Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 17:21
Hallo.

Ik ben bezig met het samenstellen van een leuke audio opstelling (thuis bios), maar na de aanschaf van een paar mooie frontspeakers (Jamo S608) ben ik nu op zoek naar een (minimaal) 5.1 versterker/reciever.

Momenteel heb ik de volgende op het oog :

Onkyo TX-SR 707 (€ 550,-)
Afbeeldingslocatie: http://www.pick2pay.nl/images/Bild_1/1006701_DE_707b.jpg

Onkyo TX-NR 807 (€ 755,-)
Afbeeldingslocatie: http://www.pick2pay.nl/images/Bild_1/1006703_DE_807b.jpg

De prijsverschil zit hem naar mijn idee in het vermogen (7x 160 watt tegen 7x 180 watt) en de netwerkmogelijkheden, dit gezien de rest van de functies praktisch identiek zijn.

Ik ben niet echt een audiofiel, en heb eigenlijk ook geen verstand van dit soort spul. Wellicht zijn er hier mensen die weten of die 200 euro extra het waard zijn. De netwerkverbinding is voor mij in ieder geval niet nodig, ik heb geen bekabelde verbinding op zolder. En het extra wattage zal ik ook wel niet nodig hebben.

Mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar de 707 (prijstechnisch gezien), maar wellicht zijn er hier mensen die me een ander merk kunnen aanraden of wellicht ervaring over bovenstaande producten kunnen bieden.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

My 2 cents: het zijn beide prima versterkers, maar de opgegeven vermogens halen ze nooit (en zal je ook nooit gebruiken op je zolder). Dan is de vraag of jij 200 euro extra uit wil geven voor een feature die je (vooralsnog) niet gebruikt en iets meer "papieren" vermogen...

Ik zou het antwoord wel weten hoor :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Duidelijk verwoord door teacher. Kan het dan ook alleen maar met hem eens zijn.

De Onkyo TX-NR 807 heeft nog wel een extra HDMI input (totaal 6) en een extra instelbare zone (totaal 3, als je de main output meetelt). Overigens zou ik daar ook geen 200 euro extra voor neertellen.

Ik zou nog even checken of de DA/AD convertors identiek zijn, of je daar iets van merkt is een tweede, maar dat kan nog een extra sellingpoint zijn van de TX-NR 807 ten opzichte van de TX-NR 707.

Overigens vind ik de TX-NR 807 wel mooier, omdat je dus al die extra knopjes verstopt hebt zitten achter een klepje, ook die extra RCA inputs aan de voorzijde.

[ Voor 14% gewijzigd door ConZito op 18-01-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:55

reiker

dan jij!

Naar welke andere merken en types heb je gekeken? Waarom komen juist deze Onkyo's zo positief uit je vergelijkend warenonderzoek? :)

Voor dat geld is een hele hoop moois te krijgen, en misschien doe je er verstandig aan je eens te verdiepen in de geboden features, en te verzinnen welke je er nou echt nodig hebt.
Mocht je deze twee receivers vooral hebben uitgezocht om het opgegeven wattage, dan is het wellicht een goed idee om eens wat rond te lezen (hier op GoT is een goed begin :)) over hoe Onkyo aan dat getal komt en hoe realistisch dat is ;)

Overigens heb ik totaal geen idee van hoe makkelijk of moeilijk die Jamo's aan te sturen zijn (ken ze simpelweg niet) maar het is sowieso de moeite om jezelf goed van informatie te voorzien over verschillende merken en types voor je zo'n bedrag uitgeeft. Als je kunt verantwoorden waarom je een bepaald merk of type juist wel of niet koopt hoef je achter nooit dat "had ik maar..." gevoel te hebben :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 00:59
De TX-SR707 weegt 12,6 kg en verbruikt 600 wat.
De TX-NR-807 weegt 18 kg en verbruikt 750 watt. Bovendien is de SNR 4 dB hoger. De DAC lijkt wel hetzelfde, alhoewel alleen het merk en niet het typenummer genoemd wordt.
Gezien het gigantische gewichtsverschil en het verschil in stroomverbruik denk ik dat je aan kunt nemen dat de TX-NR807 een betere versterking heeft dan de TX-SR707 en een luistertest de moeite waard kan zijn.
http://www.eu.onkyo.com/p...1459528=on&BID_1459498=on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
mac1987 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:11:
De TX-SR707 weegt 12,6 kg en verbruikt 600 wat.
De TX-NR-807 weegt 18 kg en verbruikt 750 watt. Bovendien is de SNR 4 dB hoger. De DAC lijkt wel hetzelfde, alhoewel alleen het merk en niet het typenummer genoemd wordt.
Gezien het gigantische gewichtsverschil en het verschil in stroomverbruik denk ik dat je aan kunt nemen dat de TX-NR807 een betere versterking heeft dan de TX-SR707 en een luistertest de moeite waard kan zijn.
http://www.eu.onkyo.com/p...1459528=on&BID_1459498=on
Volgens mij geldt voor versterkers ook dat ze verbruiken wat je vraagt. Dat er een 750watt voeding inzit, betekent niet dat'ie dat constant afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:25:
[...]

Volgens mij geldt voor versterkers ook dat ze verbruiken wat je vraagt. Dat er een 750watt voeding inzit, betekent niet dat'ie dat constant afneemt.
Klopt. En sowieso zeggen die stroomopname gegevens niet veel. Was ook een Denon receiver die volgens de specs nog geen 1kW uit de muur trok maar in sommige gevallen toch echt wel naar de 2kW piekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:37:
[...]Klopt. En sowieso zeggen die stroomopname gegevens niet veel. Was ook een Denon receiver die volgens de specs nog geen 1kW uit de muur trok maar in sommige gevallen toch echt wel naar de 2kW piekte.
Dat is sowieso een Denon "kwaal", die opgegeven opnames kloppen voor geen ene meter :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:33
S608's (moest ze even opzoeken, leuke speakers bdw) zijn schijnbaar niet zo lastig voor versterkers. En een zolder klinkt ook niet als een enorme ruimte, dus de SR707 zou voldoende moeten zijn. De enige redenen om de 807 te nemen is omdat hij inderdaad krachtiger is en dus ook mee kan groeien met de ruimte (als je een keer het zwikkie verhuist naar een andere, grotere ruimte) of omdat je de features nodig denkt te hebben.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Abbadon schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:57:
S608's (moest ze even opzoeken, leuke speakers bdw) zijn schijnbaar niet zo lastig voor versterkers. En een zolder klinkt ook niet als een enorme ruimte, dus de SR707 zou voldoende moeten zijn. De enige redenen om de 807 te nemen is omdat hij inderdaad krachtiger is en dus ook mee kan groeien met de ruimte (als je een keer het zwikkie verhuist naar een andere, grotere ruimte) of omdat je de features nodig denkt te hebben.
met 8x160 Watt, kun je ook al een behoorlijke thuisdisco geven hoor! Zolang je buren hebt, zul je dat waarschijnlijk nooit nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:33
mcDavid schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:22:
[...]

met 8x160 Watt, kun je ook al een behoorlijke thuisdisco geven hoor! Zolang je buren hebt, zul je dat waarschijnlijk nooit nodig hebben.
Dat is met 6 Ohm. Met 7 stuks 8 Ohm speakers trekt de SR807 maar 30-35W per kanaal (met 5 kanalen doet hij wel een stevige 120W) voordat hij gaat vervormen, de SR707 doet echt minder. Belangrijk is dus ook hoeveel speakers je gaat gebruiken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:22:
[...]

Dat is opgegeven vermogen, dat haalt hij never nooit niet. Maar het zal wel hard genoeg gaan voor de meeste mensen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 00:59
mcDavid schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:25:
[...]

Dat snap ik en ook dat opgegeven vermogen niks zegt. Maar binnen dezelfde lijn van hetzelfde merk kan je wel voorzichtig conclusies trekken. Als hij meer stroom kan leveren is dat alleen maar beter. Ik zie een hoog opgegeven stroomverbruik dan ook als een pluspunt.
Ook het gewichtsverschil (50% zwaarder!) zegt meestal wel iets over de kwaliteit van de versterking.
Ik blijf dus bij mijn eerdere conclusie: er is een groter verschil tussen die twee dan alleen een netwerkfunctie of een aansluiting hier en daar.
Of het verschil in versterking voor jou merkbaar is en of die het prijsverschil waard is, is best een bezoek aan de plaatselijke hifi-zaak waard voor een vergelijking.
Gezien de specificaties lijkt er namelijk een behoorlijk verschil te zijn (vooral als je naar het gewicht kijkt: 12kg vs 18 kg).

[ Voor 15% gewijzigd door mac1987 op 18-01-2010 21:24 ]

Pagina: 1