• Ant86
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-01 11:02
Sinds een paar dagen heb ik problemen met mijn USB poorten. Mijn muis, en bluetooth stick en USB sticks werken wel. Maar zodra ik mijn USB powered Harde schijf aansluit of een USB hub dan gaat mijn pc meteen uit.

Ik heb die USB schijf en hub al op andere pc's en notebooks aangesloten. Daar werkt deze wel op. Ze hebben het ook altijd gedaan, maar sinds kort niet meer.

PC zit op geaarde stopcontact, dus dat is ook niet het probleem.

Ik heb geen andere hardware ofzo in mijn pc geplaatst.

De voeding is 500 watt, lijkt me ook niet het probleem.

Probleem is zowel op de front usb (via kabeltje) als op mijn moederbord usb.

Hopelijk kan iemand me helpen, want ik kan me data nu niet backuppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ant86 op 18-01-2010 12:35 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Begin eens met het vermelden van volledige specs.
Dus merk / model / type van alle betrokken onderdelen.

Verder is het interessant om te weten of het ook gebeurt als de PC aan het booten is of met een LiveCD (dan kun je software uitsluiten).

Tot wil je die HDD en Hub ook op een andere PC uit proberen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:35
Ant86 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:35:
Maar zodra ik mijn USB powered Harde schijf aansluit of een USB hub dan gaat mijn pc meteen uit.
Een USB poort heeft een surge protection zodat die zichzelf afsluit bij een kortsluiting of overbelasting. Mijn USB-powered harddisk die nèt niet aan de 1A limiet komt wil ook nog wel eens net teveel zijn voor een pc of zelfs specifieke poort op een pc.
Normaal gesproken geeft je OS dan een melding dat een bepaalde poort is uitgeschakeld wegens overbelasting, maar hij hoort niet helemaal uit te gaan.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Ant86
kalizec schreef op maandag 18 januari 2010 @ 14:13:
Begin eens met het vermelden van volledige specs.
Dus merk / model / type van alle betrokken onderdelen.

Verder is het interessant om te weten of het ook gebeurt als de PC aan het booten is of met een LiveCD (dan kun je software uitsluiten).

Tot wil je die HDD en Hub ook op een andere PC uit proberen.
Als ik de usb hub of hdd erin laat zitten kan de pc niet eens booten. Na 2 sec. sluit deze dan weer af. Het is een acer moederbord met daarop een AMD 64x 4200+. Ik draai windows Vista. Het ligt denk ik ergens aan de hardware of een instelling misschien in de bios. Maar dan is het raar dat het eerst allemaal gewoon werkte.

Op andere pc's doet de schijf het wel.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Kun je nu eens volledige specs geven?

Merk + Model + Type van moederbord.
Merk + Model + Type van USB-hdd.
Merk + Model + Type van USB-hub.
etc.

Welke versie van Vista hebben we het over? (10+ mogelijkheden).

Goed te horen dat de schijf het op een andere PC wel doet.
Wellicht kun je nog een LiveCD uitproberen, dan weet je daarna zeker dat het aan het moederbord of de voeding ligt (en waarschijnlijk het moederbord).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Ant86
De oplossing heb ik gevonden en was als volgt. Mijn moederbord kan usb powered apparaten niet aan, omdat het teveel power vraagt. Daardoor schakelt hij uit veiligheid door kortsluiting mijn computer uit.

Eerst werkte de schijf altijd wel via de usb hub, maar sinds een tijdje heb ik de extra power voor de usb hub los gekoppeld, omdat ik dacht dat dat de hub usb powered is. Dat is deze ook, maar daardoor valt de pc steeds uit. Nu heb ik gewoon via de stopcontact de usb hub gevoed. Schijf in de usb hub en deze werkt.

Allemaal in ieder geval bedankt voor de hulp en het uitsluiten van wat het niet is.
Pagina: 1