Setsugen i.c.m. MSI GTX280 SuperOC

Pagina: 1
Acties:

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Afgelopen weekend heb ik mijn systeem ingebouwd in een nieuwe kast: de Corsair Obsidian 800D. Omdat de fan van mijn MSI GTX280 ook nogal wat lawaai begon te produceren heb ik besloten ook de koeler te vervangen en wel door een Scythe Setsugen.

Ondertussen zit de Setsugen op de GTX280, maar de koelblokjes voor het geheugen wouden zelfs na zeer goed schoonmaken gewoon niet blijven plakken. Maar goed, de kaart doet het. Ik heb helaas wel een ander en veel groter probleem: de core van de GTX280 wordt gewoon veel te heet. In furmark leidt dit binnen twee minuten tot een zwart scherm en ook Crysis geeft artifacts en uiteindelijk een crash na een kwartier spelen. In Furmark gaat de core temperatuur in stijgende lijn van 43 graden idle naar 100+ load. Nergens blijft de temperatuur stabiel. Op aanraden van een review van een medetweaker heb ik de fan al omgedraaid, zodat deze nu naar de kaart toe blaast. Dit heeft enkele seconden tijdswinst opgeleverd tot de crash, maar het resultaat blijft hetzelfde. Of de fan op laag/hoog draait maakt nauwelijks verschil. Tevens heb ik de koeler enkele keren opnieuw gemonteerd met de juiste verhouding koelpasta. Te zien aan de spreiding van de koelpasta maakt de koeler goed contact en dat is ook te voelen aan de heatsink: deze wordt behoorlijk heet. Ook met de kast open merk ik geen of weinig verschil. Helaas kan de stock cooler niet terug worden geplaatst; deze is simpelweg kapot gegaan tijdens het verwijderen (bepaalde plastic pinnetje zijn afgebroken)

Ondertussen weet ik niet zo goed meer wat ik moet doen om de situatie significant beter te krijgen. Ik zie momenteel drie opties:

1 Het een en ander kopen om in elk geval de RAM heatsinks te bevestigen (Arctic Adhesive) en betere koelpasta (Arctix MX2/3) koelpasta) voor tussen de heatsink en GPU;
2 Andere koeler kopen;
3 Nieuwe videokaart halen

Probleem met optie 1 is dat ik me afvraag of het gaat helpen. De RAM heatsinks zouden geen invloed mogen hebben op de core temperatuur, en opnieuw bevestigen van de heatsink heb ik al gedaan zonder bijster veel resultaat. Die twee graden verschil met betere koelpasta maakt op 100 graden ook niet veel meer uit. Of heb ik gewoon iets significants verkeerd gedaan? De Setsugen is GTX280 compatible en zou de GTX280 koel moeten kunnen houden...toch?

Optie 2: lijkt relevant. Alleen als het probleem te maken heeft met de airflow in m'n kast dan gaat geen enkele andere aftermarketcooler wel soelaas bieden ben ik bang.Want ook die blazen de lucht niet de kast uit. Maar then again; is airflow hier wel de issue? En dan nog; welke koeler gaat het in vredesnaam beter doen dan deze?

Optie 3: Sja. Zonde van het geld en voor de rest een prima werkende GTX280. Dus liever niet.

Graag hoor ik van jullie of jullie tips hebben over bovenstaande, het liefst met zo weinig mogelijk (nieuwe) investeringen. Alvast bedankt voor het meedenken :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

die dunne fan dr af halen en n goede (stille met redelijke airflow) 120mm fan dr op zetten met tiewraps..
als het blok heet word wil dat zeggen dat dr gewoon te weinig lucht doorheen gaat...

• rodie83
  • Niet online
AlexanderB schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:40:
die dunne fan dr af halen en n goede (stille met redelijke airflow) 120mm fan dr op zetten met tiewraps..
als het blok heet word wil dat zeggen dat dr gewoon te weinig lucht doorheen gaat...
Sja. De koeler is er op gemaakt om te werken met de Slipstream Slim die er bij zit. Het lijkt me sterk dat ik die moet vervangen voor iets heel anders om het een en ander "acceptabel" te maken.

Verwijderd

Heb je je Setsugen fan omgedraaid? Niet vergeten! Scythe heeft ze verkeerd gemonteerd en dit wordt pas bij Rev.B gerepareerd!!

Zie hier voor extra info hieromtrent: http://ht4u.net/reviews/2...radeon_hd5800/index10.php

En met die blokjes: ik ken je pijn, ik zat zelf met hetzelfde probleem! Nu heb ik eerst geprobeerd met een vluchtige ontvetter zoals alcohol of aceton (gewoon wrijven) maar de plaatsen waar die gum zat die bleven vettig. Dus ben ik zo'n gom gaan halen voor potlood en balpen: http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/4/4/10/3/678/gom.jpg want dat zijn harde en zachte rubber. Zo kreeg ik genoeg reliëf terug zodat alles kleefde.

Ook moet je goed opletten hoe je de koeler op je core zet, deze slaat namelijk héél snel om in slecht contact. Dus echt via een systeem aandraaien en telken maar heel lichtjes.

Ik ga trouwens met mijn 5850's eens herbekijken hoeveel ik van de plate moet dremelen om het te doen passen ism die shim die erbij zat. Want als pakweg de VRM lostkomt dan ben je echt zwaar ge******

Mvg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 16:01 ]

• rodie83
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:57:
Heb je je Setsugen fan omgedraaid? Niet vergeten! Scythe heeft ze verkeerd gemonteerd en dit wordt pas bij Rev.B gerepareerd!!

Zie hier voor extra info hieromtrent: http://ht4u.net/reviews/2...radeon_hd5800/index10.php

En met die blokjes: ik ken je pijn, ik zat zelf met hetzelfde probleem! Nu heb ik eerst geprobeerd met een vluchtige ontvetter zoals alcohol of aceton (gewoon wrijven) maar de plaatsen waar die gum zat die bleven vettig. Dus ben ik zo'n gom gaan halen voor potlood en balpen: http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/4/4/10/3/678/gom.jpg want dat zijn harde en zachte rubber. Zo kreeg ik genoeg reliëf terug zodat alles kleefde.

Ook moet je goed opletten hoe je de koeler op je core zet, deze slaat namelijk héél snel om in slecht contact. Dus echt via een systeem aandraaien en telken maar heel lichtjes.

Ik ga trouwens met mijn 5850's eens herbekijken hoeveel ik van de plate moet dremelen om het te doen passen ism die shim die erbij zat. Want als pakweg de VRM lostkomt dan ben je echt zwaar ge******

Mvg
Ja, ik heb de koeler al omgedraaid erin zitten zoals aangeraden :)

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Als je de koeler aandrukt als je een benchmark draait.. Schiet de temperatuur dan naar beneden? Of blijft deze hetzelfde? Zou het wel met een handschoen oid anders brand je je hand ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• rodie83
  • Niet online
Xenomorphh schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:08:
Als je de koeler aandrukt als je een benchmark draait.. Schiet de temperatuur dan naar beneden? Of blijft deze hetzelfde? Zou het wel met een handschoen oid anders brand je je hand ;)
Goeie tip! Ga ik vanavond direct eens proberen of dat uitmaakt :)

En de resultaten post ik uiteraard hier

[ Voor 6% gewijzigd door rodie83 op 18-01-2010 16:13 ]

Verwijderd

En heb je nog nieuws of het probleem gevonden? 8)

• rodie83
  • Niet online
Geen nieuws helaas. Ik wacht nu op een andere koeler, de Arctic Cooling Accelero XTREME GTX Pro (toch maar gekozen voor optie twee). Zodra deze binnenkomt ga ik de kaart eens volledig schoonmaken met ArctiClean, de nieuwe koeler erop zetten en kijken of deze wel doet wat ie moet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door rodie83 op 20-01-2010 12:46 ]

Verwijderd

Je had ook de originele koeler goed schoon kunnen maken en n betere koelprut op de gpu kunnen doen, mijn gtx260 216 @ 700mhz core wordt maximaal 70 graden met de fan op 40%, en nu heb ik geen abnormale airflow (lian li pc-x 2000 met 3x14cm black ice stealth rad voorin) ,kaart is mooi stil, voorheen op een LAN heb ik direct na het inbouwen de fan op 100% gezet, ding werd al 60 graden idle, wat n overdreven berg prut smeren ze toch op die kaartjes, lijkt net plamuursel trouwens :P

• rodie83
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 00:16:
Je had ook de originele koeler goed schoon kunnen maken en n betere koelprut op de gpu kunnen doen, mijn gtx260 216 @ 700mhz core wordt maximaal 70 graden met de fan op 40%, en nu heb ik geen abnormale airflow (lian li pc-x 2000 met 3x14cm black ice stealth rad voorin) ,kaart is mooi stil, voorheen op een LAN heb ik direct na het inbouwen de fan op 100% gezet, ding werd al 60 graden idle, wat n overdreven berg prut smeren ze toch op die kaartjes, lijkt net plamuursel trouwens :P
Eens, alleen dat is dus geen optie omdat de originele koeler het verwijderen niet volledig heeft overleeft :P

Verwijderd

rodie83 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 16:31:
[...]

Eens, alleen dat is dus geen optie omdat de originele koeler het verwijderen niet volledig heeft overleeft :P
Oei dat is natuurlijk minder, ik zou idd nu ook eens proberen meer druk op de core te zetten, en dan eens kijken waar de temps heengaan.

• rodie83
  • Niet online
Wel, optie twee heeft gewerkt. Dwe kaart draait nu met een Arctic Accelero XTREME GTX Pro en wordt onder zware furmark load niet heter dan 62 graden (de VRM's zijn wel heet, maar dat is per definitie het geval met aftermarket cooling). Dat zijn resultaten!

De Setsugen nu maar gemonteerd op m'n oude 8800GTS. Wel veel werk, de oude ramsinks hadden een plakstrip die niet goed werkte, dus die heb ik eerst per sink eraf moeten peuteren na ze geweekt te hebben in Arctic's eigen oplossing tegen thermal paste/thermal pads. Vervolgens heb je ramsinks die weliswaar schoon zijn, maar per definitie nergens op blijven plakken. Dus thermal adhesive erbij gemaakt, wat overigens echt fantastisch spul is, netjes de ramblokjes met een dun laagje bestreken, blokjes erop, even wachten en klaar. Hetzelfde voor de VRM sinks, en in totaal 14 blokjes later was ik eindelijk klaar. Met koelblokjes op een oude G80 die je er nooit meer afkrijgt. Hehehe 8)

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-01 08:22
Mag ik vragen wat de snelheden zijn van je GTX 280? Ik vind de standaart koeler eigenlijk best goed genoeg voor deze kaart. Heb er ook eentje en die word maximaals 73 graden onder furmark met de fan @ 45%
Core : 710
Shaders : 1540
Mem : 1270
Pagina: 1