Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 07:18
Mensen,

Ik zit met een vraag, ik wil met mijn full HD laptop (sony Vaio), via HDMI het full HD beeld en het DTS/Dolby geluid naar mijn LG tv sturen. wat betreft beeld lukt dit prima, alleen het geluid is natuurlijk ruk uit de tv.

Nu wil ik een home cinema setje kopen maar vraag ik me af of ik het geluid uit mijn laptop dat via HDMI de tv inkomt, via de "optical digital audio out" van mijn tv weer in 5.1 naar de cinema set kan sturen.

Daarbij vraag ik me natuurlijk af of het geluid uberhaupt mijn laptop wel in 5.1 verlaat?

dus 5.1 geluid, laptop --> tv --> cinema set

Bedankt!!

(aangezien de search functie niet werkt moest ik een nieuw topic aanmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 14:21

Dr C

met C en CK

Volgens mij is dit juist de reden dat er in een TV een TOSLINK aansluiting (optisch uit) zit. Misschijen dat je bij je tv dat nog even moet aangeven dat ie het onverwerkt doorlinkt, maar lijkt me wel dat het zou zal werken.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je werkt beter anders:
Laptop via hdmi naar cinema set (hdmi receiver), videosignaal van je cinema set naar je tv.

Alles hangt natuurlijk af van hoeveel geld het mag kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Thx, dat idee had ik in eerste instantie ook al. Alleen zijn de cinema sets met HDMI ingang allemaal redelijk aan de prijs. Zat echt aan een basic setje te denken van 150 Euro.

Ik werkte nl eerst met een vga kabel en audiojack van me oude laptop naar stereo toren. Aangezien die laptop nu kapot is heb ik de Vaio gekocht met HDMI, alleen nu krijg ik het geluid niet meer in me stereo. (alleen via audiojack vanuit me tv als ik het volume op 90% zet)

Dacht dan koop ik een basic surround setje aangezien me geld op is gegaan aan de laptop.

Maar zoals cramwinckel aangeeft zou het dus via de optical uit van mijn tv moeten werken? Iemand hier die dit zeker weet?

(ik neem daarbij trouwens aan dat de tv wel doorheeft als er een stekker in de aansluiting zit en dan vanzelf het signaal doorlust)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

In de handleiding die ik van je televisie kon vinden staat dat je de optische output op PCM of op DOLBY Digital kunt zetten.

Nu weet ik niet of je op een surroundset van 150 euro het verschil tussen Dolby Digital en DTS gaat horen, maar ik ben bang dat je televisie niet het signaal doorgeeft zoals 'ie het binnenkrijgt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Bedankt voor je reactie!
Heb de handleiding er ook maar even bijgezocht 8)7
Het maakt me in principe niet zoveel uit of het dts of dolby of weet ik wat voor ding allemaal is. Zolang er maar 5.1 geluid uit mijn setje komt. Ik wist ten eerste niet of de laptop de 5.1 wel doorgeeft, en daarbij of dit dan via de tv wel weer in de cinema set kon komen.

Dat laatste is me in ieder geval duidelijk dat dat nu wel werkt.
Ik mag ook aannemen dat als ik een film met 5.1 afspeel op m;n laptop, deze dat geluid ook 5.1 door de hdmi kabel meezend toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Mister_tb schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 01:34:
Ik mag ook aannemen dat als ik een film met 5.1 afspeel op m;n laptop, deze dat geluid ook 5.1 door de hdmi kabel meezend toch?
Zo maar iets aannemen mag je nooit. Er zijn genoeg laptops te vinden die helemaal geen audio over de HDMI-poort sturen. En dan zijn er ook nog laptops die het geluid terug sampelen naar 2.0. Dus als jouw laptop er zo ééntje is dan zal er geen 5.1 naar je tv worden gestuurd.

En zoals gezegd is het dan ook maar weer de vraag of de inkomende 5.1 wel door de tv komt. Er zijn namelijk zeer veel tv's die het inkomende Dolby Digital 5.1 signaal terug brengen naar 2.0 en dat versturen. En mocht de tv toevallig van het type zijn dat er wel Dolby Digital 5.1 door komt dan is het nog maar de vraag of er ook DTS door wordt verstuurd. DTS zie je namelijk zeer weinig.

Dus die twee punten moet je sowieso rekening mee houden. Mocht je aan punt één "voldoen" dan zou ik toch gaan kijken naar een receiver met HDMI Processing. Deze kan namelijk de audiostream uit het geheel van de HDMI halen. De video gaat dan door de receiver en naar de tv, het geluid komt dan uit de surround speakers. Maar een dergelijke receiver zet je wel minstens 200 euro terug, dus dat is dan eigenlijk geen optie.

Andere wat je dan nog zou kunnen doen is kijken of je laptop een S/PDIF out heeft en dat deze wel 5.1 door stuurt. Want home cinema setjes hebben in bijna alle gevallen wel een optische of coaxiale S/PDIF ingang.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Je hebt gelijk. Via hdmi mijn laptop aan de tv gehangen en zie dat deze maximaal een twee kanaals uitgang kan opzetten. Dus houd het hier al op.

In dat geval is de rest ook niet meer van belang en zal ik maar moeten kiezen tussen goed geluid via de dvd speler of goed beeld via de laptop... (of een nu nog niet betaalbare blu-ray brander aanschaffen natuurlijk)

Maar allemaal bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
om even mijn topic weer wakker te maken, ik heb nu een nieuwe situatie met dezelfde soort vragen:

Ik heb onlangs een Xtreamer aangeschaft, deze met HDMI op mijn TV aangesloten. Nu ben ik nog steeds van plan om een simpel home cinema setje aan te schaffen om beter geluid te krijgen dan uit mijn tv.

Als ik nu de digitale audio uitgang van mijn TV aansluit op de digitale audio in van mijn cinema set, heb ik dan gesynced Dolby geluid van mijn Xtreamer, Xbox360 (ook hdmi) en alle andere apparaten die ik op de TV aansluit? Ik ben namelijk bang dat er een vertraging optreedt omdat het geluid eerst naar mijn TV gaat en dan pas naar de audioset.

Of ben ik nu spoken aan het zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Die synchronisatie lijkt me niet je grootste probleem. Ik zou eerder eerst goed uitzoeken of je televisie uberhaupt 5.1 door kan geven van de HDMI ingang naar de digitale uitgang. Veel telelvisies geven namelijk enkel 2.0 door over die uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Mister_tb schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:57:
Ik ben namelijk bang dat er een vertraging optreedt omdat het geluid eerst naar mijn TV gaat en dan pas naar de audioset.
Je kan hier tegen meerdere punten aanlopen. Zoals reeds gezegd is er dus het punt of je TV überhaupt meerkanaals geluid doorstuurt over de digitale uitgang. Maar goed, dat is al behandeld.

Of de audio uitgang van de TV gesynced is verschilt per TV en soms zelfs per serie. Maar audio via de TV laten lopen is dus zeker niet heilig. Maar als je de bron eerst direct op de home cinema set aansluit kan er ook vertraging in het geluid zitten. Dit doordat beeld en geluid wel tegelijk verzonden worden, maar je TV eerst diverse software op het beeld toepast om het scherper, helderder en wat al niet meer te maken.

Dus je zou eerst moeten checken of je TV meerkanaals geluid ondersteund uit de digitale uitgang. Dan zou je moeten checken of deze uitgang gesynced is met de beeldweergave. En anders zou je nog kunnen kijken of de TV een game-mode of iets in die trant heeft waardoor je alle beeldverbeteringssoftware uit kan zetten en de vertraging daardoor tot een minimum te beperken.

Een home cinema met een instelbare audio delay zou nog een optie kunnen zijn, maar dan moet je wel weten hoe veel delay de TV heeft. Stel je TV heeft een delay van 200 ms dan is het nutteloos om een home cinema te nemen die maar tot 100 ms kan vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Heb je ook enig idee hoe ik dat allemaal kan nakijken? Het enige wat ik in de handleiding van mijn TV vind is het volgende:

------
DIGITALE AUDIO-UITVOER SELECTEREN
Dolby Digital kan alleen worden uitgevoerd via een kanaal waarop Dolby Digital-geluid wordt uitgezonden.
Wanneer de Dolby Digital-indeling wordt toegepast en u Dolby Digital selecteert in het menu Digitaal audio uit
(Digitale audio-uitvoer), wordt SPDIF-uitvoer uitgevoerd in Dolby Digital.

Zelfs wanneer Dolby Digital is geselecteerd en de Dolby Digital-indeling niet wordt toegepast, wordt de SPDIFuitvoer uitgevoerd als PCM.

Zelfs wanneer zowel Dolby Digital als een audiotaal is ingesteld in een kanaal dat in Dolby Digital uitzendt, wordt
alleen Dolby Digital afgespeeld.

------
Ik weet verder niet of met Dolby Digital ook 5.1 bedoeld wordt... Verder staat er niks in de handleiding gemeld en weet ik

Stel nu dat ik het geen 5.1 in, dan kan ik de xtreamer rechtstreeks op de audioset aansluiten voor goed geluid, helaas heeft deze maar 1 digitale ingang. Dat zou dan betekenen dat ik het geluid van de Xbox en digitale TV dus via de TV moet laten lopen, tenzij ik in de kast kruip en steeds de kabel wissel. Of zien jullie nog andere opties?

Voor de audio sync zie ik bij de potentiele audioset het volgende in de handleiding, dus dat probleem is er niet:
-----------
HD AV Sync
Soms komt bij digitale tv een vertraging tussen beeld en geluid voor. Als u dit constateert, kunt u dit verschijnsel compenseren door voor het geluid een vertraging in te stellen waardoor het geluid “wacht” op het bijbehorende beeld. Dit wordt HD AV-synchronisatie genoemd. Met behulp van U u (op de afstandsbediening)
kunt u de vertraging vergroten en verkleinen die u traploos kunt instellen tussen 0 en 300 m/sec.

---------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Mister_tb schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:44:
Ik weet verder niet of met Dolby Digital ook 5.1 bedoeld wordt... Verder staat er niks in de handleiding gemeld en weet ik
Aangezien er zo vaak Dolby Digital wordt gezegd verwacht ik eigenlijk dat je geen DTS ten gehore kan laten brengen.
Stel nu dat ik het geen 5.1 in, dan kan ik de xtreamer rechtstreeks op de audioset aansluiten voor goed geluid, helaas heeft deze maar 1 digitale ingang. Dat zou dan betekenen dat ik het geluid van de Xbox en digitale TV dus via de TV moet laten lopen, tenzij ik in de kast kruip en steeds de kabel wissel. Of zien jullie nog andere opties?
Optische switch kopen? Kost een euro of tien en dan kan je drie apparaten aansluiten op één ingang. Moet je wel handmatig de source selecteren, maar dat is beter dan achter de kast kruipen. Er zijn ook switches met afstandsbediening, maar die zijn een stukje duurder.
Voor de audio sync zie ik bij de potentiele audioset het volgende in de handleiding, dus dat probleem is er niet:
Instelbare delay van 300 ms is meer dan genoeg. Naar mijn weten is Philips tot op heden koploper als het gaat om een hoge delay. En aangezien Philips dus de koploper is met 200 ms dan moet je het met een instelbare delay van 300 ms altijd gaan redden. Mocht het überhaupt nodig zijn, want er zijn tv's die geen delay hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
FeaR1986 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:50:
[...]

Aangezien er zo vaak Dolby Digital wordt gezegd verwacht ik eigenlijk dat je geen DTS ten gehore kan laten brengen.
Sorry maar ik begrijp echt weinig van al die verschillende benamingen. In heel simpel Nederlands, ik wil tijdens het kijken naar een film de helikopter die van achteren komt, ook achter me horen vliegen... Of dat dan dolby digital, dts of weet ik wat heet boeit me niet zo, er zijn zoveel soorten...

*edit, heb het even opgezocht. Dolby Digital staat in principe voor meerkanaals geluid, dat zou dus moeten betekenen dat er 5.1 geluid uit zou moeten kunnen komen. Maarja als dat niet werkt kan ik altijd nog onderstaande optie uitvoeren. Bedankt voor de hulp! _/-\o_
Optische switch kopen? Kost een euro of tien en dan kan je drie apparaten aansluiten op één ingang. Moet je wel handmatig de source selecteren, maar dat is beter dan achter de kast kruipen. Er zijn ook switches met afstandsbediening, maar die zijn een stukje duurder.
Ok, lijkt erop dat dit in ieder geval gaat werken, kan ik als bovenstaande niet werkt altijd dit proberen te doen. THX!
Instelbare delay van 300 ms is meer dan genoeg. Naar mijn weten is Philips tot op heden koploper als het gaat om een hoge delay. En aangezien Philips dus de koploper is met 200 ms dan moet je het met een instelbare delay van 300 ms altijd gaan redden. Mocht het überhaupt nodig zijn, want er zijn tv's die geen delay hebben.
Heb een LG tv en wil een LG cinema set kopen. Dus dat zal dan wel goedkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mister_tb op 13-10-2010 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Mister_tb schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:08:
[...]
Sorry maar ik begrijp echt weinig van al die verschillende benamingen. In heel simpel Nederlands, ik wil tijdens het kijken naar een film de helikopter die van achteren komt, ook achter me horen vliegen... Of dat dan dolby digital, dts of weet ik wat heet boeit me niet zo, er zijn zoveel soorten...
Het wordt alleen wel vervelend als je een DVD of wat dan ook hebt met alleen een DTS track en verder alleen 2.0 stereo. Want aangezien de TV dan geen DTS aan kan zal je dus geen surround hebben. Nu is het overgrote deel wel Dolby Digital 5.1 en een kleinere selectie DTS 5.1, maar kans is groot dat je wel een film met DTS 5.1 in de collectie hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
FeaR1986 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:40:
[...]

Het wordt alleen wel vervelend als je een DVD of wat dan ook hebt met alleen een DTS track en verder alleen 2.0 stereo. Want aangezien de TV dan geen DTS aan kan zal je dus geen surround hebben. Nu is het overgrote deel wel Dolby Digital 5.1 en een kleinere selectie DTS 5.1, maar kans is groot dat je wel een film met DTS 5.1 in de collectie hebt zitten.
Ok bedankt! Mocht dat het geval zijn bij een of enkele films dan is het niet zo'n probleem. en mocht ik het toch een probleem gaan vinden, dan koop ik wel zo;n switch.

Het gaat mij erom dat ik sowieso de mogelijkheid heb om alle audio bronnen in 5.1. weer te kunnen geven voor een acceptabel bedrag. Danwel via mijn tv, danwel via een switch. Ik begrijp nu dat het in ieder geval mogelijk is. Bedankt voor je hulp! _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1