Toon posts:

Inbouwluidsprekers + versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij een verbouwing luidsprekers ingebouwd in de plafonds:

keuken : 2 x Speaka 8 ohm, 30/80 W
Living: 2x ELA 8 ohm, 20/45 W
Bij de TV: 2 x Speaka 8 ohm, 30/80 W (zou samen met de TV moeten spelen)
In de badkamer: 2 x Visaton FRS10 / 4 ohm , 25/50 W

Nu wete ik niet welk soort versterker en /of verdeler dat ik hiervoor nodig heb...

Kan mij iemand helpen?

Ik heb gevonden op Conrad : Pioneer A-307R Stereo versterker RMS vermogen 2 x 65 W, 6 audioaansluitingen, 2 luidspreker uitgangen, Omschakeling tussen luidsprekerpaar A en B
Loudnessfunctie.
Hifiversterker met een krachtig, helder geluid. De hoogwaardige Direct Energy MOS-FET-schakelcircuits met een hoge stroomstabiliteit drijven ook luidsprekers met een lage impedantie aan en zorgen voor een stabiele werking.

Kan iemand mij uit deze moeilijke situatie helpen, want ik ken hier dus héééél weinig van..

Alvast bedankt.

Joeri

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Wat wil je ? Per ruimte een versterker?
Of komt alles samen op een centraal punt?

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Topicstarter
Alles komt op 1 punt samen..
Telkens een rode en zwarte draad voor elke box ( per 2 boxen die samenhoren ga ik die gewoon samenzetten natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling is dat alles afzonderlijk aan en af te kunnen zetten.. de 2 boxen aan de TV mogen altijd aanstaan als de TV aanstaat..

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

En dan wil je met een luidsprekerswich schakelen tussen de verschillende ruimtes?

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Topicstarter
Dat mag eveneens manueel of via een afstandsbediening aan het centrale punt worden bediend.. als dat kan natuurlijk! :-)

Verwijderd

Voor het gebruikersgemak zou ik op zoek gaan naar 4 eenvoudige en kleine versterkertjes. Op die manier kun je zonder ingewikkelde menustructuren je geluid aan en uit zetten en afzonderlijk het volume regelen.

Vier kleine versterkertjes van eBay (zoiets keer vier)

1 heb je permanent aan je lineout van je tv hangen
je neemt je favoriete mediabron (ipod-dock, cd-speler, tuner) en die koppel je aan je andere 3 versterkers.

De gemiddelde tweaker zou natuurlijk 4 losse versterker printplaten kopen en die met een mooie gestabiliseerde voeding in een behuizing maken. Versterker PCB's Voeding In een mooie behuizing

De mooie oplossing;

Voor iedere ruimte een sonos zoneplayer 120 en die bedienen en het volume regelen met de bijhorende afstandsbediening. Mooi maar te duur als ik kijk naar de keuze van inbouwluidsprekers

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 13:45 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind het advies van super(r) een goed advies. Ik zou dat alleen ietsje aanpassen door 1x een simpele receiver te kopen (zoals die pioneer) en erop te letten dat die receiver ook een line of tape-out heeft.

Daarop zou ik dan drie eenvoudige versterkertjes voor de andere 'zones' aansluiten. Zo kan je op 1 versterker alles goed regelen en heb je bv ook radio (die zou ik dan bij de TV zetten). Op die versterker sluit je alles aan en je maakt die versterker daarmee 'leidend'.

Naar keus kan je dan in andere zones meeluisteren met die versterker door ook daar het versterkertje uit of aan te zetten. Moet je alleen kijken of je dat 'lokaal' aan en uit wilt kunnen zetten of dat het qua apparatuur allemaal bij elkaar mag komen te staan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Alvast super hartelijk bedankt van jullie reacties..

Ik was naar de Saturn (mediaverkoper) geweest en daar zo'n verdeelkast gezien, die er tussen werd geplaatst. Hierbij kon je simpelweg met een draaiknop het volume en de verschillende zones bedienen..
Weet nie goed hoe da noemt en of er via vb Conrad zoiets kan aangekocht worden.

Zal toch nog wat moeten zoeken hoe ik dit nu concreet allemaal ga doen.
Iemand die in de buurt van Temse (belgie) woont die hierbij kan helpen? ;-)

Verwijderd

JvS schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:51:
Ik vind het advies van super(r) een goed advies. Ik zou dat alleen ietsje aanpassen door 1x een simpele receiver te kopen (zoals die pioneer) en erop te letten dat die receiver ook een line of tape-out heeft.
Ja, ook slim, maar wat kost een eenvoudige fm/cd receiver? De goedkoopste die ik kan vinden kost 200 euro.

Dan zeg ik op mijn beurt, pak een goedkoop versterkertje van ebay en koppel daar een Logitech squeezebox aan. Dan denk ik dat je je geld beter besteedt. dan heb je internetradio+je eigen muziek collectie als bron voor het hele huis (allemaal hetzelfde geluid, maar wel onafhankelijk aan en uit te schakelen en te regelen in volume)

Kostenplaatje;
Versterker voor tv; 30-50 euro
Andere drie versterkers; idem
Squeezebox met afstandsbediening; 250 euro
Headphone splitter om de drie versterkers op de squeezebox aan te sluiten; 18 euro

Dus zeg met wat kabeltjes en dergelijke 400-500 euro. Wat heb je dan?
Zelf eigen muziek kiezen via afstandsbediening met kleurenscherm. Overal in huis muziek. Jij bepaalt hoe hard en op welke plekken. Geluid van de tv op de bijhorende luidsprekers (alleen het geluid van de tv kan daar op aangesloten worden)
Je kan dan dus een film kijken op je tv terwijl vrouwlief in bad naar je Ricky Martin mp3'tjes ligt te luisteren, zonder dat in de woonkamer de kinderen worden gestoord tijdens het studeren. (hypothetisch natuurlijk! :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
zijn dit ook goeie versterkers?

TA2020 20WX2 Class T Amp Mini HI-FI Stereo Amplifier

terug te vinden op http://cgi.befr.ebay.be/T...fiers?hash=item2a01656379

Mvg

Joeri

(en nogmaals bedankt van de uitstekende hulp! )

Verwijderd

In het "kratradio" topic (ook binnen het Audio subforum) worden ze wel eens gebruikt meen ik. Persoonlijk vind ik ze er eng goedkoop uit zien. Ik zou eerder de "seller" van die luxere benaderen en vragen of je er vier kunt afnemen voor een mooie prijs.

Deze bijvoorbeeld;
http://cgi.ebay.com/2010-...ain_0?hash=item439c679d95
De adverteerder zegt dit;
"It's my pleasure to response any questions about Hi Fi technology. Chat in skype "indeedcsdam".thanks"

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:33

DJ Vincento

1422055

2 versterkers met allebei een "A, B of A+B" speakerselector. Kun je in elk geval de vier paren speakers afzonderlijk aan en uit zetten, en zelfs alle vier te gelijk. Met die pioneer in je TS zit je prima denk ik.

Een versterker als 'schakelcentrale' gebruiken, dwz, alle signaalbronnen worden hier op aangesloten. Vanuit de tape/rec/line out een kabeltje naar de tweede versterker leggen. Als die pioneer ook nog een aparte rec-out schakelaar heeft kun je ook nog twee verschillende bronnen in twee verschillende ruimtes weergeven.

Nog beter zijn vier verstekers, maar dat maakt het wel duur.

Verwijderd

Dat kan alleen niet als hij op 1 luidsprekerpaar alleen maar de audio van zijn tv wil horen. Daarnaast is dan het volume per locatie niet te regelen. Tenslotte wordt het er niet goedkoper op vergeleken met de ebay versterkertjes.

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Heb nu een Logitech squeezebox en ook de amplifiers gekocht en ben klaar om alles aan te sluiten.
Aangezien ik nog nieuw ben in het vak, heb ik nog enkele vragen.
De Squeezbox heeft slechts 1 ingang voor alle boxen ( met de headphonesplitter kom ik hier binnen). Op de headphonesplitter staan dan alle boxen, maar hoe kan ik dan de verschillende boxen laten spelen (afzonderlijk).
Dit is mij niet duidelijk. Dan dien ik dit toch apart te bedienen door boxen uit te trekken uit de headphonesplitter? Dan is dit laatste niet nodig toch? of heb ik het volledig verkeerd?

Help, want ik weet het niet meer...

Alvast bedankt aan iedereen die mij hier wat advies over kan geven..

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Heb nu een Logitech squeezebox en ook de amplifiers gekocht en ben klaar om alles aan te sluiten.
Aangezien ik nog nieuw ben in het vak, heb ik nog enkele vragen.
De Squeezbox heeft slechts 1 ingang voor alle boxen ( met de headphonesplitter kom ik hier binnen). Op de headphonesplitter staan dan alle boxen, maar hoe kan ik dan de verschillende boxen laten spelen (afzonderlijk).
Dit is mij niet duidelijk. Dan dien ik dit toch apart te bedienen door boxen uit te trekken uit de headphonesplitter? Dan is dit laatste niet nodig toch? of heb ik het volledig verkeerd?

Help, want ik weet het niet meer...

Alvast bedankt aan iedereen die mij hier wat advies over kan geven..

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

wat heb je precies staan dat je wilt verbinden?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Topicstarter
Heb in de muur gewoon soort van stopcontacten klaarsteken die naar alle boxen gaan:
keuken : 2 x Speaka 8 ohm, 30/80 W
Living: 2x ELA 8 ohm, 20/45 W
Bij de TV: 2 x Speaka 8 ohm, 30/80 W (zou samen met de TV moeten spelen)
In de badkamer: 2 x Visaton FRS10 / 4 ohm , 25/50 W

In deze stopcontacten steek ik een zwarte en rode draad naar een versterkertje (New Topping TP20 MK2 Class T Digital Amplifier TA2020) en vanuit deze versterkers ga ik naar een headphonesplitter waar je dan in 1 kabel kan overgaan die in de Logitech Squeezebox duet steek..

Maar ik verondertstel dat wanneer ik boxen apart wil bedienen, ik telkens iets moet uitpluggen uit de headphonesplitter?

Alvast bedankt voor je hulp!! :-)

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die TV die ga ik rechtsreeks op de TV aansluiten, zodat deze altijd spelen als de TV speelt .
Welliswaar met een versterkertje tussen..

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Kun je misschien een plaatje maken van de hele setup, want duidelijk is het nog steeds niet echt. Hoeveel versterkertjes heb je? Een per kamer? Zonee, hoe dacht je deze dan afzonderlijk te kunnen voorzien van sound? Verder is het zeer zeker niet aan te raden om alles op een versterker aan te sluiten. Dat gaat dat arme ding echt niet trekken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Dus uit de muur komen nu zwarte en rode kabeltjes. 2 aan 2, per box dus.. Hier neem ik telkens de 2 boxen van een ruimte samen.
Heb dus 4 versterkers ( voor de 4 x 2 boxen dus), deze versterkers sluit ik aan op telkens 2 boxen.

Dus krijg ik 4 versterkertjes waaruit nu mijn kabels vertrekken.

1 sluit ik rechtsreeks op de TV aan, zodat deze altijd gaat wanneer de TV aanstaat.
De andere 3 zou ik volgens een ander forum op tweakers moeten aansluiten op een headphonesplitter. Vanuit deze splitter heb ik dan nog 1 kabel die ik in de Squeezebox zou moeten steken.
Maar volgens de persoon in de andere discussie (van enkele maanden geleden) zou ik elke paar boxen afzonderlijk moeten kunnen switchen?
Dit bergijp ik niet zo goed.. als je met 1 ingang zit op de squeezebox dan kan je toch niet switchen? Ik veronderstel dat ik dan telkens iets moet uitpluggen uit de headphonesplitter opdat bepaalde ruimtes geen muziek zouden geven..?
Of heb ik het verkeerd voor?

Greets
Joeri

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Je amps hebben toch volume control? Als je ervoor zorgt dat vanaf squeezebox alle amps signaal krijgen (met wat splittertjes), dan kun je toch gewoon voor iedere amp het volume regelen? Klaar lijkt me :)

En je Squeezebox heeft geen ingang maar een uitgang.

Je hebt dus 3 spillers nodig om alle versterkers aan te sluiten:

1 2 3 4
|_| |_|
 |___|
   |
   S

Wil je ook nog ander bronnen aansluiten, dan moet je denken aan een mengpaneel of een switchbox.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 16-07-2010 11:59 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als ik het goed begrijp en al je versterkers op een plek staan, is het het makkelijkst om een speakerschakelaar achter een van de versterkers te plaatsen: http://www.allekabels.nl/...ts-Speakerschakelaar.html. De rest van de versterkers heb je dan eigenlijk niet nodig.

Het idee van een squeezebox is natuurlijk dat je in elke kamer een eigen squeezebox neerzet waardoor je inderdaad elke kamer afzonderlijk kunt gebruiken.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
Dat trekt zo'n versterkertje toch slecht denk ik, plus is zonde van de al aanwezige componenten én er moet wat nieuws gekocht worden.

Joeri, wat je kunt doen is aan elke set boxen die je hebt een eigen versterkertje koppelen. Sluit gewoon op elke set boxen een versterkertje aan, bij de aansluiting in de muur.

Je kunt nu met elk versterkerktje afzonderlijk de boxen die erop aangesloten zitten aan of uit zetten, gewoon door de versterker aan of uit te zetten. Tevens kun je het volume aanpassen.

Om nu muziek te luisteren in een bepaalde kamer moet je zorgen dat er een kabeltje loopt van de uitgang van de sqeezebox naar de ingang van de versterker die bij de boxen hoort van de kamer waar je muziek wilt luisteren. Dit kunnen meerdere kamers zijn, dan moet je met een splitter meerdere kabels naar verschillende versterkertjes sturen.

Wanneer je overal hetzelfde wilt kunnen luisteren (vanaf je sqeezebox) moet je er voor zorgen dat er naar elke versterker (dus voor elke kamer) een kabel loopt vanaf de uitgang van je sqeezebox. Deze heeft maar één uitgang, dus gebruik een kop-telefoon-aansluiting-splitter. Nu kun je overal naar de muziek van je sqeezebox luisteren. Wanneer je ergens geen muziek wilt hoef je de kabel niet uit de sqeezebox te halen, zet gewoon het versterkertje uit voor de boxen in de kamer waar je geen muziek wilt. Alle kabels kun je gewoon laten zitten, wel zo makkelijk.

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door simonr op 16-07-2010 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ongelooflijk bedankt van jullie tips en trics, hier kom ik alvast een heel eind verder mee!!!

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik die versterkers van Hong Kong (TP 20 mark 2) ..
Maaar nu hebben ze er geen adapter bijgestoken. Van 12 V 5A.
Iemand een idee hoe ik dit snel en goedkoop kan oplossen?

Thanks alvast
Pagina: 1