12volt vraag & werkgeheugen.

Pagina: 1
Acties:

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
Heey,

ik was wat aan het overklocken(HEEL lang...) alleen mijn pc wilt niet verder, ik denk dat het aan mijn werkgeheugen ligt.
Alleen ik kom er niet uit hoeveel Mhz mijn geheugen aankan.
Dit is mijn geheugen.
1 x 2 gb swissbit pc2-5300u 555
1 x 1 gb swissbit pc2-5300u 555

En de andere specs zijn:
Intel E4500 D(stepping), M0(revision)
3gb werkgeheugen ^^^
Asrock G31M-GS
Nvidia geforce 8600 GT(S)

Temps zijn allemaal goed op mijn huide 2,6 ghz.
Alleen als ik hoger ga crasht hij met prime 95.
Ik denk dat mijn werkgeheugen het niet aan kan.
Het staat nu:
Multiplier x FSB 11.0 x 233.1 MHz
Rated Bus speed 932.5 MHz

als ik het goed heb is dit 555 MHz geheugen DDR2 dus wat in totaal 1110 MHz is toch?
Dan kan mijn RBsped toch naar 1110 of mis ik nu wat met het overklocken, en haal ik dingen door elkaar?

12volt:
Bij speedfan staat dit:

Vcore=1,28(veranderd wat kan ik niet handmatig instellen)
+12V=8,45V(Hoort dit niet gewoon 12 te zijn ofwat?)
AVcc=3,33(Al weetik niet wat dit is...)

naja hoort 12 volt niet gewoon 12 volt te zijn?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-01 10:46
12Volt hoort 12Volt te zijn ja, ik zou voor de zekerheid even in je bios kijken wat daar staat. Als het echt zo is dat je 12 Volt maar 8,45 volt is dan moet je een nieuwe voeding kopen. 8,45 Volt is gevaarlijk laag vind ik ..

gewoon nee.

• alaintje
Ik heb nu wel geen instbailteit dus is erg vreemd:s .
Ik check mijn BIOS en laat 't straks weten thx.

Je hebt ook nog zoiets als -12V dacht ik.

Edit:/ even in BIOS gekeken en alle voltagee zijn goed.
12V=12,3V schommelt gewoon en de andere voltages ook ;) dus dit is eigenlijk al opgelost ;p , mensen vergeten vaken in hun BIOS te kijken :o

[ Voor 58% gewijzigd door alaintje op 18-01-2010 23:28 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

die voltsensors op het moederbord klopt meestal/altijd geen zak van. als je het echt wilt weten, pak een multimeter en prim em in n molex van je voeding.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
daarbij is je geheugen pc2-5300 dit betekent dat het 333 MHz geheugen is, wat dus effectief op 666 komt.
kortom, met een 1:1 divider moet je je fsb tot 333 MHz kunnen zetten zonder dat het geheugen roet in het eten gooit, ik denk persoonlijk eerder dat je moederbord er voor zorgt dat je niet verder komt. de chipset op het bord icm de fabrikant maken dit niet echt een über overklok moederbord.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• alaintje
Hmm, ja ik was eveni nde war met mijn RAM, ik zal eens even overklocken en dan naar mijn voltages onder prime kijken ;) , alleen moet ik wel een werked programma vinden, wat goede voltages geeft, want mijn BIOS geeft wel het goede, dus speedfan zal wel curen hebben.
De processor is wel de laatste bottleneck hier, die kun je zeker op 3GHz krijgen, en veeel hoger :Y) .
Ik zal vandaag nog eens kijken of ik hem hoger kan krijgen.

Btw, kan het zijn dat een bridge(als die er nog opzit) of de chipset te warm word?
Na echt 2 uur gamen is die heeel heet, als je hem 30-40 seconden vast houd heb je je verbrandt;) .
Ik heb in de handleiding gekeken, en die onder bij de grafische kaart dat is de chipset, hier zit niet echt een koeler op, gewoon een heel kort geribbeld plaatje.
En op mijn bridge, zitten wel een heatsink zegmaar;
Afbeeldingslocatie: http://pontoppidan.info/lars/passivevga/zmnb47_2.jpg
Zoiets je weetwel, die hele simpele dingen.

Ik zal zometeen nog even kijken, volgens mij kan ikniks instellen met de ram divider, zo uit mijn hoofd..

Tweakers.net is langzaaam, wie heeft er weer een server gesloopt? O-)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
er is maar 1 manier om een voeding te meten, dat is met een multimeter op een molex van de zwarte naar de rode draad op gelijkspanning en van de gele naar de zwarte op gelijkspanning, dan weet je de 12v en 5v spanning, zowel bios als softwarematige uitlezing is niet ok en onbetrouwbaar.

zorg eens voor een frisse bries lucht langs dat bestaande koelblok, en een northbridge kan wel 45 graden worden zonder problemen..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• alaintje
Maar mijn werkgehuegen draait op net geen 400 MHz ? Hoe kan dat, als het maar 333 MHz is?
Hoort het niet te crashen? En het is volkomen stabiel!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

goed geheugen? :) of stiekem toch 400 mhz geheugen dat door het moederbord als 333 word gedetecteerd... (en daarna 'overclocked' naar de stock speed van 400)

edit: overigens ligt het waarschijnlijk inderdaad aan die g31, die klokt voor geen meter.. (had dr ook een, aan mn zusje gegeven omdat mn e8400 toen de 1400 fsb al niet haalde, stock is 1333, chipset is officieel maar ontworpen voor 800 en tot 1066 geschikt)

[ Voor 66% gewijzigd door AlexanderB op 21-01-2010 16:31 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
Waarmee lees je dat af, en welke memory multiplier/divider heb je dan ingesteld?

• alaintje
Als ik in mijn Bios de ram speed instel kan ik 2 opties kiezen 380 ofzo en 840 dacht ik.
Ik weet niet of dit verandert naarmate ik mijn FSB omhoog schroef.
En nee hier valt niet mee te overklocken.
Ik kan trouwens ook geen multiplier boven 11 kiezen anders had ik die wel op 13 gezegt of 12.
En ook geen divider, 3 dubbel shit dus...
Een E4500 kan zeker de 3ghz halen, maar vind het niet waard om een nieuw mobo te kopen alleen hiervoor.
Dan krijg ik dan weer het werkgeheugen, dan weer de voeding, en dan de grafsiche kaart :') dan blijf ik wel bezig.
Iemand enig idee wanneer er een core i9 wordt verwacht?
En die nieuwe kaarten van Nvidia gaan volgens mij wel tegenvallen in-game, zullen wel render kaarten zijn ofzo.
Maarja erg offtopic :P

[ Voor 10% gewijzigd door alaintje op 21-01-2010 21:54 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

die 380 of 420 zijn dus de dividers, gelijk gemultiplied, zodat je meteen de uiteindelijke geheugensnelheid ziet.. (heb je de cpu al overclocked, anders komen daar andere getallen te staan natuurlijk..

multi's boven 11.. kan die cpu wel boven de 11?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
Kwam dit topic nog tegen, wordt ook gesproken over missende mulitpliers bij sommige borden en daardoor overklokken van geheugen en pci-e sloten.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

pci/pci-e lock bedoel je, dat je die vast zet.. is ook belangrijk ja.. goedkope bordjes hebben dat soms niet, hoewel asrock meestal dat soort dingen wel toevoegt aan de bios, ook al klokt het bord niet goed..

• alaintje
Mijn mobo wilt niet hoger als een multiplier van 11...
Wat is btw dan de pci-e frequency?

Ik vind iets met BSEL effe kijken wat dat is..

[ Voor 21% gewijzigd door alaintje op 21-01-2010 22:21 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47

M2M

medicijnman

100 MHz. Niet hoger anders ben je meer aan het overklokken dan je cpu + geheugen.

En voor je koelingsprobleem, pak een tafelventilator en zet die er voor. Check met een overdaad aan airflow of de temperatuur van je northbridge afneemt. Zo ja? Vervang tafelventilator voor een actieve northbridge of monteer er een blazende ventilator voor. Nee? koelblok vervangen voor een degelijker exemplaar.

-_-

• alaintje
Hmm mijn pci-e staat op 103, maakte hem iets stabieler. temisnte zo leek het ;p.
Voor de rest staan de isntellingen wel goed, alleen kan mijn werkgeheugen het volgens mij neit aan. worden ook erg heet naar 3 uur prime95, met large ffts(dus werkgeheugen getest;p).
Maar die worden gekoeld, door mij arcticcooler pro7 , deze blaast naar onderen.. eenbeetje

[ Voor 64% gewijzigd door alaintje op 21-01-2010 22:26 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
alaintje schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 22:19:
Mijn mobo wilt niet hoger als een multiplier van 11...
Volgens mij bedoel je de CPU. ;)
alaintje schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 22:24:
Hmm mijn pci-e staat op 103, maakte hem iets stabieler. temisnte zo leek het ;p.
Kan oudere/mindere mobo's willen wel eens hoger overklokken met een hogere PCIe frequentie, maar boven de 115MHz kan zorgen voor behoorlijke stabiliteits problemen (of erger :p )

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• alaintje
Oké de CPU dan ...
Heb beetje reasearch/google gedaan, en een bus van 101 is voor Nvidia en 105 voor ATI? wtf wat een onzin.
Zet hem wel terug op 100, mijn GPU 8600 GT 256 mb overklocken was een hel, haha, maar staat nu goed op het uiterste puntje.. hoeft niet lang emer mee te gaan dus boeie, mag best 70 graden worden ;p .

Pagina: 1