artifacts bij x1800xt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goede avond dames en heren.

ik heb een vervelend probleem, wanneer ik een spel (probeer) te spelen krijg ik opeens allemaal blokjes en dergelijke op mijn beeldscherm, als ik alt tab doe en weer terug ga naar mijn spel dan is het weer weg. het probleem doet zich vooral voor als ik iets verder ben uitgezoomd, als ik bij bijvoorbeeld rollercoaster tycoon 3 erg ingezoomd zit te bouwen heb ik soms een half uur nergens last van maar als ik uitzoom heb ik elke minuut problemen. soms, grofweg 1 op de 50 keer herstart de pc vanzelf als ik weer artifacts krijg.

ik heb de laatste drivers geinstalleerd.
windows is ook geupdate (windows XP)
gegevens pc:

processor : amd 3500+ (socket 939)
RAM : 1 gb ram
GPU: :x1800xt 512 mb
moederbord: MSI [naam even onbekend] zal de rekening wel gaan zoeken als iemand dit belangrijk lijkt
voeding : tagan 500 watt
nog iets belangrijks?

wat mij zojuist ook opviel, ik draaide net even atitool. en daar zag ik iets vreemds.
Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/2462/atitoold.jpg

het lijkt alsof mijn videokaart zichzelf heeft overclockt tot 999.99 mhz core en idemdito voor het geheugen. ik heb nooit overclockt en ben de enige die deze pc gebruikt dus is dit een fout van het programa of is er iets goed fout met mijn videokaart? (nou dat laatste lijkt me wel al gezien de artifacts :) ) ik heb nu ook opeens allemaal gekke kleurtjes op bijvoorbeeld mn startbalk en dat atitool programma.

iemand met tips/ideen of kan ik morgen beter maar gewoon een nieuwe kaart gaan kopen?
heel erg bedankt alvast en als iemand meer wil weten hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

-ik heb geen spellen meer durven spelen omdat ik bang was dat hij dan helemaal zou afbranden.
-catalyst control center laat wel normale clockfrequenties zien. hmm vreemd, of zie/doe ik iets verkeerd.
-de temperatuur van de core is 86 graden (als ik gewoon wat op internet zit) maar dat was altijd al zo
-ik heb nu ook wat artifacts op mn gewone scherm gekregen (als ik niet game) maar ik vermoed dat deze wel weg zullen zijn als ik opnieuw opstart.

nog een paar vraagjes dus.
wie moet ik geloven atitool of catalyst control center.
is het verstandig om bijvoorbeeld de snelheid iets omlaag te halen (en hoe, welke hoeveel etc) .
is deze kaart nog te redden of is zoiets blijvende schade.
tips of raad is welkom, ik zie en durf niks meer te doen.

ik heb me nog even verdiept in videokaart problemen (met name artifacts) en zo te zien is het meestal einde oefening :(

groetjes en nog een fijne avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niemand met ideën? of andere dingen waar het aan kan liggen? anders bestel ik vanmiddag maar een nieuwe kaart een 5770 of 5750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ATitool is niet zo betrouwbaar in mijn ervaring. Probeer je clocks eens uit te lezen met GPU-Z, die is betrouwbaarder daarin. Je kan proberen om de kaart nog eens opnieuw te plaatsen, de koeler wat uit te blazen en de stroomstekker nog goed vast te duwen.

Verder kan je ook proberen de kaart iets te onderklokken, om te zien of het helpt, maar ik vrees dat je kaartje dood aan het gaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, kaartje is waarschijnlijk gewoon aan het overlijden. Je zou hem kunnen schoonmaken en het stof verwijderen, kijken of de temperatuur dan zakt en hij weer wat koeler wilt lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke ik kan nu even niet bij mijn computer dus ik zal het straks nog even proberen. maar is er nog andere hardware die misschien kapot kan zijn? in de winkel dachten ze ook dat het de kaart zelf was, maar wie weet.
ik zag dat er nogal wat mensen zitten met op sterven na dode videokaarten, is dat de laatste jaren erger of zijn me dat soort dingen vroeger gewoon nooit opgevallen. een x aantal jaren terug hoorde ik zelf er nouwelijks van op forums en nu het ene na het andere topic. het zal wel te maken hebben met die extreme videokaarten ofzo want ik zie vooral de kaarten die een aantal jaren terug de paradepaardjes waren kapot gaan zoals de 8800gtx en mijn eigen x1800xt.

nog iemand tips, is de paar euro die de 5770 meer kost dan de 5750 het waard? (er even van uitgaande dat ik een nieuwe koop) de 5750 kost 140 euro en de 5770 kost 170 euro bij de winkel waar ik altijd ga.

ik ga nog even verder met vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan een ander onderdeel zijn maar 9/10 keer is het in zo'n geval wel de videokaart. Probeer hem anders tijdelijk te wisselen met een andere om te kijken of dat de problemen oplost.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:45:

-de temperatuur van de core is 86 graden (als ik gewoon wat op internet zit) maar dat was altijd al zo
Das niet goed... Geloof me :P de max temp als je aan het gamen bent zou ongeveer 64c moeten zijn, en de max op idle (dit is voor de videokaart zo goed als idle) zo ongeveer 40c.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je kaart is dood. Probeer voor alle zekerheid eens een grote ventilator (zoals een normale tafelventilator) in de richting van de kaart te laten blazen, en probeer GPU-z om je clocks uit te lezen.

Maar wellicht is het grafisch geheugen kapot.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:49:
Das niet goed... Geloof me :P de max temp als je aan het gamen bent zou ongeveer 64c moeten zijn, en de max op idle (dit is voor de videokaart zo goed als idle) zo ongeveer 40c.
Onzin, een videokaart kan gerust meer hebben dan een CPU. Het kan natuurlijk wel de levensduur negatief beïnvloeden, maar aangezien nVidia kaarten vaak pas terugklokken vanaf +100°C lijkt 64°C mij overdreven voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Admiral Freebee schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:51:
[...]

Onzin, een videokaart kan gerust meer hebben dan een CPU. Het kan natuurlijk wel de levensduur negatief beïnvloeden, maar aangezien nVidia kaarten vaak pas terugklokken vanaf +100°C lijkt 64°C mij overdreven voorzichtig.
mijn vorige GPU (HD4670) kwam op 100% load nooit boven de 65c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En is dat dezelfde videokaart? Oh nee, dat klopt, is niet zo. Is een mid-range van een aantal jaar nieuwer vergelijken met een high-range van toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 10:42
Ivm je vraag of je beter af bent met een 5770 ipv een 5750, ik denk dat het verschil amper waarneembaar zal zijn met je huidige configuratie.
Ik zou toch ook even je type moederbord opzoeken om zeker te zijn dat die de nieuwe kaartjes wel aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Maar een kaart die in idle al 86 graden wordt zou onder load wel gemakkelijk over de 100 komen natuurlijk, en dat is dus toch wel te hoog. Dat kan wel blijvende schade geven.

En ja, een HD5770 is wel redelijk wat sneller dan een HD5750. Maar ook wat boven me gezegd wordt, de rest van je systeem bottleneckt wel dus in dat opzicht zul je het verschil dan weer niet merken.

[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 20-01-2010 12:13 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:05:
En is dat dezelfde videokaart? Oh nee, dat klopt, is niet zo. Is een mid-range van een aantal jaar nieuwer vergelijken met een high-range van toen.
Een high-range kaart is de 4670 nooit geweest xD low tot midrange..

En daarnaast, de prestaties liggen hoger.. dus de gemiddelde Temp wss ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

D4NG3R NL schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:13:
[...]
En daarnaast, de prestaties liggen hoger.. dus de gemiddelde Temp wss ook.
Nee, dat klopt niet, dan zouden de temperaturen van nieuwe producten constant hoger liggen dan de vorige generatie :P De grote truc is een verkleind procedè, waarmee dezelfde prestaties kunnen worden verkregen met minder verbruik en warmte. Oftewel een oude high-end die net zo snel is als een nieuwe mid-range is wel veel warmer. Zie ook de nieuwe HD5700-generatie, die zijn met hun 40nm al weer wat zuiniger dan de gelijk presterende HD4800-generatie (55nm).

En ja, echt, een kaart kan tot 100 graden wel hebben. Maar 86 graden idle is wel gortig.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
86°C idle is natuurlijk wel erg veel. Dan kan hij onder belasting nog veel heter worden. In dat geval ligt de oorzaak allicht bij onvoldoende koeling. 86°C onder belasting is dan weer geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan nog steeds niet bij mijn pc, maar voor zover ik weet was hij altijd al zon heethoofd. standaard koeler, niet overclockt. maar ik zal straks nog eens meten met een ander programma, of het inderdaad klopt.

in mijn startpost dat plaatje zie je ook 3 temperaturen staan (onder andere de 86 graden) maar ik weet bij dit programma niet waar dit van is omdat er ook nog 2 andere temperaturen bijstaan. maar ik weet dat het programma dat bij de drivers zit ook iets dergelijks liet zien.

in elk geval al bedankt voor de vele reacties :)
Pagina: 1