Voedingen zoemen bij GPU load

Pagina: 1
Acties:

• XanaduNL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 14:37
Hoi mede-tweakers,

Ik heb nu bijna 3 jaar de volgende PC:
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/9682/xanpc.jpg

Sinds een maand ofzo komt er een zoemend geluid uit de voeding zodra de videokaart belast word.
Dit is natuurlijk bij games, maar ook een beetje bij bijvoorbeeld scrollen in een browser.
Bij het kijken van video, zelfs in hoge resoluties heb ik er geen of heel weinig last van.
En bij een erg hoge belastig, dus serieuze games, resette de PC.

De voeding die ik al deze tijd gebruikt heb zat bij me Antec Sonata II, namelijk een 450W Antec voeding.
De fan hiervan is gedurende deze maand gestopt met draaien, ik weet niet precies wanneer, want ik kwam er pas laat achter.

Echter heb ik ook een andere voeding getest, een CoolerMaster 360W, en deze zoemt ook. Dit klinkt wel iets anders, maar het komt duidelijk uit de voeding.

Toen ik me kapotte voeding naar Salland stuurde, heb ik me videokaart meegestuurd omdat ik vermoedde dat deze de boosdoener was. Echter Salland meld dat ze de videokaart "uitvoerig" getest hebben, en deze in orde is. En is dus samen met de nieuwe voeding geretourneerd, een Antec Earthwatts 500W.

Gelijk de boel getest, en helaas nog het gezoem.
Met de 2 andere voedingen resette mijn PC niet tijdens gamen, maar heb dit niet lang durven testen.
Ik denk namelijk niet dat me originele voeding toevallig is stuk gegaan.

Blijft dan alleen het moederbord als oorzaak over, of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor de reacties!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Het ligt denk ik niet aan je voeding maar aan de spoelen op je videokaart, het komt (veel) vaker voor bij videokaarten dat ze "zoemen" door trillende spoelen of condensatoren.

Je zou het op kunnen lossen door op die spoelen of condensatoren een drupje hot glue te doen zodat die zit gefixeerd aan het pcb van de kaart en niet meer kan trillen en dus geluid maken.

Ik heb het zelfde ook met mijn 9800GTX maar ik vind het niet storend genoeg om er wat aan te doen, het is bij mij dan ook niet heel hard.

[ Voor 6% gewijzigd door BGB4rn op 19-01-2010 12:52 ]

Signature

• XanaduNL
Bedankt voor je reactie. :)

Ik weet bijna 100% zeker dat het gezoem uit de voeding komt. Bij alle 3 dus, het klinkt per voeding ook een klein beetje anders.

Daarnaast heeft Salland de videokaart getest, en zeggen dat deze in orde is. (Ze wisten dat mijn klacht zoemen was.)

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

In je voeding zitten ook spoelen en condensators he ;) dus misschien dat het daar aan ligt, maar ik zou je dan net weer niet aanraden je voeding open te maken gezien je dan ten eerste geen enkele vorm van garantie er meer op hebt en ten 2e dat de kans groot is dat je hem nog molt ook.

Hoe zit het trouwens met het zoemen als je je processor op 100% laat lopen met bijv. intel burn test ?

[ Voor 15% gewijzigd door BGB4rn op 19-01-2010 13:02 ]

Signature

• XanaduNL
Lijkt me sterk dat er losse spoelen in 3 voedingen (waarvan 2 nieuw) zitten. Toch?

Bij een CPU burn test (HeavyLoad) was er niks aan de hand.

Ik heb zo windowed tech demotje die de GPU belast, zodra ik de blauwe windows balk vastpak, om te slepen, en het renderen dus pauzeerd, stopt het gezoem ook gelijk. Laat ik los, gaat het weer verder.

• masterchi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2023
Als het gezoem een fan zoem is, dan is het vrij normaal. Wanneer je een game speelt gaat je systeem meer stroom trekken en je voeding wordt harder aan het werk gezet. Daarom zal de voeding fan harder gaan draaien om het zaakje koel te houden. Ik denk dat dit het probleem is omdat je nog al een laag wattage voeding hebt (360 watt) en vooral je 8800 gts 320 wel wat lust. Ook het geval dat het 3 jaar lang goed gedaan heeft op een 450 watt antec is te verklaren. Voedingen worden namelijk minder efficient naarmate ze ouder worden door componenten degradatie. Hierdoor wordt er meer hitte opgewekt waardoor de fan harder moet draaien

In dit geval is het probleem te verhelpen door een betere voeding te kopen, Coolermaster m520 is een goede keus.

Anders geen idee. Misschien resoneert je kast mee om dat het niet goed vast dit. Probeer eens de voeding buiten de kast te laten. Als je dan geen gezoem hebt is dat het.

• XanaduNL
Het ligt zeker weten niet aan de fan. Het is echt een elektronisch gezoem, wat ook gebeurd als de voeding los ernaast ligt.

Die 360W heb ik alleen getest ter infomatie.
Dit gebeurd dus ook met de nieuwe 500W Antec Earthwatts. :(

Ik heb trouwens ook nog 2 andere videokaarten getest, een 8600GS en een HD3450.
Deze veroorzaken beide geen gezoem, maar zijn natuurlijk wel een stuk zwakker, en hebben dus ook geen extra voeding aansluiting nodig.

• masterchi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2023
Het enige wat ik dan nog kan voorstellen is nog een keer heel kritisch te kijken of het toch niet van de videokaart afkomt.

Oh en misschien als het kan toch nog een andere zwaarder videokaart ergens vandaan toveren om het te testen.

Heb zelf ook ooit een superluide hoog frequente zoem van mijn videokaart gehad. Dat was een hd4870, ook een heethoofd. Je hoorde het ook alleen bij games. Maar daar had ik wel een nieuwe voor teruggekregen.
Pagina: 1