Beste Tweakers,
Ik wil mijn thuisnetwerk en hardware eens flink gaan opknappen. Er komen meerdere aspecten aan bod dus ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen. Overige is het daarom geworden
Punten van aandacht zijn:

Nou, duidelijk toch? Wat is het probleem nou nog?
Een lastige afweging voor mij is Server <-> NAS
Ik heb m'n ogen laten vallen op de Netgear ReadyNAS! RND4000 http://tweakers.net/price...netgear-readynas-nv+.html
Een prachtig apparaat met veel mogelijkheden maar met 3x 1,5TB aan Harddisks erin kom ik al snel op meer dan 600€.
Vandaar een drietal vragen:
Graag jullie feedback en reacties!
Ik wil mijn thuisnetwerk en hardware eens flink gaan opknappen. Er komen meerdere aspecten aan bod dus ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen. Overige is het daarom geworden
Punten van aandacht zijn:
- Centrale Server of een NAS: Media Storage - Back-up - Torrents / Usenet
- Volledig bekabeld - Gigabit
- Centraliseren
- Ik werk momenteel alleen vanaf mijn laptop (Vaio VGN-FZ21m). Deze krijgt draadloos toegang tot het internet via mijn Linksys WRT610n.
- Belangrijke data heb ik op externe harddisks staan, maar daar zijn verder geen back-ups van (foute boel, I know
).
- Ik ben in het bezit van een PopcornHour-A110, deze heeft een 1TB HD waar al mijn films op staan. Torrents downloaden doe ik meestal via de PCH. De PCH is via Wifi verbonden. Back-uppen van de PCH-Harddisk is dus een hele klus.)
- Een centrale server (WHS / NAS). Hierop wil ik al mijn media-files opslaan maar ook mijn belangrijke data. RAID is dan ook een must.
- Downloaden via de server ipv de Popcornhour; de PCH wordt tijdens downloaden een stuk trager plus het feit dat hij op mijn kamer staat waar gezoem van een werkende harddisk niet echt gewenst is. Hij hoeft vanaf nu alleen nog maar te streamen en krijgt een SSD zodat hij ook e.e.a. kan opslaan
- Een desktop pc er bij. Aangezien ik al mijn files centraal wil gaan opslaan en een desktop gewoon fijner werkt dan een laptop. Waarschijnlijk een i5-systeempje.
- Volledig bekabeld netwerk.

Nou, duidelijk toch? Wat is het probleem nou nog?
Een lastige afweging voor mij is Server <-> NAS
Ik heb m'n ogen laten vallen op de Netgear ReadyNAS! RND4000 http://tweakers.net/price...netgear-readynas-nv+.html
Een prachtig apparaat met veel mogelijkheden maar met 3x 1,5TB aan Harddisks erin kom ik al snel op meer dan 600€.
- Wat zijn jullie ervaringen met downloaden via een NAS?
Vandaar een drietal vragen:
- Wat voor OS kan ik er het beste op draaien? Windows Home Server? Windows Server 2008?
- Wie kan mij eens op weg helpen met een hardware setup? Ik heb nog nooit een server gebouwd. RAID is een must! Verder moet hij zuinig/stil zijn (duh) en genoeg opslag capaciteit hebben. Ik heb hier al wat inspiratie gevonden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1376358
- De NAS biedt leuke mogelijkheden w.b. automatisch backuppen en restoren. Wat voor software zou ik daarvoor het beste kunnen gebruiken bij een home server?
Graag jullie feedback en reacties!