Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:59
Hoe daar mee om te gaan? Ik ga straks weer aan het werk op oproepbasis met een 0 uren contract. Dit betekend dat de ene week ik meer uren kan hebben dan het andere.

De Belastingdienst reageert meestal traag op het doorgeven van wijzigingen. Meestal kan het wel 6 weken duren. Voordat de nieuwe berekening binnen is kan mijn inkomen alweer zijn veranderd. Zo verlies ik snel het overzicht.

Iemand ervaring met deze materie?

Zelf zat ik te denken aan het volgende: Ik geef geen wijzigingen door. Ik ga 1x in de maand naar www.toeslagen.nl en bereken de huurtoeslag die ik kan krijgen met het loon dat ik dan die maand heb. Dat bedrag haal ik dan af van het bedrag dat ik nu nog krijg en zet ik weg op m'n 2e internet spaarrekening. Als de Belastingdienst mijn gegevens aan het eind van het jaar checkt krijg ik een naheffing, die ik dan gewoon kan betalen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-04 10:52

Hokkie

Hello

Heb al eens gebeld met de belastingdienst?

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Wou ik morgen gaan doen, staat al op de todo lijstje.. :)

Maar misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 23:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

De huurtoeslag die je maandelijks ontvangt is een voorschot wat achteraf definitief wordt toegekend. Je kunt dus heel makkelijk een hoger inkomen opgeven en zo maandelijks wat minder huurtoeslag ontvangen. Zo bouw je wat marge op zodat je niet teveel hoeft terug te betalen (of ontvangen) na dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 17:49
In principe is je huurtoeslag een voorschot dat aan het eind van het jaar verrekend wordt.
Je zou ook een hoog toetsingsinkomen op kunnen geven waardoor je weinig huurtoeslag krijgt. Aan het eind van het jaar kun je dan binnenlopen, krijg je er nog een beetje wettelijke rente op ook, dat is nu meer dan je op een internet spaarrekening krijgt. :P

Ik weet niet hoe hard je het geld nodig hebt? En hoe goede schatting je kan doen van je gemiddelde inkomen over het jaar, want daar gaat het om. Als je dat goed gokt hoef je ook niks terug te betalen of extra te krijgen.

edit: damn you, dodo! :'(

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Als ik moet kiezen tussen teveel huurtoeslag krijgen of te weinig, dan prefereer ik toch "teveel". Aan het eind van de rit kan ik dan zelf kiezen om het gelijk terug te betalen, maar als ik moet wachten totdat de Belastingdienst mij terugbetaald kan ik weer weken wachten. Dat zie ik niet zitten. Het is namelijk niet zo dat ik het teveel aan ontvangen huurtoeslag uit geef, maar weg zet op de 2e internet spaarrekening. Daar staat het me dan niet in de weg.

[ Voor 21% gewijzigd door Snowwie op 18-01-2010 01:43 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 18:43
Zoals hierboven gezegd. Als je het geld toch op een spaarrekening parkeert, dan kun je het beter bij de belastingdienst laten staan. Die keren een hogere rente uit en het risico dat ze failliet gaan is nagnoeg nul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 15:12
gewoon de simpele regel inkomen op basis van 40 uur. en dan 13 keer je maand loon. dan zit je binnen altijd goed.de en de BD is alleen zo langzaam als je het via papier invuld als je via internet wijzigd dan duurt het max 5 dagen. en niet vergeten dat je niet meer als 21450 euro als alleenstaande en 29125 euro als meerpersoonshuishouden.

[ Voor 19% gewijzigd door aegis op 18-01-2010 08:40 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 10:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

aegis, dat is juist geen goede berekening voor TS. TS werk nl. niet iedere week 40 uur...

Mijn advies is om te zorgen dat je eerder te weinig, dan teveel toeslag ontvangt. Teveel toeslag moet je terugbetalen, en je mag dan hopen dat je het op je spaarrekening hebt staan. Tevens betaal je dan meer rente dan dat je krijgt.

Wat een (imho) betere manier is:
Iedere maand maak je de berekening via de proefberekening, maar... niet op basis van wat je die maand verdiend hebt, maar op basis van wat je tot nu toe verdiend hebt. Dus, stel, in januari heb je € 1.400 bruto verdiend, dan maak je de berekening op basis van € 1.400 x 12 + 8% als jaarinkomen.
Als je dan in februari € 800 bruto verdiend heb, doe je dus € 1.400 + € 800 x 6 + 8% als jaarinkomen.

Maar goed, dat is nog steeds een manier met veel risico. Beste is om gewoon een goede schatting te maken, en dan aan de veilige kant te zitten.

Overigens, als je 23+ bent, en je bruto-jaarinkomen blijft onder de € 15.000, maakt het voor je Huurtoeslag niet uit hoeveel je er onder zit: je houdt dan in alle gevallen recht op je maximale Huurtoeslag. Voor de Zorgtoeslag ligt die grens op € 19.500.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 15:12
dan doe je toch gewoon wat je minimaal verdiend en wat je maximaal verdien en neem je daar het gemiddelde van. dus volgens jou voorbeeld 1400+800/2= 1100 en dat dan x 12 + 8%.

en wat snowie beschrijft als elke maand gaan checken of het nog wel klopt lijkt mij super veel moeite. als je het 1x goed heb door gegeven hoef je niet te blijven checken.

[ Voor 33% gewijzigd door aegis op 18-01-2010 09:49 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:11

ManiacsHouse

Scheisse!

Volgens mij betaal je over de huurstoeslag geen rente mocht je teveel hebben ontvangen.
Verder blijft het een kwestie van inschatten of je wel huursubsidie nodig hebt. Het lullige van een 0-uren contract is dat je eigenlijk nooit weet waar je aan toe bent. De ene maand kan je niks verdienen (en huursubsidie nodig hebben) de andere maand kan je 40 uur per week werken (en boven de norm uitkomen).

Nu is het voordeel natuurlijk dat de Belastingdienst naar het hele jaar kijkt en je dus wat kan spelen. Een andere optie die je hebt (deed een vriend van mij) was elke maand berekenen of hij huursubsidie kon krijgen en dan laatste 1 of 2 maanden van het jaar minder of niet werken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Huurtoeslag ontvang je toch over je jaarinkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ManiacsHouse schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:03:
Een andere optie die je hebt (deed een vriend van mij) was elke maand berekenen of hij huursubsidie kon krijgen en dan laatste 1 of 2 maanden van het jaar minder of niet werken. :P
Wuk? Laatste 1 of 2 maanden minder of niet werken? Bij mijn weten levert werken nog altijd meer op dan Huurtoeslag, dus dan ben je 'n dief van je eigen portemonee. Bovendien vind ik het echt een slechte instelling, grenzend aan misbruik van het systeem en ervoor zorgend dat "wij" meer belasting moeten betalen en er meer controle nodig is, wat ook weer geld kost.

@freakstar: ja, huurtoeslag ontvang je op basis van je jaarinkomen, maar dat is al meerdere keren gezegd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:11

ManiacsHouse

Scheisse!

Ardana schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:40:
[...]

Wuk? Laatste 1 of 2 maanden minder of niet werken? Bij mijn weten levert werken nog altijd meer op dan Huurtoeslag, dus dan ben je 'n dief van je eigen portemonee. Bovendien vind ik het echt een slechte instelling, grenzend aan misbruik van het systeem en ervoor zorgend dat "wij" meer belasting moeten betalen en er meer controle nodig is, wat ook weer geld kost.

@freakstar: ja, huurtoeslag ontvang je op basis van je jaarinkomen, maar dat is al meerdere keren gezegd in dit topic.
Toen studeerde hij nog en had een bijbaan. En ja soms moet je handig zijn als student. Ik vond het ook maar tricky. Niet omdat het niet mag, maar je moet wel goed de boel uitrekenen.

Offtopic.
En laten we wel wezen... Mensen met een eigen huis (hypotheekrenteaftrek) en allerlei andere grootgeldverdieners maken meer ge/misbruik van allerlei regelingen wat meer kost dan die hele huurtoeslag bij elkaar.

[ Voor 11% gewijzigd door ManiacsHouse op 18-01-2010 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Laatst online: 14:27
Een wijziging in de huurtoeslag doe je altijd voor de komende maanden, niet de maanden die al verstreken zijn. Dit betekend voor jou, dat je niet weet wat je die maanden gaat verdienen en een schatting zou kunnen maken voor die periode. Ik denk dat je er niet onderuit komt om aan het einde van het jaar te moeten verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Het bruto bedrag komt in elk geval boven de € 15.000,- uit. (Overigens zelfs met het minimum loon kom je nog boven die 15k uit). Op basis van een volledig loon en 40 uur per week zou ik nog maar € 108,- HT krijgen. Toch een € 92,- minder dan ik nu krijg. Ik heb trouwens geen problemen om geld te parkeren op een 2e spaarrekening, daar kan ik prima van afblijven als ik weet dat het ergens voor gereserveerd wordt. Volgens de leidinggevende van het bedrijf hoefde ik me om uren geen zorgen te maken, maw het zou wel minstens 32 - 40 uur zijn. Het is alleen wel handig te weten van hoe en wat met betrekking tot de huurtoeslag. En met zorgtoeslag is het eigenlijk hetzelfde.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Met de gedachte dat het 32 à 40 uur is zou ik gewoon HT aanvragen op basis van 40 uur. Mocht het achteraf dan te weinig geweest zijn krijg je dit keurig terug van de fiscus en daar zijn ze vlot mee ook, als je alles op orde aanlevert heb je het binnen een maand klaar. En je krijgt een keurige rente erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Laatst online: 27-02 17:49
Snowwie, zoals je ziet zijn de meeste mensen er voorstander van om het achteraf te verrekenen in jouw voordeel in plaats van te moeten terugbetalen. Waarom wil jij zo graag beschikken over dat geld om het op een eigen rekening te hebben staan? Ook daarin zul je altijd in een veilige richting marge moeten houden, dus niet de laatste euro van die maand uit kunnen geven.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:09
@ardana, maniacshouse: motieven en instelling aan de orde stellen zijn hier in principe offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan het ook voor 1 april 2011 met terugwerkende kracht vragen. Dan weet je precies wat je verdient hebt. Anders moet je een schatting maken met het risico dat je geld moet terugbetalen.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 18-01-2010 17:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
cryforhelp schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:49:
Snowwie, zoals je ziet zijn de meeste mensen er voorstander van om het achteraf te verrekenen in jouw voordeel in plaats van te moeten terugbetalen. Waarom wil jij zo graag beschikken over dat geld om het op een eigen rekening te hebben staan? Ook daarin zul je altijd in een veilige richting marge moeten houden, dus niet de laatste euro van die maand uit kunnen geven.
Klopt, maar er speelt ook nog een andere reden: Op 26 februari loopt mijn wettelijke schuldsanering af. Zoals het nu er naar uit ziet krijg ik een schone lei. Echter heb ik begrepen dat de Belastingdienst, ondanks het krijgen van een schone lei tegoeden alsnog zal verrekenen met de oninbare vordering (overgebleven restschuld). Dit is een situatie dat niet wenselijk is voor mij, aangezien huurtoeslag van wezenlijk belang is voor mijn maandelijkse inkomen. Het achter de hand houden van het teveel verkregen huurtoeslag is niet zozeer om er over te beschikken, maar meer om de controle te houden. Bovendien kan ik zonder problemen van geld op een spaarrekening afblijven.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Na verkrijgen van de schone lei, veranderd de status van een vordering van "opeisbaar" naar "natuurlijke verbintenis". Dat betekent dat een schuldeiser geen verrekening meer mag toepassen, noch incassomaatregelen mag nemen.

Dit geldt ook voor de Belastingdienst.

De enige mogelijke uitzondering, is schulden betreffende een periode vóór toelating WSNP, te verrekenen met een vordering betreffende een periode vóór toelating WSNP.

(Belasting)schulden over de periode dat je in de WSNP zit, zijn boedelschulden: indien mogelijk moet dit door de bewindvoerder uit de boedel betaald worden. Als de WSNP al is opgeheven, en er komt daarna een aanslag over de periode dat je in de WSNP zat, zal je dit wel gewoon moeten betalen (en mag dit verrekend worden volgens de normale procedures).

Als jij dus tot op heden aan de Belastingdienst alle correcte gegevens hebt doorgegeven, hoef je dus niet bang te zijn voor verrekening met een schuld die opgenomen is in de WSNP. Doen ze dat per ongeluk toch, dan moet je even een kopie van het vonnis toekenning schone lei opsturen en mag je ongedaanmaking vragen.

Overigens maakt het geen verschil of jij het geld op een spaarrekening hebt staan: als de belastingdienst terugvordert, maakt dat niet uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Ardana op 19-01-2010 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 940389

hallo,
Ook ik zit( weer) met dit probleem,omdat ik een wisselend inkomen heb,als ik minder ga werken kan ik mijn vaste lasten niet betalen ga meer werken dan moet ik heel goed opletten dat ik niet te veel zorgtoeslag en/of huurtoeslag heb ontvangen.
Er werd mij aangeraden om per kwartaal bij; mijn toeslagen mijn jaar inkomen in te vullen,ik heb de laatste tijd veel gewerkt en de belasting heeft het aangepast( omhoog gegaan) dus heb ik teveel zorgtoeslag ontvangen en moet nu terug betalen pfff dus zit ik weer in het zelfde cirkeltje.
( heb nu juist weer kunnen sparen) maar dat zal ik moeten gebruiken om de belasting te betalen ( zucht) :'(
Groetjes.Heleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Bij de Belastingdienst zijn ze heel simpel. Ze kijken puur naar je jaarinkomen. Waar heel veel mensen de fout mee ingaan is dat als bv. in mei of juni werkloos worden en een flinke sprong achteruit maken met hun inkomen dat ze dan huurtoeslag gaan aanvragen op basis van dat nieuwe maand inkomen. Wat men dan echter vergeet is dat de Belastingdienst gewoon kijkt naar je jaarinkomen. Als dat jaarinkomen toch nog hoger uitvalt dan 20.000 a 21.000 euro dan heb je nauwelijks recht op huurtoeslag. Hou dus rekening met het loon dat je reeds gehad hebt en het inkomen dat je nog verwacht. Tel dat bij elkaar op en ga de proefberekening aan op www.toeslagen.nl

@Anoniem: 205862 Je kunt het beste proberen een gemiddelde te bepalen over een jaar en dan daar een paar duizend (op jaarbasis) onder gaan zitten. Dan weet je in elk geval zeker dat je niet het jaar daarop huur -en/of zorgtoeslag moet terugbetalen. Dan is het vaker juist leuk omdat je dan nog wat tegoed hebt. Zo doe ik het ook (als het kan tenminste) met de voorschot voor wbt de energiekosten. Beter wat meer betalen en dan zeker weten dat je niet bij hoeft te betalen maar juist weer wat terug krijgt. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Snowwie op 30-06-2017 21:17 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:20
Huursubsidie is inderdaad rond de 21.000, zorgtoeslag is het 4 voudige voordat je dat niet meer krijgt.
Subsidie berekening gaan over het jaar wat je hiervoor (daarvoor?) hebt verdient.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Bad Brains schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:32:
Huursubsidie is inderdaad rond de 21.000, zorgtoeslag is het 4 voudige voordat je dat niet meer krijgt.
Subsidie berekening gaan over het jaar wat je hiervoor (daarvoor?) hebt verdient.
En je moet natuurlijk rekening houden met het inkomen van eventuele partners en kinderen vanaf 18 jaar. Als je nog een partner hebt die (bij) verdiend wordt dat inkomen gewoon meegeteld. Ook dit kun je op www.toeslagen.nl in de proefberekening bekijken hoeveel recht je hebt.

Het moge in elk geval duidelijk zijn dat als twee personen samenwonen en ze hebben allebei het minimuminkomen dan kun je de huurtoeslag wel vergeten. Daarentegen krijgen die personen wel zorgtoeslag, omdat zorgtoeslag altijd individueel is. Zelfs al ben je getrouwd.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelle85
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2022
Bad Brains schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:32:
Inkomensgrens huurtoeslag ( subsidie? Dat was nog uit het tijdperk ministerie van VROM ergens in 2005) ligt op € 22.200 voor een alleenstaande in 2017.

Zorgtoeslag alleenstaande ligt de inkomensgrens op € 27.857.

Toeslag gaan niet over het jaar wat je voor het berekeningsjaar hebt verdiend maar over het huidige. In 2018 ( vanaf juni) geeft de belastingdienst Inkomstenbelasting de definitieve inkomens door aan de belastingdienst Toeslagen. Dan pas krijg je een definitieve berekening van de toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelle85
Snowwie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:39:
[...]

En je moet natuurlijk rekening houden met het inkomen van eventuele partners en kinderen vanaf 18 jaar. Als je nog een partner hebt die (bij) verdiend wordt dat inkomen gewoon meegeteld. Ook dit kun je op www.toeslagen.nl in de proefberekening bekijken hoeveel recht je hebt.

Het moge in elk geval duidelijk zijn dat als twee personen samenwonen en ze hebben allebei het minimuminkomen dan kun je de huurtoeslag wel vergeten. Daarentegen krijgen die personen wel zorgtoeslag, omdat zorgtoeslag altijd individueel is. Zelfs al ben je getrouwd.
Sorry maar dat is echt fout. Voor de zorgtoeslag ( en Kindgebonden budget en Kinderopvangtoeslag) ben je al heel snel toeslagpartner.

Artikel 5a AWR
Als partner wordt aangemerkt:
a. de echtgenoot;

b. de ongehuwde meerderjarige persoon waarmee de ongehuwde meerderjarige belastingplichtige een notarieel samenlevingscontract is aangegaan en met wie hij staat ingeschreven op hetzelfde woonadres in de basisregistratie personen of een daarmee naar aard en strekking overeenkomende registratie buiten Nederland.

En verdere partneraanvullingen in:
Artikel 3 lid 2 AWIR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Michelle85 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:47:
Sorry maar dat is echt fout. Voor de zorgtoeslag ( en Kindgebonden budget en Kinderopvangtoeslag) ben je al heel snel toeslagpartner.

Artikel 5a AWR
Als partner wordt aangemerkt:
a. de echtgenoot;
Hmmm dat is dan vreemd, want ik weet toevallig dat de ouders van mijn ex-vriendin gewoon elk hun eigen zorgtoeslag krijgen, terwijl die mensen al 40 jaar getrouwd zijn en ook al zo lang samen wonen.

Het is wel zo dat mijn ex nooit mijn toeslagpartner is geweest waardoor we elk onze eigen zorgtoeslag kregen, maar voor de huurtoeslag maakte het geen bal uit wat de persoon van je is die bij je woont, of het nu je partner, een kostganger, je opa, je moeder of je tante, ze rekenen alle inkomen van die personen gewoon mee. Hetzelfde gebeurt overigens ook in de bijstand, dat heet dan weer kostendelersnorm.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Snowwie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 23:18:
[...]
Hetzelfde gebeurt overigens ook in de bijstand, dat heet dan weer kostendelersnorm.
En dat ook dat is niet geheel correct.

Van je partner telt het volledige inkomen mee: jullie hebben samen recht op een inkomen-uitkering voor een (echt)paar. Als je partner dus zelf geld verdient, hoeft er minder aanvulling uitgekeerd te worden.
Iedere andere volwassen inwoner (dus niet je partner) verlaagt de uitkering van de bijstandsgerechtigde met een bepaald percentage, ongeacht zijn of haar inkomen.

Dus als jij als 35-jarige met je moeder en vader een huis deelt, ontvang jij 43,33% van de bijstandsuitkering van een alleenstaande - ongeacht hoeveel geld je ouders verdienen.

Zie https://www.rijksoverheid...delersnorm-in-de-bijstand

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 01-07-2017 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ardana schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 00:19:
[...]

En dat ook dat is niet geheel correct.

Van je partner telt het volledige inkomen mee: jullie hebben samen recht op een inkomen-uitkering voor een (echt)paar. Als je partner dus zelf geld verdient, hoeft er minder aanvulling uitgekeerd te worden.
Iedere andere volwassen inwoner (dus niet je partner) verlaagt de uitkering van de bijstandsgerechtigde met een bepaald percentage, ongeacht zijn of haar inkomen.

Dus als jij als 35-jarige met je moeder en vader een huis deelt, ontvang jij 43,33% van de bijstandsuitkering van een alleenstaande - ongeacht hoeveel geld je ouders verdienen.

Zie https://www.rijksoverheid...delersnorm-in-de-bijstand
Je vergeet alleen dat er onderscheidt moet worden gemaakt tussen de bijstand van een alleenstaande en van gehuwden.

Een alleenstaande krijgt 982 euro netto.
Een echtpaar krijgt 1403 euro netto.
Bron
Dus feitelijk wordt 1 van de beide gehuwden al als het het ware gekort. Zouden ze immers individueel wonen dan hadden ze elk 982 euro.

Wat jij vervolgens zegt over "Iedere andere volwassen inwoner (dus niet je partner) verlaagt de uitkering van de bijstandsgerechtigde met een bepaald percentage,ongeacht zijn of haar inkomen, klopt volgens mij niet, want als die persoon helemaal geen inkomen heeft wordt er ook niet gekort op bv. de uitkering van de gehuwden. Dat zou dan funest zijn, dat er dan 3 mensen moeten rondkomen met een uitkering die nog minder is dan dat normaal gesproken voor 2 personen geldt. :?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Snowwie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 04:36:
[...]

Je vergeet alleen dat er onderscheidt moet worden gemaakt tussen de bijstand van een alleenstaande en van gehuwden.

Een alleenstaande krijgt 982 euro netto.
Een echtpaar krijgt 1403 euro netto.
Bron
Dus feitelijk wordt 1 van de beide gehuwden al als het het ware gekort. Zouden ze immers individueel wonen dan hadden ze elk 982 euro.
Uiteraard ontvangt een paar niet 2x de uitkering van een alleenstaande. Ze zijn toch niet alleenstaand? Ze hebben maar 1 huur, betalen maar 1x vastrecht voor nutsvoorzieningen, kortom, hebben ook een stuk minder kosten dan twee alleenstaandend.

[/]Wat jij vervolgens zegt over "Iedere andere volwassen inwoner (dus niet je partner) verlaagt de uitkering van de bijstandsgerechtigde met een bepaald percentage,ongeacht zijn of haar inkomen, klopt volgens mij niet, want als die persoon helemaal geen inkomen heeft wordt er ook niet gekort op bv. de uitkering van de gehuwden. Dat zou dan funest zijn, dat er dan 3 mensen moeten rondkomen met een uitkering die nog minder is dan dat normaal gesproken voor 2 personen geldt. :?
[/quote]
Heb je m'n linkje gelezen?
1 alleenstaande krijgt 100% van een alleenstaande uitkering, als hij inderdaad alleen woont.
Als die ene inwoont bij pa en ma, worden pa en ma gezien als paar. Voor hen geldt dus een uitkering voor een echtpaar. Echter, die ene ontvangt 43,33% van een alleenstaanden-uitkering, ongeacht hoeveel zijn ouders verdienen.
Het kan dus gebeuren dat de ouders samen 100% van een echtparennorm ontvangen, en de inwoner 43,33% van de alleenstaandennorm. En dat lijkt me ook logisch, want ze hebben allemaal veel minder kosten dan wanneer ze ieder een eigen huis en huishouden zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelle85
Snowwie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 23:18:
[...]

Hmmm dat is dan vreemd, want ik weet toevallig dat de ouders van mijn ex-vriendin gewoon elk hun eigen zorgtoeslag krijgen, terwijl die mensen al 40 jaar getrouwd zijn en ook al zo lang samen wonen.

Het is wel zo dat mijn ex nooit mijn toeslagpartner is geweest waardoor we elk onze eigen zorgtoeslag kregen, maar voor de huurtoeslag maakte het geen bal uit wat de persoon van je is die bij je woont, of het nu je partner, een kostganger, je opa, je moeder of je tante, ze rekenen alle inkomen van die personen gewoon mee. Hetzelfde gebeurt overigens ook in de bijstand, dat heet dan weer kostendelersnorm.
Weet je dat? Of is dat verteld door ze? Heb je de beschikking van de zorgtoeslag gezien? Als je in de wet kijkt ( AWR en de AWIR) is het huwelijk nr.1 om toeslagpartner van elkaar te zijn.

Met je ex had je waarschijnlijk geen huwelijk, geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract of deelde je een kind, of een aanmelding bij elkaars pensioenfonds.
En dan ben je inderdaad geen toeslagpartner van elkaar en blijf je gezien worden als alleenstaande voor de zorgtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Michelle85 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:24:
[...]
Weet je dat? Of is dat verteld door ze? Heb je de beschikking van de zorgtoeslag gezien? Als je in de wet kijkt ( AWR en de AWIR) is het huwelijk nr.1 om toeslagpartner van elkaar te zijn.

Met je ex had je waarschijnlijk geen huwelijk, geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract of deelde je een kind, of een aanmelding bij elkaars pensioenfonds.
En dan ben je inderdaad geen toeslagpartner van elkaar en blijf je gezien worden als alleenstaande voor de zorgtoeslag.
Ik ben het idd wel eens tegen gekomen in mijn werk als schuldhulpverlener/budgetbeheerd, dat mensen die fiscaal partners zijn ieder eigen Zorgtoeslag ontvingen. Vrijwel altijd was dat het gevolg van verkeerd ingvulde aanvragen (meestal onopzettelijk) en leidde het makkelijk tot nieuwe schulden.
Het kan dus wel, maar dan is het altijd een gevolg van een foutje, aan welke kant dan ook.

Overigens:
2 mensen die ieder de kostendelersnorm ontvangen ontvangen samen € 924,06.
2 mensen die samen een huishouden voeren ontvangen samen € 1.320,09.

Dus in dat opzicht heeft Snowwie deels gelijk, want in de 1e situatie kan het best zijn dat persoon 1 bijstand ontvangt (50% van € 924,06), en persoon 2 een inkomen uit werk heeft (bijv. € 3.000). Als ze beiden bijstand ontvangen, doen ze er verstandig aan om wél aan te geven dat ze een gezamenlijk huishouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:20
Michelle85 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:47:
[...]

Klopt ik was in de war met vermogen, excuus.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelle85
Ardana schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:37:
[...]

Ik ben het idd wel eens tegen gekomen in mijn werk als schuldhulpverlener/budgetbeheerd, dat mensen die fiscaal partners zijn ieder eigen Zorgtoeslag ontvingen. Vrijwel altijd was dat het gevolg van verkeerd ingvulde aanvragen (meestal onopzettelijk) en leidde het makkelijk tot nieuwe schulden.
Het kan dus wel, maar dan is het altijd een gevolg van een foutje, aan welke kant dan ook.

Overigens:
2 mensen die ieder de kostendelersnorm ontvangen ontvangen samen € 924,06.
2 mensen die samen een huishouden voeren ontvangen samen € 1.320,09.

Dus in dat opzicht heeft Snowwie deels gelijk, want in de 1e situatie kan het best zijn dat persoon 1 bijstand ontvangt (50% van € 924,06), en persoon 2 een inkomen uit werk heeft (bijv. € 3.000). Als ze beiden bijstand ontvangen, doen ze er verstandig aan om wél aan te geven dat ze een gezamenlijk huishouden hebben.
Dat is vast jaren geleden? Want de belastingdienst haalt de gegevens uit het GBA/BRP van de gemeente sinds overheidssystemen gekoppeld zijn en gegevens uitwisselen en daar staat het in vermeld als mensen gehuwd zijn.

Vandaar dat TVS ( het Toeslagen verstrekking systeem wat gebruikt wordt door Toeslagen) al ingebouwde wet en regelgeving gelijk toepast in het systeem omdat de uitwisseling van gegevens automatisch gaan.

Het nadeel is wel dat als je GEEN toeslagpartner bent van elkaar en je trouwt in bijv. september ( of je krijgt een kind of een van de andere eisen...)en je woonde al het hele jaar samen, dan wordt je met terugwerkende kracht over het hele jaar toeslagpartner. Dat is inderdaad heel vervelend voor mensen die het niet breed hebben en beide apart zorgtoeslag krijgen. Dit zorgt voor een vervelende terugvordering. Misschien bedoel je dat? Want dit is iets wat veel mensen niet weten en achteraf er mee geconfronteerd worden. En dit gebeurt inderdaad onopzettelijk. mensen staan er gewoon niet bij stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:18
Snowwie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:39:
Daarentegen krijgen die personen wel zorgtoeslag, omdat zorgtoeslag altijd individueel is. Zelfs al ben je getrouwd.
Vergeet dat maar.
Ook voor zorgtoeslag wordt er naar het gezinsinkomen gekeken.
Vrouwlief en ik (toen waren we nog niet getrouwd) hadden een huis gekocht in augustus en ineens werden we, terwijl ik dat nog nagevraagd had -_-', als toeslagpartners voor het hele jaar gezien.
Kon ze ineens voor 3/4 jaar de zorgtoeslag terug gaan betalen terwijl zij alleen een wajonguitkering had.

[ Voor 32% gewijzigd door hackerhater op 01-07-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Michelle85 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:40:
[...]

Dat is vast jaren geleden? Want de belastingdienst haalt de gegevens uit het GBA/BRP van de gemeente sinds overheidssystemen gekoppeld zijn en gegevens uitwisselen en daar staat het in vermeld als mensen gehuwd zijn.

Vandaar dat TVS ( het Toeslagen verstrekking systeem wat gebruikt wordt door Toeslagen) al ingebouwde wet en regelgeving gelijk toepast in het systeem omdat de uitwisseling van gegevens automatisch gaan.

Het nadeel is wel dat als je GEEN toeslagpartner bent van elkaar en je trouwt in bijv. september ( of je krijgt een kind of een van de andere eisen...)en je woonde al het hele jaar samen, dan wordt je met terugwerkende kracht over het hele jaar toeslagpartner. Dat is inderdaad heel vervelend voor mensen die het niet breed hebben en beide apart zorgtoeslag krijgen. Dit zorgt voor een vervelende terugvordering. Misschien bedoel je dat? Want dit is iets wat veel mensen niet weten en achteraf er mee geconfronteerd worden. En dit gebeurt inderdaad onopzettelijk. mensen staan er gewoon niet bij stil.
Nope, of tenminste, dat was een jaar of 3-4 geleden. Ook toen waren de systemen al gekoppeld, maar soms wordt er toch een foutje gemaakt kennelijk :)
hackerhater schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:28:
[...]

Vergeet dat maar.
Ook voor zorgtoeslag wordt er naar het gezinsinkomen gekeken.
Vrouwlief en ik (toen waren we nog niet getrouwd) hadden een huis gekocht in augustus en ineens werden we, terwijl ik dat nog nagevraagd had -_-', als toeslagpartners voor het hele jaar gezien.
Kon ze ineens voor 3/4 jaar de zorgtoeslag terug gaan betalen terwijl zij alleen een wajonguitkering had.
Nee, er wordt niet naar gezinsinkomen gekeken voor de Zorgtoeslag, maar wel naar de inkomens van beide toeslagpartners. Als je samen een woning koopt (en dus mede-eigenaar wordt), wordt je idd toeslagpartner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelle85
Ardana schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:36:
[...]

Nope, of tenminste, dat was een jaar of 3-4 geleden. Ook toen waren de systemen al gekoppeld, maar soms wordt er toch een foutje gemaakt kennelijk :)

[...]

Nee, er wordt niet naar gezinsinkomen gekeken voor de Zorgtoeslag, maar wel naar de inkomens van beide toeslagpartners. Als je samen een woning koopt (en dus mede-eigenaar wordt), wordt je idd toeslagpartner.
Sinds 2012 werkt Toeslagen met TVS en worden alle gekoppelde systemen ( dus alle persoonsgegevens) direct toegepast. Waarschijnlijk is dit z'n gevalletje toeslagpartner geworden later in het jaar zoals een huwelijk, kind krijgen, huis kopen, aanmelden bij elkaar pensioenfonds etc. Dan wordt je met terugwerkende kracht toeslagpartner. Anders was er bij de aanvraag zelf gelijk een systeemmelding geweest als je toen al TP was. Dat kan zelfs niet fout gaan. Vandaar dat ik denk dat je cliënten pas later TP werden en met terugwerkende kracht. Dat is geen fout, zo is de wet nu eenmaal. Als mensen bijv.een kind verwachten ( of trouwen, of huis kopen etc) in juli, dan weten ze dat al in januari en moeten ze tijdig een melding maken op het burgerportaal. Is niet per se een fout ( en als je het zo wilt noemen is die fout van de burger...) maar gewoon wet -en regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Michelle85 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:55:
[...]
Sinds 2012 werkt Toeslagen met TVS en worden alle gekoppelde systemen ( dus alle persoonsgegevens) direct toegepast. Waarschijnlijk is dit z'n gevalletje toeslagpartner geworden later in het jaar zoals een huwelijk, kind krijgen, huis kopen, aanmelden bij elkaar pensioenfonds etc. Dan wordt je met terugwerkende kracht toeslagpartner. Anders was er bij de aanvraag zelf gelijk een systeemmelding geweest als je toen al TP was. Dat kan zelfs niet fout gaan. Vandaar dat ik denk dat je cliënten pas later TP werden en met terugwerkende kracht. Dat is geen fout, zo is de wet nu eenmaal. Als mensen bijv.een kind verwachten ( of trouwen, of huis kopen etc) in juli, dan weten ze dat al in januari en moeten ze tijdig een melding maken op het burgerportaal. Is niet per se een fout ( en als je het zo wilt noemen is die fout van de burger...) maar gewoon wet -en regelgeving.
Nope, sorry, ik weet echt wel het verschil tussen TP, samenwonen en gehuwd zijn, en wanneer je wat wordt/bent/niet meer bent. Deze mensen (en het was niet 1 geval, maar een stuk of 3, verspreid over het land en een aantal jaar, waren al zeker 8+ jaar getrouwd op het moment van ontdekken van de verkeerde Zorgtoeslag, hadden de afgelopen 5 jaar geen drastische veranderingen gehad, en woonden gewoon al die tijd al samen.

Foutjes gebeuren, en da's niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In het verleden ook mee te maken gehad, kort na afstuderen, tijd van onzekere baantjes: Huurtoeslag aanvragen, liever iets te veel dan te weinig. Maar...maandelijks bekijken wat er binnenkomt en afhankelijk daarvan de huurtoeslag overmaken naar een speciaal daarvoor geopende spaarrekening (met bijvoorbeeld Moneyou kun je gemakkelijk meerdere spaarrekeningen maken). Daarna evt. wachten op definitieve vaststelling en met het saldo op die spaarrekening terugbetalen.

Het gaat fout op het moment dat je het geld niet opzij zet in de maanden waarin je meer verdient dan je hebt aangegeven bij de aanvraag huurtoeslag. Vrijwel alle problemen met toeslagen komen daardoor... krijgen 200 euro toeslag obv. laag inkomen, vinden in maart een goed betaalde baan en zijn daarna verbaasd dat ze 2400 euro moeten betalen die ze allang hebben uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Michelle85 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:24:
Nee, dat niet, enkel wat me verteld is.
Dat klopt helemaal, dus zodoende kregen wij individueel ook zorgtoeslag.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1