Toon posts:

Bedraad thuisnetwerk instellen via router met XP en Vista PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik nieuw ben met thuisnetwerken hierover een vraag:

Ik wil via onze switch een verbinding maken tussen 2 desktops. Is dit uberhaupt mogelijk?
Beide pc's zijn bedraad op de switch aangesloten en die is vervolgens weer op het modem aangesloten.
Doel van dit alles is bestanden delen. Internet werkt op beide pc's zonder problemen. Maar pingen naar elkaar lukt maar voor de helft.

We beschikken dus over de volgende apparatuur:
- Arris modem, type TM702B
http://www.arrisi.com/pro...sheet/090512_TM702B-D.pdf

- Switch (3COM Gigabit Switch 8 )
3CGSU08
http://www.3com.com/produ...&tab=features&sku=3CGSU08

- Pc met Vista
- Pc met XP

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd (oa namen van de pc's gelijk en van werkgroep gelijk) maar nog geen resultaten.

Kan iemand mij helpen met het instellen van dit netwerk? :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 16:11 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Welke resultaten bereik je niet? Kun je de PC's pingen? Gebruik je statische IP adressen?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:28
Een router is iets anders dan een switch, dus wat is het nu? Verder moeten de computers een unieke naam hebben, niet dezelfde. Werkgroep hetzelfde is wel handig maar niet verplicht. Wat zijn de ip adressen van de computers nu? Kunnen ze elkaar pingen?

Roomba E5 te koop

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-02 16:06
Misschien kan je het typenummer geven? Een switch is geen router.

En wat er precies mis gaat. Je zou eigenlijk elkaars pc moeten kunnen zien (probeer anders eens of ze elkaar kunnen pingen. als dat niet lukt een ipconfig /all van beide pc's).

Ook staan in de FAQ van dit forum nog wat tips.

• Darkstriker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 03:59
Zo als je dat hier verteld neem ik aan, dat het internet op beide PCs al werkt. (Via de router dus)

Wat je probeert te doen is heel makkelijk mogelijk. De namen van de PCs maken daarvoor niet uit en de werkgroep is moet niet gelijk zijn maar dat maakt het wel makkelijker.

Als je router IP Adressen uitdeelt (DHCP), wat waarschijnlijk ook het geval is, moet je ook aan de instellingen van je netwerkadapters niks veranderen.

Het enige wat een thuisnetwerk op dit moment nog in de weg kan staan is de firewall op de PCs.

Om je beter te kunnen helpen is het wel handig om te weten wat je wilt doen. Bestanden delen? Samen spelen?

PS: Sorry voor de spelfouten

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:15:
Een router is iets anders dan een switch, dus wat is het nu? Verder moeten de computers een unieke naam hebben, niet dezelfde. Werkgroep hetzelfde is wel handig maar niet verplicht. Wat zijn de ip adressen van de computers nu? Kunnen ze elkaar pingen?
Het is een switch.

Ik kan van pc1 naar pc2 pingen maar andersom niet. Time-out bij opdracht, 4 verzonden, 4 verloren.
Exorcist schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:15:
Welke resultaten bereik je niet? Kun je de PC's pingen? Gebruik je statische IP adressen?
Dat er geen verbinding is tussen beide pc's.

Of het statische ip adressen zijn durf ik niet te zeggen.
_H_G_ schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:18:
Misschien kan je het typenummer geven? Een switch is geen router.

En wat er precies mis gaat. Je zou eigenlijk elkaars pc moeten kunnen zien (probeer anders eens of ze elkaar kunnen pingen. als dat niet lukt een ipconfig /all van beide pc's).

Ook staan in de FAQ van dit forum nog wat tips.
3Com Gigabit Switch 8
3CGSU08

http://www.3com.com/produ...&tab=features&sku=3CGSU08

is de FAQ wat dat betreft niet achterhaald, ging daar over windows 9x dacht ik :?
Darkstriker schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:20:
Zo als je dat hier verteld neem ik aan, dat het internet op beide PCs al werkt. (Via de router dus)

Wat je probeert te doen is heel makkelijk mogelijk. De namen van de PCs maken daarvoor niet uit en de werkgroep is moet niet gelijk zijn maar dat maakt het wel makkelijker.

Als je router IP Adressen uitdeelt (DHCP), wat waarschijnlijk ook het geval is, moet je ook aan de instellingen van je netwerkadapters niks veranderen.

Het enige wat een thuisnetwerk op dit moment nog in de weg kan staan is de firewall op de PCs.

Om je beter te kunnen helpen is het wel handig om te weten wat je wilt doen. Bestanden delen? Samen spelen?

PS: Sorry voor de spelfouten
Check, i-net werkt op beide, via switch.

Bestanden delen is prio 1.
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:27:
En zit er in die Zyxel modem toevallig een router ingebakken?
8)7 het is een Arris, Zyxel was oude modem.
Merk: Arris
Type: TM702B

Ik zie in de specificaties niks staan van router.

http://www.arrisi.com/pro...sheet/090512_TM702B-D.pdf

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 16:03 ]

Verwijderd

En zit er in die Zyxel modem toevallig een router ingebakken?

• sig69
Doe op allebei de pc's eens start -> run (uitvoeren in NL) -> cmd en dan ipconfig /all en het resultaat daar van hier even posten.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:32:
Doe op allebei de pc's eens start -> run (uitvoeren in NL) -> cmd en dan ipconfig /all en het resultaat daar van hier even posten.
PC 1(XP)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: PRICKEN
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
        DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : schoo1.lb.home.nl

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: schoo1.lb.home.nl
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          NVIDIA nForce Networking Controller
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-19-DB-F4-78-1B
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 84.28.174.139
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 84.28.174.1
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 213.51.144.90
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 212.54.40.25
                                            212.54.35.25
        Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 18 januari 2010 14:35:32
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : zondag 24 januari 2010 13:24:06

PC 2 (Vista)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Windows IP-configuratie

Hostnaam  . . . . . . . . . . . . : PRICKEN
   Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
   Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
   IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
   WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
   DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : schoo1.lb.home.nl

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E
 Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-22-15-3E-52-85
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja
   Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::103b:3275:25:c9f0%10(voorkeur)
   IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 94.214.64.206(voorkeur)
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
   Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 18 januari 2010 14:36:55
   Lease verlopen. . . . . . . . . . : zondag 24 januari 2010 12:53:49
   Standaardgateway. . . . . . . . . : 94.214.64.1
   DHCP-server . . . . . . . . . . . : 213.51.144.90
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 251666374
   DHCPv6-client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-12-01-DA-93-00-22-15-3E-52-85

212.54.35.25
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 6:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
   IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:73bc:20ea:37aa:a129:bf31(voor
keur)
   Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::20ea:37aa:a129:bf31%11(voorkeur)
   Standaardgateway. . . . . . . . . :
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 2:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : 6TO4 Adapter
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2002:5ed6:40ce::5ed6:40ce(voorkeur)
   Standaardgateway. . . . . . . . . : 2002:c058:6301::c058:6301
                                       212.54.35.25
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 7:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : isatap.schoo1.lb.home.nl
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0

Verwijderd

Zo als ik kan zien ...staan de pc's in een andere netwerk.

XPpc krijg een heel ander ipadres dan de Vistapc .....

ik weet niet hoe je de router hebt ingesteld maar volgens mij is dit niet goed ....

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
Het probleem is dat je het modem niet op een router hebt aangesloten, maar op een switch. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze beide, tegelijkertijd internet hebben of ooit hebben gehad in deze config...

Ik ga er even vanuit dat je UPC hebt (aangezien die arris modems gebruiken). Je moet dus een router aan gaan schaffen, dan zijn de problemen opgelost.

en de TM702B heeft geen router ingebakken....

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:59:
Zo als ik kan zien ...staan de pc's in een andere netwerk.

XPpc krijg een heel ander ipadres dan de Vistapc .....

ik weet niet hoe je de router hebt ingesteld maar volgens mij is dit niet goed ....
Aan switch valt niks in te stellen en aan het modem is ook niks veranderd omdat ik daar niet eens in kom

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-02 20:13
Het lijkt erop dat je twee publieke ip adressen krijgt van @home?
Ik dacht dat dat niet eens mogelijk was.

In principe heb je een router nodig, deze moet op de plek van de switch komen te staan.
Als je die hebt aangesloten krijgt je xp pc bijvoorbeeld 192.168.1.100 en de vista pc 192.168.1.101.
Dan kunnen de computers iig met elkaar communiceren.

Verwijderd

Topicstarter
R.E. schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:05:
Het probleem is dat je het modem niet op een router hebt aangesloten, maar op een switch. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze beide, tegelijkertijd internet hebben of ooit hebben gehad in deze config...

Ik ga er even vanuit dat je UPC hebt (aangezien die arris modems gebruiken). Je moet dus een router aan gaan schaffen, dan zijn de problemen opgelost.

en de TM702B heeft geen router ingebakken....
Internet werkt prima op beide pc's en ook tegelijk.
We hebben Ziggo (50/5) en die snelheden halen beide pc's zonder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Bottom-line is dus dat een onderling netwerk tussen 2 pc's die via een switch op het modem zijn aangesloten niet mogelijk is?

• sig69
Ok misschien werkt internet nu wel, maar je hebt geen netwerk tussen de twee pc's. Ze hangen nu beide direct aan het internet, en er zal op deze manier nooit intern netwerk verkeer mogelijk zijn. Zoals gezegd heb je een router nodig.

Roomba E5 te koop

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 20:07

amx

ik zou maar niet raar opkijken als 1 van de 2 pc's internetverbinding zal verliezen binnenkort, ik heb nog nooit gehoord dat je bij consumentenintenetverbindnigen 2 ip adressen dedicated toegewezen krijgt... 8)7

verder sluit ik me aan, je kunt het beste een router aansluiten, is het makkelijkste om een thuisnetwerkje op te zetten

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan ook mogelijk om een modem als route te gebruiken?

Ik heb hier namelijk nog een Zyxel P-2602H-D1A liggen en die heeft volgens mij wel router capaciteiten

ftp://ftp2.zyxel.com/ftp/...tasheet/P-2602H-D1A_1.pdf

Tevens heb ik ook nog een Speedtouch 716v5WL hier liggen

http://www.speedtouch.nl/docs/ST716v5_UserGuide.pdf

Is het mogelijk om 1 van de 2 als router te gebruiken zodat ik alsnog een thuisnetwerk kan instellen?

Anders haal ik gewoon een echte router :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 16:32 ]

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:50
Dat zijn allebei ADSL modem/routers dus dat gaat niet werken.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Verder nog een tip voor als je de router er tussen hebt gehangen. Verander de computer naam van 1 van de 2 PC's. Anders kan je geen gebruik maken van het benaderen op hostname.

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:16:
Ok misschien werkt internet nu wel, maar je hebt geen netwerk tussen de twee pc's. Ze hangen nu beide direct aan het internet, en er zal op deze manier nooit intern netwerk verkeer mogelijk zijn. Zoals gezegd heb je een router nodig.
Dan is het dus ook niet mogelijk om een netwerk te krijgen door beide pc's direct op het modem aan te sluiten, toch?

Verwijderd

Topicstarter
LzpAppel schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:36:
Verder nog een tip voor als je de router er tussen hebt gehangen. Verander de computer naam van 1 van de 2 PC's. Anders kan je geen gebruik maken van het benaderen op hostname.
Bedankt voor de tip, ik heb 1 van de 2 namen inmiddels veranderd :)

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:43:
[...]

Dan is het dus ook niet mogelijk om een netwerk te krijgen door beide pc's direct op het modem aan te sluiten, toch?
Dat zou als het goed is niet kunnen. De Ziggo modems waar ik mee bekend ben hebben maar 1 LAN poort.
Daarom is het "best practice" om er een router tussen te hangen.

Een router die maakt een scheiding tussen 2 netwerken (WAN en LAN) en hij verzorgt dat je vanuit het LAN naar het WAN kan en beperkt het andersom. Zodat een chinees scriptkiddie niet zomaar een poortscan direct op je computers los kan laten. Hij zal eerst door de ingebouwde firewall van je router heen moeten.

Een router is een soort baas van je netwerk, hij zorgt ervoor wie er naar buiten mag en wie en wat naar binnen mag.

Verwijderd

Topicstarter
LzpAppel schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:58:
[...]

Dat zou als het goed is niet kunnen. De Ziggo modems waar ik mee bekend ben hebben maar 1 LAN poort.
Daarom is het "best practice" om er een router tussen te hangen.

Een router die maakt een scheiding tussen 2 netwerken (WAN en LAN) en hij verzorgt dat je vanuit het LAN naar het WAN kan en beperkt het andersom. Zodat een chinees scriptkiddie niet zomaar een poortscan direct op je computers los kan laten. Hij zal eerst door de ingebouwde firewall van je router heen moeten.

Een router is een soort baas van je netwerk, hij zorgt ervoor wie er naar buiten mag en wie en wat naar binnen mag.
Is er dan nu alleen bescherming via de pc zelf of heeft het modem en de switch hier ook een functie in?

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:15:
[...]

Is er dan nu alleen bescherming via de pc zelf of heeft het modem en de switch hier ook een functie in?
De switch en het modem geven alles klakkeloos door en filteren of beschermen dus ook niks.

Ik vind het best apart dat je dit draaiend hebt gekregen, blijkbaar zijn er nogal wat dingen veranderd bij @home sinds ze naar ziggo zijn overgegaan. Maar vroeger zou je uberhaupt geen twee computers via een switch online hebben gekregen (behalve <10 jaar geleden). Dus dat het nu wel weer werkt vind ik erg apart. 8)7

Zoals eerder gezegd; koop een router en bouw deze config:
code:
1
2
3
4
5
Modem
 |
Router
 |   \
PC1  PC2

Geef ze allebei een verschillende pcnaam en dezelfde werkgroepnaam en ze zouden elkaar zo moeten vinden.

Wees ook verstandig en koop een router van een goed merk: netgear of linksys. Hoeft helemaal niet duur te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door cryforhelp op 19-01-2010 04:57 ]

• Darkstriker
Nou om er toch nog maar eens iets over te zeggen:

Beide Modems die je hier aangeeft zijn modem/routers. Ze kombineren dus allebij de functionaliteiten in een apparaat. Verder hebben ze ook allbij 4 ethernet poorten als ik dat goed uit die specs haal.
Wat er dus aan de hand is, is dat de router fuctionaliteit van de Zyxel P-2602H-D1A uitgezet is en hij dus letterlijk alleen een modem is. Elke computer erachter haalt dan zijn eigen IP-adres op.
Je moet dus proberen op een of andere manier toegang tot de instellingen op de Zyxel te krijgen en daar de routerfunctie weer te activeren. Die 3com switch die je er nu tussen hebt hangen is ueberhaupt niet nodig aangezien beide moden/routers een ingebouwde 4-poort switch hebben.

• _H_G_
Darkstriker schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 06:50:
Wat er dus aan de hand is, is dat de router fuctionaliteit van de Zyxel P-2602H-D1A uitgezet is en hij dus letterlijk alleen een modem is.
Zover ik begrijp heeft TS een kabelmodem en wil een oude modemrouter gebruiken als router, wat prima kan. Maar zoals anderen al gezegd hebben: misschien verstandiger voor TS om een router te kopen. Dat zal wat meer plug&play werken.

[ Voor 14% gewijzigd door _H_G_ op 19-01-2010 08:01 ]

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
Darkstriker schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 06:50:
Nou om er toch nog maar eens iets over te zeggen:

Beide Modems die je hier aangeeft zijn modem/routers. Ze kombineren dus allebij de functionaliteiten in een apparaat. Verder hebben ze ook allbij 4 ethernet poorten als ik dat goed uit die specs haal.
Wat er dus aan de hand is, is dat de router fuctionaliteit van de Zyxel P-2602H-D1A uitgezet is en hij dus letterlijk alleen een modem is. Elke computer erachter haalt dan zijn eigen IP-adres op.
Je moet dus proberen op een of andere manier toegang tot de instellingen op de Zyxel te krijgen en daar de routerfunctie weer te activeren. Die 3com switch die je er nu tussen hebt hangen is ueberhaupt niet nodig aangezien beide moden/routers een ingebouwde 4-poort switch hebben.
Jij wilt een ADSL-modem/router als router gaan instellen voor een Cable modem??? Afaik kan je alleen de switch-functie van dat apparaat gebruiken maar niet de router-functie.

Als ik het mis hebt en je kan een ADSL-modem/router als router voor een Cable modem gebruiken, laat me dat dan even weten, ik ben zeer geinteresseerd.

Gr.

• _H_G_
Sircam schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 09:35:
Jij wilt een ADSL-modem/router als router gaan instellen voor een Cable modem??? Afaik kan je alleen de switch-functie van dat apparaat gebruiken maar niet de router-functie.

Als ik het mis hebt en je kan een ADSL-modem/router als router voor een Cable modem gebruiken, laat me dat dan even weten, ik ben zeer geinteresseerd.

Gr.
Heb het voor een speedtouch een keer ingesteld (was toen bezig voor elke poort een apart netwerk toe te wijzen en viavia gevonden daar meerdere WAN poorten via de configuratie mogelijk was). In custom firmware zoals DD-WRT zit de optie er geloof ik standaard in.

Maar het is wel omslachtig :)

• Darkstriker
Dat hij kabel gebruikt had ik even niet opgelet. Sorry voor de misinformatie.
Ik heb zelf dat probleem nog niet gehad. Maar persoonlijk zou ik wel verwachten dat de router functie ook voor kabel zou werken. Het enig wat de router daarvoor moet doen is met DHCP een adres ophalen (stukken simpler softwarematig dan de pppoe die uitgevoerd moet worden om een ADSL connectie te maken). Echter ken/heb ik geen van de twee apparaten om die het hier gaat en ik heb zelf ook nooit een modem/router combinatie gehad met uitzondering van de wanadoo livebox.
Pagina: 1