:
1. er is een edit knop voor als je iets wil toevoegen aan je post.
2. lees je in: 12vhifi.nl en showyoursound.nl zijn goede startpunten
3. doe eigen onderzoek: het is niet de bedoeling om "vertel me wat goed is" posts te maken op dit forum.

Ik stel voor dat je kijkt naar De Algemene Voorwaarden en Het algemeen beleid. Ook dit subforum heeft een beleid: AUD beleid. Lees deze topics goed door; dat voorkomt teleurstellingen in de toekomst.

Wise enough to play the fool

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:41

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Budgetoplossing die ik zelf in tijdelijk auto's toepas:

Zit er een hoedenplank in? Zo ja, ga naar de Gamma, haal een plaat MDF, maak daar een nieuwe hoedenplank van. Haal wat zwarte vloerbedekking of andere stof (vaak ligt er wel een reststuk). Stof over de hoedenplank trekken en van onder vast zetten.

Haal bij een autoradiozaak een paar 6x9" hoedenplankspeakers. Maak een paar nette gaten in de hoedenplank en samen met een nieuwe headunit van bijv. Sony of Pioneer heb je imo prima geluid in je auto. JBL heb ik zelf wel goede ervaringen mee en er komt nog behoorlijk wat laag uit zulke speakers.

Audiofiel gezien misschien totaal onverantwoord, geluid komt meer van achter, maar zo te horen ontkom je niet aan achter- / hoedenplankspeakers als je zonder versterker en subwoofer ook wat laag wilt horen in de auto.

En die sub en versterker kan je later altijd nog toevoegen.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 14:49
teacher schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:33:
Wat je doet:

Koop eerst een radio.
Zorg dat die in ieder geval 2x2 line out uitgangen heeft.
Heb je weinig budget, kijk dan eens bij JVC, of een pioneer instapper. Value for money.

Dan spaar je wat geld voor speakers bij elkaar.
Begin met je voorspeakers, zoek een compo set (losse tweeter bij de A stijl, woofertje in de deur).

Dan spaar je wat geld voor 4 kanaals versterker en kabels bij elkaar en ga je je voorspeakers versterken.

Als laatste zoek je een leuk subje, die je op de 2 overgebleven kanalen van de versterker zet.

De achterspeakers laat je voor wat het is en laat je meespelen op de radio.

Kijk anders eens op www.rondevries.nl en snuffel even rond, dan weet je wat er gangbaar is in de markt.
Zo zou ik het ook doen :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• sebass90
@teacher: Ik heb deze heel eerlijk gezegd niet doorgelezen voordat ik het artikel plaatste, erg bedankt, deze sites komen mij erg goed van pas!

@Lucky-Shirt: Bedankt voor de reactie, ik vind het een erg goed idee! Zo kan ik alsnog binnen mijn budget blijven en kan ik het later nog uitbreiden met het verhaal van teacher. En dat is denk ik precies wat ik ga doen!
Pagina: 1