[Ubuntu 9.10] Mappen delen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Omdat ik de laatste tijd weer wat vaker achter verschillende pc's hier in huis zit, zou ik graag mijn muziek over het netwerk willen delen. Echter, het lukt me niet meer. Vroeger (9.04) was het (in ieder geval in het begin) geen probleem. Ik klikte rechts op mijn muziek map, koos voor delen, zei dat ik alleen wou laten lezen en iedereen erin mocht komen, en hoppa, gedaan (na even Samba te hebben gedownload). Op een gegeven moment stopte dit ermee (zonder duidelijke reden), maar na de workgroup van WORKGROUP naar HOME (in etc/samba/smb.conf te hebben verandert werkte alles weer naar behoren.
Nu werkt het echter helemaal niet meer. Ik heb ook al de workgroup verandert, maar ook dit heeft geen effect.

De foutmelding die ik op Ubuntu krijg, als ik daar via netwerk probeer te koppelen (dus de map "muziek" die ook op die pc staat) krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/28wnxcg.png

Op windows krijg ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2cllpd.jpg
Probleem vaststellen geeft alleen de standaard windows help file over bestanden delen. Niet iets wat je echt nodig hebt als je iets uit Linux wilt delen gok ik :+

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik vermoed het wel dat het op de Ubuntu pc zit, omdat het ook vanaf die pc zelf niet mogelijk is met zijn eigen gedeelde map te verbinden (iets dat toen ik in 9.04 wel kon toen delen wel lukte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Zelfde probeem ook hier... Eerder werkte het nog op Karmic, weet niet wat het verschil is... Wel smbfs geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Dat had ik niet. Maar ook na dat te installeren (en herstarten) dezelfde foutmelding :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Nu online
Firewalls op Ubuntu/Windows uitgeschakeld? Hielp mij niet, wellicht jou wel.

[ Voor 28% gewijzigd door RetroTycoon op 17-01-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Jup. Iig op windows. Ik dacht dat dat op ubuntu niet nodig was oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Nu online
Ik weet het niet... Ondertussen heb ik wel in Nautilus de functie Verbinden met server... gevonden. Ik krijg deze functie echter niet zover kunnen krijgen een ware verbinding op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is onlangs een update van Samba geweest op Karmic, dat kan je probleem verklaren. Als je update-manager hebt ingesteld op automatisch alles installeren zonder vragen, zou ik als ik jou was dat even aanpassen. In de tussentijd even zoeken naar een andere Samba versie of Google afstruinen (en het Ubuntu Forum), want je zal vast niet de enige zijn met dit probleem.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Jup, die update heb ik ook gezien. Maar ook daarvoor had ik het probleem al (ik hoopte juist dat de update het zou verhelpen). Toen heb ik er echter geen aandacht aan besteed omdat ik het niet echt nodig had. Dat zal dus waarschijnlijk niet de fout zijn (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
Ik heb hier geen enkel probleem met een karmic server die via samba bestanden deelt met windows 7 (en via nfs met andere linux'en). Ik heb een volledig geupdate server, dus even controleren welke versie van samba ik heb, en welke jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Ik gebruik hier versie 3.4.0 volgens mij ($ sudo smbstatus geeft dit aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
Ai, bij mij ook.
Dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Nu online
Ik gebruik deze zelfde versie :S Ik heb het ook op irc (#ubuntu) voorgelegd, maar daar kwam ook niet echt een sluitend antwoord uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Hmm, jammer dat dat niet de oplossing is. Iemand anders wellicht nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PPA toevoegen die Samba 3.4.3 bevat voor Karmic? Hopen dat daar fixes in zitten het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Krijg ik dan ook niet opeens de nieuwste versies van alsa, python enz? Want die staan er ook bij, en daar heb ik niet zo'n behoefte aan (If it ain't broke, don't fix it).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan via je package manager voorrang geven aan bepaalde repo's. Als je de prioriteit van deze PPA lager zet dan de standaard 1000 (geloof ik, moet je ff de man pages lezen en voorbeelden bekijken op het net, keyword: apt-priority), dan krijg je geen updates uit de PPA maar moet je ze handmatig aangeven om packages eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een aantal dingen die je nog zou kunnen checken:

Heb je al eens geprobeerd om via het IP-adres de server te benaderen, ipv hostname?
Wat geeft smbtree aan vanaf een client?
Kun je nog wel gewoon mbv smbclient connecten, of dat ook niet?
Is de machine te pingen op hostname?
Staat de hostname goed ingesteld in smb.conf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Vraag me niet hoe, maar ik heb even "iets" verandert en nu werkt het...

Ik heb de deeloptie Gasttoegang uitgezet, en "anderen toestaan om bestanden in deze map aan te maken enz." aangevinkt, en opeens werkt het wel (al moet je dan wel een password invoeren). Blij dat het nu werkt in ieder geval, al is het jammer dat het niet zonder wachtwoord lukt, want nu kan mijn broertje er niet bij (ga hem niet mijn wachtwoord vertellen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan via smbpasswd een gebruiker aanmaken voor Samba. Als je dit gelijk maakt aan je broertje, dan kan hij er zonder ww ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Werkt dit ook als de muziekmap in mijn home map staat? Dan krijg je dus het volgende:

Home map van account Imre -> staat de muziek map
Nieuw smbpasswd account -> account voor broertje (dus met broertjes accountnaam?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je dat in je share aangeeft, dan zou dat geen probleem moeten zijn. Hetzelfde werkt namelijk op Windows ook, je kan je 'mijn muziek' map delen (die dus in je 'home' staat) met iedereen, of een bepaalde gebruiker. Hoewel bij Windows weer een extra rechtensysteem achter hangt (NTFS rechten). Geen idee eigenlijk hoe dat met Linux werkt, nooit zo'n situatie gemaakt.

Mocht het niet lukken (wat ik niet verwacht overigens), kan je altijd nog kijken naar een manier om anoniem aanmelden of gast aanmelden kan aanzetten. Zal de share wel read-only moeten zijn voor die gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Hmm, heb even zitten kijken, maar dat betekent dus ook weer dat als ik bijv. mijn map documenten wil "delen" mijn broertje hier in kan (zelfs als er een wachtwoord op zit dus). Dat zie ik weer iets minder zitten. Ik begin me ook steeds meer af te vragen of het probleem met delen wellicht wordt veroorzaakt doordat ik mijn home heb geencrypt (via de standaard optie bij het installeren van Ubuntu). Zou je er daarom zonder wachtwoord niet meer inkomen?

Heel erg bedankt voor je hulp overigens, zou er zonder waarschijnlijk helemaal niets meer van snappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan per share aangeven wie er op mogen, dit staat in /etc/samba/smb.conf. Als je dat bestand nou gebruikt voor het configureren van shares, ipv het via Nautilus te doen, zou het misschien wat beter werken. De man page (man smb.conf) geeft ook wel redelijk wat informatie over hoe je 'm moet configureren met read only, read/write, etc. Er staat ook netjes uitgelegd over Guest shares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt, ik zal me daar binnenkort eens in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samba is makkelijk te configureren met met het progje system-config-samba

sudo apt-get install samba samba-tools system-config-samba

samba config is een simpel en overzichtelijk progje waar je mappen mee kan delen op share of user niveau

Echt een aanrader als je niet in in smb.conf wil werken

Rename van te voren je smb.conf naar old of what ever je wil. En maak een nieuwe aan ( leeg ) met alleen [global] En het progje doet de rest. Mocht je echter op user niveau willen sharen zorg wel dat de users bestaan en dat deze lid zijn van de group sambashare

Mocht je echter nog windows 98 pc's in het netwerk hebben hangen dan is het aan te raden om de volgende opdracht in smb.conf onder [global] te plakken

#THE LANMAN FIX
client lanman auth = yes
client ntlmv2 auth = no

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 14:33 ]

Pagina: 1