Geen geluid als speakers niet op tijd aan staan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 13:16
Beetje lange titel maar maakt m'n probleem wel wat duidelijk.

Ik zit namelijk met het volgende probleem. Ik heb een pc voorzien van een creative X-fi extreme geluidskaart. Dit is een van de weinige pci-e kaarten die je kan krijgen en had ik destijds om die redenen gekocht.

Echter zit ik nu al een paar maanden te worstelen met een appart probleem.

Als ik mijn speakers niet het aan gezet voordat ik m'n pc aanzet ziet windows m'n hele geluidskaart niet. De speakers zelf is een logitech 5.1 setje (z540 even uit m'n hoofd).
Heb ik m'n speakers wel aangezet ziet windows de geluidskaart en werkt alles perfect.

Het vreemde blijft dat in apparaat beheer m'n geluidskaart in beide gevallen gewoon zichtbaar is zonder kruisjes, uitroeptekens of andere symbolen.

Om het even te illustreren de volgende 2 plaatjes

Hier stonden de speaker uit
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/tjm.dezwart/GOT/niet.png

Hier hebben de speakers aan gestaan.
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/tjm.dezwart/GOT/wel.png

Ik heb onderhand elke driver wel geprobeerd. De meegeleverde, de recentste van de creative site, de default windows driver, de driver gesuggereerd door windows update. Van alles.

Ik ben nog niemand tegen gekomen die dit zelfde probleem heeft. Vaak hoor je wel van klik rechts in de bovenstaande plaatjes en kies "uitgeschakelde apparaten weergeven". Deze staat dus al aan...

M'n OS is vista x64 met alle updates erop. Ik hoop dat iemand dit herkend wat ik word hier wat vervelend van onderhand.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
En is dit ook als de speakers gewoon niet aangesloten zijn?
Anders zou ik denken aan 1 of andere storing (bv aardingsfout) die er voor zorgt dat de geluidskaart in de fout gaat bij het aanzetten ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
Cleyman schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 10:23:
En is dit ook als de speakers gewoon niet aangesloten zijn?
Anders zou ik denken aan 1 of andere storing (bv aardingsfout) die er voor zorgt dat de geluidskaart in de fout gaat bij het aanzetten ofzo...
Sorry voor de late reactie. Kon hen vanochtend pas even testen.

Je lijkt gelijk te hebben. Na 2 boots vanochtend zonder geluid de speakersjacks los gehaald en hij vond alle 3 de apparaten (Spdif, koptelefoon en speakers. Waarvan de eerste actief).

Echter is m'n speakersetje met een euro stekker uitgevoerd. Weinig aan te aarden.
M'n pc is wel goed geaard.

Enig idee hoe ik verder kan graven waar 't dan in zit?

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleyman
Normaal is de "ground" van dat stekkertje de aarding.
Zitten de stopcontacten van de pc en de luidsprekers op hetzelfde net?
En wat als je de luidsprekers wel aansluit maar nog niet in het stopcontact steekt, en dit pas later doet?

Als dan de geluidskaart wel herkent wordt dan is da al veel ;)
Dan zou je ook eventueel eens kunnen meten op die "euro stekker" als je een meter hebt.
Gewoon meter of een spanning tussen de kast(aarding) en klem1,2 en 3 van die eurostekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ik herinner mij een funcite in de vroegere windows XP:

"windows mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen"

Ik zou eens kijken bij apparatenbeheer misschien dat widnows 7 dat ook doet bij je geluidskaart als hij geen geluidsetje detecteerd en misschien op de standaard geluidskaart overspringt.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
Cleyman schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 10:54:
Zitten de stopcontacten van de pc en de luidsprekers op hetzelfde net?
Ja.
En wat als je de luidsprekers wel aansluit maar nog niet in het stopcontact steekt, en dit pas later doet?
Dan word de geluidskaart ook gezien zonder problemen.
Dan zou je ook eventueel eens kunnen meten op die "euro stekker" als je een meter hebt.
Gewoon meter of een spanning tussen de kast(aarding) en klem1,2 en 3 van die eurostekker zit.
Bedoel je de stekker van m'n pc voeding doormeten? De stekker van de speakers heeft maar 2 pinnen en geen aarding. Alsik hem zou moeten meten, waarop moet ik dan letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleyman
2 pinnen? kan je even een fototje posten wat je bedoeld ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08 23:06
Cleyman schreef op maandag 25 januari 2010 @ 19:37:
2 pinnen? kan je even een fototje posten wat je bedoeld ? ;)
Gok erop dat ie bedoelt dat ie een normale euro-stekker heeft, welke dus 2 pinnen heeft, en geen aarde ( dus geen schuko-stekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleyman
ha je bedoelt de stekker! sorry was even niet mee 8)7
Nee ik bedoel op je jack meten die je in de pc steekt, dus normaal een 3,5mm jack?

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/JC-036.JPG

De diepste pin is de ground, de buitenste 2 signaal links en rechts.
Waarschijnlijk als je tussen die pinnetjes en je kast (ground) meet zul je een spanning krijgen, die spanning zal ervoor zorgen dat je geluids-chip een spanning binnen krijgt die er op zijn beurt voor zorgt voor problemen.
Natuurlijk zal het meten niet veel uitmaken want het neemt het probleem tenslotte niet weg :/

Wat je eraan kan doen is mij ook voorlopig een raadsel.
Wat je bv wel kan doen is zo'n schakelaar tussen de stekker gebruiken.
Of als je wat meer begaan bent met "solderen, relais, ... " en die toestanden kan je eventueel iets maken dat je luidsprekers werken vanaf je je pc aan zet ;)
Pagina: 1