ddrescue: resultaten roepen vragen op

Pagina: 1
Acties:

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb een kapotte disk van 500GB met ddrescue naar een nieuwe schijf overgezet.
In de eerste run heb ik zoveel mogelijk met --no-split overgezet en daarna met --direct --max-retries=3 een diepgaandere run uitgevoerd.

Nu krijg ik bij de tweede run de in mijn ogen merkwaardige situatie dat de een na laatste resultatentabel deze waarden bevat

rescued500107 MB
ipos772441 kB
opos772441 kB
errsize562 kB
errors124

en dan de laatste tabel
rescued500107 MB
ipos278263 MBkB
opos278263 MB
errsize0 B
errors0

Wat ik niet helemaal begrijp is dat de geaccumuleerde errors opeens verdwenen zijn in de laatste tabel, terwijl de rescued waarde onveranderd bleef. Ook is de ipos en opos enorm omhoog geschoten. Wat betekent dit allemaal?
Ik kan op de manpage geen info hierover vinden. Klopt dit allemaal wel?

Graag zou ik ook van jullie horen of ik de nieuwe schijf ook zou moeten klonen naar een nog nieuwere schijf in geval e2fsck mijn recovery omzeep helpt. Of kan dat niet meer nu er nul errors zijn gevonden?

• bulle bas
  • Niet online
Deze vraag is nog niet beantwoord, maar ik zou even een vervolgvraag willen stellen:

Wanneer je vanaf de Ubuntu Rescue Remix cd boot, wordt er dan een diskcheck uitgevoerd op de kloondisk?
Zo ja: heeft het dan wel zin om de pc uit te schakelen om er een nieuwe disk in te zetten? Dit laatste om de gekloonde disk zelf te klonen naar de nieuwe disk ingeval e2fsck faalt.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik ken de specifieke Ubuntu Rescue Remix cd niet, maar dit soort CD's gaat naar mijn weten nooit uit zichzelf een fsck doen op een disk.

Je hebt volgens mij met die 2e diepere run waarschijnlijk een exacte kopie van je falende disk in een groot image bestand. Je hebt best kans dat je die met mount -o loop gewoon kan mounten en je data zo van de partities kan kopieren. Anders moet je foremost of de opvolger scalpel er op los laten.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 19-01-2010 00:38 ]

• bulle bas
  • Niet online
Ik heb de disk gekloond naar een nieuwe disk. Mounten heb ik juist niet gedaan, omdat eerst het bestandsysteem gecontroleerd kan worden.

Het is inderdaad gebleken dat het booten van een live cd geen schijfcontroles veroorzaakt, dus dat herstarten was geen enkel probleem!