Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kingmuze
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-11 16:34

kingmuze

so don't fear

Topicstarter
Op dit moment laat ik voor het bedrijf waarvoor ik werk een web applicatie in het buitenland ontwikkelen. Onder andere zijn er mensen uit Duitsland en de Filipijnen bij betrokken.Het outsourcen naar Duitsland verloopt goed, en is met name gedaan omdat daar de beste partner voor gewenste functionaliteit zit.

Reden voor het outsourcen naar de Filipijnen is enerzijds kosten, anderzijds een unieke mix van technology & kennis. Nou verloopt deze outsourcing, zoals verwacht, minder. We lopen tegen een aantal zaken aan:
  • Ja en amen gedrag.
  • Afwachtende houding - Wanneer men geen exacte omschrijving van basic functionaliteit krijgt, vraagt men er niet naar, en maakt men niets.
  • Weinig oog voor detail.
Graag zou ik 1 van de jongens van het bedrijf in PH, een tijdje hier laten werken zodat ze onze manier van werken beter begrijpen. Nou komen er bij mij direct een aantal vragen naar boven:
  • Mag je zomaar iemand in Nederland laten werken (voor ong. 3 maanden)?
  • Is dit te vergelijken met de spreekwoordelijke "vruchtenplukkers uit Polen"?
  • Is er een mogelijkheid om dit voor de wet als puur een werkbezoek te zien, en niet als uitzendkracht waarbij wij met alle papieren-rompslomp (visa e.d.) en kosten (loonbelasting e.d.) zitten?
Ik ben erg benieuwd of jullie ervaring op dit gebied hebben.

[gvr]muze[nl] says: fear is the mind killer

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

De enige vraag die ik kan beantwoorden:
kingmuze schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:49:
• Is dit te vergelijken met de spreekwoordelijke "vruchtenplukkers uit Polen"?
Nee, want Polen is EU en binnen de EU is vrij vervoer van goederen en arbeid. Voor 'echte' buitenlanders zit er stukken meer bureaucratische rompslomp aan.

Ik zou wat er ook uit dit topic komt overigens niet te serieus nemen, iets met 'te grote belangen'. Bel de KvK, die horen dit te weten en je erin te kunnen adviseren.

Professionele website nodig?

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:41

Spotter

Lichtnicht

De IND even een belletje geven?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:22
Ik vrees het ergste. Als ik zie wat voor moeite we moeten doen om Chinese collega's een week over de vloer te hebben of om studenten voor hun afstudeerstage van 6 maanden te krijgen dan denk ik niet dat papierwerk te vermijden is.

keywords: IND, verblijfsvergunning, UWV, werkvergunning

Ik werk overigens bij een multinational die hier ruime ervaring en dedicated HR mensen en processen voor heeft...

• kingmuze

kingmuze

so don't fear

Topicstarter
Bedankt. Ik ga verder met deze keywords, ... IND, verblijfsvergunning, UWV, werkvergunning ... kijken of ik door de bureaucratie door kom, en antwoorden krijg. Zo ja, dan zal ik ze ook hier posten.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Tip betreffende IND doe alles per post/mail aangezien de telefonische hulplijn niet bindend is en het zelden nooit goede informatie geeft.

Verwijderd

mensen uit de Filipijnen hebben een werkvergunning nodig samen met een visa.
degene die je hier het beste mee kan helpen is de nederlandse ambassade in manila. zij zijn bekend met de situatie ter plaatse en weten precies aan welke voorwaarde moeten worden voldaan.
http://www.netherlandsembassy.ph/new/index.php

Mijn ervaringen met de ind zijn nogal wisselend. het is maar net wie je aan de lijn krijgt.

ook moet je even op zoek gaan naar een bureau in de filipijnen die jullie kunnen assisteren met de aanvraag. zij weten precies aan welke voorwaarden moet worden voldaan om dit te regelen en kunnen voor het juiste papierwerk zorgen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Rukapul schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:07:
Ik vrees het ergste. Als ik zie wat voor moeite we moeten doen om Chinese collega's een week over de vloer te hebben of om studenten voor hun afstudeerstage van 6 maanden te krijgen dan denk ik niet dat papierwerk te vermijden is.

keywords: IND, verblijfsvergunning, UWV, werkvergunning

Ik werk overigens bij een multinational die hier ruime ervaring en dedicated HR mensen en processen voor heeft...
Om niet te zwijgen over een bijstandsverzekering, die zo goed als verplicht is als je uit een derdewereldland (nofi) naar Europa reist. AIG (nu Chartis) heeft bv. zo'n programma's die door bedrijven kunnen worden afgesloten voor niet-EU-werknemers.

Let wel: ik maak hier géén reclame voor, als Belg ken ik alleen geen maatschappijen in Nederland die dit doen en AIG is Amerikaans, met haar Europees hoofdkwartier in Brussel. De Europese bv. heeft ook een Nederlandse poot, maar daar ben ik beroepsmatig niet mee bekend.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:21

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Graag zou ik 1 van de jongens van het bedrijf in PH, een tijdje hier laten werken zodat ze onze manier van werken beter begrijpen."
Ik snap je punt maar wees je zeker bewust van de cultuurverschillen tussen Azië en Europa. Het ja en amen gedrag zit daar helemaal ingebakken en krijg je er niet goed uit denk ik. Wellicht dat de productieviteit nog iets omhoog kan.

Is het geen optie om 1 of meerdere NL collega's een tijdje die kant op te sturen? Dat gaat een stuk gemakkelijker dan iemand naar Nederland halen. Wellicht is het financieel ook nog wel voordeliger maar dat zou je dan eens even uit moeten rekenen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
:-) Mijn ervaring met filipijnen is dat ze een stuk minder ja zeggen en nee doen dan de indianen.

Anyway, het is een hoop rompslomp, er zijn tegenwoordig buro's die dat uit je handen nemen, scheelt een hele hoop gedoen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• curry684

curry684

Wijnands schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 10:10:
Anyway, het is een hoop rompslomp, er zijn tegenwoordig buro's die dat uit je handen nemen, scheelt een hele hoop gedoen.
...en dan is het eindresultaat als je alles bij elkaar optelt zoals gebruikelijk alsnog dat je veel duurder uit bent voor kwalitatief minder werk, want dan sta je alsnog een westerling te betalen om het werk gedaan te krijgen.

* curry684 vraagt zich af waarom er anno 2010 nog steeds bedrijven zijn die na alle rampverhalen in IT-outsourcing naar derde wereld blijven investeren.

[ Voor 6% gewijzigd door curry684 op 19-01-2010 10:23 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Simpel. Ik heb Nederlandse collega's met exact dezelfde mentaliteit. Vergeet verder niet dat je naast de lagere loonkosten in Azie ook nog het voordeel hebt dat je ze zo kunt ontslaan.

En ja - als je bedenkt dat je in Azie IT'ers vanaf 20 euro per dag kunt inhuren, en zo kunt ontslaan bij wanprestatie, dan kun je ook bedenken wie die IT'ers daar zijn die maar 20 euro per dag kosten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• kingmuze

kingmuze

so don't fear

Topicstarter
...
* curry684 vraagt zich af waarom er anno 2010 nog steeds bedrijven zijn die na alle rampverhalen in IT-outsourcing naar derde wereld blijven investeren.
Nog altijd zijn er genoeg redenen. Zoals @MSalters al aangeeft, kun je iemand gewoon ontslaan. Geen moeilijk gedoe. Daarnaast betalen wij voor een team van 2 developers, 1 manager en 1 tester maar 3000 euro per maand. Daar krijg je in NL nog geen eens 2 dagen iemand voor.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
misschien kom je met deze twee URL's iets verder?

ik denk iig dat je het in de detacheringshoek moet zoeken... Voor EU-lidstaten is daarvoor de wet WAGA... misschien dat via de WAGA wat info kan achterhalen voor niet EU detacheringen?

http://www.antwoordvoorbe...hten-in-dien1?subject=166

http://home.szw.nl/index....octype_id=6&link_id=65398

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:23
kingmuze schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 11:45:
[...]
Nog altijd zijn er genoeg redenen. Zoals @MSalters al aangeeft, kun je iemand gewoon ontslaan. Geen moeilijk gedoe. Daarnaast betalen wij voor een team van 2 developers, 1 manager en 1 tester maar 3000 euro per maand. Daar krijg je in NL nog geen eens 2 dagen iemand voor.
Zal best kloppen die factuur. Maar vertel nu eens wat je per maand kwijt bent aan gemeenschappelijk netwerk, telecommunicatiekosten (conference calls), reizen van en naar verweggistan + hotels + taxi + uren (hoe vaak moet je er heen om de processen weer eens af te stemmen ze weer eens aan het werk te krijgen als ze stilvallen).
En klap op de vuurpijl, hoeveel uur ben JIJ hier bezig om de boel daar draaiend te houden (en wat kost dat)?

Als je al die kosten meeneemt denk ik dat het wel eens tegen kan vallen.

• curry684

curry684

MaVeNwg schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 07:25:
[...]

Zal best kloppen die factuur. Maar vertel nu eens wat je per maand kwijt bent aan gemeenschappelijk netwerk, telecommunicatiekosten (conference calls), reizen van en naar verweggistan + hotels + taxi + uren (hoe vaak moet je er heen om de processen weer eens af te stemmen ze weer eens aan het werk te krijgen als ze stilvallen).
En klap op de vuurpijl, hoeveel uur ben JIJ hier bezig om de boel daar draaiend te houden (en wat kost dat)?

Als je al die kosten meeneemt denk ik dat het wel eens tegen kan vallen.
Ik was al begonnen een vergelijkbare reply te typen, eveneens over wat het ging kosten om zo iemand 3 maanden all-in hier te laten verblijven, maar als de vooraanname is dat een Westerse ontwikkelaar 3000 euro per 2 dagen kost weet je al dat de berekening allemaal zijn gemaakt in verdediging van een reeds gemaakte beslissing.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Eh, dat zei hij niet. Hij zei dat je voor 3000 euro maar 2 dagen een developer krijgt. Subtiel anders, de uurprijzen van ZZP'ers/consultants/etc dalen erg snel als je ze meer uren inhuurt. Je mag 3000 euro/2dagen dus niet vertalen naar 30.000 euro / maand.

Dat gezegd hebbende, in de huidige markt kost een one-off senior developer misschien 1000 euro voor 2 dagen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:14

ZenTex

Doet maar wat.

Oei, Filipijnen. Ikzelf heb 10 jaar ervaring met het werken met Filipino's.

Nee zeggen durven ze niet als je "boven" hen staat. Dan is het of ja en amen, en hun eigen gang gaan, of ze proberen het volgens jouw manier te doen terwijl ze eigenlijk niet precies weten hoe je het nu precies bedoelt.
Daarom werkt het beter met andere "westerlingen", die vragen door totdat ze het begrijpen en durven het ook te zeggen wanneer iet's niet past of onlogisch is en komen met eigen suggesties aan.

Nu scheelt het flink aan waarvandaan de mensen komen. Of ze in het zuiden zitten (niet waarschijnlijk want onderontwikkeld) of uit het Noorden op bijv. Luzon, waar ze een wat meer westerse cultuur hebben

Maar ik kan je bij voorbaat al zeggen dat het waarschijnlijk weinig gaat helpen om ze naar NL te halen om die cultuur wat bij te schaven, zulke dingen zitten er diep ingeramd. Je verdiepen in hun (werk)cultuur gaat waarschijnlijk beter helpen.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:04

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

De cultuurverschillen met Aziatische landen zijn fors, die overwin je niet door "even" wat gasten hierheen te trekken en ze een paar weken of maanden broodjes pindakaas laat schransen. ZenTex en anderen zeggen dat ook al.

Verder moet je rekening houden met een relatief langdurig traject, qua bureaucratie, en denk eraan dat jullie, voordat je erin stapt, goed nagaat wat je wilt doen. Ik krijg de indruk dat alles op een koopie moet, maar een paar honderd ballen in juridische consultatie investeren kan een hoop gelul schelen.

En natuurlijk is outsourcen zo goedkoop niet (zoals je nu al ziet, want zo'n gozer naar Nederland halen lost allereerst niet alle productiviteitsissues op, en kost ook niet weinig), maar ja, de gemaakte beslissing moet verantwoord worden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1