Speedtests, welke zijn betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-04 15:33
Vorige week heb ik voor de lezers van mijn blogje een vergelijking gemaakt van UPC Docsis 3 met Alice DSL. Ik heb hiervoor drie verschillende speedtests gedaan. Wat mij opviel was dat vooral speedtest.nl vrij slecht presteerde en een groot verschil met de andere speedtests liet zien. Nou weet ik dat er vorig jaar in de UK een grote discussie was over de betrouwbaarheid van Speedtest sites, vooral bij hogere bandbreedte aanbieders, zoals de kabelaars en de FTTH boeren schijnt dit van invloed te zijn. Is er hier inzicht in de betrouwbaarheid van de verschillende speedtest sites?

Ik heb zelf de BBned, UPC en Speedtest.nl gebruikt voor mijn vergelijkingen.
Een leuk lijstje van speedtest sites kwam ik hier tegen: http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin

Sowieso is het misschien leuk om een soortement methodologie op te stellen van hoe een speedtest gedaan moet worden. Nu iedereen aan het investeren is in FTTH, VDSL2 en Docsis3 is het wel fijn om goede vergelijkingen te kunnen maken. Zo merkte ik bijvoorbeeld dat je het beste de lijn kunt trainen, dus dat de eerste twee tests afwijken van de volgende tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 21:15

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Zelf heb ik het idee dat de clients van Nuria en iPingTest (beide overigens van onderzoeksbedrijf iPing) best goede resultaten geven.

Overigens heb ik dit tot nu toe alleen op een 8 Mbit ADSL lijn getest.
Ook moet hierbij opgemerkt worden dat de iPingTest client de upload nog niet bij de resultaten weergeeft.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179986

Speedtest.net geeft goede resultaten. Ik heb ze zelfs van gigabit verbindingen gezien dus voor de meeste mensen hier zal het wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik gebruik altijd zo'n bin bestand van BBNed
http://speedtest.bbned.nl/download/file1000mb.bin

Via download manager (meerdere lijnen) tot ergens 500MB laten lopen en heb redelijke indicatie hoe mijn lijn er voor staat. Speedtest met die hele flash app lijkt op oudere PC's/laptops niet echt goed te werken, beinvloed volgens mij flink het resultaat.

[ Voor 22% gewijzigd door SinergyX op 19-01-2010 12:36 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, je kan behoorlijk grote bestanden downloaden, dan moet je halverwege een prima meting hebben van je maximum snelheid. Dat lijkt me een stuk betrouwbaarder dan een site die met een aantal kleine bestanden gaat testen hoe snel je download.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen enkele speedtest is in z'n eentje zaligmakend. De meeste kunnen lage snelheden (<24Mb) prima aan, maar daarboven is het veel minder eenvormig en loop je ook sneller tegen overbelaste servers aan.

www.speedtest.net heeft goede servers, maar het loopt van server tot server enorm uiteen. Gisteravond haalde ik op hun Naaldwijk server 108Mb/s (met m'n 120Mb abo), terwijl ik op hun Capelle server maar 83Mb/s haalde.

Vuistregel: zoek meerdere servers waarvan bekend is dat ze minimaal af en toe goede snelheden halen, en vergelijk dan meerdere tests op meerdere servers. Gooi per server de hoogste en laagste waardes weg, en middel wat overblijft. De server die het beste scoort, benadert jouw werkelijke internetsnelheid het beste. De rest hebben ofwel zelf problemen, danwel is de route erheen vertragend.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-04 15:33
De heren/dames van speedtestblog hebben het verhaal onderzocht en zij vermoeden dat Speedtest.nl boven de 10mbit/s tegen zijn limiet aanloopt. Speedtest.net (die blijkbaar achter UPC zitten) performt beter, alhoewel je daar natuurlijk ook weer fijne prioritering in je netwerk naar toe kunt zetten als operator.

http://speedtestblog.com/...pared-in-the-netherlands/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:22

Tortelli

mixing gas and haulin ass

In mijn ogen geven tests als http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin (met 100/1000MB.bin files) verreweg het meest realistische resultaat.

Je kunt dan meteen zien hoe goed of slecht je routing binnen nederland is. NXS is naar mijn eigen huis iig (UPC @ 90Mbit) zeer snel @ 10.3MB/s. Probleem is dat UPC (volgens mij door die Docsis 3 modem) heel even tijd nodig heeft om snelheid op te bouwen. Met veel speedtest sites krijg je daardoor lagere resultaten. Met een 100MB file voorkom je dit iig.

[ Voor 26% gewijzigd door Tortelli op 21-01-2010 16:27 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-04 09:42

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik doe meestal ook een 100MB file, waarbij ik kijk naar de snelheid die hij aan het einde heeft.

code:
1
2
3
100%[======================================>] 100,000,000 11.2M/s   in 13s

2010-01-21 16:59:01 (7.49 MB/s) - `/dev/null' saved [100000000/100000000]
Gemiddeld haalt hij over 100 mb dus 7.5 mb/s, maar zijn snelheid over de laatste 50% is 11.2M/s (90 mbit)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raindeer schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 14:35:
De heren/dames van speedtestblog hebben het verhaal onderzocht en zij vermoeden dat Speedtest.nl boven de 10mbit/s tegen zijn limiet aanloopt. Speedtest.net (die blijkbaar achter UPC zitten) performt beter, alhoewel je daar natuurlijk ook weer fijne prioritering in je netwerk naar toe kunt zetten als operator.

http://speedtestblog.com/...pared-in-the-netherlands/
Speedtest.net zit niet achter UPC, het bedrijf Ookla zit achter beide sites. Let wel dat je software van Ookla kunt customizen, dus geen twee servers hebben noodzakelijkerwijs dezelfde settings. Dat kan (naast pure performance van hosts en routes) mede de verschillende resultaten van de verschillende speedtest.net servers verklaren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op lage snelheden wel ja, maar bbned kan boven de 50Mb/s niet bepaald meer meekomen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djernie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-01 16:10
beetje laat nagekomen bericht, maar hier heb ik nog een redelijk compleet overzicht gevonden van diverse speedtests in Nederland inclusief enkele tips om je downloadsnelheid te verbeteren.
http://www.snelheidstest.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 18:03
kan iemand het verklaren waarom ik met de speedtest van UPC niet boven de 45 mbps uitkom, maar met speedtest.net met gemak de 122 mbps haal. Ik heb een 120 / 10 abbo van UPC.
De upload blijft in beide tests rond de 6 mbps.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:23
Ik download meestal een bestand via speedtest.interconnect.nl. Werkt toppie

[ Voor 20% gewijzigd door lolgast op 01-07-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
zwembroek schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:44:
kan iemand het verklaren waarom ik met de speedtest van UPC niet boven de 45 mbps uitkom, maar met speedtest.net met gemak de 122 mbps haal. Ik heb een 120 / 10 abbo van UPC.
Omdat de UPC speedtest blijkbaar slecht is? Ik heb nog nooit problemen gehad met speedtest.net, zelfs op gbit verbindingen heeft die altijd resultaten gegeven die op zijn minst realistisch waren, en iig niet ver van de waarheid zullen hebben afgezeten (relatief dan). Niet te verwarren met speedtest.nl, die is leuk om je inbel verbinding te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
Sissors schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:06:
[...]

Omdat de UPC speedtest blijkbaar slecht is? Ik heb nog nooit problemen gehad met speedtest.net, zelfs op gbit verbindingen heeft die altijd resultaten gegeven die op zijn minst realistisch waren, en iig niet ver van de waarheid zullen hebben afgezeten (relatief dan). Niet te verwarren met speedtest.nl, die is leuk om je inbel verbinding te testen.
Toch raar omdat wanneer ik bel met UPC ze per se hun eigen test willen gebruiken terwijl deze negatief voor ze uit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:16
Ik gebruik tegenwoordig speedof.me vaak

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:14

JayPe

Ondertitel

Ik gebruik eigenlijk altijd één en dezelfde, zodat ik enig vergelijk heb t.o.v. eerder resultaten. Dat is in mijn geval Speedtest.net. Het is en blijft een moment opname, maar op 't werk, met de fris opgeleverde UPC kwam de boel mooi op 120 Mbit / 10 Mbit uit, terwijl ik thuis op 8 mbit/0,8Mbit zit; beiden realistisch qua performance. Bij UPC zelfs spot-on het abonnement. Thuis met ADSL is het ruim lager dan het abo, maar wel overeenkomstig 'wat te verwachten valt met ADLS (geen VDSL) op een oude wijkcentrale.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zwembroek schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:44:
Zoals ik al vier jaar terug aangaf in dit topic ( :P ), speedtest.net is niet één server maar een linksite die linkt naar servers die de software van Ookla draaien. Om specifiek deze vraag te beantwoorden is het onhandig om speedtest.net te gebruiken omdat je niet makkelijk achter de settings kunt komen. Als je op een van de speedtestservers zelf komt is dat makkelijk zat. Ookla werkt namelijk met settings.xml :z

Kijk maar naar die van KPN:
http://speedtest.glasoperator.nl/v4/
http://speedtest.glasoperator.nl/v4/settings.xml

Leg die naast die van UPC:
http://speedtest-ipv4-1.upc.nl/
http://speedtest-ipv4-1.upc.nl/settings.xml

Eerste wat me opvalt is dat ze verschillende TCP poorten gebruiken om te testen, die van KPN doet 8080, die van UPC 8888

Zou zomaar kunnen dat dat uitmaakt voor iets in de keten. Bedenk dat alles tussen de device waar je een speedtest op draait en de server waar het gehost is van invloed kan zijn - een keten is maar zo sterk als de zwakste schakel.

De UPC server zelf is het probleem niet, ik haal (met m'n 200Mbps UPC abo) op zowel UPC als KPN servers 202Mbps, dus dat zit wel goed. We zitten beide op het UPC netwerk, dus dat zit ook goed. Het zal ook niet aan de drukte bij jou in de buurt liggen, die zou ook op de server die je via Speedtest.net benadert invloed hebben. Hou je over je modem, je PC en alles wat er tussenin hangt. Ik heb welgeteld een keer gezien dat een device wel op 8080 goed presteerde en niet op 8888, dat ging om een Fritz!Box router, ik weet niet meer welke. Ook niet achterhaald waarom, maar stond er redelijk van te kijken. Zoiets zou bij jou ook het geval kunnen zijn.
Omgekeerd heb ik trouwens vaker mis zien gaan - 8080 wordt vaak voor proxydoeleinden gebruikt en kan daarom nogal eens 'aparte' behandeling krijgen door routers en firewalls. Allicht dat UPC daarom een afwijkende poort gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 01-07-2014 22:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
Okay maar begrijp ik het nou goed dat ook al geeft de UPC test aan dat mijn snelheid niet boven de 45 mbps uitkomt, mijn snelheid toch gewoon goed is omdat speedtest.net 122 mbps aangeeft?
Ik heb namelijk nu al 3 keer 20 minuten met verschillende medewerkers van UPC gesproken en die geven allemaal aan dat de UPC test een zwaarder pakketje download en deze representatief is voor mijn huidige download snelheid. Verder hebben ze de Horizon box instellingen uitgelezen, aangepast etc, etc.
Zelf heb ik nog een andere laptop geprobeerd en andere UTP kabels maar het resultaat blijft hetzelfde.
Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is een hele nieuwe coax kabel tussen de horizon box en het aansluitpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zucht...

"Speedtest.net" is gewoon een linksite. Begin eens met te kijken op welke server je test en wat de settings zijn. Je snelheid is blijkbaar zowel 45Mbps als 122Mbps (wat iets anders is dan 122mbps - hoofdletters in eenheden zijn er niet voor de lol :o ), afhankelijk van hoe gemeten wordt.

Als je niet de moeite neemt om op te zoeken hoe dan gemeten wordt en waar het verschil in zit kan niemand je vertellen waar het door komt en ook niet of er iets mis is en zo ja wat. Om nog maar te zwijgen wat er dan door wie aan gedaan kan worden...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1