Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe 'ict-infrastructuur'

Pagina: 1
Acties:

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:39
Beste Tweakers,

Ik wil mijn thuisnetwerk en hardware eens flink gaan opknappen. Er komen meerdere aspecten aan bod dus ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen. Overige is het daarom geworden

Punten van aandacht zijn:
  • Centrale Server of een NAS: Media Storage - Back-up - Torrents / Usenet
  • Volledig bekabeld - Gigabit
  • Centraliseren
Hoe ziet mijn netwerk er momenteel uit?
  • Ik werk momenteel alleen vanaf mijn laptop (Vaio VGN-FZ21m). Deze krijgt draadloos toegang tot het internet via mijn Linksys WRT610n.
  • Belangrijke data heb ik op externe harddisks staan, maar daar zijn verder geen back-ups van (foute boel, I know ;) ).
  • Ik ben in het bezit van een PopcornHour-A110, deze heeft een 1TB HD waar al mijn films op staan. Torrents downloaden doe ik meestal via de PCH. De PCH is via Wifi verbonden. Back-uppen van de PCH-Harddisk is dus een hele klus.)
Waar wil ik heen?
  • Een centrale server (WHS / NAS). Hierop wil ik al mijn media-files opslaan maar ook mijn belangrijke data. RAID is dan ook een must.
  • Downloaden via de server ipv de Popcornhour; de PCH wordt tijdens downloaden een stuk trager plus het feit dat hij op mijn kamer staat waar gezoem van een werkende harddisk niet echt gewenst is. Hij hoeft vanaf nu alleen nog maar te streamen en krijgt een SSD zodat hij ook e.e.a. kan opslaan :)
  • Een desktop pc er bij. Aangezien ik al mijn files centraal wil gaan opslaan en een desktop gewoon fijner werkt dan een laptop. Waarschijnlijk een i5-systeempje.
  • Volledig bekabeld netwerk. _/-\o_
Dit schema geeft wat meer duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/35mi2ib.jpg

Nou, duidelijk toch? Wat is het probleem nou nog?

Een lastige afweging voor mij is Server <-> NAS

Ik heb m'n ogen laten vallen op de Netgear ReadyNAS! RND4000 http://tweakers.net/price...netgear-readynas-nv+.html
Een prachtig apparaat met veel mogelijkheden maar met 3x 1,5TB aan Harddisks erin kom ik al snel op meer dan 600€.
  • Wat zijn jullie ervaringen met downloaden via een NAS?
Voor dat geld, ik denk zelfs voor minder, moet toch ook een server te bouwen zijn die aan mijn eisen kan voldoen? Of zelfs meer mogelijkheden heeft.
Vandaar een drietal vragen:
  • Wat voor OS kan ik er het beste op draaien? Windows Home Server? Windows Server 2008?
  • Wie kan mij eens op weg helpen met een hardware setup? Ik heb nog nooit een server gebouwd. RAID is een must! Verder moet hij zuinig/stil zijn (duh) en genoeg opslag capaciteit hebben. Ik heb hier al wat inspiratie gevonden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1376358
  • De NAS biedt leuke mogelijkheden w.b. automatisch backuppen en restoren. Wat voor software zou ik daarvoor het beste kunnen gebruiken bij een home server?
Of zouden jullie het compleet anders doen?

Graag jullie feedback en reacties!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
mijn reactie, beperkt tot je stelling dat RAID een must zou zijn op je storage / home server:

RAID moet je echt zien als een 'verhoging van de beschikbaarheid' van je data, en niet als een "zekerheid dat het bewaard blijft"

Een homeserver die wel RAID heeft (met redundantie) geeft je een vals gevoel van zekerheid. Het betreffende systeem kan alsnog een fout of besmetting oplopen waardoor je alles kwijt raakt, zelfs als je RAID array 'heel blijft'.

Ook zijn er verschillende foutmogelijkheden waarbij een RAID array faalt en helemaal niet te repareren is.
Bijvoorbeeld, een voeding die uitfikt en een stroomstoot door je harde schijven jaagt. Bliksem, zelfde effect.
Ook voorgekomen: een glitch in de controller waarbij corrupte data weggeschreven wordt naar de array, waardoor de hele bestandsstructuur aan poeder gaat. kun je ook niet veel meer mee naderhand.

Dus; als je je data voortaan wilt beveiligen, kun je het beste focussen op mogelijkheden van externe automatische backup (dus iets wat 'eens in de zoveel tijd' gedraaid wordt en een complete image van de bestanden/volumes maakt die je niet wilt kwijtraken).

Het mooiste is om hier een apparaat voor te gebruiken wat de voor de backup gebruikte schijf uitschakelt of zelfs elektrisch los koppelt gedurende de periodes tussen het maken van backups, maar voor thuisgebruik zou ik zo gauw niet iets weten wat daar aan voldoet.

Zelf doe ik backups met een gewone externe USB schijf, de voeding daarvan zit in een stekkerdoos met schakelaar. Als de backup klaar is gaat de USB kabel eruit en de schakelaar op 0. zelf bij bliksem inslag is de data op de USB schijf veilig.
Het risico hiervan is overigens wel dat je het vergeet. Het vraagt dus wel enige discipline :-)

(mijn laatste backup is ook alweer van 2 weken geleden, dat ga ik dus zometeen nog weer even aanzetten!)

Bovenstaand verhaal wil overigens niet zeggen dat RAID nergens goed voor is. vooral RAID 0 kan een flinke snelheidsverhoging geven. Backuppen blijft van vitaal belang omdat dan de kans dat er iets mis gaat effectief verdubbeld wordt.

Voor een home storage / netwerk / torrrent apparaat wat niets snellers dan een gigabit netwerk kabel hoeft te bedienen heeft het alleen niet zo veel zin. Daarvoor zou ik vooral een energiezuinig systeem maken (met 5400 rpm schijven, de grote maten zijn snel zat vanwege de hoge datadichtheid) en dan kun je het best zonder die hele stapels synchroon lopende schijven stellen :)

[ Voor 21% gewijzigd door antiekeradio op 18-01-2010 16:43 . Reden: uitleg +++ ]

Petrolhead en draadjesnerd

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 16:46
RAID op een NAS/Fileserver is natuurlijk in zoverre een must dat je niet wilt dat je bij elke disk failure data moet gaan restoren. Neemt niet weg dat je (belangrijke) bestanden altijd moet backuppen voor als het een keer echt mis gaat, maar door je data op een raidset te zetten verhoog je wel de availability van die data.

Ik heb zelf lang gedraaid op een Dell servertje. Was een aanbieding voor 150 euro excl. BTW, dus daar kon geen zelfbouw tegenop. Ben ondertussen overgestapt op een QNAP 419P, niet zo zeer omdat het meer voordelen biedt, eerder om weer eens wat nieuws te proberen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik op Debian draai (werkt erg goed op die QNAP). Voordeel van de NAS t.o.v. de server is het stroomverbruik en toch ook wel het geluid. Nadeel is de wat minder krachtige CPU, unparren en unrarren duurt allemaal wat langer. Het grote voordeel van Debian op die QNAP is dat je gewoon een compleet OS tot je beschikking hebt, en dat je dus niet gebonden bent aan hetgeen de stock firmware je biedt. Voorwaarde is uiteraard wel dat je redelijk de weg weet op Linux, je kunt er geen monitor aanhangen, dus de shell is je grootste vriend ;)

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA