Fauna schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 16:52:
SSD's kunnen prima in RAID0, daar heb ik ook niets over gezegd. Maar waarom zou je het doen?
Snelheidswinst? Nee, want een enkele SSD trekt je SATA verbinding al dicht. Met het laden van een OS of game met een SSD is het eerder de rest van het systeem dat de boel vertraagt. Puur omdat je systeem het hoge aantal requests niet bij kan benen.
Je commentaar over het dichttrekken van een SATA verbinding raakt kant noch wal tenzij je even duidelijk maakt waar de bottleneck ligt, die er wat mij betreft niet is, mits een goede controller gebruikt wordt. Er wordt namelijk vrij weinig gedeeld over één lijntje wat zonder vertakking van A naar B loopt. De verbinding tussen Controller en CPU via NB is bij de meeste moederborden is ook breed genoeg om de rest te verwerken, dus dat is het probleem ook niet. Dus, leg me maar eens uit waar de bottleneck ligt. Pretty Please

Betrouwbaarheid? Nee, want met RAID0 ben je alles kwijt als 1 schijf de geest geeft. Je bent veiliger af met 2 losse disks.
[...]
RAID 0 is maar in 1 ding sterk: hogere datadoorvoer. Maar dat heeft alleen zin bij grote files, en die staan nu net niet op een OS- en/of gamedisk.
Dat weet toch iedereen? Ik denk ook wel dat de TS dat inmiddels door heeft. Het gaat in deze discussie niet om welke vorm van RAID er gebruikt wordt, maar of het allebij kan. Kom jij lekker langs om te verkondigen dat het geen zin heeft.
Gee, hoe groot is een texture ook al weer? Bij een modern spel toch wel zo'n 5 tot 10 mb, en de gemiddelde game heeft toch wel redelijk wat textures (zeg een stuk of 50 ) die voorgeladen naar het ram worden om geen stottering in de gameplay te veroorzaken, doorgaans in één file met wt compressie en soms wat versleuteling, maar filesizes van over de 150 mb zijn geen uitzondering meer bij het laden van spellen.Dat is toch wel een redelijke load operatie. RAID0 is in dat soort zaken best nuttig, ook met SSD's. SSD's direct op een bord pluggen (4 dus, geen 2) is wellicht overkill. (BTW, we hebben het niet over 2, mar over 4, en over een aparte raid controller.

)
Anyways, RAID0 heeft dus wel degelijk nut voor games en apps. De schijfbewerkingen die een OS normaal gezien uitvoert zijn verwaarloosbaar en daarmee weinig relevant, behalve bij booten, waarvan ik de irrelevantie in het dagelijks gebruik net al heb uitgelegd. (en ook daar scheelt het tijd, althans in vergelijking met een raid0 array van 3 gewone schijven, welke ik proefondervindelijk heb vastgesteld)
Zo, mag jij weer ff aan mijn eDick sjorren
[
Voor 9% gewijzigd door
ocf81 op 20-01-2010 21:46
]