Toon posts:

Is mijn Moederbord stuk of mijn CPU?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag allemaal

Hopelijk kan iemand mij een diagnose geven ;-)

Ik zat te werken met mijn pc en opeens werd het scherm zwart, ik kan niet meer resetten, de enige die nog draait zijn de kast fans, cpu fan en de aan/uit ledjes, zelfs de dvd krijgt geen stroom meer en ik kan het dus ook niet openen. Ik zie op het scherm absoluut niets meer, zelfs dat stukje waarin het geheugen gecheckt wordt.

Wat kan dit betekenen? Is moederbord stuk of CPU?

Mijn moederbord is: ASUS p4p800
CPU is: P4 3.0 Ghz HT
Ik had 3 hardeschijven daarin, die werken nog!

Als het aan mijn moederbord ligt kan ik een nieuwe kopen en vervangen anders alles weggooien.

Ik dank jullie alvast

Groetjes
Ari

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:29:
zelfs de dvd krijgt geen stroom meer en ik kan het dus ook niet openen.
Voeding, lijkt me dan... als je CPU en mobo stuk zijn hoort je DVD-speler nog wel open te gaan. Of de DVD-speler is ook kapot natuurlijk, samen met je mobo o.i.d. :P maar dat lijkt me wat te toevallig, dan zal het alsnog aan de voeding liggen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
De ventilatoren werken nog, dus voeding, ik weet het niet. Lijkt me wellicht iets van een losgeschoten kabeltje? Huisgenoot van mij had dat ook laatst, fans draaiden nog maar verder niks, alles even aandrukken en hij werkte weer.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Graag volledige specs in topicstart.
Ook kun je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Beadnkt voor je reactie. Maar hoe komt dan dat de ventilatoren en de lampjes stroom krijgen, trouwens, mijn dvd werkt nog! Als het aan de voeding ligt ben ik erg blij, dan hoef ik alleen die te vervangen, maar dat denk ik echt niet :-)

Groetjes

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om te achterhalen waar het probleem ligt.

Grote kans dat het in dit geval het mobo is. De P4P800 is denk ik het brakste bord dat ik ooit gezien heb, die dingen vallen echt spontaan dood neer, maar je weet het alleen als je aan het testen gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Ik heb ook inderdaad iets op google gevonden over deze mobo, kan groot dus, maar zoals je zei moeten we het testen, alleen symptomen helpen blijkbaar niet ;-)

Groetjes
Ari

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44
Symptonen wijzen op een defect bord. Voel eens aan de southbridge. Als deze superwarm wordt binnen een paar seconden weet je zeker dat het bord dood is. Da's namelijk 1 van de symptonen bij dit bord

• 19JeRo3n92
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-02 11:07
Heb ik ook gehad met dit moederbord. Toen ik het bord aan het testen was kwam er wat rook uit de southbrige. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Toch zit ik aan de voeding te denken, de DVD krijgt stroom direct van de voeding, dus die moet blijven werken ook als het mobo stuk is, of zit ik ernaast?

Groetjes

Verwijderd

Ik denk ook voeding probleem, ik heb ooit ook zoiets voorgehad: alle fans draaien, maar voor de rest niks (cd-drive werkte nog wel bij mij) Het probleem zat bij mij in één van de lijnen van de voeding. Ik zou toch eerst eens een voeding proberen als je er nog één hebt. Wanneer je je voeding naar een PC-winkel brengt, kunnen ze deze ook uitmeten.

Verwijderd

@Arido

Een DVD drive gaat nog wel open en dicht ook al zit deze helemaal niet op het moederbord aangesloten maar wel op de voeding (althans bij mijn knutselbak)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is dus niet helemaal zo. Als een DVDspeler namelijk gewoon aangesloten is op het moederbord maar hij krijgt geen signaal op de IDEkabel dan weigert zo'n ding om open te gaan.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zou zeggen trek die dvd rom kabel eens uit het moederbord ,na mijn weten moet een dvd drive gewoon open gaan of je moederbord nu kapot is of niet.
Meschien kapotte dvd rom speler ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

.
.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Test is uitgevoerd met een andere voeding van 300W, resultaat: precies zelfde! Als ik de HD van de mobo ontkoppel, dus alleen met voeding, draait ie wel!

Wat moeten we nu concluderen? :-)

Groetjes
Pagina: 1