• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Even vooraf, ik ben niet al te technisch in de kennis van voltage, ampere en watts (buiten volt * amp = watt), dus kort verhaaltje vooraf:

Vorig jaar kerst is vlakbij een grote verdeelkast van de electriciteit doorgebrand. Goeie 2 dagen zonder stroom gezeten en uiteindelijk was onze wijk weer van stroom voorzien. De dagen erna bleef het wat apart, zette je bv iets aan wat flink verbruikte (magnetron hoogste stand etc) dan zag je het licht tikje afnemen. Dit jaar, 4 januari, was er wederom storing, deze keer zou het de fase (?) zijn en hadden met flinke willekeur in een blok mensen wel en mensen geen electriciteit. Na wederom een dag of 2 zonder te hebben gezeten is er een noodaggregaat geplaatst, welke tot vandaag nog steeds zijn werk doet.

Nu het probleem, volgens mij levert dat ding niet genoeg. Het senseo apparaat gaat enkel opwarmen op 'rustige' tijden (laat in de avond, vroeg in de ochtend), licht dimt/knippert als je wat zware apparaten aanzet. Op een ventilator-verwarmer hebben wij zo'n stroommeter, al zou de ventilator 2000watt moeten verbruiken, geeft de meter veelal amper 1100-1200watt aan (tot 1500 laat in de avond).

Mijn PC draait vooralsnog redelijk, buiten het feit dat vaak mijn CPU koeler een 'aanslinger' nodig heeft om te gaan draaien en op 'drukke tijden' amper wil draaien. Echter een aantal spellen welke ik voorheen vrijwel probleemloos kon spelen, vertonen nu een irritante happering tijdens het spelen. Waar ik bv normaal 30fps draaide, heb ik nu met een interval van zo'n 1 seconde een dipje naar 20-25fps en dit nonstop. Drivers zijn volledig up to date (samen met de Ati patch op 9.12 drivers) en is er qua hardware nooit wat veranderd tov voor de stroomstoringen. Ik heb nooit gemeten wat mijn PC 'normaal' verbruikt dus heb ik geen vergelijkingsmateriaal hoe mijn PC nu draait qua verbruik.

Concreet de vraag, heeft dat aggregaat invloed op de performance en mijn fps-dipje?

Ter volledigheid specs: AMD X4 940, 2x4GB, Ati 4870 met 2x OZC 60GB SSD's

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Heb je spanningsmeter op AC mode? Steek die 's in het stopcontact en check eens wat dat doet.

Waarschijnlijk levert die aggregaat niet genoeg vermogen en zakt hierdoor de spanning. Niet al te best voor fijne elekronica als een computer.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

vreemd, je pc zou ook als de netspanning (veel) te laag is gewoon aan moeten gaan, zeker de koelers, pc draait ook op 110v wel, meeste andere apparatuur wil dan al niet meer. wat wel kan zijn is dat de pc last heeft van storing op het netsignaal, dat de 50 hz van de generator niet zuiver is en/of dr teveel verstoring in zit door wat mensen allemaal aansluiten.

enig idee hoe groot die generator is, en om hoeveel huizen t gaat? ander voorbeeld: campzone, dan zitten dr 800+ mensen lekker achter hun pc, op 5 generators, en dat zijn geen kleine. toch heeft niemand daar een probleem..

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 23:27

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

correctie: PC draait wel op 110 V bij een bepaald amperage. Het totale vermogen wat de voeding nodig heeft veranderd niet ;).

Logius | Somda | Twitter

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40

Cheezus

Luiaard

Heb je een voeding die voor 230/110v geschikt is? Als je een oude voeding hebt die alleen voor 230 (of 110 met een apart schakelaartje) geschikt is kan het wel zo zijn dat deze bij een te lage spanning onstabiele voltages gaat geven.
De CPU ventilator zou daar alleen geen last van moeten hebben, die is niet zo kieskeurig qua voltages.
Misschien is je ventilator gewoon versleten en draait ie daarom zo moeilijk, en zorgt er daarmee voor dat je CPU te heet wordt zodat deze zichzelf terugklokt. Dat zou eventueel die FPS-drops verklaren.

edit:

Los daarvan moet je netbeheerder gewoon zorgen dat je een stabiele 220-230volt hebt en dat deze niet inzakt als je iets zwaars aanzet.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheezus op 18-01-2010 19:47 ]

Verwijderd

SinergyX schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:56:Concreet de vraag, heeft dat aggregaat invloed op de performance en mijn fps-dipje?
Lijkt mij alleszins mogelijk.
De netbeheerder mag een % of 8 afwijken van 230V.
Hoeveel de frequentie mag afwijken weet ik niet. :o
Jouw voeding kan wat afwijking hebben maar niet teveel.
Dus het lijkt mij alleszins mogelijk.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat een lamp zichtbaar een dipje heeft als je iets zwaar aanzet is normaal, niks om je zorgen over te maken. Waarschijnlijk ga je het nu meer op letten OF de fluctuaties van die alternator zijn harder merkbaar omdat die dichter bij zit en een veel lager vermogen kan leveren als het net.

Hoe oud is je pc/voeding? Zit er achteraan een rode schuifschakelaar waar op staat 220/110 (ga nu niet die schakelaar omzetten!) En wat staat er op geschreven kwa input? Staat er "230V/50Hz" of "100-250V 50/60Hz" (getallen kunnen iets afwijken).

Alles hangt natuurlijk af van de apperatuur die gebruikt werd en er nu staat. Ik weet bv dat een transfo bij zwaardere belasting een hogere spanning kan hebben, afhankelijk van het werkpunt. Een generator/alternator gaat bij een hogere belasting een lagere spanning hebben.

@Kogacarlo: Volgens mij heeft een afwijking in frequentie niet zo heel veel invloed op de werking van een pc-voeding. Eventueel is er enige invloed op het rendement of zo maar een voeding is altijd over gedimensioneerd. Er zijn trouwens ook tegenwoordig veel voedingen die wel veel afwijking kunnen hebben. Ze gaan meer en meer voedingen maken die zowel op een 110V/60Hz als op een 230V/50Hz net kunnen werken.

@TS: Wat je eens kan proberen is je pc ergens anders in te steken. Bij een nonkel of een grootouder of zo. Ergens waar ze niet aan die alternator hangen. Dan kan je zien of het aan je pc ligt of aan de alternator.

Edit: Nog even vermelden: het is inderdaad wel zo dat er een marge op het net zit, de spanning mag inderdaad niet te veel afwijken al weet ik niet of die 8% van hoger juist is. Dus je kan het net meten en kijken hoe de spanning zich gedraagt en dan eventueel de maatschappij bellen en het probleem voorleggen.

[ Voor 22% gewijzigd door kluyze op 19-01-2010 08:51 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties, wat antwoorden:
Picaroon schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:07:
Heb je spanningsmeter op AC mode? Steek die 's in het stopcontact en check eens wat dat doet.

Waarschijnlijk levert die aggregaat niet genoeg vermogen en zakt hierdoor de spanning. Niet al te best voor fijne elekronica als een computer.
Het is zo'n meter van de gamma, klein display laat zien wat je verbruik is op het moment en 'totaal'. Ik heb hier nog wel zo'n multimeter liggen maar die is een goeie 10 jaar oud dus weet eigelijk niet of hij het nog doet :X
primusz schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:46:
Heb je een voeding die voor 230/110v geschikt is? Als je een oude voeding hebt die alleen voor 230 (of 110 met een apart schakelaartje) geschikt is kan het wel zo zijn dat deze bij een te lage spanning onstabiele voltages gaat geven.
De CPU ventilator zou daar alleen geen last van moeten hebben, die is niet zo kieskeurig qua voltages.
Misschien is je ventilator gewoon versleten en draait ie daarom zo moeilijk, en zorgt er daarmee voor dat je CPU te heet wordt zodat deze zichzelf terugklokt. Dat zou eventueel die FPS-drops verklaren.
Mijn PC is nu een klein jaar oud, alles nieuw gekocht toendertijd, met een Antec Truepower 800 voeding.

Het zou best kunnen zijn dat mijn fan wat 'oud' wordt (nouja, dus nog geen jaar), maar viel me enkel op dat dit voor de 'grote storing' nog niet het geval was.
kluyze schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 08:47:
Dat een lamp zichtbaar een dipje heeft als je iets zwaar aanzet is normaal, niks om je zorgen over te maken. Waarschijnlijk ga je het nu meer op letten OF de fluctuaties van die alternator zijn harder merkbaar omdat die dichter bij zit en een veel lager vermogen kan leveren als het net.
Een dipje is mij bekend, maar een lamp gaat gewoon merkbaar minder fel branden, terwijl er amper wat in huis aan staat (2 koelkasten en wat spaarlampjes). Maar met name de Senseo die niet meer wil opwarmen vond ik apart, terwijl hij het op 'rustige' tijden wel gewoon doet.
@TS: Wat je eens kan proberen is je pc ergens anders in te steken. Bij een nonkel of een grootouder of zo. Ergens waar ze niet aan die alternator hangen. Dan kan je zien of het aan je pc ligt of aan de alternator.
Probleem is dat mijn PC niet al te makkelijk mee te shouwen is door weggewerkte kabels.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40

Cheezus

Luiaard

SinergyX schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 09:05:
Alvast bedankt voor de reacties, wat antwoorden:

[...]

Mijn PC is nu een klein jaar oud, alles nieuw gekocht toendertijd, met een Antec Truepower 800 voeding.

[...]

Een dipje is mij bekend, maar een lamp gaat gewoon merkbaar minder fel branden, terwijl er amper wat in huis aan staat (2 koelkasten en wat spaarlampjes). Maar met name de Senseo die niet meer wil opwarmen vond ik apart, terwijl hij het op 'rustige' tijden wel gewoon doet.
Ik kan geen truepower van 800 watt vinden maar een truepower 850 watt is gewoon geschikt voor 100-240v 50-60 Hz, voordat deze dus te weinig spanning krijgt zullen je lampen al half gedimd zijn..

Wat er met je senseo aan de hand is weet ik niet, die kan best last hebben van te weinig of te onstabiele spanningen. Voor veel andere apparatuur is dit ook niet gezond, als er iets kapot gaat zou ik lekker de netbeheerder aansprakelijk stellen :P

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een senseo is volgens mij wel erg gevoelig. Als ik hier de TL lampen onder de kast, boven de senseo uit doe dan maakt de senseo een raar geluid.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ze zijn op dit moment weer bezig buiten, naar wat ik begreep van de mannen daar, worden we hopelijk weer 'normaal' aangesloten.

Pagina: 1