Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heb een opleiding mbo ict-beheerder niv 3 gedaan.
echter hier kom ik niet verder mee dan de kleine bedrijfjes met kleine zakelijke klanten en particulieren.
graag wil ik bij een bedrijf terecht komen waar ik wat meer doorgroei mogelijkheden heb.
is het mischien mogelijk om ergens als helpdeskmedewerker te beginnen en door te groeien naar systeembeheerder.
is het verstandig eerst nog wat certificaten te halen?
zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47

polthemol

Moderator General Chat
ikzelf heb niv. 4 van ict-netwerkbeheerder gedaan en kwam er al vrij snel achter dat als je echt voor hogerop wilt gaan je beter een hboopleiding kunt doen.

Imo. ga je het niet redden met alleen certificaten, gewoon het feit dat je hbo achter je naam hebt staan maakt al een wereld van verschil (heb zelf een deel afwijzingen gehad destijds op functies waar een andere kandidaat op werd aangenomen met een stuk minder ervaring op dat gebied, maar hij had hbo end at telde voor hun erg zwaar).

Anders zou je het eens kunnen proberen bij de grotere bedrijven like getronics, daar certificaten scoren en hopen dat je een kans krijgt voor hogerop, al is dat ook niet zo heel erg florisant wat ik van een paar vrienden die daar werken begrijp.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Misschien ook handig om te weten waar TS woont, ik kan wel een bedrijf in de randstad noemen waar ze iemand zoeken, maar als hij uit zuideb komt is dat niet handig.

Het is helemaal nergens voor nodig om bedrijven te pluggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 19-01-2010 13:47 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Wellicht bij een detacheerder zoals PEAK-IT (ik noem maar wat, ik heb geen idee of dat goed of slecht is...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Binnen zijn bij een detacheerder als peak (of een van de concullega's) is gewoon makkelijk. Je doet ervaring op en vaak kan je veel goedkoper (of zelfs gratis) je verder certificeren. Deeltijd een HBO opleiding doen is uiteraard ook een goed idee.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Met alleen niveau 3 ICT ga je het niet halen als systeembeheerder en al helemaal niet bij een detacheerder.
Je zal echt moeten aantonen dat je al ruime kennis hebt van Systeembeheer en dat je al over de kennis beschikt. Heb je dat niet dan zit er niks anders op dan ervoor te studeren via certificering of zelf studie.

Uiteraard kan je altijd solliciteren voor een functie als systeembeheerder maar ik weet vrijwel 100% zeker dat als je in je eigen tijd al geen eigen server beheert je het in de markt al helemaal niet gaat redden.
Je zal dan eerder op een plek als Werkplekbeheerder of Servicedesk komen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
daarbij niet te veel waarde gaan hechten aan je certificaten, veel werkgevers weten ondertussen ook wel hoe het gros die examens in een noodtempo haalt (niet dat jij dat zo doet, maar zo wordt er wel vaker naar gekeken is mijn ervaring. Zelfs veel die ze gewoon van tafel vegen onder het mom "niet boeiend").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
polthemol schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:21:
daarbij niet te veel waarde gaan hechten aan je certificaten, veel werkgevers weten ondertussen ook wel hoe het gros die examens in een noodtempo haalt (niet dat jij dat zo doet, maar zo wordt er wel vaker naar gekeken is mijn ervaring. Zelfs veel die ze gewoon van tafel vegen onder het mom "niet boeiend").
He Janko, hoe is het? Ook aan de laatste loodjes op school bezig? Groeten van 0650749 ;)

Ontopic:
Met MBO niveau 3 kom je er ook wel, heb het zelf ook gedaan, daarna nog niveau 4 en zit momenteel op het HBO. Mijn oud-klasgenoten van het MBO zijn ook allemaal goed terecht gekomen, de een met wat meer inspanning dan de ander, maar binnen enkele jaren tijd hebben ze toch allemaal wel hun plekje gevonden.

Als ik jouw was zou ik de kleine bedrijfjes gewoon aanpakken, daar kun je mooi ervaring opdoen, let alleen wel op wat je doet, op dit soort plaatsen draait vaak alles op een enkele server, als dat ding storingen gaat vertonen heb je een dik vet probleem. Altijd nadenken of en hoe je terug kunt naar de situatie voor je werkzaamheden.

Heb nu zelf de afgelopen tijd een afstudeerplaats moeten zoeken en doe zelf naast mijn studie bij een 5-tal kleine bedrijfjes het systeembeheer en heb hierbij gemerkt dat het echt kansen voor je creëert, dat jij de verantwoordelijkheid van deze bedrijven op het gehele ICT gebied op je neemt toont aan dat je kennis van materie hebt, verantwoordelijkheid aankunt en geen mega prutser bent, anders lag je er al lang uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:21:
Volgens Microsoft is MCITP ook voor 2+ jaar werkervaring.
Dat betekent niet dat je het niet kan halen als je nog geen werkervaring hebt.
Maar dat je in je bek wordt uitgelachen als je met zulke certificaten aan komt zetten zonder dat je aan kan tonen dat je iets met die opgedane kennis hebt moeten doen.

Daarom moet je de certificaten behalen waar je nog in een omgeving zit waar je de opgedane kennis zal gebruiken. Als referentie kan je je voorgaande werkgever gebruiken. Zo wordt je veel serieuzer genomen en krijgen je certificaten veel meer waarde.

Maar corrigeer me als ik het fout heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
nou kan zijn ja, maar ik hou ook even in mijn achterhoofd dat hij van mbo komt (en dus nu in dezelfde overweging zat die ik had een 4tal jaren terug).

Ik ben toen ook dapper gaan solliciteren, maar die certificaten alleen wordt zo niet veel naar gekeken omdat ze ook wel weten hoe ze vaker gehaald worden. Ik denk dat een goede stage meer indruk kan maken als je die als referentie gebruikt (je hebt dan een baas die kan instaan voor hoe je functioneerde over een periode van grofweg 4 maanden).

@exodus bij PEAK-IT kon ik wel beginnen toen, maar de afstand was onoverbrugbaar destijds :P Qua hoe ze je behandelden en wat ik zag van voorwaardes was het een net bedrijf. Misschien dat zoiets wel het proberen waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals hierboven al is aangegeven zijn er altijd mogelijkheden. Peak-IT, Centric, Call2, Maandag, XCent, noem ze maar op. Staan altijd te springen om vers bloed binnen te halen. De recruiters van "dit soort" bedrijven zitten zich niet zo dood te staren op je CV om te kijken wat voor diploma's en certificaten je hebt. Je hebt vaak maar één gesprek en daarna krijg je een aanbod (of niet). Het salaris is veelal erg laag en je zult genoegen moeten nemen met het wat simpelere werk (denk aan printertjes aansluiten en configureren, PC's plaatsen, Office installeren, laptop's uitpakken, registreren en stickeren, telefoniste spelen, etc.). Daar staat echter wel tegenover dat je op hun kosten allerlei certificaten kunt gaan halen. Het hangt dan dus helemaal van jezelf af wat je hier mee doet. Als je hier serieus voor gaat studeren dan kun je heel ver komen (na twee jaar een betere baan kunnen vinden behoort dan zeker tot de mogelijkheden).

Wil je echter als systeembeheerder aan de slag gaan, dan zul je het toch echt anders aan moeten pakken. MBO-3 diploma's worden vaak gezien als oud papier. Al heb je nog zoveel kennis en kunde, je hoogst behaalde diploma telt nou eenmaal heel zwaar. We leven nou eenmaal in een papiertjescultuur. Als jij met MBO-3 gaat solliciteren op een functie waar ook een HBO'er op heeft gesolliciteerd, dan heb je 99% kans dat je niet eens voor een gesprek wordt uitgenodigd, terwijl jij misschien wel veel geschikter voor de functie bent.

Ikzelf had het geluk dat ik na mijn stage een jaarcontract aangeboden kreeg (ik heb ook MBO-3). Na een jaar heb ik dat contract ingeruild voor een nieuw exemplaar voor onbepaalde tijd. Aan de ene kant geluk, aan de andere kant heb ik daar ook hard voor gewerkt. Feit is wel dat als ik nu op een vacature solliciteer, ik meestal niet eens voor een gesprek wordt uitgenodigd. Daar is het ook helemaal de tijd niet voor. Er zijn vele duizenden werkloze ICT'ers. Je kunt wel nagaan dat achter die vele duizenden mensen een shitload aan diploma's en certificaten schuil gaat. Een aantal van deze mensen zullen dan ook op dezelfde vacature solliciteren. Hoe groot is dan de kans dat een MBO-3'er door de selectieronde zal komen? Ik kom er meestal niet doorheen, terwijl ik toch twee jaar ervaring heb inmiddels. Mijn collega's noemen mij het wandelende almanak, maar wat weten de mensen die mijn sollicitatie behandelen/mishandelen daar nou van? Die kunnen dat niet ruiken en ik ga het zeker niet op mijn CV zetten :P Om een lang verhaal kort te maken: verkeerde tijd, slechte markt, papiertjescultuur, geen "harde" ervaring. Ik zie het somber in voor je.

But all hope is not lost! Er zijn zoveel dingen die je nog kunt doen, mits je maar bereid bent om hard te werken aan je toekomst. Je kunt een MBO-4 diploma halen, om vervolgens door te stromen naar het HBO. HBO kan uiteraard ook in deeltijd of duaal, dus naast je studie wat verdienen behoort ook zeker tot de mogelijkheden. Mocht je 21 jaar of ouder zijn, dan kun je ook gaan kijken naar een HBO studie bij instanties als LOI en NCOI. En als je denkt dat je het aankunt en je bent minimaal 18, dan kun je zelfs meteen studeren aan de universiteit: Open Universiteit Nederland. Mocht je niet verder willen studeren, dan zijn de hierboven genoemde bedrijven mogelijk een optie.

Ik persoonlijk zou het volgende doen in jouw situatie:
  • Beginnen met deeltijd, duaal of thuisstudie HBO
  • 100+ bedrijven bij mij in de buurt een nette brief schrijven met de vraag of ze op zoek zijn naar iemand voor de afdeling Automatisering
  • Bij bovengenoemde bedrijven langs gaan voor een fijn gesprek
  • Starterscertificaten halen (via werkgever indien mogelijk, anders zelf betalen, mits mijn portemonnee het toelaat)
Voor die veelgevraagde certificaten geldt natuurlijk dat je hier wel echt serieus mee om moet gaan. Zeven boeken in je hoofd stampen + examen doen = MCSE certificaat, levert je de beruchte titel "papieren MCSE'er" op. Dat wil je uiteraard niet ;) Dus hier zul je thuis mee moeten gaan stoeien, servertjes inrichten (virtualisatietechnieken kunnen je hierbij heel goed helpen), en gaan met die banaan. Wat je leest meteen in de praktijk testen in je eigen testlab en mocht je er niet uitkomen dan zijn Google en Wikipedia je beste vrienden. In het begin zul je het zwaar krijgen, maar na verloop van tijd zul je merken dat het steeds gemakkelijker gaat (dit is echter wel een kwestie van maanden tot jaren, dus verkijk je er niet op). Heb je eenmaal wat basiscertificaten behaald, dan is de kans op een goede/leuke baan ineens een stuk groter geworden. Ik wil hiermee niet beweren dat al deze certificaten je een baangarantie geven, maar het vergroot de kans wel.

Wat je hiermee doet is geheel aan jou natuurlijk. In ieder geval heel veel succes met deze situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Waarom probeer je niet eerst MBO niv4 te halen, daarna HBO Bedrijfskundige Informatica (of een andere richting als je meer van programmeren houd) serieus, ik heb zelf ook niv4 gedaan en dat is niet veel lastiger :)

bedrijfskundige informatica is dan wel een stukje lastiger...met wiskunde, economie etc

[ Voor 19% gewijzigd door Ghostrider op 24-01-2010 12:21 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil tussen MBO-3 en MBO-4 was op onze school vrijwel nihil, dus dat niveau 4 niet veel lastiger is geloof ik meteen (zal echter wel per school verschillen). Bedrijfskundige Informatica zal inderdaad wel een stukje lastiger zijn, maar dat zal dan ongetwijfeld verschillen van persoon tot persoon. De ene persoon doet het op zijn sloffen terwijl een ander er keihard voor moet blokken (of het niveau uberhaupt niet aankan).

Het mooie van HBO is echter wel dat je ook op latere leeftijd hier nog mee aan de slag kan gaan. Dus mocht je het niveau niet aankunnen, dan lukt het je misschien later wel naargelang je meer werk- en levenservaring hebt opgebouwd.

Aan de andere kant, een CCIE/CCDE'er of MCM/A'er (Microsoft Certified Master/Architect) met MBO-3/4 zal het ook wel ver weten te schoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:42:
Het verschil tussen MBO-3 en MBO-4 was op onze school vrijwel nihil, dus dat niveau 4 niet veel lastiger is geloof ik meteen (zal echter wel per school verschillen). Bedrijfskundige Informatica zal inderdaad wel een stukje lastiger zijn, maar dat zal dan ongetwijfeld verschillen van persoon tot persoon. De ene persoon doet het op zijn sloffen terwijl een ander er keihard voor moet blokken (of het niveau uberhaupt niet aankan).

Het mooie van HBO is echter wel dat je ook op latere leeftijd hier nog mee aan de slag kan gaan. Dus mocht je het niveau niet aankunnen, dan lukt het je misschien later wel naargelang je meer werk- en levenservaring hebt opgebouwd.

Aan de andere kant, een CCIE/CCDE'er of MCM/A'er (Microsoft Certified Master/Architect) met MBO-3/4 zal het ook wel ver weten te schoppen :)
Moet je evengoed wel bewezen hebben dat je het ook in praktijk weer uit te voeren. En je MCM halen kost je al uit enkel boeken en vouchers 2000 euro. Wil je toch virtualiserend aan de slag gaan springt het makkelijk naar de 3000 wil het heerlijk werken. Dan nog de uren tijd dat je er in stopt.
Wat TS kan doen is even wat hogere scholen bellen en vragen of hij vrijstelling kan krijgen van bepaalde vakken wanneer hij een bepaald certificaat haalt. Ik heb mn CCNA Semester 1,2 en 3. Mocht ik naar het HBO gaan hoef ik alleen 4 te doen. Scheelt een hoop tijd. En er waren geloof ik nog wat tweakers die hun MCSA hadden en ook daarvoor vrijstelling kregen. Dan krimpt de studietijd aardig in. Dan heb je je HBO ÉN wat extra's.

Niveau 4 is overigens geen bal aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 15:34:
[...]
Moet je evengoed wel bewezen hebben dat je het ook in praktijk weer uit te voeren.
True that. Maar wie zal zichzelf zo ongelofelijk in de vingers snijden? Uren en uren en uren ploeteren om op het niveau te komen dat je het examen kunt behalen en er ook nog eens vele duizenden euro's inpompen om het te kunnen bekostigen, om vervolgens "papieren MCM/A'er" te worden... Je gaat immers ook niet, lijkt mij tenminste, met een universitaire diploma tuintjes staan schoffelen (uitzonderingen daargelaten), of je de opgedane kennis nou bij je draagt of niet.

Maar goed, waar hebben we het eigenlijk over. We praten nu over een niveau waar TS nog vele jaren niet over na hoeft te denken. Als hij er uberhaupt al ooit over na zal gaan denken. Het was een hypothetisch voorbeeld :)

Vrijstellingen zijn natuurlijk ook altijd erg handig. Goed punt, had er zelf even niet aan gedacht... Misschien is wat vrijstellingen betreft de LOI misschien een goede keuze. Mocht je al wat certificaten hebben, dan is de kans groot dat je vrijstellingen kunt krijgen. Tevens behaal je via het LOI sowieso certificaat na certificaat. Tel hier een stage, verslag, portfolio en nog wat andere fratsen bij op en je hebt een HBO-diploma met bijbehorende B-ICT titel. De taboe die heerst over dit soort afstandsonderwijs mag best eens doorbroken worden, als dat al niet het geval is.

Wat ik wel eens zou willen weten is waar TS nu is en of hij al verder is gekomen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 16:13:
[...]

True that. Maar wie zal zichzelf zo ongelofelijk in de vingers snijden? Uren en uren en uren ploeteren om op het niveau te komen dat je het examen kunt behalen en er ook nog eens vele duizenden euro's inpompen om het te kunnen bekostigen, om vervolgens "papieren MCM/A'er" te worden... Je gaat immers ook niet, lijkt mij tenminste, met een universitaire diploma tuintjes staan schoffelen (uitzonderingen daargelaten), of je de opgedane kennis nou bij je draagt of niet.

Maar goed, waar hebben we het eigenlijk over. We praten nu over een niveau waar TS nog vele jaren niet over na hoeft te denken. Als hij er uberhaupt al ooit over na zal gaan denken. Het was een hypothetisch voorbeeld :)

Vrijstellingen zijn natuurlijk ook altijd erg handig. Goed punt, had er zelf even niet aan gedacht... Misschien is wat vrijstellingen betreft de LOI misschien een goede keuze. Mocht je al wat certificaten hebben, dan is de kans groot dat je vrijstellingen kunt krijgen. Tevens behaal je via het LOI sowieso certificaat na certificaat. Tel hier een stage, verslag, portfolio en nog wat andere fratsen bij op en je hebt een HBO-diploma met bijbehorende B-ICT titel. De taboe die heerst over dit soort afstandsonderwijs mag best eens doorbroken worden, als dat al niet het geval is.

Wat ik wel eens zou willen weten is waar TS nu is en of hij al verder is gekomen..?
Je hebt ze.. Het is daarom ook mooi dat ze door de mand vallen, want dat schoont de branche weer op voor degene die wel serieus bezig zijn. Helaas ten koste van werkgevers die er mogelijk geen vertrouwen meer in hebben.

Het beste kan je wat scholen bellen waar je zou willen zitten. Vraag hoe je vrijstelling voor bepaalde vakken kan krijgen (welke certificaten bijv). Dat is altijd het beste.
Pagina: 1