Toon posts:

nieuwe computer tweaken ASUS M4A 785 met AMD Athlon II X4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit geheugen heb ik gekocht met ECC;
Kingston 1x1GB DDR3 PC10666 CL9.0 ECC Thermal intel
In het boekje van het moederbord staat:

ECC configuration
Enables or disables the DRAM ECC that allows the hardware to report and correct memory errors automatically. Configuration options: [disables][basisc][good][super][max][user]

Mijn vraag is voor wat moet ik welke instelling kiezen?

processor:
AMD Athlon II X4 630 2.8GHz 2MB AM3 Box
moederbord:
Asus M4A785TD-V Evo AMD 785G, SATA2 RAID, HDMI

Verwijderd

Waarom zou je uberhaubt ECC geheugen willen hebben? Is niet zo dat normaal geheugen vaak fouten maakt, ergens gelezen dat het bij 24/7 gebruik nog niet eens 1 keer in 1 jaar voorkomt...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Waarom heb je een enkel reepje ECC geheugen gekocht voor een desktop CPU met twee geheugencontroller (die dus het beste presteert met twee reepjes geheugen)?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Voor het geheugen wacht ik nog even dat het goedkoper wordt.
Ik heb wel ooit eens een computer in elkaar geklikt. Maar nog nooit getweaked.
Omdat het moederbord ECC ondersteund heb ik geheugen met ECC gekozen.

Deze computer wil ik installeren met Ubuntu en een virtual machine waarin ik windows xp wil gaan installeren.

• kalizec
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:44:
Voor het geheugen wacht ik nog even dat het goedkoper wordt.
Maar voor de prijs van een enkele ECC DIMM had je meerdere non-ECC DIMMs kunnen kopen.
Omdat het moederbord ECC ondersteund heb ik geheugen met ECC gekozen.
Je moederbord ondersteunt ook meerdere grafische kaarten, die je vast ook niet aangeschaft omdat het moederbord ze ondersteunt. Kortom, ik begrijp de wens voor ECC geheugen niet, hoe mission-critical is dat systeem wel niet (en heb je dan ook geinvesteerd in redundante voedingen, UPS, RAID, etc)?

Anyway, aangaande de vraag van je instelling. Wat zegt de handleiding over de betekenis van de verschillende waardes?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• W4rlock
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-12-2014
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:32:
Waarom zou je uberhaubt ECC geheugen willen hebben? Is niet zo dat normaal geheugen vaak fouten maakt, ergens gelezen dat het bij 24/7 gebruik nog niet eens 1 keer in 1 jaar voorkomt...
Omdat je geen zin hebt aan datacorruptie? Voor workstations (en servers uiteraard, maar dat is hier niet aan de orde) is ECC geheugen IMHO een must. Uiteraard klinkt het in dit geval erg vreemd, 1 reepje van 1 GB ECC geheugen kopen voor een desktop machine waarop een VM gedraaid gaat worden...

Wat betreft de frequentie van geheugenfouten is dit een interessante paper:
http://www.cs.toronto.edu/~bianca/papers/sigmetrics09.pdf (PDF)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk dat ik niet goed heb gekeken naar een moederbord dat bij me past.
Want ik ben niet van plan om meerdere grafische kaarten er in te plaatsen. Er zit immers al een vga uitgang op.
Er was en er is geen wens voor ECC. Het is meer dat ik dit moederbord globaal wel leuk vind.
En daarom heb ik het gekocht. Omdat er toch ECC op zit heb ik dat dan ook maar meteen gedaan. Ik heb nu geleerd dat ik dus veel eerder hier op het forum had moeten komen met mijn vragen. Maar helaas heb ik het anders gedaan. De computer is nu globaal af en ik kan er ubuntu er op installeren. Toch wilde ik meer weten over deze computer. Toch fijn dat er geïnteresseerde zijn die me alsnog de goede weg op willen helpen.

Eigenlijk kan ik dat wel aan twee grafische kaarten, want ik heb er twee beeldschermen voor.
Alleen is dat nog niet zo logisch om daar mee te beginnen. Eerst maar eens wat kennis vergaren over de nieuwe dingen die ik nog niet weet.
hoe mission-critical is dat systeem wel niet (en heb je dan ook geinvesteerd in redundante voedingen, UPS, RAID, etc)?
Neen ik heb ook niet geinversteerd in redundante voedingen, UPS, RAID, etc.
Wel in twee harde schijven voor een RAID.
Ik had nog een voeding ingebruik van een vorige computer waar een sata voeding stekker op zit.
Zo kon ik toch het geheugen testen met memtest en ubuntu uit proberen.
Wat is daar verstandig aan om een redundante voeding te kopen?

Het moederbord ondersteund RAID, maar ik vind daar niets over in het boekje van het moederbord. Weet iemand waar ik dan op moet letten zo dat ik iets te weten kom wat ik met RAID kan gaan doen?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2010 22:30 ]

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 22:14:
Eigenlijk kan ik dat wel aan twee grafische kaarten, want ik heb er twee beeldschermen voor.
Alleen is dat nog niet zo logisch om daar mee te beginnen. Eerst maar eens wat kennis vergaren over de nieuwe dingen die ik nog niet weet.
dat lijkt me idd een goed idee want dan zal je ontdekken dat je voor 2 schermen slechts 1 videokaart nodig heb ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je dan als ik er twee grafische kaarten er in zet dat ik dan drie beeldschermen kan aansluiten?

• kalizec
Sorry, kennelijk had ik duidelijker moeten zijn.

Al die voorbeelden die ik gaf waren bedoeld om aan te geven waarom alleen 1 enkel reepje ECC zinloos was. Dat wl niet zeggen dat al die voorbeelden ook noodzakelijk zijn. Juist andersom, normaal gebruik je ECC geheugen alleen in mission-critical apparatuur. Zeg servers die 24/7 zwaar belast worden en die gewoon weg geen fouten mogen maken of uit mogen vallen.

Verder raad ik je geenszins aan om meerdere grafische kaarten aan te schaffen voor een VM-server. Over het algemeen is dat zinloos. (Moderne kaarten ondersteunen twee of drie schermen per kaart). Het was bedoelt als argument om duidelijk te maken dat ondersteuning voor iets niet persé inhoudt dat het ook nuttig is. Dat hangt van andere zaken af dan ondersteuning.

Anyway, qua ECC instelling. Hoe 'hoger' de waarde des te vaker het geheugen doorgenomen wordt (scrubbing) om fouten te detecteren en indien gevonden op te lossen. Dit gaat ten koste van beschikbare bandbreedte. Het is dus afhankelijk van hoe geheugen intensief je de boel belast wat de beste instelling is.

Als je de boel op User zet ga je alle sub-parameters met de hand in mogen stellen.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:41
Dat is allemaal te zien welke kaart je er in zet.
De meeste kaarten kunnen elk 2 beeldschermen aansturen. De nieuwe reeks van ATi kan er nu 3 aansturen, en een speciale kaart van ATi kan er zelfs 6 aansturen. En je grafische kaart onboard heeft 3 aansluitingen, maar kan 'slechts' 2 schermen tegelijk aansturen. Dus steek er nog 2 kaarten bij, en je kan min 6 beeldschermen aansturen.

Verwijderd

W4rlock schreef op zondag 17 januari 2010 @ 22:13:
[...]

Omdat je geen zin hebt aan datacorruptie?
_Totaal_ irrelevant voor hem. ;)

Verwijderd

Topicstarter
kalizec nog bedankt voor je antwoord. Want dat is waar ik op zat te wachten. Dat is wat ik wilde weten.

jeroenikke nog bedankt voor je antwoord dat opheldering geeft over het aantal beeldschermen dat je kan aansluiten.

En de andere natuurlijk ook bedankt voor de aandacht.

Weet iemand een goede redundante voedingen voor dit moederbord
met vijf hardeschijven, en twee dvd spelers?

Zijn er nog dingen die ik moet weten over de bios?
Of kan ik beter de standaard instellingen zo laten staan?
Ik heb het dan niet over de boot-instellingen, want
dat snap ik wel en de ECC nu ook. En aansluiten
van een harddisk is ook geen probleem.
Het gaat me meer om speciale instellingen waar je voordeel
mee kan halen en mee kan tweaken voor ubuntu en voor windows?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2010 15:59 ]

Pagina: 1