Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben (binnenkort) in het bezit van 3 WD20EARS hdd's die ik in RAID5 ga plaatsen op een Adaptec 5805 RAID controller op een Asus P7P55 WS SuperComputer moederbord.

Het zijn weldegelijk WD20EARS schijven (64Mb cache, 4Kb sectors!) en niet de 'oude' WD20EADS schijven.

Mijn vraag is of ik moet wachten op een BIOS/firmware update voor de Adaptec controller zodat die 4Kb sectors ondersteund?
Op de websites van WD en Adaptec vind ik helemaal geen info hierover....

Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:40
Het enige verschil dat ik kan ontdekken tussen deze twee schijven is het verschil in cache. Ze hebben hetzelfde aantal sectoren beschikbaar. Ik zie ook niet in waarom dat van invloed zou zijn op de RAID-controller.

Mocht je zeker willen weten dat de schijven met de controller werkt, moet je wachten tot deze in de compatibiliteitslijst van Adaptec staat. Mocht er echt een verschil in sector-size zijn kun je het beste een mailtje aan Adaptec richten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:54:
Het enige verschil dat ik kan ontdekken tussen deze twee schijven is het verschil in cache. Ze hebben hetzelfde aantal sectoren beschikbaar. Ik zie ook niet in waarom dat van invloed zou zijn op de RAID-controller.

Mocht je zeker willen weten dat de schijven met de controller werkt, moet je wachten tot deze in de compatibiliteitslijst van Adaptec staat. Mocht er echt een verschil in sector-size zijn kun je het beste een mailtje aan Adaptec richten lijkt me.
Dank voor je reactie!

Er zijn 2 verschillen:

nl. inderdaad 64Mb maar ook 4Kb sectors ipv de traditionele 512bytes sectors

Hier kan je meer info vinden hierover:

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3691

Ik heb zowat geheel Internet "afgegoogled" en ik heb de indruk dat ik ver 1 van de eerste ben die dit gaat ondernemen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:40
Ok, dit is dus inderdaad nieuwe info voor mij. Mits je een recente versie van Windows gebruikt of met Linux of Mac OS/X werkt is er niets aan de hand. Tenminste, bij een enkele schijf.

Bij RAID lijkt het me niet uit te maken, mits de controller goed aligned. De stripe sizes zijn vaak namelijk groter dan 4K (128K is vrij gebruikelijk). Echter voor de zekerheid zou ik het nog steeds navragen bij Adaptec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:58:
nl. inderdaad 64Mb maar ook 4Kb sectors ipv de traditionele 512bytes sectors
Naar buiten toe hebben de schijven gewoon 512 byte sectors. Het enige voordeel is dat je minder "overgangsruimte" tussen de sectoren nodig hebt, waardoor schijven meer data kunnen bevatten. Met de nadruk op kunnen, want WD heeft gewoon een groot aantal bits op de platters niet gebruikt (waarschijnlijk om de yields te verhogen). Dus als consument heb je weinig aan EARS, schijf is gewoon 2 TB (i.p.v. de verwachte 2,2 TB). Enige voordeel dat nog overblijft is verbeterde error correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:59:
Ik ben (binnenkort) in het bezit van 3 WD20EARS hdd's die ik in RAID5 ga plaatsen op een Adaptec 5805 RAID controller op een Asus P7P55 WS SuperComputer moederbord.

Het zijn weldegelijk WD20EARS schijven (64Mb cache, 4Kb sectors!) en niet de 'oude' WD20EADS schijven.
Hoe bevallen deze schijven? Ik lees op Newegg dat er nogal eens een DOA tussen zit. Bij jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--> binnenkort

:S

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 23:07 ]

Pagina: 1