Zoals hierboven al is aangegeven zijn er altijd mogelijkheden. Peak-IT, Centric, Call2, Maandag, XCent, noem ze maar op. Staan altijd te springen om vers bloed binnen te halen. De recruiters van "dit soort" bedrijven zitten zich niet zo dood te staren op je CV om te kijken wat voor diploma's en certificaten je hebt. Je hebt vaak maar één gesprek en daarna krijg je een aanbod (of niet). Het salaris is veelal erg laag en je zult genoegen moeten nemen met het wat simpelere werk (denk aan printertjes aansluiten en configureren, PC's plaatsen, Office installeren, laptop's uitpakken, registreren en stickeren, telefoniste spelen, etc.). Daar staat echter wel tegenover dat je op hun kosten allerlei certificaten kunt gaan halen. Het hangt dan dus helemaal van jezelf af wat je hier mee doet. Als je hier serieus voor gaat studeren dan kun je heel ver komen (na twee jaar een betere baan kunnen vinden behoort dan zeker tot de mogelijkheden).
Wil je echter als systeembeheerder aan de slag gaan, dan zul je het toch echt anders aan moeten pakken. MBO-3 diploma's worden vaak gezien als oud papier. Al heb je nog zoveel kennis en kunde, je hoogst behaalde diploma telt nou eenmaal heel zwaar. We leven nou eenmaal in een papiertjescultuur. Als jij met MBO-3 gaat solliciteren op een functie waar ook een HBO'er op heeft gesolliciteerd, dan heb je 99% kans dat je niet eens voor een gesprek wordt uitgenodigd, terwijl jij misschien wel veel geschikter voor de functie bent.
Ikzelf had het geluk dat ik na mijn stage een jaarcontract aangeboden kreeg (ik heb ook MBO-3). Na een jaar heb ik dat contract ingeruild voor een nieuw exemplaar voor onbepaalde tijd. Aan de ene kant geluk, aan de andere kant heb ik daar ook hard voor gewerkt. Feit is wel dat als ik nu op een vacature solliciteer, ik meestal niet eens voor een gesprek wordt uitgenodigd. Daar is het ook helemaal de tijd niet voor. Er zijn vele duizenden werkloze ICT'ers. Je kunt wel nagaan dat achter die vele duizenden mensen een shitload aan diploma's en certificaten schuil gaat. Een aantal van deze mensen zullen dan ook op dezelfde vacature solliciteren. Hoe groot is dan de kans dat een MBO-3'er door de selectieronde zal komen? Ik kom er meestal niet doorheen, terwijl ik toch twee jaar ervaring heb inmiddels. Mijn collega's noemen mij het wandelende almanak, maar wat weten de mensen die mijn sollicitatie behandelen/mishandelen daar nou van? Die kunnen dat niet ruiken en ik ga het zeker niet op mijn CV zetten

Om een lang verhaal kort te maken: verkeerde tijd, slechte markt, papiertjescultuur, geen "harde" ervaring. Ik zie het somber in voor je.
But all hope is not lost! Er zijn zoveel dingen die je nog kunt doen, mits je maar bereid bent om hard te werken aan je toekomst. Je kunt een MBO-4 diploma halen, om vervolgens door te stromen naar het HBO. HBO kan uiteraard ook in deeltijd of duaal, dus naast je studie wat verdienen behoort ook zeker tot de mogelijkheden. Mocht je 21 jaar of ouder zijn, dan kun je ook gaan kijken naar een HBO studie bij instanties als LOI en NCOI. En als je denkt dat je het aankunt en je bent minimaal 18, dan kun je zelfs meteen studeren aan de universiteit: Open Universiteit Nederland. Mocht je niet verder willen studeren, dan zijn de hierboven genoemde bedrijven mogelijk een optie.
Ik persoonlijk zou het volgende doen in jouw situatie:
- Beginnen met deeltijd, duaal of thuisstudie HBO
- 100+ bedrijven bij mij in de buurt een nette brief schrijven met de vraag of ze op zoek zijn naar iemand voor de afdeling Automatisering
- Bij bovengenoemde bedrijven langs gaan voor een fijn gesprek
- Starterscertificaten halen (via werkgever indien mogelijk, anders zelf betalen, mits mijn portemonnee het toelaat)
Voor die veelgevraagde certificaten geldt natuurlijk dat je hier wel echt serieus mee om moet gaan. Zeven boeken in je hoofd stampen + examen doen = MCSE certificaat, levert je de beruchte titel "papieren MCSE'er" op. Dat wil je uiteraard niet

Dus hier zul je thuis mee moeten gaan stoeien, servertjes inrichten (virtualisatietechnieken kunnen je hierbij heel goed helpen), en gaan met die banaan. Wat je leest meteen in de praktijk testen in je eigen testlab en mocht je er niet uitkomen dan zijn Google en Wikipedia je beste vrienden. In het begin zul je het zwaar krijgen, maar na verloop van tijd zul je merken dat het steeds gemakkelijker gaat (dit is echter wel een kwestie van maanden tot jaren, dus verkijk je er niet op). Heb je eenmaal wat basiscertificaten behaald, dan is de kans op een goede/leuke baan ineens een stuk groter geworden. Ik wil hiermee niet beweren dat al deze certificaten je een baangarantie geven, maar het vergroot de kans wel.
Wat je hiermee doet is geheel aan jou natuurlijk. In ieder geval heel veel succes met deze situatie...