Tools voor ReplayGain gelijkstemmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hallo :) Een tijd geleden heb ik zitten klooien met mp3gain. Mijn computers (aangesloten op versterker) hebben een significant lager geluidsniveau dan een aangesloten xbox of tv bijvoorbeeld. Om dit te verhelpen is bij mp3gain het argument -m om het niveau zelf aan te passen. Mij mij staat dat nu op 92dB, al een heel stuk beter dan de default 89dB.

Nu krijg ik meer en meer Ogg en Flac files, waar mp3gain waardeloos bij is. Vorbisgain kent het argument -g voor een zelf te zetten album-gain. Maar Flac met de metaflac tool? Nergens iets van adjusting te bekennen.

Wat is jou ervaring met ReplayGain voor een combinatie van mp3+ogg+flac? Gebruik je het? Stel je ook je eigen level in, of laat je alles op default staan? Ik ben beniewd wat in de NOS/FOSS wereld gangbaar is.

Ik heb ook even gekeken naar de GUI voor ReplayGain in KDE, soundKonverter. Maar daar is uberhaupt een zelf te zetten dB level nergens te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Gewoon alles op 89dB aangezien dat de defacto standaard is. Als het volume te zacht is dan moet je het geluid harder zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 13:55
Ik gebruik mp3gain voor mp3's, en metaflac voor flac. Daarvoor dit klein scriptje geschreven dat mijn hele muziekdirectory afloopt, en daarbij zowel track-gains als album-gains berekent. Ogg's toen niet geimplementeerd, omdat ik er bij het schrijven van dat scriptje niet veel had (maar het is heel gemakkelijk toe te voegen :)).
Ik gebruik wel enkel ReplayGain tags (dus geen -m flag voor mp3gain), omdat ik het audiospoor niet wil veranderen. Kwestie van het niet om zeep te helpen moest het algoritme niet helemaal losless blijkt te zijn, en om eventuele clipping te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tim schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:27:
Gewoon alles op 89dB aangezien dat de defacto standaard is. Als het volume te zacht is dan moet je het geluid harder zetten.
Duh 8)7

Maar ik word redelijk doof bij het switchen van pc naar xbox of tv, omdat het ineens een heel stuk harder gaat. En waarom implementeert een dergelijk systeem (xbox/tv) dan niet de de facto standaard :?
maleadt schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:30:
Ik gebruik mp3gain voor mp3's, en metaflac voor flac. Daarvoor dit klein scriptje geschreven dat mijn hele muziekdirectory afloopt, en daarbij zowel track-gains als album-gains berekent. Ogg's toen niet geimplementeerd, omdat ik er bij het schrijven van dat scriptje niet veel had (maar het is heel gemakkelijk toe te voegen :)).
Ik gebruik wel enkel ReplayGain tags (dus geen -m flag voor mp3gain), omdat ik het audiospoor niet wil veranderen. Kwestie van het niet om zeep te helpen moest het algoritme niet helemaal losless blijkt te zijn, en om eventuele clipping te voorkomen.
Thanks voor je code. Ik gebruikte voor slechts mp3gain gewoon bash met find (een standaard op fora te vinden regeltje):
#!/bin/bash
find . -type d -exec sh -c "cd \"{}\" && mp3gain -a -p -m 92 -k *.mp3" \;
Hoet toevoegen van vorbisgain is inderdaad eenvoudig te doen.

Maar tussen de regels door, ik lees dus ook dat mp3 zonder verliezen niet "harder" te zetten valt. Dat zal met ogg dus wel niet anders zijn. En is dus eigenlijk het devies (toch, helaas): ga naar de 89dB toe en dan profiteer je het beste van je nummers. Met het verhogen van die gain haal je alleen maar kwaliteit van je muziek weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:20:
Maar Flac met de metaflac tool? Nergens iets van adjusting te bekennen.
Je kunt flacs eenvoudig herencoden met behulp van flac zelf en dus ook met replay-gain:

flac --force --best --replay-gain *.flac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

mithras schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:54:
[...]
Duh 8)7

Maar ik word redelijk doof bij het switchen van pc naar xbox of tv, omdat het ineens een heel stuk harder gaat. En waarom implementeert een dergelijk systeem (xbox/tv) dan niet de de facto standaard :?
Ja, dan moet je dus of het volume van je xbox of tv zachter zetten, of dat van je pc harder. Het enige dat je bereikt door de normaliseren naar 92dB ipv 89dB is dat het geluid softwarematig 3dB versterkt wordt. Dat kan je ook achteraf instellen in je muziek player, of in alsa zodat het geluid overal harder is, en niet alleen tijdens het spelen van muziek.

Misschien een stomme vraag, maar weet je zeker dat volume van je pc niet gewoon te zacht staat? Probeer ook eens 'External Amplifier' uit te zetten als dat aan staat.

En je tv en xbox ondersteunen helemaal geen replaygain, dus dat is niet van belang.

Edit: En softwarematig versterken probeer je dus te voorkomen, aangezien je daardoor last van clipping krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Tim op 18-01-2010 16:19 ]

Pagina: 1