Wel als ik de TS volg, dan moeten blijkbaar alle settings te veranderen zijn...

[...]
Waarna je feitelijk je eigen databaseje geimplementeerd hebt, maar dan slechter

. Dan is in mysql proppen veel makkelijker.
Tja, ik weet niet hoor...
Ik vind een .ini / .txt bestandje met ruimte voor commentaar / oude settings etc. een stuk makkelijker dan een db, maarja dat zal ik wel zijn...
We hebben het toch wel over de eenmalige instellingen die enkel en alleen veranderd worden bij installatie / verplaatsing ( andere server ed ), tuurlijk kan je daar allerlei mooie config-pagina's voor maken om het in de dbase te beheren met helpteksten die via ajax in te laden zijn ed. Maar waarom zou je?
Aan de db zelf heb je weinig ( helemaal op de manier van de TS, dan heb je 3 emailadressen met 3 numerieke id's, welke moet je nou veranderen ) want je mist de uitgebreide help etc.
Je moet het altijd via de officiele config-pagina's doen, werken die niet om reden x/y/z dan wordt het gewoon gokwerk.
Wil je er een extra notitie bijzetten als in : deze server is even als nood ertussen gedouwd en wordt over 2 maanden vervangen. Dan moet je of notitie velden erbij aanbrengen of je kunt je notities niet kwijt.
Nee, geef mij maar gewoon ini files waar ik op filesystem nivo kan greppen naar welke apps allemaal de mailserver gebruiken die volgende week vervangen gaat worden.
[...]
IMO zijn er weinig 'server' settings behalve dan de mysql dsn mischien, en eventueel wat ip-adressen van memcacheds en dergelijke. De rest mag wat mij betreft door admingebruikers aan te passen zijn.
Mail servers / image servers / speciale app server ip-adressen / locaties waar hulpprogs staan / locatie waar de app zelf staat...